Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
SunWind266

Båt till medelhavet

Rekommendera Poster

Hej, har läst runt här lite senaste månaden, och blev nu ett bra tillfälle att göra en första post, så hoppas jag kan få lite input vad gäller båtköp.

Har i vilket fall funderat på att börja segla i ett bra tag, och efter att ha sparat lite pengar under hösten till att köpa en båt, så har jag nu bokat en seglingskurs i Maj:
http://www.folkuniversitetet.se/Kurser--Utbildningar/Miljo-Natur/Navigation-och-forarintyg/Helsingborg/seglarskolan-grund--nfb-seglarintyg-1/

Jag har tänkt ge mig ut i mitten av Maj. Tanken är att sedan segla runt i Östersjön lite, för att sedan då skaffat mig lite mer erfarenhet börja ta mig ned emot medelhavet(runt mitten av Juli att börjar ta mig nedåt tänker jag). Inte då igenom kanalerna utan efter kusten. Jag vill framåt November segla mot Kanarieöarna på grund av vädret där(även om naturen även den verkar väldigt trevlig). Så, min huvudsakliga fråga är vad för båt jag borde köpa för att kunna göra detta på ett tillfredställande säkert vis? Jag är inte jätterädd av mig, och jag tänker att ifall jag kapsejsar så är jag rätt bra på att simma typ. Denna inställning är väl dock inte den rimligaste alltid antar jag, även om den funkat tillsvidare. Men i vilket fall, det behöver alltså inte vara den säkraste båten, men inte heller en som det vore ett totalt vansinne att ge sig av med. Jag har en lista nedanför vad gäller båtar jag har funderat över, som befinner sig i min prisklass. Helst hade jag velat ha en HR eller Allegro.

Har kommit fram till att skulle vilja ha något runt 23-27 fot helst. Tänker mig runt 30k för detta ca, i värsta fall kan jag väl ha in lite mer ifall inte aktierna går åt skogen. Så bland de båtar jag helst skulle velat införskaffa mig är följande:
Vindö 22/28

Sunwind 26

IW-26(absolut mest intresserad utav denna)

Bellona 23

Vad jag premierar är säkerheten i dåligt väder. Detta är med stor marginal överställt allt annat. Därefter är det hur trevlig den anses vara att segla rent allmänt. Har fått för mig att IW båtarna har ett bra rykte.

Jag hade egentligen inte tänka köpa en båt förräns efter gått kursen, men har på blocket hittat en Sunwind 26 med tillföljande kärra, som jag kan få för runt 20k, vilket jag tycker verkar kunna vara ett bra pris för denna båt? Tycker de verkar se ut att säljas för betydligt mer annars? Finns också i närheten av var farsan bor, och han ska imorgon kolla med en bekant som kan en hel del om båtar ifall har lust följa med och kolla på den. 

Så vad tycker folk? Vore en Sunwind 26 ett bra köp för en sådan resa jag tänkt mig, eller borde jag vänta fram till Maj och istället försöka få tag på en IW-26? Eller kanske något annat som vore lämpligare?

Det blev en del, och skulle väl egentligen kunna ställa fler frågor, men det här får iaf räcka tillsvidare:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är VÄLDIGT små båtar och VÄLDIGT liten budget till utrustning för att segla på  havet. Framför allt om säkerheten är överställd allt annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, jo jag misstänkte lite det. Särskilt med begränsad erfarenhet också. Budgeten jag har här är för båten, det finns saker som livbåt, en sån här gps som går igång då hamnar i vattnet, som jag också ska köpa.

Om jag inte går ned till medelhavet via kusten, och därmed skippar kanalen och Biscaya, blir det rimligare isf? Som jag förstått det är det just den etappen som kanske vore den mest problematiska. Skulle jag ändå vilja kan jag ju isf ta den vägen tillbaka till Sverige sen.

