Per 0 Postad 21 Januari , 2018 Hej! Helt ny här i forumet. Med en nyinköpt stuga på ostkusten så längtar jag och familjen efter att kunna ta oss ut i skärgården. Tanken är att ha båten på trailer och lägga i när vädret tillåter. Har mest kikat på DC och BR i 6-metersklassen. Maxbudget kring 300’. Sprang just på den här båten från Jeanneau. Har ni erfarna någon erfarenhet som ni kan dela med er? Tror ni även att ett motoralternativ med 130 hk räcker? https://www.blocket.se/vi/65907448.htm Tacksam för all input jag kan få! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 499 Postad 21 Januari , 2018 Ganska stort ekipage att traila och sjösätta tänker jag. Speciellt om man inte är van. Nu skriver du ingenting om din erfarenhet av det utan jag gissar bara. Det kräver med stor sannolikhet även en fyrhjulsdriven bil. Beslutet att ha båten på trailer är annars bra. Stöldrisken blir betydligt lägre. Vet inget om båten som sådan men ett bra riktmärke är att välja en motor som ligger i närheten av max-styrkan som är tillåten för båten. Välkommen till MG och till båtlivet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 21 Januari , 2018 Går bra att traila om du har bra ramper att använda. Jag har lite tyngre båt, 200 hk motor och bara 2-hjulsdriven bil och det funkar. 130 hk motorn går bort, välj 150 hk då cylindervolymen är ca 1 liter större på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lamatu 12 Postad 24 Januari , 2018 Jeanneau och Benneteau är välbyggda båtar så du kommer säkert att bli nöjd. Jag har tidigare frekvent sjösatt och tagit upp tyngre styrpulpeter (22") med utombordare och även min Bayliner Trophy (23,5") med dieselinombordare. Enda nackdelen, med vikt om 2 ton och mer på båten, är att man får träna armmusklerna rejält då de vinschas upp på trailern :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jnbs 0 Postad 31 Januari , 2018 Hej, Jag äger en precis sån här båt. Köpte en fullutrustad med 150 hk, dock med lilla vattenskidstången och inte det stora tornet. Jag har båten i på sommaren då jag bor bredvid Vänern men köpte ändå en bromsad Brenderup 18022B för att kunna ta med den till sommarstugan. På den trailern är egentligen lite för smal men jag var inte sugen på en boggie så det fick bli så. Den är tung att veva men kan hända att det blir en Warn-vinsch. Jag har en bakhjulsdriven större kombi och inga som helst problem att dra upp den. Även gjort det med vår andra bil som är framhjulsdriven. Dock fick jag ta B96 kort för att få köra runt ekipaget och sen visade det sig att vår andrabil, en SAAB 9-3 diesel från 2011 inte fick dra så tungt så håll koll på vad din bil får dra om det blir en 80-trailer. Det finns garanterat båtar med bättre kvalitet men den är god nog för min smak. Tänk på att båten är bred och inte så V-bottnad som andra så den kan upplevas som stötig. Rymden i båten är klassens bästa skulle jag vilja säga och det vägde tyngst för oss då barne ofta har med sig kompisar ut. Jag tror 130 hk räcker men jag valde 150 hk just på grund av att vi ibland är många i båten. Med 2 vuxna och tre barn kommer den upp i dryga 40 knop och marschar mellan 20–30. Jag köpte till hamnkapell vilket alla borde göra då det är mycket smidigare när man ska sticka ut. Biltemas rostfria spöhållare (4 st) har jag köpt och de passar väldigt bra på vattenskidstången. Nu ska jag köpa en peke med infälld stege då jag saknade detta ibland när vi skulle gå i land. Blir nog på Båtmässan. Hade du bott närmare hade du kunnat få en provkörning till våren. Stressa inte med båtköpet, dyker hela tiden upp bra erbjudande. Jag gav 320 för min utan trailer. Dock var den bottenmålad, vattenskidstång större plotter/ekolod, stereo, hamnkapell och solbädd bak och ankare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 31 Januari , 2018 På 2018-01-21 på 20:59, ChristerN säger: Vet inget om båten som sådan men ett bra riktmärke är att välja en motor som ligger i närheten av max-styrkan som är tillåten för båten. Håller med. Du får bättre sjöegenskaper med starkare motor. Troligtvis bättre bränsleekonomi också. Andrahandsvärdet blir högre. Osv ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser