Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
raol

Sittbrunn öppen i aktern - varför?

Rekommendera Poster

Har man kikaren nere i ruffen och man måste springa ner och hämta den så kan det vara för sent att titta på säl, tumlare, fågel, ... Är man van att ha fack i sittbrunnen så lägger man sina prylar där. Kamera, kikare, smartmobil, platta, vatten, muggar, you name it. Visst kan man gå in och ut med saker när dom behövs, men det är mer praktiskt att alltid ha dom nära till hands. Jag saknar fack på nyare båtar, så enkelt är det! Och du har ju gjort fallpåsar så uppenbarligen vill du ha vissa saker till hands också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... nja. 

Fallpåsarna har jag fallen i. 

Sedan finns en ficka för vattenflaska och för mobilen, men oftast har jag mobilen i fickan. Säl och sådant missar jag oftast; har koll på andra båtar och min, kurs mm så att kolla på omgivningen med kikaren blir det aldrig läge för - men jag seglar å andra sidan så gott som alltid ensam. 

Stuvfack kan man f ö lätt eftermontera. 

Att leta efter sjömärken i fjärran blev inaktuellt för mig när jag fixade en plotter för många år sedan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag navigerar för det mesta efter sjökort och med referenspunkter i omgivningen som sjömärken, uddar, sund, uppstickande stenar, m m.

Jag vet inte hur det är där du seglar, Peter, men till och med i Bohuslän i juli är det glest nog mellan båtarna för att jag ska hinna lyfta kikaren och kolla på nån fågel i några sekunder.

I somras kom jag på att jag kunde ha en genomskinlig plastlåda med lock stående på sittbrunnsdurken (lådan är nästan precis rätt längd för att passa på tvären - så den håller sig stilla när det kränger). Den är vattentät (för regn och skvätt). Där har jag kikare, radioscanner, seglarhandskar, keps, mössa, små portioner mat och dryck och kanske nåt enklare förstärkningsplagg. Eftersom jag nästan alltid ensamseglar och (än så länge) saknar autopilot är det praktiskt att ha det viktigaste alldeles intill. Dessutom är det bra att klämma fast sjökorten mellan lådan och sittbrunnen, så de inte flyger iväg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ganska glest på båtar i Stockholm också, men det gäller ju att hålla koll på seglen och vindarna också, så det blir inte så mycket fågelspaning för min del. Å andra sidan kan det bero på att jag inte är så intresserad av fåglar. 

Alla är ju olika, och jag känner ju inget behov av kikaren, det var därför jag var nyfiken. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska väl säga att det mesta av kikartittandet blir vid lättvindssegling, dvs <3 m/s, när man glider fram rätt beskedligt och man inte orkar eller behöver bry sig om trim annat än för att maximera fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, raol säger:

Ska väl säga att det mesta av kikartittandet blir vid lättvindssegling, dvs <3 m/s, när man glider fram rätt beskedligt och man inte orkar eller behöver bry sig om trim annat än för att maximera fart.

Det är just i de lätta vindarna jag är mest fokuserad och trimmar mest då det gör störst skillnad... men nu lämnade jag visst ämnet...

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men det är som jag skrev, bara viktigt om man vill maxa farten. I kraftigare vindar, däremot, är det nödvändigt för att alls ha kontroll över båten. Då kan man inte välja bort det längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 1/21/2018 på 18:34, bhemac säger:

Ja det är ju helt livsfarligt. Förorsakar mängder med försäkringsärenden varje år eller?

Hur många försäkringsärenden måste det vara för att vara en fördel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, filuren säger:

Hur många försäkringsärenden måste det vara för att vara en fördel?

Det vet jag inte men man kan ju försöka ta reda på hur många båtar som sjunker pga bordsgenomföringarna i sittbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är t så.

Jag har väl inte hörd det mesta men om en och annan sjunken båt dock.

Aldrig hört att det skulle vara ett fenomen att båtar sjunker pga dåliga/läckande sittbrunnsjenomföringar.

Finns det mer typiska olyckor som "man" aldrig hör talas om?

Hur vanligt är dethär?

Hur många fall känner du till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågar man Yrvind, så sjunker nog var och varannan båt pga trasiga genomföringar. ;)

Min personliga gissning är att de flesta gånger båtar tar in vatten, så är det pga propelleraxelgenomföringar som läcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan, Caribic410 säger:

Hur många fall känner du till?

Inga. Försäkringsbolaget säger ytterst få.

Vanligaste orsaken att båtar sjunker är nog fortfarande grundstötning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att öppen akter inte ser klassisk ut (eller halvöppen med uppfällbar sits och staket. För den helöppna på Hanses reklam ovan i Tomas 99s inlägg ser ju verkligen extrem ut, och extremt farlig!). Men de främsta fördelarna är väl att det är lätt att nå vattnet till jolle, bad, fiske. Lätt att kliva av och ombord i hamn (om inte höjdskillnaden är för stor), bära ombord material, proviant, osv. Farmor och farfar kan också lätt komma ombord. 

Det där med att grov sjö med brytande vågor skulle slå in över sittbrunnen gäller nog likadant för traditionell sluten akter. Och i sådant väder bör man väl oavsett ha alla dörrar och fönster stängda.

Enda negativa jag kan se med öppen (eller halvöppen) akter, och ratten belägen långt bak, är en obehagskänsla att något skall komma upp ur djupet och nafsa en i baken när man styr. Vithaj, späckhuggare, eller jättebläckfisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 hours ago, Terri said:

Lätt att kliva av och ombord i hamn (om inte höjdskillnaden är för stor), bära ombord material, proviant, osv.

Särskilt från pontonbrygga, som blir alltmer vanligt, är det perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...