Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Kvinnornasman

Luft till motorn

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, Rollen säger:

Om man känner på den när motorn går, förstår man att den fungerar som en högtalare.

Jag är inte riktigt säker på det. Ljudet inuti kommer att sätta gummit i rörelse så att ljud emiteras från utsidan av gummit. Men det går åt energi att sätta gummit i rörelse och därmed "äts" en hel del ljud upp. Så gummimuffar är oftast mer effektiva på att på absorbera ljud än tex en hård slang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog en anledning till att bälgen är gjord som den är. Byter du till avgasslang tas inte rörelserna upp i bälgen och något annat kanske får ge sig istället? Typ bockhornet med följd att båten sjunker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ska byta bälgen mot en slang, måste det vara en som är avsedd för avgaser, ingen plastslang . Man måste skruva loss limpan för att få dit slangen. Det går nog inte att få dit någon insugnings-

ljuddämpare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, Rollen säger:

Om du ska byta bälgen mot en slang, måste det vara en som är avsedd för avgaser, ingen plastslang . Man måste skruva loss limpan för att få dit slangen. Det går nog inte att få dit någon insugnings-

ljuddämpare.

Ja, jag såg att dom hade avgassslang på tex hjertmans. Men det har varit lite delade meningar kring om det skulle hjälpa att byta ut befintliga avgasbälgen. Den får nog vara kvar och så återställer jag isoleringen som lossnat. Börjar med detta så får jag se vad resultatet blir. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa medicinen är nog att täta varenda liten springa in mot båten först. Märkte det i bilen när jag monterade bort utrustning som satt monterad på brandväggen. Ett 8 mm hål efter en skruv lämnade otätat, tänkte att det inte skulle göra så mycket. Dessutom var det svårt att komma åt att sätta tillbaka skruven. Resultatet lät som att motorn satt under instrumentbrädan i stället för i motorrummet. Fick plocka bort ljudisoleringsmattan igen och kitta igen hålet och med ens blev bilen så tyst och fin...

För att motorn skall få den luft som behövs krävs egentligen inte större luftöppningar i skrovet än sammanlagda ytan av förgasarhalsarna. I praktiken är det naturligtvis väl snålt men man skall inte överdriva. Med motorrummet som tryckutjämnande kammare är rimligt små öppningar ändå att föredra om man vill hålla ned ljudnivån. Med små öppningar blir lufthastigheten på ingående luft till motorrummet hög vilket motverkar att ljudvågor kan pressa sig ut.

Som vanligt är allt summan av en massa kompromisser...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Faderullan säger:

Bästa medicinen är nog att täta varenda liten springa in mot båten först. Märkte det i bilen när jag monterade bort utrustning som satt monterad på brandväggen. Ett 8 mm hål efter en skruv lämnade otätat, tänkte att det inte skulle göra så mycket. Dessutom var det svårt att komma åt att sätta tillbaka skruven. Resultatet lät som att motorn satt under instrumentbrädan i stället för i motorrummet. Fick plocka bort ljudisoleringsmattan igen och kitta igen hålet och med ens blev bilen så tyst och fin...

För att motorn skall få den luft som behövs krävs egentligen inte större luftöppningar i skrovet än sammanlagda ytan av förgasarhalsarna. I praktiken är det naturligtvis väl snålt men man skall inte överdriva. Med motorrummet som tryckutjämnande kammare är rimligt små öppningar ändå att föredra om man vill hålla ned ljudnivån. Med små öppningar blir lufthastigheten på ingående luft till motorrummet hög vilket motverkar att ljudvågor kan pressa sig ut.

Som vanligt är allt summan av en massa kompromisser...

Tack för detta! 

Jag skall kolla över om jag har några små otätade öppningar.. det är en gammal båt så risken är stor att det finns. Får bli att göra några ändringar iår och så får man se om det hjälper och om inte kolla över det igen efter sommaren. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...