Botved 94 Postad 28 Januari , 2018 Jag har en liten fundering kring hur man enklast hanterar den del av storen som blir "över" längs bommen när man revat. Jag är lat vilket innebär att vi revar för sällan och i stället har för mycket segel uppe. De gånger vi revat under snart 50 års seglande så är jag lika irriterad över detta problem varje gång. Det var väl enda fördelen med rullrev. Hur gör ni andra? Segla omkring med iknutna linor i revöljetterna är i min smak inge snyggt men man kanske blir tvungen om det ska funka enkelt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 28 Januari , 2018 Skulle väl lika gärna kunna ha de små snörena fastknutna under bommen, tänker jag. Och bara dra upp och igenom seglet. Kanske olika långa så knuten hamnar på ena sidan i stället för uppe i seglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 28 Januari , 2018 Unna dig en rullmast! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 28 Januari , 2018 Precis investerat (eller kastat bort) 90' på ny rigg så det blir lite för mycket "unna sig" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 28 Januari , 2018 Jag brukar låta det överblivna seglet bara hänga och istället låta bli att reta mig på det. Det funkar bra. Annars skulle man enkelt kunna dra en stropp av samma typ som man beslår seglet på bommen med genom hålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 28 Januari , 2018 Min Lazybag tar hand om detta. För några tusenlappar är problemet löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 28 Januari , 2018 Lazybag gissar jag är en lösning, tyvärr är min personliga åsikt att det inte är så snyggt. Peters förslag att låta det fladdra kanske är det bästa trots allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 28 Januari , 2018 6 minuter sedan, Botved säger: Lazybag gissar jag är en lösning, tyvärr är min personliga åsikt att det inte är så snyggt. Peters förslag att låta det fladdra kanske är det bästa trots allt. Med Lazybag ser du ingen skillnad på om seglet är revat eller inte, inget fladder, ingen lös underdel av storen som kan fladdra sönder eller skymma sikten. Jag har sett hur revade storsegel har rivits sönder tvärt av både när man knutit fast 'snörena' runt bommen och om 'påsen' fastnat t ex i skotbänken på rufftaket. Lazybag är dessutom mycket smut vid nedtagning o hissning av seglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 28 Januari , 2018 Väldigt praktiskt tror jag men..........utseendet vid normal segling funkar inte för mig. Kanske får funktion gå före det estetiska så småningom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tksen 3 Postad 28 Januari , 2018 Har just hämtat mitt stack-pack från Uk, Bifogar en bild på hur det kan se ut vid hissat segel. Vad tycker du är fult med det? Om man själv ska hantera massa duk, så är det o-värdeligt. - att det kostar en hel del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 28 Januari , 2018 Smaken är som bekant delad. För mig är det ett extra kapell som "hänger och slänger", det tilltalar mig inte, men absolut praktiskt. Men utan stackpack eller liknande så är antagligen valen inte så många, även jag är orolig för att seglet ska fastna i något och gå sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 29 Januari , 2018 9 timmar sedan, Botved säger: Smaken är som bekant delad. För mig är det ett extra kapell som "hänger och slänger", det tilltalar mig inte, men absolut praktiskt. Men utan stackpack eller liknande så är antagligen valen inte så många, även jag är orolig för att seglet ska fastna i något och gå sönder. Min Lazybag tar bra hand om den revade storen, inget som hänger o slänger. Men som sagts, Smaken är som baken delad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 29 Januari , 2018 Den ni har ser ju skaplig ut tycker jag. Det som jag reagerar mot är när dom ser ut som på bifogad bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Januari , 2018 4 timmar sedan, Botved säger: Den ni har ser ju skaplig ut tycker jag. Ja det ser ju bra ut. Kan vara något att kolla på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser