Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
JohanSj

Idéer till uppfräschning av Viggen

Rekommendera Poster

Hej!

Är ny både med båt och på MG.

Köpte en Viggen förra sommaren och tänkte ge den en liten uppfräschning inför kommande säsong!

Några saker jag tänkt är:

- Måla innertaket vitt (eller offwhite). Har hört att våtrumsfärg kan vara bra för detta. Finns det erfarenheter på det, eller annat som rekommenderas?

- Snygga till träfanéren. Här tänkte jag slipa lätt på de ytor som inte är slitna, och slipa trärent på massivt trä. Sedan på med Satin Gloss.

Skulle vilja ha lite tips på vad man kan göra för att få den lite trevligare inuti. Det får ju vara inom rimliga gränser till vad båten är värd, men den gränsen kan jag nog dra själv så fram med alla förslag ni kommer på :)

Jag tycker det är kul att hålla på och ser det också som läro-projekt inför nästa båt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul ide.

Vad är det för tak idag? Är det hårdplast så ska det gå att lacka. Biltema hade en utmärkt 2k lack som man tyvärr slutade med. Ett fräscht tak gör mycket.

Lacka trät gör också mycket. Ibland måste man fuska lite genom att blanda i lite betspulver i första lagret.

Ajax, Vinylputs och Autosol brukar också göra underverk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett enkelt sätt att både skapa ordning, dölja skönhetsfläckar och öka trivseln är att sätta upp vita "lastnät" längs delar av salongens eller kojens sidor. Det finns färdiga på hjertmans t.ex, formade som hängmattor ungefär. Man kan även köpa finmaskiga mantågsnät och kapa till som man känner. 

Nya gardiner ger ofta mycket lyft för pengarna, vanligt ikeatyg funkar bra och kostar nästan inget. 

Oljefläckar å annat som sitter riktigt hårt på plast kan du spraya billigare varianter av bräkleen på. Gelcoaten håller fört och det luktar gott. 

Appropå lukt så är ättika välbeprövat som luktborttagare. Slabba lite med det i ofräscha stuvar och ställ fram en skål mitt i salongen något dygn. Det kommer stinka ättika istället, med det är en lukt som lätt vädras ur och då tar den med sig den gamla unkna lukten också, om du har nån sådan. 

Köp en rulle antihalkmatta på biltema eller båttillbehörsaffärn, sån man klipper till själv. Brukar vara 1-2m för några tior. Jättebra i köksådor och avställningsytor, de både döljer fula ytor, minskar skrammel och minskar risken att småsaker glider runt när båten kränger. 

"Balkongmatta" som säljs per meter på t.ex bauhaus funkar jättebra både på durken och hyllorna längs båtens sidor, lätt att klippa till perfekt form och kan ligga löst. Ger ombonad känsla och döljer fula ytor.  Se till att få den med bulor under, för utomhusbruk. 

En charmig lykta i salongen och ett par "marina" kuddar i soffan sätter pricken över i. 

Men innan du börjar, försäkra dig om att rutorna håller tätt. Tråkigt att lägga tid på interiören om den sen blir förstörd av regnvatten som rinner in. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att blanda lite bets i första lagret kan se kladdigt ut, en varning för det rådet. 

Skall du lacka är det sju lager du får räkna med om det skall se bra ut om det är olackat idag. De första fem kör du med blank lack, de sista två med matt - annars får du inget djup i lacken. De stora ytorna (skottet etc) kan med fördel rollas med en lackroller och efterstrykas med pensel. 

Enklast - men i mina ögon inte lika snyggt är att olja igen om inredningen är oljad, lätt slipning och tvätt följt av oljning vid ett tillfälle, låt sjunka in och torka bort överskottet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar och idéer!

@bhemac

Jag tror att det är hårdplast eller någon form av glasfiber, men det kanske anses vara samma sak? Det är iaf en ganska sträv yta med synlig struktur av fibrer.

@mikael_matsson

Har funderat på de där näten, så de får det bli. Balkongmatta var ju också en bra idé, det ska jag leta efter. Marina kuddar var det första som frun inhandlade :) så den kan jag bocka av!

@Peter_K

Ja det går nog inte att fuska sig till ett bra lackat resultat. Får se om jag ger mig på det. Gäller ju att fullfölja allt man påbörjar ... Annars är nog alla ett bra alternativ som borde funka. Någon speciell olja som rekommenderas eller funkar vanlig linolja?

F.ö tänkte jag också dra lite ny el och även få in lite trevligare belysning. Funderar på LED-slingor i förpiken, som också kan ge lite mysbelysning. Men då måste de kanske vara dimbara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-01-23 på 16:32, JohanSj säger:

- Snygga till träfanéren. Här tänkte jag slipa lätt på de ytor som inte är slitna, och slipa trärent på massivt trä. Sedan på med Satin Gloss.

Skulle vilja ha lite tips på vad man kan göra för att få den lite trevligare inuti. Det får ju vara inom rimliga gränser till vad båten är värd, men den gränsen kan jag nog dra själv så fram med alla förslag ni kommer på :)

Slipa på gamla båtinredningar kan ibland va lurigt. Mycket är ju faner och ibland kan faneren va lövtunn och det är lätt att slipa igenom.

Det är lätt att det drar iväg med arbete och kostnader när man håller på med gamla båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Thallatha säger:

Det är lätt att det drar iväg med arbete och kostnader när man håller på med gamla båtar.

Det är väl meningen? Så att man inte börjar med något annat, ännu dummare typ golf ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar kinesisk träolja, om du vill olja. Biltemas duger gott. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan alltid olja inför din första säsong. Gillar du det så fortsätter du med det då å då, vill du lacka i framtiden går det bra.

Om du istället lackar eller förnissar är du dömd att fortsätta hålla efter det sen. Dåligt underhållen lackad yta krakelerar och ser allmänt risigt ut, botet är då att skrapa allt och börja om. 

Så tänk över det några gånger innan du beslutar att lacka. 

Och som Thallattha skrev, var mycket försiktig om du slipar fanér, den är ofta mycket tunn.

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Peter_K säger:

Jag gillar kinesisk träolja, om du vill olja. Biltemas duger gott. 

Det gör jag också men oljar helst inte inomhus. Moderna oljor är rena festmåltiden för mögelsporer.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...