raol 2 372 Postad 20 Januari , 2018 Ett planerat inköp till våren är en Raymarine ST2000+ rorkultsautopilot. Den har en funktion där man kan ansluta den via NMEA 0183-nätverk till en navigator/plotter för att styra via brytpunkter. Nån navigator har jag inte, och även om det står på önskelistan lär det inte finnas ekonomiskt utrymme till det i år. Men, nog borde det finnas nån käck liten pryl som har en utgång för NMEA och en anslutning för mobiler (t ex via bluetooth) så att man kan simulera NMEA-enheter via en mobilapp. Eller? Jag har letat men inte hittat nåt. Jag vet inte om det beror på att jag inte kommit på rätt sökord eller om det faktiskt inte existerar. Nån här som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Januari , 2018 De burkar jag känner till använder WiFi och skickar NMEA över TCP/IP. Det brukar vara det apparna stöder. iSailor stödjer detta tex. Sen får man ha en burk som tex iMux. Jag tror jag betalade 200€. Då har den både WiFi och möjlighet att ansluta flera NMEA, reserv GPS, vind, AIS, ekolod mm. Men lite overkill för ditt ändamål kanske. Jag var inne på någon lösning med Rasberry el likn men orkade inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 20 Januari , 2018 Hmm, för 200 euro är det inte mycket mellanskillnad till en navigator, så då får jag bara vara utan det helt enkelt. Jag har inget större behov av en sån funktion egentligen men hade det funnits en liten mojäng för en femhundring eller mindre hade det varit skoj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Januari , 2018 18 minuter sedan, raol säger: Hmm, för 200 euro är det inte mycket mellanskillnad till en navigator, Det blir en ganska stor skillnad om man ska räkna in sjökorten. Börja med att skaffa en "riktig" nav.app (navionics/iSailor), den kan tala om när nu kommer till en brytpunkt, det räcker långt. Eftersom andelen som navigerar med telfon/padda ökar så kanske det kommer fler och billigare lösningar i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 20 Januari , 2018 Nja, jag har allt koll på var jag är och när jag ska svänga så sett, det var mest att jag med en sån mojäng skulle kunna ha en förprogrammerad radda punkter som autopiloten kunde följa utan mig. Så med så högt pris för en mellankomponent så sparar jag pengarna och använder till navigator säsongen 2019. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 223 Postad 21 Januari , 2018 En följdfråga är om man skaffat en plotter och den fungerar med waypoints till Raymarine ST2000+. Hur kopplar man ihop detta system med vindindikatorn Nasa Clipper Tactical Wind System så att segelbåten kan föja en konstant vindvinkel (TWA). Vad behövs för extra delar? Samt skulle det fungera eller är det bara ett önsketänkande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 21 Januari , 2018 Min bedömning är att det fungerar, men att det är ett önsketänkande att det kommer att fungera särskilt bra. Jag tror du kommer att fånga upp stora vindvridningar som sker under dagen, men inte de små ändringar i vindriktning som sker hela tiden. Om det blir bättre eller sämre än att styra själv beror på hur bra du kan få autopiloten att styra och hur länge du orkar koncentrera dig. När vi sommaren 2017 seglade från Rigabukten till Stockholms skärgård i 10 m/s seglade jag i snitt 6,5 knop över tid, men autopiloten klarade bara 6 knop. Det var vågorna som ställde till det för Styrbjörn som vi kallar vår Raymarine. Vi har ingen kopling till plotter eller vindinstrument. Sedan hade ju jag aldrig orkat segla koncentrerat i 22 timmar. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Januari , 2018 2 timmar sedan, per_62 säger: En följdfråga är om man skaffat en plotter och den fungerar med waypoints till Raymarine ST2000+. Hur kopplar man ihop detta system med vindindikatorn Nasa Clipper Tactical Wind System så att segelbåten kan föja en konstant vindvinkel (TWA). Vad behövs för extra delar? Samt skulle det fungera eller är det bara ett önsketänkande? Det finns ju vindflöjel till en del autopiloter. Jag hade en Autohelm med möjlighet till vindflöjel, vilket i det fallet bestod av en potentiometer. Vi satt den på en pinne som stack ut framåt. Det fungerade bra eftersom vindflöjeln uppfattade även små vindskiften tidigt. Men det var ingen praktisk setup. Vissa plotters från tex B&G kan koppla ihop vindinstrument och autopilot. Väldigt coolt men inte gratis. @raol Du kan hitta en begagnad, mindre plotter billigt. En kille köpte en lite äldre 4" plotter för en tusenlapp inkl sjökort (bara dessa kostar 1-2 tkr). Den hade NMEA0183 ut. Vädertålig och fungerar bra. För mer "riktig" navigering och fräscha kort har han en padda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 223 Postad 21 Januari , 2018 (redigerade) Begagnad plotter inkl digitalt sjökort (oftast ej uppdaterat) säljs ofta billigt. Ett alternativ om man vill prova på. Det vore trevligt att få ST2000+att styra efter vindvriden så man kan hålla på med annat. Men har hört att det fungerar inte så bra med billigare system. Samt att det även med de bästa systemen blir resultatet inte så bra. Finns det praktisk erfarenhet kring detta i forumet? Redigerad 21 Januari , 2018 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 21 Januari , 2018 Jag läste igenom manualen till ST2000+ i går kväll (det var det som triggade inlägget) och där står det att vinddata från givare filtreras för att ta bort tendensen att justera hela tiden, så att det är ett korttidsmedelvärde som används. Det står också att man bör sätta vindvinkeln att styra på till en handfull grader lägre för att ha lite marginal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Januari , 2018 ST2000+ manualen: 3.2 Vindvinkelnavigering Med denna funktion kan autopiloten hålla en viss kurs i förhållande till den skenbara vindvinkeln. Autopiloten kompenserar automatiskt för turbulens och kortvariga vindvariationer. Detta ger en mjuk och exakt styrning med låg strömförbrukning. Autopiloten använder den inbyggda kompassen som huvudreferens. När den skenbara vindvinkeln ändras, justeras den inställda kursen, så att den skenbara vindvinkeln behålls konstant. Vindvinkelnavigation kan endast utnyttjas om autopiloten är ansluten till vindgivare. För att kunna styra en kurs i förhållande till den skenbara vindvinkeln, måste autopiloten få vindinformation från någon av följande källor: vindinstrument i SeaTalk-serien, anslutet till autopiloten via SeaTalk- nätet, vindinformation enligt NMEA, via SeaTalk-interface (kat. nr Z290), Autohelms vindflöjel (kat. nr Z087) eller direktkoppling till NMEA-instrument som sänder vindvinkeldata. Intressant, här finns ju möjligheter. Man kanske kan hitta en vindflöjel. Jag hittade en fjärrkontroll för ett par hundra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 21 Januari , 2018 @Raol: Jag vet inte hur händig du är med datorer och programvara, men ett billighetsalternativ för några hundralappar men som kräver lite pyssel är att själv sätta ihop det du vill ha med en Raspberry Pi. Då konfigurerar du den som en accesspunkt mobilen pratar NMEA över TCP/IP med, och sedan kopplar du den till din autopilot via ett NMEA-0183 nät. Exempel finns här. Det finns annan programvara också till Pajen, men detta kanske inte är ditt område? @Per_62: En snabb googling på din NASA vindgivare visade att den pratar NMEA-0183 och då kan du koppla den till autopiloten på samma sätt som du kopplat den till navigatorn. Flera mottagare av data fungerar, MEN du kan bara ha en sändare åt gången aktiv på nätverket, dvs kopplar du in vindgivaren till autopiloten kan du inte samtidigt ha plottern med kursdata inkopplad till den. Då behöver du antingen en strömbrytare som växlar sändare, eller om du vill att båda ska vara inkopplade samtidigt, en multiplexer som Bhemac nämnde ovan. Billighetsvarianten av mux är en Raspberry Pi med liknande programvara som Raol där t.ex "kplex" agerar multiplexerprogramvara. Openplotter är för övrigt ett projekt som kan vara intressant att studera för den händige hembyggaren där Pajen växer till att bli ett komplett navigationssystem 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 21 Januari , 2018 3 minuter sedan, Tomas99 säger: @Per_62: En snabb googling på din NASA vindgivare visade att den pratar NMEA-0183 och då kan du koppla den till autopiloten på samma sätt som du kopplat den till navigatorn. Flera mottagare av data fungerar, MEN du kan bara ha en sändare åt gången aktiv på nätverket, dvs kopplar du in vindgivaren till autopiloten kan du inte samtidigt ha plottern med kursdata inkopplad till den. Då behöver du antingen en strömbrytare som växlar sändare, eller om du vill att båda ska vara inkopplade samtidigt Knappast nåt större problem i praktiken, eftersom autopiloten bara kan styra efter en typ av data i taget (dvs brytpunkter från navigatorn ELLER vindvinkel). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 21 Januari , 2018 Beror på hur man ser det, skillnaden är att du måste ha koll på en strömbrytare (kanske nere i ruffen) för att koppla in rätt indatakälla till plottern. Har du en mux är det bara att på plottern välja vind- eller waypoint-styrning när man känner för det. Men visst, en strömbrytare fungerar och är billig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 21 Januari , 2018 9 minuter sedan, Tomas99 säger: @Raol: Jag vet inte hur händig du är med datorer och programvara, men ett billighetsalternativ för några hundralappar men som kräver lite pyssel är att själv sätta ihop det du vill ha med en Raspberry Pi. Då konfigurerar du den som en accesspunkt mobilen pratar NMEA över TCP/IP med, och sedan kopplar du den till din autopilot via ett NMEA-0183 nät. Exempel finns här. Det finns annan programvara också till Pajen, men detta kanske inte är ditt område? I ett parallellt universum, där jag hade gjort andra val i livet, hade det nog varit ett alternativ. Jag var svår datornörd från 9-10 års ålder och en bit upp i tonåren. Programmerade och höll på. Men sen "upptäckte" jag spel, och då släppte jag allt annat som hade med datorer att göra. 20+ år senare har jag så dålig koll att jag får be mina syskon om hjälp med datorrelaterade grejer. Jag är totalt obildbar nuförti'n. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 21 Januari , 2018 I mitt inlägg ovanför Raols menade jag såklart autopiloten, inte plottern: ... för att koppla in rätt indatakälla till autopiloten.Har du en mux är det bara på autopiloten att välja vind- eller waypoint-styrning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Januari , 2018 3 timmar sedan, Tomas99 säger: Jag vet inte hur händig du är med datorer och programvara, Jag lever fortfarande delvis i den världen men skulle inte orka bygga ett navigationssystem. Det finns gott om begagnad utrustning som inte kostar mer. Men framförallt, sjökorten. Det finns inte bra sjökort till bra priser för hembyggda projekt. Ska man bygga något är det nog en vattentät låda till en padda. -- NASA har en vindgivare med NMEA0183. Skitfint om man vill få in vind i plottern. Men den givaren som säljs med instrument är inte NMEA0183. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 21 Januari , 2018 Vi segling bidevind behövs bara en lina, ett roderlås eller en hackbräda för att låsa rodret i lämplig vinkel. Man kan relativt lätt trimma segel/roder så att båten själv styr efter bästa vinkel i förhållande till vinden så att man inte förlorar varesig fart eller höjd. Vid halvvind och undanvind får Styrbjörn (autopiloten) styra så rakt som möjligt mot målet. Roligast är det ju att styra själv, men seglar man långt är det skönt att kunna göra annat. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 22 Januari , 2018 Jag köpte en gammal garmin 172c . Pratar nmea. Brukar dyka upp för 1000 kr eller lite mer på blocket, ink sjökort. Funkar bra, större skärm än modernare plottrar. Det är nog för att moderna plottrar har högre upplösning och därför drar mycket ström om skärmen är stor också. Enda nackdelen är att man inte kan överföra rutter från platta eller telefon till plottern. Och att sjökorten är lite gamla men det har aldrig stört mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Januari , 2018 4 timmar sedan, AndW säger: Enda nackdelen är att man inte kan överföra rutter från platta eller telefon till plottern. Är du säker? Jag kan exportera .gpx från paddan till OpenCPN i datorn sen kan jag föra över via NMEA0183. Liknade borde gå kan man tycka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 23 Januari , 2018 7 timmar sedan, bhemac säger: Är du säker? Jag kan exportera .gpx från paddan till OpenCPN i datorn sen kan jag föra över via NMEA0183. Liknade borde gå kan man tycka. Det lät inte som nåt man orkar i praktiken? Med nyare plottrar kan man väl vad jag förstår ha liknande gränssnitt i platta och plotter och föra över direkt. Att föra över i två steg verkar för meckigt. Vilken programvara gör du gpxen i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Januari , 2018 3 timmar sedan, AndW säger: Vilken programvara gör du gpxen i? iSailor. Jag brukar spara tracks i iSailor och göra nya rutter från dessa. Visst är det lite bökigt men jag gör det kanske ett par gånger per år. En fördel är att jag har en backup i OpenCPN. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 223 Postad 23 Januari , 2018 (redigerade) Här har vi en seglare i en Moore 24 Gannet som med gummikord och fockskot fäst till rorkulten seglar i Indiska oceanen utan problem och båten styr i princip efter vindriktningen. Detta är ett enkelt alternativ till att försöka få en vindindikator att skicka signal till en autopilot. Kanske lättare på öppna bogar jämfört med kryss. Redigerad 23 Januari , 2018 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser