tobiasA 0 Postad 16 Januari , 2018 Hej! Jag är i startgroparna för att byta mina limpor och knän själva på min Volvo Penta 5.0 Fi från 1996. Motorn sitter i en Chris Craft Concept 21. Är det någon här som bytt limpor & knän själva och har lite erfarenhet från vad man eventuellt kan behöva tänka på samt om detta är svårt? Mvh Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 16 Januari , 2018 Finns det åtkomst så är det normal ett jätteenkelt jobb, förutsatt att det inte är fastrostat. Se till att ha momentnyckel och rätt åtdragningsmoment när du drar ihop det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Castwebb 12 Postad 16 Januari , 2018 5 timmar sedan, tobiasA säger: Hej! Jag är i startgroparna för att byta mina limpor och knän själva på min Volvo Penta 5.0 Fi från 1996. Motorn sitter i en Chris Craft Concept 21. Är det någon här som bytt limpor & knän själva och har lite erfarenhet från vad man eventuellt kan behöva tänka på samt om detta är svårt? Mvh Tobias Hej. Nej det är inte speciellt svårt. Du kan ju bara sätta limporna åt ett håll (bakåt) och det finns ju hål där bultar för allt så det är inte direkt någon precisions sak. Det som dock kan bara bra är att göra rent blocket (motorn) där dom gamla limporna suttit för att få det så tätt som möjligt vid nymontage. Tänk på att inte slipa med något annat än med minst 500korn papper och bara där det ev skulle sticka ut någon bit metall. Utöver det så vet jag inte. Lägg upp lite bilder under förloppet så kan vi hjälpa dig om du undrar något. Mvh Johan 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 16 Januari , 2018 Är inga problem att byta, bultarna (benämns egentligen skruvar för den petiga) mellan limpa och knä kan sitta satan. Lite tungt att få på plats. Se till att kolla packningen mellan knä och limpa så du får rätt typ, finns två varianter fullflödes och strypt. Kolla också så medföljande packningar passar och inte orsakar vattenläckage i delningen knä-limpa 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Castwebb 12 Postad 16 Januari , 2018 1 minut sedan, Gelis säger: Är inga problem att byta, bultarna (benämns egentligen skruvar för den petiga) mellan limpa och knä kan sitta satan. Lite tungt att få på plats. Se till att kolla packningen mellan knä och limpa så du får rätt typ, finns två varianter fullflödes och strypt. Kolla också så medföljande packningar passar och inte orsakar vattenläckage i delningen knä-limpa Så länge man förstår vad man menar så spelar det väl ingen roll? Allt som har gängor kallas skruv allt utan är bult. Ok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Januari , 2018 Vad ska vi då kalla en sån här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 16 Januari , 2018 Hehehe pinnskruv som ofta benäms pinnbult. Castwebb du fatta inte att det var lite ironi i det jag skrev va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Castwebb 12 Postad 16 Januari , 2018 9 minuter sedan, Gelis säger: Hehehe pinnskruv som ofta benäms pinnbult. Castwebb du fatta inte att det var lite ironi i det jag skrev va? Ja det kallas pinnbult, men det är en pinnskruv då den har gänga 😁 Nej, jag har följt dina inlägg under några år och har aldrig märkt ironi, men det är ju alltid kul att man kan förändras 🤘 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 16 Januari , 2018 6 timmar sedan, Castwebb säger: Det som dock kan bara bra är att göra rent blocket (motorn) där dom gamla limporna suttit för att få det så tätt som möjligt vid nymontage. Tänk på att inte slipa med något annat än med minst 500korn papper och bara där det ev skulle sticka ut någon bit metall. Om det finns fördjupningar efter rost i blocket som riskerar att inte fyllas ut av packningen, hur lagar eller fyller man bäst ut dom? Antar att det blir visst tryck och värme så det borde ställa vissa krav på det hela? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 17 Januari , 2018 10 timmar sedan, Tomas99 säger: Om det finns fördjupningar efter rost i blocket som riskerar att inte fyllas ut av packningen, hur lagar eller fyller man bäst ut dom? Antar att det blir visst tryck och värme så det borde ställa vissa krav på det hela? Inget större tryck där. Dock så är det bra att kolla ytorna när du har isär grejorna. Rengör ytorna noga med packningsskrapa eller liknande. Har aldrig slipad mellan limpa och block på mina motorer. Finns det rostporer/skador på själva anläggningsytan, så kan det vara bra att åtgärda detta. Metod beroende på hur skadat ytorna är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasA 0 Postad 18 Januari , 2018 Tack för era tips! Jag återkommer med bilder och ytterliggare frågor om dessa uppstår när jag ger mig på bytet Mvh Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 18 Januari , 2018 Hej Jag gjorde så här när jag bytte. La en regel över motorrummet Hängde dit två spännband gjorde två öglor hängde i limpan fixerade höjden och skruvade dit. Nu hade jag dubbel montage så det var ganska trångt. Limporna väger en del. Tycke det funkade bra. Lycka till Mvh Torgny ☺️ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasA 0 Postad 18 Januari , 2018 Bra idé Torgny! Skall nog göra på liknande sätt för att minimera risken att tappa ner limporna på tändstiften . Mvh Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vedhuggarn 2 Postad 27 Februari , 2018 Använd momentnyckeln...Drog själv av bult när jag drog för hand...Är ju fan att man alltid ska dra de lilla extra som inte behövs i detta fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Februari , 2018 8 minuter sedan, vedhuggarn säger: Använd momentnyckeln...Drog själv av bult när jag drog för hand...Är ju fan att man alltid ska dra de lilla extra som inte behövs i detta fall... Bra! Folk i allmänhet drar mindre skruvförband alldeles för hårt, och grövre alldeles för löst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rob75stal 7 Postad 1 Mars , 2018 Vid återmontering: montera limpan löst med yttre bultarna, klipp ett spår i yttre öronen på packningen. Sen är det bara att släppa ner packningen mellan motor/ limpa och skruva fast allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Watermill 1 Postad 3 Mars , 2018 Ett tips om det finns utrymme är att kapa skallen på två för långa bultar o dra dom för hand i toppen! Då kan du lätt trä på packningen först o sen trä på limpan o sen montera resten av bultarna i limpan. När limpan sitter på plats är det bara att skruva ur styrbultarna o ersätta med rätt bultar! Ett elände annars att fumla med den tunga limpan o få på plats med packning emellan! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser