KrilleB 2 Postad 27 Januari , 2018 Hej Jag tänkte fixa båten då den ser lite tråkig ut med färg sprickor uppe på. Inte under. Då ni märker att jag är ny på de här med båt så undrar jag hur man går till väga tänkte slipa och måla själv för övrigt ser den fräsh ut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Januari , 2018 (redigerade) Hej och välkommen till forumet! Uppepå brukar man oftast välja en tvåkomponents-färg för den tål slitage från trampande sandiga fötter bättre. Tänk på att tvåkomponents aldrig kan målas ovanpå på enkomponents, tvärtom går däremot bra. [Kanske på sikt litet bökigare att blanda småskvättar om man vill bättringsmåla småskador efter några år men färgen kan nog å andra sidan lagras längre än motsvarande enkomponents?] Finns ett flertal färgfabrikanter som erbjuder lämpliga produkter jämte metodbeskrivningar. Följer man beskrivningarna så blir nog resultatet bra oavsett, knappast perfekt spegelyta men helt okej. [Har själv bara utomhus pensellackat bordläggningens utsida med enkomponents gelcoatgrå, men resultatet blev bra. Den lacken (Internationals TopLac) är liksom nog de flesta enkomponents tunnflytande så risken för "rinningar" är stor. Knepet är dels det vanliga att undvika färgöverskott i eventuella springor och prång hos skrovet, doppa alltså INTE penseln i burken och stryk över nån hålighet eller springa för då rinner det garanterat om ytan lutar. (Måla istället runt ikring hålet med fylld pensel och stryk sedan ut denna färgmängd allt närmare tills penseln är nästan torr, typ så.) Och dels att först rulla på färgen med lämplig roller och först därefter stryka ut med finhårig - gärna sliten - kvalitetspensel. Man bör för bästa resultat vara två pers, en som rollar och en som raskt därefter penselstryker den bubbliga färgytan. Dessa och fler knep framgår nog i respektive färgfabrikants metodbeskrivning, men men.] Du får säkert fler och bättre tips nedan. Lycka till! /Thomas [PS. Du har råkat starta en kopia av denna forumtråd ungefär samtidigt, ber dig att radera den. Om du inloggad går in i din kopia så finns nog en knapp "dölj", tack på förhand! (Annars blir det bara förvirring i forumet när din ena forumtråd verkar obesvarad och därmed sjunker i "aktualitetslistan" har jag märkt. Och viktigare för dig är nog att lusten att välvilligt besvara dina frågor kan minska. Vi forumrävar hjälper gärna till men avskyr att behöva spendera tid på individanpassade svarsformuleringar som visar sig vara onödiga upprepningar, if you get the message!? ;-)] Redigerad 27 Januari , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KrilleB 2 Postad 27 Januari , 2018 24 minuter sedan, Thomas-1 säger: Hej och välkommen till forumet! Uppepå brukar man oftast välja en tvåkomponents-färg för den tål slitage från trampande sandiga fötter bättre. Tänk på att tvåkomponents aldrig kan målas ovanpå på enkomponents, tvärtom går däremot bra. [Kanske på sikt litet bökigare att blanda småskvättar om man vill bättringsmåla småskador efter några år men färgen kan nog å andra sidan lagras längre än motsvarande enkomponents?] Finns ett flertal färgfabrikanter som erbjuder lämpliga produkter jämte metodbeskrivningar. Följer man beskrivningarna så blir nog resultatet bra oavsett, knappast perfekt spegelyta men helt okej. [Har själv bara utomhus pensellackat bordläggningens utsida med enkomponents gelcoatgrå, men resultatet blev bra. Den lacken (Internationals TopLac) är liksom nog de flesta enkomponents tunnflytande så risken för "rinningar" är stor. Knepet är dels det vanliga att undvika färgöverskott i eventuella springor och prång hos skrovet, doppa alltså INTE penseln i burken och stryk över nån hålighet eller springa för då rinner det garanterat om ytan lutar. (Måla istället runt ikring hålet med fylld pensel och stryk sedan ut denna färgmängd allt närmare tills penseln är nästan torr, typ så.) Och dels att först rulla på färgen med lämplig roller och först därefter stryka ut med finhårig - gärna sliten - kvalitetspensel. Man bör för bästa resultat vara två pers, en som rollar och en som raskt därefter penselstryker den bubbliga färgytan. Dessa och fler knep framgår nog i respektive färgfabrikants metodbeskrivning, men men.] Du får säkert fler och bättre tips nedan. Lycka till! /Thomas [PS. Du har råkat starta en kopia av denna forumtråd ungefär samtidigt, ber dig att radera den. Om du inloggad går in i din kopia så finns nog en knapp "dölj", tack på förhand! (Annars blir det bara förvirring i forumet när din ena forumtråd verkar obesvarad och därmed sjunker i "aktualitetslistan" har jag märkt. Och viktigare för dig är nog att lusten att välvilligt besvara dina frågor kan minska. Vi forumrävar hjälper gärna till men avskyr att behöva spendera tid på individanpassade svarsformuleringar som visar sig vara onödiga upprepningar, if you get the message!? ;-)] Tack så mycket!:) okej jag förstår men först slipar jag ner med 120 papper? Vilket härligt forum o få proffs hjälp!:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Januari , 2018 Har för mig att rekommendationen är att först tvätta bort gammalt vax med nåt lösningsmedel. Först därefter slipa och eventuellt spackla. Kolla gärna...Internationals Metodbok (web.pdf) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 28 Januari , 2018 Den här kostar några kronor till, men är en väldigt bra färg. Info om hur du går till väga finns på hemsidan. http://www.de-ijssel-coatings.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KrilleB 2 Postad 28 Januari , 2018 Okej tack så mycket! Har till den en äldre 2 takts motor Suzuki 80 talet kan man lägga ner den i bilen till serice? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 5 Februari , 2018 Jag tror inte det är nåt problem att transportera en tvåtaktare liggande. Kolla bara så det inte rinner olja ur eventuell smörjoljebehållare. Då det gäller målningen så kan jag rekommendera ett litet okonventionellt recept: Tvåkomponents industrifärg, används till stålkonstruktioner, containers, osv. Jag sprutmålade båtens fribord med sådan färg, och resultatet var riktigt bra, ser ut som billack, dvs högglansig yta. Under vattenlinjen målade jag med Hempels epoxy och polerande bottenfärg till sist. Båten år långsamgående. Industrifärgen säljs i mitt fall (i Finland) i 10 liters burkar, men är så billig att det lönar sig att köpa den trots att man inte behöver allt. Vill man ha en vit bil, kan man måla bilen med resterna Var gärna noga med tvättning före slipning och efter. Ett båtskrov har fått så mycket vax under en livstid, så det kan lätt bli problem vid målning. Det finns också ofta porer i plastytan, och dessa ställer till med förtret. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 Februari , 2018 (redigerade) På 2018-01-27 på 11:07, KrilleB säger: Hej Jag tänkte fixa båten då den ser lite tråkig ut med färg sprickor uppe på. Inte under. Då ni märker att jag är ny på de här med båt så undrar jag hur man går till väga tänkte slipa och måla själv för övrigt ser den fräsh ut! Färgsprickor uppe - är det sprickor i gelcoaten på däcket eller överbyggnaden? Då är det kanske inte bara att måla över. Sprickorna beror ju på något. Sen är det kanske bättre att skapa två olika trådar - om man har två helt olika trådar. Redigerad 5 Februari , 2018 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser