Havskrattan 0 Postad 24 Januari , 2018 Jag tänker mig att bli segelbåtsägare och med det så sköljer de gamla segelbåtstermerna över mig. Jag har googlat stickkoj och det enda som verkar stämma med svensk översättning är "kökssoffa". Alltså, smalt och hårt eller en plats som inte går att använda till annat. Vad skiljer ifrån säng? eller är det bara en sjöterm för säng? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Januari , 2018 (redigerade) Välkommen till forumet! För mig är en stickkoj en vanlig koj/sängplats men med den skillnaden att man måste krypa in/ut från endera kortsidan. Sådana kan kännas läbbiga att sova i, för man kan känna sig instängd ifall man snabbt måste upp på däck. Tror att namnet kommer sig av att man måste "sticka" in antingen ben (eller huvud) först för att alls kunna lägga sig på den. Redigerad 24 Januari , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 24 Januari , 2018 En singel bädd, vanligtvis i båtens aktre (bakre) del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Januari , 2018 En stickkoj är en koj, som man måte sticka i benen i. Vanligtvis en koj om går in under sittbrunnen. Under segling på öppet hav - oavsett väderläget - är stickkojen den absolut bästa och säkraste plattsen att sova på. Den är så smal att man inte far runt i sjögången utan ligger ganska stabilt. Bilden stulen på internet - https://sailingolivia.wordpress.com/page/2/ Eftersom den ligger i den aktre delen av båten är intr rörelsen lika stor som man ligger i tex i förpiken. Man ligger heller heller inte i vägen för de som seglar båten och därför måste tillfälligtvis vistas i salongen. Skall man ligga i förpiken eller salongen eller i moderna båtar stora kojer under sittbrunnen, under gång, måste man annordna en "slingerkoj" (sjöterm) koj som är anordnad så att man blir kvar i den när fartyget lutar eller slingrar. Stickkojen är en slingerkoj i sig själv 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskrattan 0 Postad 24 Januari , 2018 9 minuter sedan, Thomas-1 säger: Välkommen till forumet! För mig är en stickkoj en vanlig koj/sängplats men med den skillnaden att man måste krypa in/ut från endera kortsidan. Sådana kan kännas läbbiga att sova i, för man kan känna sig instängd ifall man snabbt måste upp på däck. Tror att namnet kommer sig av att man måste "sticka" in antingen ben (eller huvud) först för att alls kunna lägga sig på den. Det låter ju bra. Nu kommer jag aldrig att glömma det när jag hört logiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Januari , 2018 Och det finns inga sängar ombord, bara kojer 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Januari , 2018 1 timme sedan, bhemac säger: Och det finns inga sängar ombord, bara kojer I en plastbåt finns det inget kölsvin heller - de är utdöda för länge sen - skojar inte. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskrattan 0 Postad 24 Januari , 2018 3 timmar sedan, Thallatha säger: I en plastbåt finns det inget kölsvin heller - de är utdöda för länge sen - skojar inte. Liken är väl uppi seglen. Lite kan jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 Januari , 2018 3 timmar sedan, Havskrattan säger: Liken är väl uppi seglen. Lite kan jag. Det finns ju nån berättelse om en skuta där en av besättningen spolades överbord under en stormnatt. tio minuter senare sprang liket på storseglet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 25 Januari , 2018 (redigerade) Och skepparen skar av halsen när han lagade seglet... Redigerad 25 Januari , 2018 av Eld- 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser