Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Kvinnornasman

Luft till motorn

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag hoppas att alla har haft en fin jul och härliga nyårsfiranden! 

Nu är det dags att återigen börja fundera på förbättringar på båten. 

I somras så bytte jag ut isoleringen/ljuddämning i motorrummet men tyvärr upplever jag att det inte gav någon större effekt. Jag har tidigare haft uppe en tråd angående intaget med friskluft till motorn. Jag har ett hål rakt över motorn som går ut i aktern. Jag fick svart från en på forumet om att man kunde bygga en slags låda med väggar som man isolerar för att förbättra ljudnivån. 

Men så pratade jag med en bilmekaniker och när han hörde att det jag hade en motor med dubbla förgasare sa han att det ofta ger upphov till ganska mycket ljud, och han vill minnas att han har sett en lösning på detta. Det var någon slags plastmodul som man satte ovanför förgasarna och ledde ut en slang till utsidan. Är det någon som hört något om det och vet vad det i så fall kallas och vart man skulle kunna köpa detta? 

 

Jag tror även att jag får in vatten genom luftintaget, någon mer som har haft det problemet? 

 

Någon som har gjort någon åtgärd gällande att försöka isolera luftintaget? skulle gärna vilja få ner ljudet lite och när jag bytte isolering körde jag med både tungmatta, samt en isoleringsplatta och en platta med håligheter för att minska ljudet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan bygga några väggar i luftintaget så att luften får passera genom en slags labyrint. Labyrintens väggar ska vara dämpade men det ska vara tillräcklig plats för luftströmmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Bjorns_snipa säger:

Man kan bygga några väggar i luftintaget så att luften får passera genom en slags labyrint. Labyrintens väggar ska vara dämpade men det ska vara tillräcklig plats för luftströmmen.

Ja det är effektivt, mycket ljud kommer genom luftintaget, framförallt på en diesel.

Ska se om jag kan bygga en med plåt som Mackey använde i maskinrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, bhemac säger:

Ja det är effektivt, mycket ljud kommer genom luftintaget, framförallt på en diesel.

Ska se om jag kan bygga en med plåt som Mackey använde i maskinrummet.

Ja det var ifrån dig bhemac som jag fick ritningen vill jag minnas. 

Frågan var egentligen om någon hade sett en lösning på en produkt för att sätta över förgasarna och via ett  röt  ha luftintaget som denna bilmekanikern jag pratade med hade hört om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Kvinnornasman säger:

Ja det var ifrån dig bhemac som jag fick ritningen vill jag minnas. 

Frågan var egentligen om någon hade sett en lösning på en produkt för att sätta över förgasarna och via ett  röt  ha luftintaget som denna bilmekanikern jag pratade med hade hört om. 

Det låter som om du talar om en snorkel som man brukar sätta på offroadbilar.

Fast du vill ha den horisontell.

Kolla på sidor på nätet med offroadtillbehör om det finns universal, annars bygger du av avloppsrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, Gundj säger:

Det låter som om du talar om en snorkel som man brukar sätta på offroadbilar.

Fast du vill ha den horisontell.

Kolla på sidor på nätet med offroadtillbehör om det finns universal, annars bygger du av avloppsrör.

Tack för tipset. För om jag har fattat det rätt så är det endast förgasarna som behöver luft? 

Har du själv byggt en sådan av avloppsrör? Hur gjorde du isåfall med isolering? 

För även fast man leder luften hela vägen så är väl ändå ljudet kvar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har ingen själv, men på den tiden jag hade 4X4 av mer seriös sort så läste jag mycket sådana tidningar och forum. Jag sålde den bilen innan den fick snorkel.

Det finns en hel del info om man söker på 4x4 och snorkel bl a.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det finns en liten säkerhet i att förgasarna suger luft o eventuella ångor som en extra motorrumsfläkt direkt ur motorrummet.Extra tilluft är viktigt men nån öppning på sugsidan i maskinrummet är nog bra.//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Gundj säger:

Nej, jag har ingen själv, men på den tiden jag hade 4X4 av mer seriös sort så läste jag mycket sådana tidningar och forum. Jag sålde den bilen innan den fick snorkel.

Det finns en hel del info om man söker på 4x4 och snorkel bl a.

Det är det som är det fina med maringuiden! Folk besitter mycket erfarenheter/kunskap. Återkommer hur det gick :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte lägga upp några bilder på din motorinstallation?

Det är lättare att spåna på tänkbar lösning om man ser hur det ser ut.

I ditt fall skulle jag kunna tänka mig någon dubbelväggig lösning med slitsar i yttre och förskjutna i inre röret. Det borde hålla ljudnivån nere men flödet uppe.

Kommentaren om ventilation i motorrummet är bra, det löser du genom en slitsad ytterrörslösning t ex.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta in luft via slang el likn minskar ljudet, man flyttar ju bort problemet. På en diesel är det inget problem, tvärtom, man får in kallare luft. Hur det fungerar med förgasare vet jag inte.

Men det brukar ändå behövas en viss ventilation. Tex generatorn vill gärna ha lite sval kylluft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, bhemac säger:

Att ta in luft via slang el likn minskar ljudet, man flyttar ju bort problemet. På en diesel är det inget problem, tvärtom, man får in kallare luft. Hur det fungerar med förgasare vet jag inte.

Men det brukar ändå behövas en viss ventilation. Tex generatorn vill gärna ha lite sval kylluft.

Förstår! jag tror jag kommer bygga en isolerad låda med väggar och se vad det för för skillnad, om det fortfarande låter mycket kanske man kan dra en slang från förgasarna upp till första ventilationshålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-23 på 10:31, Kvinnornasman säger:

 Jag har tidigare haft uppe en tråd angående intaget med friskluft till motorn. Jag har ett hål rakt över motorn som går ut i aktern. Jag fick svart från en på forumet om att man kunde bygga en slags låda med väggar som man isolerar för att förbättra ljudnivån. 

 

 

Du syftar nog på din forumtråd Byta motorrumsisolering?
Länkar den för att den innehåller mycket matnyttig info om materialval etc, samt en Bhemac-ritning på intaglabyrint som sagts ovan.

Knepigt detta med ljudisolering för det är ju rent ut sagt ett dj..la buller inuti ett motorutrymme!
Man skiljer t.ex.  på s.k. "stomljud" (basljud som initialt leds via motortassarna/båtskrovet snarare än luften) och annat mer luftburet oljud med högre frekvens/ton.
Som sagt knepigt men jag tror också att en "bullerfälla/labyrint" på motorutrymmets intag är en bra lösning jämfört med att hänga på typ nån snorkel på själva motorns luftintag.
[I alla fall om du inte hör tydliga nästan visslande väsljud från insugsluft!? Eller alternativt basiga stomljud - via motortassarna - som i sin tur kan orsaka mer högfrekvent oljud sekundärt i stommen (om dåligt fastsatta saker i stommen s.a.s. tillåts börja skramla).]


Haha, inte överdrivet relevant men har ni tänkt på en sak? :-)
Visst är det märkligt att ljuddämpare till pistoler kan vara så effektiva, åtminstone i filmens värld? Kulan kan ju uppenbarligen inte gå genom nån labyrint utan raka rör måste gäller.
(Vågar inte googla närmare för då får jag väl FBI, FSB, CIA m.fl. i hasorna men gissar att det handlar om en mekanisk/pneumatisk variant av "motfas-ljud", ett sorts motfasljud likt det som moderna hörlurar kan generera elektroniskt som trolleri-ljuddämpning??)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snorkel behöver inte gå fram och in i en luftburk på förgasaren, den kan mynna ut i motorrummet lika väl. Det är den vanliga lösnigen på många 4X4.

Mitt förslag till inlopp med dubbla rör med osymetriska slitsar är i princip en omvänd ljuddämpare till skjutvapen.

En sådan bygger på att ljudtrycket diffuseras ut genom en mängd hål till ett utrymme fyllt med ljuddämpande material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att ljuddämpning av motorljud är så eftersatt i båtar. Köper man ett ljuddämpat elverk så är det betydligt tystare än de flesta båtar. 

En kompis utan båtvana men med stor erfarenhet av akustik förstod inte alls det här, Men jag förklarade att vi hade extra bullriga motorer för att vi skulle uppskatta seglandet.

