Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
nightzero

Laga skada genom gelcoat

Rekommendera Poster

Hej,

Det finns ju tusen trådar om reparationer, gelcoat, topcoat, polyester hit och epoxy dit. Det är inte så lätt att hitta ett enkelt svar. Men kanske har någon behövt göra en liknande reparation.

Jag har en plastbåt från 89. Den har några mindre skador ovan vattenlinjen, på fördeck och hardtop. Vi pratar skador max 5 cm långa 2-3 mm breda och kanske 2 mm djupa. I alla fall är de genom gelcoat och in i laminat/glasfiber.

Jag hade tänkt slipa ur dem med typ dremel, tvätta med aceton och sedan på något vis spacka igen. Men frågan är hur spacka?

1) Fyll helt med gelcoatspackel, slipa, vaxa.

2) Fyll helt med glasfiberspackel typ plastic padding glasfiberspackel / marine filler, slipa och måla över med lackfärg.

3) Full delvis med glasfiberspackel, lämna någon mm. Torka, tvätta och fyll resten med gelcotspackel, slipa, vaxa.

Vad blir bäst av alternativen? Gencoatspackel avsett för reparation, torkar det helt eller behövs topcoat?

Mvh,
Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, nightzero säger:

Hej,

Det finns ju tusen trådar om reparationer, gelcoat, topcoat, polyester hit och epoxy dit. Det är inte så lätt att hitta ett enkelt svar. Men kanske har någon behövt göra en liknande reparation.

Jag har en plastbåt från 89. Den har några mindre skador ovan vattenlinjen, på fördeck och hardtop. Vi pratar skador max 5 cm långa 2-3 mm breda och kanske 2 mm djupa. I alla fall är de genom gelcoat och in i laminat/glasfiber.

Jag hade tänkt slipa ur dem med typ dremel, tvätta med aceton och sedan på något vis spacka igen. Men frågan är hur spacka?

1) Fyll helt med gelcoatspackel, slipa, vaxa.

2) Fyll helt med glasfiberspackel typ plastic padding glasfiberspackel / marine filler, slipa och måla över med lackfärg.

3) Full delvis med glasfiberspackel, lämna någon mm. Torka, tvätta och fyll resten med gelcotspackel, slipa, vaxa.

Vad blir bäst av alternativen? Gencoatspackel avsett för reparation, torkar det helt eller behövs topcoat?

Mvh,
Mattias

En så grund skada behöver inte repareras för att skapa styrka, det räcker att få skadan tät och snygg. därför räcker det med gelcoatspackel eller om skadan är liten så kan du använda topcoat som kan vara lättare att få ner i skadan då den är mer lättflytande.

Innan du börjar slipa så ska du tvätta rent så du inte slipar in smuts i nästa steg.

Sen är Dremel en utmärkt maskin att slipa rent med. Slipa så lite som möjligt. (Dremel är min favoritmaskin, användbar till mycket.)

Tvätta en gång till.

Lägg ett par tejpremsor på sidorna av skadan så blir det lättare att begränsa spackling/målning.

Blanda spackel eller topcoat och lägg på.

Slipa helst med våtslippapper börja med grovt och fortsätt med finare o finare o finare (ju finare på slutet desto mer lättpolerat). Avluta med rubbing och vax.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svar. Det var det svaret jag hade hoppats på :-)

Tack också för tipset om tvätt före slipning!

Mvh,

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder Biltemas epoxispackel. fungerar super! 

Jag brukar blåsa rent "skadan" efter slipning med tryckluft innan  applicering i spacklet, sen slipa, blir som nytt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, Alicia1 säger:

Jag brukar blåsa rent "skadan" efter slipning med tryckluft innan  applicering i spacklet, sen slipa, blir som nytt!

Renblåsning är effektivt. Kom ihåg att ta tryckluftslangen som sitter före dimsmörjaren. Jag har missat några gånger och tagit fel slang. Det blir lite onödig rengöring... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tryckluft är bra men vanliga kompressorer kan spotta ur sig lite olja så rengör med aceton också. I synnerhet om det är epoxi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-01-18 på 19:20, Alicia1 säger:

Hej! Vad använder du för att måla över epoxyspacklet? Finns det någon lämplig färg att köpa i små mängder för mindre reparationer?

Redigerad av nightzero

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...