Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Christian85

Storlek på dieselvärmare 45 fot.

Rekommendera Poster

Hej. Är i båtköpartagen. Och funderar på hur stor dieselvärmare som behövs till en 45 fots motorbåt för att hålla 20 grader inne under den kalla perioden (0-12+) ute? 13.5 M. Liten 45 foting. Jag använder båten från 1 april till 1 oktober. Nästan varje ledig stund/helg. Båten i fråga har 3 kabiner. Toalett och salong. Vad tror ni? Mvh christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vill hålla 20 C inuti hela båten vid 0 C ute, så långt var det lätt...

Sedan blir det någon form av kvalificerad gissning baserat på erfarenhet av helt andra båtar och utetemperatuter.

Minst 10 kW skulle jag vilja påstå krävs för att hålla hela båten 20 C varm vid noll grader ute.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skriver du inte typ av båt.. Kapellbåt och 0 grader är ingen bra kombination.. Sedan är det enorm skillnad på 0 grader och 12 grader. 

Så frågan går ej att besvara korrekt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att det saknas en hel del uppgifter för att göra en korrekt beräkning - eller bedömning -  av efektbehovet, men..

Så här tänkte jag.

Lägsta utetemperaturen blir dimensionerande, dvs. 0 C.

Utrymmen som TS ska värmas är tre kabiner, en toalett och en salong i en 13,5 m lång motorbåt av plast och i övrigt någorlunda typisk.

Jag vet att det finns flera ägare av liknande båtar här på MG som borde kunna dela med sig av sina erfarenheter.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en sådan båt, kapell i sittbrunnen. 

Har en 5kw värmare och det räcker gott till behovet vi har, dock använder vi inte båten vid 0 grader.. 😎. 

Stänger man ner sittbrunnen så duger 5kw säkerligen med råge till dom 3 kabinerna,  toa osv. 

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det ju sällan 0°C - i vattnet och eftersom en väsentlig del av skrovet befinner sig i vattnet så är det oftast vattnet som bestämmer temperaturen ombord.

En för stor värmare kommer att starta och stoppa ofta. Jag kan bara gissa men runt 5 kW räcker nog ganska bra. I synnerhet om man dessutom har gångvärme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den 1 april är det ju inte så varmt i vattnet - kanske 4 till 5 C - och kan fortfarande vara 0 C i luften.

Det är nog så att ett vattenburet värmesystem är det bästa om man ska klara av stora temperaturvariationer utan att få en värmare som går till och från hela tiden.

Om 5 kW räcker vid cirka 10 C behövs ungefär det dubbla vid 0 C.

Vi har en 2 kW Wallasvärmare i en 9,5 m segelbåt och vi kommer inte ens i närheten av 20 C när vi är ute i början av säsongen trots att vi då cirkulerar luften. Kommer vi upp mot 15 C får vi vara riktigt, riktigt glada.

Jag skulle kunna tänka mig att en Websto Thermo 90 ST är en lämplig värmare i ett vattenburet värmesystem med en lägsta effekt på 1,8 kW och en högsta på 9 kW.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt e 42fot. 2st akterkabiner 2toa 1duch plus salong.

Förmodligen e nog luftvolymen större i motsvarande motorbåt?

Min eber 3d

Tror den e på knappt 3kw när den går fullfart men det räcker gott även ner en bit under noll sen höst tidig vår..

Så 5kw borde räcka.

Jag har ett utblås i salongen så man får ha dörr öppen till förpiken.. om jag har fru med, annars funkar det ändå.

Kan bli i varmaste laget i salongen dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 5kw till våran båt. 2 utblås sittbrunnen, 1 midcabin, 1 toan och 2 i ruffen och sjösatte den 28 mars 2017 och hade inga problem med värmen. Har haft wallas 2kw värmare tidigare i en annan båt med likvärdig storlek och kan säga att den kan aldrig mäta sig mot en diesel raket. Min värmare går i 8 steg som går att ställa vilket steg man önskar eller temperatur givare samt friskluft. Min båt är 7.5 meter och har mycket stort kapell och stor sittbrunn. Sista resan var det ca 1 grad och hade inga problem med att sitta utan jacka och tröja under kapellet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej. Tack för Info så långt. Båten jag vill köpa är en Princess 45 flybridge 00- med dörrar till akterdäck. Salong/kök uppe korridor med 3 kabiner och 2 toaletter i fören.. tror ni 5kw räcker? Jag tänker ha ett utblås på akterdäck. Ett i salong och ett i varje kabin.. vad tror bi?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5kw borde räcka, isolera slangarna så slösar du inte värme i onödan.

Använd utblås som går att "stänga" i utrymmen som inte används vid just det tillfället ex akterdeck, gästhytt för ökad värme i ex salongen.

Toaletten saknar jag värme i, blir som ett kylskåp i vår båt. Samt salongens utblås sitter fram och det blir lite svalare vid dörren till akterdeck. :wacko:

Har 2kw Webasto i vår 32f flybåt med utblås i salong och båda "sovhytterna", klarar +20-22 när det är 0 ute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa systemet är ett vattenburet, mycket enklare att styra värmen på olika ställen. Idag är nog det bästa att bygga med PC-kylare/datorfläktar.

Har man ett luftburet system så ska ska luften tas utifrån, då får man effektivt bort fukten. När yttertemperaturen är låg kan man ta en del av luft innifrån och då minskar värmebehovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-02-05 på 21:44, Rob75stal säger:

5kw borde räcka, isolera slangarna så slösar du inte värme i onödan.

Använd utblås som går att "stänga" i utrymmen som inte används vid just det tillfället ex akterdeck, gästhytt för ökad värme i ex salongen.

Toaletten saknar jag värme i, blir som ett kylskåp i vår båt. Samt salongens utblås sitter fram och det blir lite svalare vid dörren till akterdeck. :wacko:

Har 2kw Webasto i vår 32f flybåt med utblås i salong och båda "sovhytterna", klarar +20-22 när det är 0 ute.

Kanon, tack. Ja toa ska va varm. Hade inte det på den förra. Så ja förstår vad du menar. Mvh

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...