 

Bullerbox för ett elverk:

 

Ljudisolering elverk.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är en dålig idé att dra slangar från förgasaren direkt till luftintaget i motorrummet. Själva motorrummet behöver ju också kylning så att inte elektronik och generator får en helt hopplös miljö att arbeta i.

 

På bilar har man ju oftast ett luftfilter vilket även funkar som ljuddämpare. Det borde ju funka även på båt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag skulle gärna vilja se en bild på dina förgasare så kan det vara lättare att komma på en lösning för dig. Men jag skulle nog tänka åt moped/gräsklippar hållet då de har en låda för ingående luft som också dämpar ljudet (självklart inte i samma utsträckning men ändå) då det oftast ligger ett litet filter/skumgummi i luftboxen som gör att ljudvågorna dämpas. Det gör också att lådan blir tät för inträngning av vatten. Skall du göra i plast så kolla med plastmästarn i Göteborg AB. Ge dem mått på allt så får du exakt det du vill ha. Dom gör allt i plast, du kan även få inbyggd LED-belysning med ditt namn i plasten som lyser upp mitt i lådan som dem graverar med laser i mitten av godset. Det sistnämnda var bara en passus. Lycka till Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt är insugningsluftfiltret monterat så att förbränningsluften tas nära generatorn. Detta gör att värmen från generatorn effektivs leds bort. Sval luft till motorrummet kommer in på motorns andra sida via ljuddämpning. På så sätt blir hela motorrummet någorlunda svalt.

Redigerad av Bjorns_snipa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte generator från 55 till 130A dvs väsentligt mycket mer värme i generatorn. Därför drar jag om luftintagsslangen så att den mynnar precis vid generatorn. Blir min generator för varm så kommer Sterling att stänga ner den.

 

Motorn vill ju helst ha sval luft, därför har jag funderat på att ta den från stuven via en labyrintdämpare. Det ger ju också en god ventilation av stuven. Men då måste också motorumsfläkten köras konstant för att evakuera värmen. Med en diesel ska ju fläkten suga högt upp i motorrummet, det är effektivt med tanke på värmen. 

Funderingarna fortstter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kom ihåg rätt så behöver en mindre dieselinombordare ca 2-3 m3/min tilluft. Hur ska man tänka och dimensionera rördragning för intagsluft och utblås på ett riktigt sätt om man då har den monterad i ett litet motorrum tex under sittbrunnen i en segelbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, per_62 säger:

Hur ska man tänka och dimensionera rördragning

Jag har följande noteringar. Vet inte om de är korrekta men det verkar rimligt.

Motor 28hkr = 20,6kW

Area för att klara luftförbrukning (dieselmotor)

A=1,9 x 20,6 = 39 cm2 eller 70mm rör

(1,38 för bensinmotor)

 

Ventilation, till resp frånluft:

A=1,65 x 20,6 = 34 cm2 eller 66 mm rör

 

Motor och tilluft tas i samma intag 39+34 cm2 = 73cm2 eller 96mm rör eller 2x68mm

 

Måtten avser max 1 m långa slangar med max 1 90° böj

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎01‎-‎23 på 23:16, Kvinnornasman säger:

Ja det var ifrån dig bhemac som jag fick ritningen vill jag minnas. 

Frågan var egentligen om någon hade sett en lösning på en produkt för att sätta över förgasarna och via ett  röt  ha luftintaget som denna bilmekanikern jag pratade med hade hört om. 

En förgasarmotor, och då en med dubbla sådana, kan råma rätt duktigt, nästan överösta avgasljud ibland... Men vad jag vet så finns det färdiga insugsljuddämpare att köpa... Bygga själv kan bli ganska omständigt, framförallt på en bensinare, där inte dämparen får choka..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Sneseglarn2 säger:

Bygga själv kan bli ganska omständigt,

Egentligen inte, se bara till att arean är väl tilltagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-24 på 10:42, Gundj säger:

Kan du inte lägga upp några bilder på din motorinstallation?

Det är lättare att spåna på tänkbar lösning om man ser hur det ser ut.

