Pandan 0 Postad 16 Januari , 2018 Hej! Jag ska till att skrämma upp min inombordare lite. Tänkte byta toppar, insug och kamaxel. Vad behöver jag tänka på? Behöver de delarna vara några specialanpassade för båtmotorer. Eller kan jag köra på samma delar som till en bilmotor? Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 16 Januari , 2018 Vad är det för motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pandan 0 Postad 16 Januari , 2018 Cheva 383 är det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Januari , 2018 Det är annorlunda att skrämma upp en båtmotor jämfört med en bilmotor. Det är fyra saker jag kommer på direkt att man måste ta hänsyn till som inte är något problem i en bilmotor. - Gnistskydd i motorrum om man byter delar i bränslesystem eller el-/tändningsdelar. - Korrosionsskydd för sådant som kan komma i kontakt med saltvatten. (Tex topplockspackning och ventiler.) - Reversion, om man (som de flesta) kör med våta avgaser. Detta begränsar tex urvalet av kamaxlar. - Bottendrag. En båtmotor måste ha mycket mer bottendrag än en bilmotor eftersom den belastas mycket hårdare på låga varv. Det betyder tex att det sällan fungerar med samma kamaxel i en båt och en bil. Tänk en bil som kör med tung last i ständig uppförsbacke... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 17 Januari , 2018 En skilland är väl att bilmotorn körs normalt på mellan 20 och 40% av maxvarv medan båtmotorn på 75% av maxvarv eller mer. I alla fall bensinare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Januari , 2018 (redigerade) 2 timmar sedan, jan_af_lisoe säger: En skilland är väl att bilmotorn körs normalt på mellan 20 och 40% av maxvarv medan båtmotorn på 75% av maxvarv eller mer. I alla fall bensinare... och bilmotorn kanske mer än 90% av tiden ligger på kanske 10% av maxlast medan båtmotorn kanske 50-90% av tiden ligger på 80% av maxlast. Redigerad 17 Januari , 2018 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pandan 0 Postad 17 Januari , 2018 Tack för synpunkterna, men vad gäller topplockspackning. Finns det special för båt alltså? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pandan 0 Postad 17 Januari , 2018 Kollade lite på insug nu, hittade detta: https://www.summitracing.com/int/parts/edl-2504/overview/ "Designed for Marine use only. Features brass lined front water crossovers and brass flange inserts to cover the rear water openings." Vad menas med detta egentligen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Januari , 2018 1 timme sedan, Pandan säger: Tack för synpunkterna, men vad gäller topplockspackning. Finns det special för båt alltså? Olika material i kanterna. Mer korrosionsbeständigt på en packning avsedd för en marinmotor. 33 minuter sedan, Pandan säger: Kollade lite på insug nu, hittade detta: https://www.summitracing.com/int/parts/edl-2504/overview/ "Designed for Marine use only. Features brass lined front water crossovers and brass flange inserts to cover the rear water openings." Vad menas med detta egentligen? Mässing på ställen som är utsatt för korrosion. Mässing tål miljön bättre än aluminium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser