Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
gladius

Enkel och billig plotter för segling?

Rekommendera Poster

Skepp o hoj!

Mitt ekolod sjunger på sista versen. Ekolodet är ganska viktigt för mig. Jag använder det ofta när jag smyger mig in i trånga, grunda och svårnavigerade naturhamnar för att hitta bra angörningsplatser. Nya ekolod/djupmätare är ganska dyra. Jag funderar på att istället investera i en plotter som också har ekolodsfunktion man får ju då också vad jag förstår en hastighetsmätare och trip mätare på köpet. Vid första anblicken verkar ju de billigaste plottrarna med ekolodsfunktion bara vara en aning dyrare än en renodlad djupmätare, men skenet tycks bedra. Det verkar som man måste köpa ekolodsgivare separat, sjökort verkar inte heller ingå utan måste också köpas till. Dessutom så verkar alla moderna plottrar ha en massa i mitt tycke onödiga funktioner och finesser som jag aldrig kommer att använda. Jag skulle vilja ha en plotter där jag kan se vart jag är, vart jag är på väg och med vilken hastighet och samtidigt som detta se vilket djup jag har under kölen. Jag har inget behov av att kunna se fiskstim eller bottenstruktur, bara antalet meter och decimeter till botten.

Idag klarar jag mig utmärkt med mitt ekolod (så länge det fungerar) och med Eniroappen på en billig platta. Fast det vore ju smidigare om mina krav kunde rymmas i ett instrument istället för i två.

Finns det någon enkel, billig plotter för mig eller ska jag bara byta ut ekolodet till ett nytt och fortsätta som jag gör idag?

mvh

Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tycker Ray marine Dragonfly fungerar bra för mig, med ekolodsgivare och inbyggda kort (silver, som inte är lika detaljerade, saknar djup mer än 10 meter). Koster under 3000:- för 4 tum och en tusenlapp till för 5 tum/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett standardsvar idag: Om du är bekväm med plattan, köp ett ekolod/plotter. Kostar från 2tkr. Ett rent ekolod kostar 1000kr. För den extra tusenlappen får man en hel del.

Då har du en stor skärm för översikt mm men som inte alltid fungerar perfekt med sol och regn. Sen har du en liten plotter med som klarar allt väder.

Dessutom har du två, av varandra oberoende system.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En följdfråga: var hittar man ett hyfsat utbud av begagnad marinelektronik? Blocket kollar jag på då och då men där finns nästan aldrig nåt, oavsett prisklass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej utbudet är klent just nu, men efter båtmässan börjar det nog röra på sig, men tyvärr har många en lätt överdriven uppfattning om vad en 5-10 år gammal plotter är värd. Sedan beror det ju mycket på vilka krav man har på möjligheten att ansluta utrustning, jag har en gammal Garmin GPSmap 172 C, vet inte om det ens lönar sig med en annons på Blocket.Annars kan du få överta den.../C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, s841 säger:

nej utbudet är klent just nu, men efter båtmässan börjar det nog röra på sig, men tyvärr har många en lätt överdriven uppfattning om vad en 5-10 år gammal plotter är värd. Sedan beror det ju mycket på vilka krav man har på möjligheten att ansluta utrustning, jag har en gammal Garmin GPSmap 172 C, vet inte om det ens lönar sig med en annons på Blocket.Annars kan du få överta den.../C

Dessutom är det svårt/omöjligt att få tag på nya kort till äldre plotters. Även svårigheten att få tag på äldre kort för det område man seglar i kan göra marknaden för äldre plotters svag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beg plotters brukar dyka upp före eller i början av säsongen, det är ofta då folk köper nytt. Eller så har folk köpt på julrea men byter först i samband med sjösättning.

Kort brukar också finnas begagnade. Lite äldre men hur ofta dyker det upp nya grund?

Vitsen är att man har uppdaterade kort på telefon eller padda, oändligt mycket billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en Android telefon eller padda med gps, prova att ladda ner Locus free, gratis app gratis kartor. Har kört med den i flera år och inte tagit fram papperskorten även om jag alltid har dem med. Använder den även till cykel, paddling, skidor, alpvandring, även internationellt, har massor av gratiskartor. Det enda jag saknar är topografiska kartan över Sverige i 25000-delar, och finska sjökort.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att jag, för min egen del, tänker vänta tills jag har råd att köpa en rejäl pryl som har modern GPS (förmodar att äldre modeller bara har fart genom positionsintegration och inte doppler), högupplöst skärm, möjlighet att integrera data från vindgivare, ekolod med "fotografisk" vy och skovelhjulslogg, och också visa "instrumentvyer". Siktar på 2019.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en 172c begagnat och sälj 2019. Då vet du mer vad du vill ha också. Det var min avsikt, men jag har fortfarande inte saknat något tillräckligt för att byta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har i princip samma upplösning på skärm i min cykeldator som jag lagt in sjökort i, så en 172c skulle inte innebära nån nämnvärd uppgradering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, raol säger:

Jag tror att jag, för min egen del, tänker vänta tills jag har råd att köpa en rejäl pryl som har modern GPS (förmodar att äldre modeller bara har fart genom positionsintegration och inte doppler), högupplöst skärm, möjlighet att integrera data från vindgivare, ekolod med "fotografisk" vy och skovelhjulslogg, och också visa "instrumentvyer". Siktar på 2019.

Jo det är mycket roligare men det blir ju lite dyrare. Typ 35 papp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, under 20 000 ska det gå att klara det på med allt inkluderat, men man måste inte skaffa allt på en gång. Basenheten ca 10 000, ekolodsgivare 3500, vindinstrument 3500, logg 2000.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...