I ditt fall skulle jag kunna tänka mig någon dubbelväggig lösning med slitsar i yttre och förskjutna i inre röret. Det borde hålla ljudnivån nere men flödet uppe.

Kommentaren om ventilation i motorrummet är bra, det löser du genom en slitsad ytterrörslösning t ex.

 

Jag skall lägga upp lite bilder, har inte varit i båten på ett tag men snart så! 

Är inte riktigt med på vad du menar. Är det ungefär samma lösning som att bygga en låda med "labyrint"?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-26 på 06:22, Castwebb säger:

Hej. Jag skulle gärna vilja se en bild på dina förgasare så kan det vara lättare att komma på en lösning för dig. Men jag skulle nog tänka åt moped/gräsklippar hållet då de har en låda för ingående luft som också dämpar ljudet (självklart inte i samma utsträckning men ändå) då det oftast ligger ett litet filter/skumgummi i luftboxen som gör att ljudvågorna dämpas. Det gör också att lådan blir tät för inträngning av vatten. Skall du göra i plast så kolla med plastmästarn i Göteborg AB. Ge dem mått på allt så får du exakt det du vill ha. Dom gör allt i plast, du kan även få inbyggd LED-belysning med ditt namn i plasten som lyser upp mitt i lådan som dem graverar med laser i mitten av godset. Det sistnämnda var bara en passus. Lycka till Mvh Johan

Ska fixa lite bilder, ska skruva bort ryggstödet ovanför motorummet för att kunna ge lite mer bilder på hur ventialtionshållet sitter/ser ut också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glad påsk på er! 

Nu börjar, förhoppningsvis, kylan försvinna och man kan se ljuset och sjösättning inte alltför långt borta. 

 

Vi har tidigare pratat om isolering av motorrum då jag tycker att min b23 avger lite för mycket ljud. För några dagar sedan plockade jag bort ryggstödet för att eventuellt se om man kunde bygga en isoleringslåda för att minska ljudet. Men när jag tog bort ryggstödet insåg jag varför de lät lite extra. (se bild). 

 

Nu är frågan. Räcker det att återställa och sätta dit en ny remsa isolering eller kan man på något sätt göra en bättre isolering?

(bifogar lite bilder).   

29828969_10155218001502595_883482551_o.jpg

29829271_10155218001592595_10072804_o.jpg

29943021_10155218001597595_578742796_o.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja så men jag är ganska lat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, bhemac säger:

Jag skulle börja så men jag är ganska lat.

Ja det var min tanke också, har börjat med lite för många projekt. Jag tror att genom att enbart återställa de som det ska vara så kommer det faktiskt göra en stor skillnad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser att du inte har insugningsljuddämparen på! Den verkar inte få plats. Det gör att motorn för lite extra oväsen. En annan källa till oljud på dessa motorer är gummibälgen mellan limpan och sköldens avgasrör. Om man känner på den när motorn går, förstår man att den fungerar som en högtalare. Om man byter den mot en slang, får man bort mycket oljud. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan, Rollen säger:

Jag ser att du inte har insugningsljuddämparen på! Den verkar inte få plats. Det gör att motorn för lite extra oväsen. En annan källa till oljud på dessa motorer är gummibälgen mellan limpan och sköldens avgasrör. Om man känner på den när motorn går, förstår man att den fungerar som en högtalare. Om man byter den mot en slang, får man bort mycket oljud. 

Nej så länge man inte kan montera den på sidan om förgasaren så kommer det inte att finnas plats. 

Intressant det där med gummibälgen, har aldrig känt på den när motorn går men den har ju en speciell form, jag trodde denna form hade en positiv inverkan med tanke på att man valt att installera en sådan. Men du har erfarenheter av att en plastslang har bättre effekt? 

Nu vet jag inte riktigt hur bälgen sitter fast men om man ska ta bort den och istället sätta dig en slang, räcker det med en slangklämma eller skall man täta med något speciellt? 

 

Har försökt hitta en insugningsljuddämpare till min motorn för att se hur den ser ut/skall monteras, men kan inte hitta den. Har du tips? 

 

Jag kommer försöka göra dem åtgärder jag kan för att få ner oljud. 

Redigerad av Kvinnornasman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...