Vad skulle du rekommendera för båt? Så billig möjligt då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att ha räknat på det är nog det den billigaste vägen. Blir nog dyrare med avgifter, bensin kanske av och påmastning  osv om du åker kanal. Även om du kommer förmodligast åka på någon hamnavgift andra vägen med. Så är de nog enklare att styra så seglar du ju hela tiden. Köpa en billig båt på plats? 

Redigerad av makke_the_muss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Visst går det med en så liten båt men det blir därefter med utrymmet på en så lång resa. 

Jag seglade ner till medelhavet genom kanalerna i en 24-fotare och var borta i ett halvår. Funkade hur bra som helst. Sen att en större båt är bättre på alla sätt går inte att komma undan med men har du den budgeten du har så får du utgå ifrån den. Hur långt du kommer på den får du se efterhand. 

En handburen VHF, den som flyter som du säger, är bra att ha inomskärs. Men ska du ut på större hav så är den kraftigt begränsad i räckvidd. Nästan så en mobiltelefon är bättre om du håller den borta från vatten då du har övergivit ditt sänkande skepp. En fast monterad är flera gånger kraftigare i både sändning och mottagning. 

Ska du segla iväg direkt efter kursen i maj? Var har du din hemmahamn? Ser att kursen är i Skåne men du skriver sedan att du vill segla i Östersjön. Känns som fel håll om du ska till Medelhavet. Ska du köpa båten innan kursen eller efter?

Hur ser planerna ut efter att du kommit till Kanarieöarna i november?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte avråda eller dämpa entusiasmen men det är några saker som känns tveksamt med dina planer.

Kan du segla idag? En grundkurs i segling hjälper inte långt på en sådan resa du beskriver. 

Då gäller tidvattenkunskap, klassisk bestickföring så du inte hamnar i nöd om systemen ombord dör och kunskap om färd i farleder.

På din tänkta väg hamnar du i några extremt trafikerade farleder där man inte väjer för en fritidsseglare.

Köpa en billig båt blir ofta dyrt, fundera på varför just denna är billigare än de andra du sett.

Genomgång av elsystem, bränsle, motor och kraftöverföring måste göras noga, kan du sånt eller kan lära dig? Ute på havet är du ensam när du ska byta vattenpumpen eller generatorn.

Se över försäkringskraven, jag har ingen aning men kan tänka mig att försäkringsbolagen har synpunkter på din utrustning och kompetens.

I övrigt, tänk på allt och var förberedd på det du inte tänkt på så kommer det att gå bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
10 minuter sedan, Gundj säger:

Jag vill inte avråda eller dämpa entusiasmen men det är några saker som känns tveksamt med dina planer.

Kan du segla idag? En grundkurs i segling hjälper inte långt på en sådan resa du beskriver. 

Då gäller tidvattenkunskap, klassisk bestickföring så du inte hamnar i nöd om systemen ombord dör och kunskap om färd i farleder.

På din tänkta väg hamnar du i några extremt trafikerade farleder där man inte väjer för en fritidsseglare.

Köpa en billig båt blir ofta dyrt, fundera på varför just denna är billigare än de andra du sett.

Genomgång av elsystem, bränsle, motor och kraftöverföring måste göras noga, kan du sånt eller kan lära dig? Ute på havet är du ensam när du ska byta vattenpumpen eller generatorn.

Se över försäkringskraven, jag har ingen aning men kan tänka mig att försäkringsbolagen har synpunkter på din utrustning och kompetens.

I övrigt, tänk på allt och var förberedd på det du inte tänkt på så kommer det att gå bra.

Mycket kan vara så som du skriver och man kan aldrig vara nog förberedd. Men en mindre båt betyder mindre problem. Menar vad har du för elsystem i en 70-talare mot segelbåtar från 90 och 00-talet. 

Försäkringsbolag brukar premiera förarintyg men det är inget krav för att du ska få försäkra och segla.

Vi hade en annan helt färsk seglare här på forumet i somras som köpte sig en liknande storlek på båt som TS funderar på. Tror det var en Havsfidra. Den killen åkte med en annan seglare en tur innan han seglade iväg från Stockholm (tror jag det var) och kom hela vägen upp till Norge efter ett par månader. Klart killen hade en massa möjliga och omöjliga problem på vägen men han skötte det mycket bra för att vara helt oerfaren.

Så visst går det med små båtar och medel att erövra de stora haven. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att jag någonstans läst att ett svensk förarintyg inte räcker i vissa länder.

La det aldrig på minnet då det inte är aktuellt för mig.

Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några synpunkter;

Självklart kan du göra en sådan här resa!
26 fot blev inte litet förrän på 2000-talet. För några decennier sedan var det vanligt med mindre båtar och havet var lika stort och vädret lika opålitligt som nu.
Med det sagt, precis som alla  andra  så börjar du med att bestämma vilken båt som är rätt. Vilken det är  kommer att ständigt ändra sig ju fler böcker och tidningar du läser och ju fler olika råd du får på olika forum.

Mitt stora råd är att vänta med att köpa båt!

Om du har lär dig segling, båtliv och annat först så kommer du att kunna använda i princip vilken båt som helst och du kommer att ha en helt annan uppfattning än nu om vilken båt som är rätt.

Gå kurser, prata med folk, ut och segla!
Det finns en mängd olika båtar att hyra en vecka i taget och då kan du prova alla möjliga innan du köper. Vill du bestämt ha en egen båt att träna med så Kostar en Stortriss mellan gratis(!) och 5000 kr. Det är inte den båt du drömmer om men billigare utbildning än så går inte att få.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del Triss finns nog för avhämtning :-)

2016-12-30_10_05_32.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Har du tänkt att ta förarbeviset? Inget måste ur juridisk synpunkt men alltid bra att ha känt på ”körkortet” lite innan du hissar segel. Teori är också en viktig bit innan och under praktik. Oftast får man på kurserna både höra och träffa andra seglare som har erfarenheter och de kan ge bra tips, goda råd och du kan framförallt knyta kontakter där. Det startar många kurser nu genom studieförbund eller genom segelklubbar för medlemmar. 

Din seglarkurs är nog bra. Där kan du lära dig mycket och ställa en massa frågor. Du får 18 timmar segling med teori för 2900 kronor ser jag. Men med tanke på din budget och att du behöver alla pengar så hade jag försökt hitta någon med en segelbåt nära dina farvatten som du kan få gasta på för att lära dig lite om segling några helger. Hjälp först till med vårstädningen av båten, tvätta, måla, polera, rigga mot att du sedan får hänga med ut ett par gånger sedan. Du lär dig redan där på land mycket om hur en segelbåt fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog den här du ska köpa :-)

Annars, Misil 24 är nog bra i sin storleksklass. En Amigo 27 kan man möjligen få, de ligger lågt nuförtiden. Brittiska uddabåtar är annars rejäla pjäser: Hurley 22, Leisure 23, Westerley Cirrus, Contessa 26 m fl

Om du verkligen ska iväg med så kort förberedelsetid rekommenderar jag att hitta någon mer erfaren som kan hänga med en månad eller två i början, sen är du säkert med i matchen.

Må lycka och välgång följa dig på färden!

//N.N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behöver man inte kanalintyg (och kanske VHF-certifikat) också för att få gå på kanalerna på kontinenten ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt med så mycket svar, tackar för all info.

Ja, visst är det så. Jag kan inte segla över huvud taget. Jag har haft en del äventyr för mig, men aldrig något seglande. Mycket på grund av hur omständigt det är, eller åtminstone verkar vara, i förhållande till mycket annat. Men ja, vill ändra på det nu, och kommer nog faktiskt att verkligen bli så.

Ok. Det kanske rimligaste verkar då att ta sig kanalerna ned/köpa båt därnere. Skulle gärna ha och segla ned via havet, men det verkar som jag borde ha mer erfarenhet innan gör det. Kanske blir den vägen tillbaka istället då, som sagt.

Tänkte svara på de frågor jag fick:
Efter kursen i maj har jag tänkt hitta en båt direkt(Ifall jag inte redan köpt Sunwinden. Får se hur det blir. Gillar spontant egentligen IW26an starkt.). Jag har inget fast boende riktigt så vill bara hitta en direkt jag kan ta mig ut och in i hamn själv.

Jag har ingen hemmahamn för tillfället. Hade tänkt kontakta  Borgholm.

Vet inte var jag kommer hitta en båt. Men vill segla i närheten av Sverige ett tag innan ger mig av, därav Östersjön. Sen vill jag ju plocka upp lite vänner under sommaren också:)

Efter November har jag tänkt ta det lugnt där bara. Har inga nuvarande tankar på att ge mig av över Atlanten, om det var vad du tänkte på:) Mina relativt konkreta planer sträcker sig inte längre än Kanarieöarna.

Vad gäller övrig kunskap, så har jag tänkt kolla upp diverse kurser som kanske går läsa under sommaren. Ska hitta lite bra litteratur. Lärde känna en kille över nyår som seglat hela livet så kolla med honom kanske om har lust lära mig lite. Försäkring är något jag fixar då jag hittat en båt att köpa. Förarbevis har jag mailat kursen för att se om den tillhandahåller, annars har jag kollat upp lite annat, så det ska nog lösa sig på något sätt. Kanalseglar-intyg ska jag skaffa under sommaren. 

Jo, jag har ju kollat hur små båtar folk seglat över diverse hav med, och det har ju funnits en hel del små. Dock har dessa sjöfarare säkert(oundvikligen) varit mer erfarna än mig såklart. Jag har också sett den där Albin Vegan. Synd den ligger i Marocko. Får se om den finns kvar då jag känner mig redo att ge mig ut. Skulle ju kunna lära mig segla i en stortriss som tipsades om, och sedan kolla om kan hitta en båt nere i söder. Som nämnts verkar det som skulle kunna bli ganska stora omkostnader för att segla igenom kanalerna, även om det verkar väldigt vackert.

Det var en EPIRB jag tydligen tänkte på. Har förövrigt en mobil som inte bara är vattentät, utan som tillochmed flyter. Köpt i Filippinerna. Där är de vana vid att båtar sjunker, tyvärr. 2 veckors batteritid:) 

Måste säga att jag tycker en sån där Stortriss ser riktigt mysig ut, och det jag läser om den låter också bra. Vore skönt slippa ha en så stor båt direkt... Ska tänka över ifall kanske försöka få tag i en sån, ha under sommaren, sen köpa en båt nere runt medelhavet direkt istället. Såg att det lades upp på en bild av en, så kanske hör av mig i framtiden och ser om kan komma överens om något.

Contessorna har jag också sett. De ser också mycket fina ut. Skulle gärna ha en långkölad båt helst också.  

Får ta och smälta all den här inputen nu, och se vad det leder till. Hör av mig åter då har fler frågor, eller några uppdateringar som kanske vore av intresse:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Silverfox59 säger:

Så visst går det med små båtar och medel att erövra de stora haven.

Visst gör det. Det största problemet är nästan alltid besättningen (och dess kunskaper)

Att segla ner genom Engelska kanalen är tufft.

Tidvatten, ström, ofta dålig sikt och inte minst enormt mycket trafik. Att segla med en liten båt i vatten med tidvattenströmmar ställer stora krav på navigeringen. Men det går att läsa in. Skaffa tex "Handbok för Långseglare" av Carl-Eric Tovås, den ger en bra bild av vad som väntar.

Ang båtar så tycker jag Havsfidran borde vara med i listan. Havets motsvarighet till Älgloppan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten, Sunwind skulle inte vara mitt val. Den brukar allmänt anses ganska vek och är sällan på tal när det gäller långfärd. En fin familjeseglare för kust och skärgård enligt mitt sätt se. Fast jag har knappt någon egen erfarenhet av den så jag kanske har fel  

N. N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollade lite på blocket. Denna årstiden är ju inte det bästa utbudet men denna kunde vara något?
Laurin 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej sunwind266!

Köp inte, säger INTE sunvinden. Jag rekommenderar absolut inte en sån vek båt med fenköl om du skall vara ute på de vatten du nämnde.

Om du köper sunwind----riv av klädseln å kolla noga det lilla tvärskott under däck mot bordläggningen där röstjärnen är inplastade. En kompis till mig köpte en likadan,  fästet av plyfa var genomrutten, men han kollade inte. Ett par sjömil utanför Stenugnsund släppte vantet å det kunde ha blitt ett riktigt haveri. Nu slog man snabbt över till andra bogen å tajtade vanten med extra rep i ett annat fäste å linkade tillbaks till hamnen.

Vill du ha en billig men tillräckligt bra stadig, säker båt så köp en Fingal.:)

Gissa varför jag säger så.

Slutligen, handen på hjärtat --  är du en äventyrare som söker spänning, eller vill du ut å segla å får ta "spänningen" på köpet? Det är lite skillnad.

Jag gastade åt en ung grabb runt halva Sverige å han sökte äventyr, knäckte masten, inte hans fel i.o.f.s,  ett par sjömil från destinationshamnen. Så var ärlig mot dig själv.

Ang "båt-körkort" å VHF mm osv, det är nästan inte en käft som efterfrågar nått av det. De kollar knappt passet ens i hamnarna. Utom nere vid Cadiz å Gibraltar så man inte smugglat med folk från Afrika. Kanske något hårdare koll nu än för 2 år sen när jag seglade därnere senast. Därmed inte sagt att du inte skall ha grejer å kan sköta dem. Det är om tullen eller hamnkapten skall kontaktas som man behöver ett VHF men det är inget tvång. Det går bättre att ringa hamnkapten på vanlig iPhone, om man kan språket, franmänner vägrar snacka engelska fast de kan, oftast......

Från Kielkanalen å fram till  Chebourg så måste man vara flera å köra i pass om nätterna om du inte seglar endast dagtid. Å då gäller det att utnyttja tidvattnet från hamn till hamn. Svårt att ankra utanför pga tidvattnet. Min åsikt å uppfattning är att fartygstrafiken är lite överreklamerad, inte ens vid Calais äre så farligt. Sanbankarna däremot å djup fenköl---aktarej...

Som någon skrev här ovan, kan du inte vänta å segla med andra lite först? Eller försöka köpa båt nånstans i  Frankrike, England, Holland? De är billigare där. Mötte en ung flicka i Brest, hon hade en 23 fotare å skulle över till England ensam bara för det var kul på sommarlovet. Så det är inte "farligt"! Men det räcker inte med att "bara" simma" om du kapsejsar.......

Redigerad av Ruskpricken
Stavfel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån Sunwind blir det inte. Har meddelat säljaren. Den där Laurin är dock intressant. Hade sett den förut, och försökte hitta igår genom att söka på "midgetkryssare", men det var i en av bilderna och inte i beskrivning det stod. Vad jag läser om den låter bra. Atlantduglig står det, är det en representativ, eller förskönande, beskrivning? Gillar starkt att den är så liten och ser så robust ut, samt har långköl.

http://www.laurinkoster.dk/Laurin_22/laurin_22.html

På tal om äventyr. Så ja, för mig kommer det ju på köpet. Har velat segla sedan jag läste den där boken av Tristan Jones(som tydligen var fiktion, men nåväl, det var bra skrivet) då jag var 15. Är 14 år sedan nu, så det är på tiden. Har ingen långvarig bostad och vill inte ha nån. Är beroende av stjärnhimmel som inte är fördärvad av artificiellt ljus. Borde finnas bra med sån ute på havet:) Denna sorts stjärnhimmel är förövrigt också fin ovan polcirkeln, uppe i vinterfjällen runt vintersolstånd, för de som är intresserade av sånt och kanske gått miste(nu längtar jag tillbaka...). Hehe, nej, jag vet i bakhuvudet att det inte bara är att simma, så planerar inför att kunna hantera att kapsejsa. 

Det här med att köpa båt utomlands är lite problematiskt, då jag inte vet vad man ska kolla efter, och till detta inte vet hur de byråkratiska systemen fungerar. I Sverige blir ju allt sånt här mycket enklare. Också denna Laurin, t.ex, ligger nära till var min far bor, så kunde hans bekant, som jobbar med köpa/sälja båtar, följa med och kolla vore det ju perfekt. Han åker nog inte med till Tyskland tyvärr. 

Planen är att gå kursen, sen hoppa in i en båt direkt. Segla upp erfarenhet under maj och halva sommaren, och sen se ifall det känns som rimligast att ta vägen utmed kusten eller kanalerna.

Lägger även till Havsfidra och Fingal på båtar av intresse att kolla upp närmare, samt ser till att skaffa "handbok för långseglare".

Input rent allmänt om den här Laurin hade varit mycket uppskattat, ifall någon har lust. Suttit och googlat lite men hittar inte så mycket... Ska kolla lite mer.

Edit:
Hittade denna som jag nu sitter och läser lite i:
http://goto.glocalnet.net/Laurin2/handbok_new/Laurinfolder.pdf

Redigerad av SunWind266

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Ruskpricken säger:

Vill du ha en billig men tillräckligt bra stadig, säker båt så köp en Fingal.:)

Gissa varför jag säger så.

Får jag gissa - du har en FinGal liggandes som du nästan aldrig seglar med. :wacko:

Jag har en Storfidra som ligger för fäfot,  den är allt en bättre båt än både FinGal och havsfidra.

Jag har seglat alla tre båttyperna.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner till en magnifik midget med fågelbo som legat vid samma brygga dom senaste åren utan upptagning eller tillsyn så den flyter trots att den varit snötäckt mm i många år. Typ osänkbar.

Har inte tänkt på om den har mast mm.

Misstänker att den går att få gratis eller kanske till och med lite betalning för bortforsling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att du inte hittar något om Laurin 22:an är inte så konstigt då den är mycket ovanlig. Desto mer finns att läsa om de större 28 och 32. Om 22:an håller samma kvalitet så är det nog bra men det bör du kolla med din bekant. Havsfidran är jättebra men pytteliten i långfärdssammanhang.
Thallatas Storfidra är en bra båt och om jag gissar rätt så är den genomgången och förbättrad på alla områden. Finns nog en blogg om allt arbete han lagt ner på den. Det finns naturligtvis många lämpliga båtar men dessa är av den traditionella typen - långsam, långkölad och trygg. Vill du lägga lite mer pengar så finns Allegro 27 vilket är vad jag har.

Här är en blogg från en kille som gjorde ungefär det du tänker förra sommaren - kunde inte ett skvatt om segling, köpte en Havsfidra och lärde sig på vägen. Här kan du få ett hum om hur det kan gå till.
Sailing blue note

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nehej nån magnifik Midget skall du inte ha på de resorna. Var min dröm en gång för många år sen tills jag kom ombord på en. Plånboken tillät inget större på den tiden, nytt boende å nytt jobb å 4 hungriga barn hemma......

Thallatha skämta aprillllo med miig. Jag kom inte ut just nånting senaste sommaren.

Men skämt åsido...flörta in dig med honom å hans Storfidra. Hon är bra å är til salu. Å han kan ge dig en massa råd. han finns nära Smögen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...