forgus31 139 Postad 15 Januari , 2018 (redigerade) När lithiumbatterierna ska laddas behövs nåt sätt att förhindra värmeutveckling och se till att ge batteriet vad det vill ha. Generator direkt till ett lithiumbatteri kan bli svårt både för generator, kablar, kontaktermen även batteriet.Det gäller att hålla sig inom gränserna. Vad klarar t.ex en generator av växelströmstyp, Har den strömbegränsning? Tillräcklig kylning? Kilremmen? Någon typ av effektbegränsare behövs om inte annat för att rädda grejerna mot överbelastning. Det är inte säkert att batteriet mår så bra med 150A laddström och brandrisken ska inte underskattas. En cell som är på gränsen att fungera kan bli den som åker dit. Om den inte är fräsch riskerar den att bli ett värmeelement, 150Ax4V=400W räcker för att bränna upp cellen och det kan kvickt . Det vill man inte uppleva i en båt med brännbara material. Sånt får man testa utomhus på asfaltplanen. lLthiumceller är istort sett outslitliga och klarar stora strömmar om än inte gränslösa men har svårt för spänningar över och under gränserna som varierar lite efter typ av cellkemi. De flesta båtägare skulle nog uppskatta en komplett ladd/urladdningsenhet för båten men de duggar inte tätt och då blir det dyrt. Vad finns det i den vägen förresten? Dvs en komplett ladd/urladdningsenhet/kit Jag som har en plånbok som är känslig för överbelastning letar efter små kinaboxar som kan ställas in för att passa olika lithiumceller. Mina prov med Lithiumceller av både lithiumjärnfosfattyp och lithiumjontyp har lärt mig att de är brutala att lämna och ta emot ström. Jag provade en elcykelmotor på 350 W 24V till 8-celler LiFePo4-batteri bara genomm att hålla kablarna direkt på batteriet. Motorn låg löst på bordet på sina små fästbalkar stadigt och bra men snurrade ändå som en spinnspörulle och for i golvet. Jag ryckte till i hela kroppen av överaskningen så jag skadade ledbanden i axlarna. Jag har hört talas om "strömrusning" men aldrig råkat ut för det med blyaccar. Ett uttryck värt att dra sig till minnes nu med den nya batteritekniken.Det låga inre motståndet gör att nåt förlåtande motstånd inne i batteriet inte finns längre men det är ju också det som vi traktar efter. Nån Peukerteffekt finns inte eller är försumbar på ett lithiumbatteri. För att ladda från generatorn spanar jag nu efter en inställbar stepup-enhet för en 4-cellers lithiumjonbatteri 16,8V kan jag ladda batteriet till och den gränsen bör vara ställbar. När spänningen nåtts är strömmen nere i noll och laddningen har avslutats och generatorn kan slås ifrån om man vill. Då blir det ingen generatorförstörande strömspik som man pratar om. Jag har en stepupmodul för 10A som jag laddat 4-cellers lithiumbatteriet med från ett blybatteri och det fungerar sådär. Jag kan ställa in spänningen på 16,8V men strömbegränsningen slår av den helt och jag får sätta spänningen lägre t.ex några tiotal volt över aktuell batterispänning och saxa mig uppåt vartefter spänningen och laddningsmängden ökar. Så kan man ha det på labbänken möjligen men det blir flera vändor till källaren innan batteriet är fullt. Men med rätta enheten som klarar att låta batteriets spänning stiga med den takt den tar emot utan att strömgränsen överskrids och slår ifrån så får man en automatisk laddning till det bångstyriga lithiumbatteriet. Strömbegränsning inställbar liksom spänning är vad jag söker för stepupboxen/kortet. Överspänningsskydd behövs inte i.o.m att spänningen är inställbar mer än möjligen en extra skyddsbrytare vid överspänning/ström om nåt skulle hända med stepupkortet. Det blir en säkerhetsbrytare samtidigt mot brand och batterikvaddar. Med den rätta step-upenheten kan man ställa in vad generatorn och rem, kontakter och kablar tål, dvs köra tills det ryker och minska. Man kan ju prova ansluta batteriet direkt till generatorn och be till gud med brandsläckaren beredd. Har generatorerna överbelastningsskydd så fixar det sig. Dock skulle jag gärna spara batteriet mot 100A laddning vid första försöket. Helst ska enheten klara även att steppa ner spänningen men de verkar bara vara antingen stepup eller stepdown. Kanske värt att leta. T.ex om jag vill ha 12V från 16,8V-batteriet vilket nog blir aktuellt. Strömbehovet är ju inte enormt normalt sett. undantaget ankarspel och dc-ac invertern men där kan tre celler i serie c:a 12V bli aktuellt. Lithiumcellerna är ju inte skrymmande så det kan bli ett nytt sätt att installera el. El on demand eller batteri där det behövs. Inga långa tjocka kablar. Styrledning och relä blir modellen. Tre celler vid ankarspelet blir ingen större vikt. Med den här laddtekniken är jag beredd att lyfta ut blybatterierna för förbrukningsbanken. Nån plötslig strömspik vid laddavbrott finns inte och allt går lugnt till åtminstone i teorin. För solceller och bryggladdning kan samma stepupenhet möjligen användas. Tål att tänka på. T.ex solcellerna ansluts via diod till samma anslutning som generatorn kommer in. Liksom även ett spänningsaggregat vid bryggladdning. En rätt stark sak jag sett https://www.ebay.com/itm/1500W-50A-DC-Boost-Converter-Step-up-Power-Supply-Module-IN-10-5-60V-OUT-15-70V-/381784053027 . Den har lite för låg ström bara. Redigerad 15 Januari , 2018 av forgus31 felskrivning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Januari , 2018 Jag har kommit fram till att min Sterling ProAltC på 130A var en ganska bra investering. Jag skulle aldrig lite helt på generatorn laddningsregulator. Mot underspänning skyddar min solregulator. Landströmsladdning sköter jag också med Sterling + ett nätaggregat. Nuvarande ger runt 25A men jag kanske köper ett på 70A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Januari , 2018 1 timme sedan, bhemac säger: Jag har kommit fram till att min Sterling ProAltC på 130A var en ganska bra investering. Jag skulle aldrig lite helt på generatorn laddningsregulator. Mot underspänning skyddar min solregulator. Landströmsladdning sköter jag också med Sterling + ett nätaggregat. Nuvarande ger runt 25A men jag kanske köper ett på 70A. Vad kul! Jag känner mer mer för att renodla och bara köra med bilceller faktiskt. Med rätt reglering och avsäkring vågar jag satsa på effektiva lithiumjonceller. Fast just vår båt kanske får en elektrisk motor då dieseln faktiskt är i delar. Har inte bestämt mig för hur jag ska göra. Jag har ju tidigare tänkt att prova med eldrift när motorn la av och nu har jag verkligen läge. Dels finns en 15 kW DC 40volts motor i garaget. Det blir andra trådar med detta, har sett fler som tänker som jag här, Även du väl? Fast motorn tickar på i Din båt? för min del blir det att utöka solcellsbeståndet och bryggladdning, elverk och eller reservutombordare om strömmen tar slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Januari , 2018 3 timmar sedan, forgus31 säger: Även du väl? Så var det tänkt men så bytte jag båt och fick ett S-drev på halsen. Så får jag hoppas att dieseln håller ett tag till i väntan på elektriska drev till anständiga priser. Du som har "konstiga celler" varför bygger du inte ett 48V system? Det låter sig göras ganska enkelt och är inte speciellt dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Januari , 2018 Jovisst jag har 48V system i tankarna sedan koppla till 12V-förbrukarna via ett litet 3-cells 12V batteri som laddas av en step down modul. 48V passar till min elmotor som ska ha 40V. Fördel med högre spänning är vekare kablage. Om man nu inte ökar till ännu högre spänning. Beror på vliket utbud på elektronik motorstyrning t.ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Januari , 2018 Jag hade starka funderingar på ett 48V system. Det är en stor standard och används även mycket hos sol, vind och vatten folket. Startsystemet skulle fortfarande var 12V med blybatteri. Navigationsdelen (lanternor, radio, plotter mm) skulle också vara 12V. En omvandlare 48/12V och ett 10Ah blybatteri som utjämning. Största problemet var att hitta 48V generator men det verkar inte vara svårt längre. Antingen en extra 48V generator eller ersätta 12V generatorn med en 48V och ladda startbatteriet med omvandlare. Alla lampor får 48V men en omvandlare per lampa, kostar kanske 20kr/st. Det finns pumpar för 48V men det går utmärkt att köra med omvandlare. Värmare, kyl mm samma där, omvandlare. Totalt kanske en tusenlapp för alla omvandlare. Inverter för 230V finns det gott om för 48V, kostar samma som en för 12V. Den stora fördelen med 48V är att man får fler celler, bättre kontroll av laddningen och bättre övervakning av batteriet. Skulle en cell lägga av så kan man bara koppla förbi den. En stor fördel är också att an bara behöver en fjärdedel så grova kablar. Det finns även en hel del utrustning för 72V. Omvandlare för alla spänningar finns det gott om. Det mest eleganta är förstås 144V. Då kan man köra datorladdare mm direkt från 144V nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 68 Postad 16 Januari , 2018 Om man känner för att pyssla själv så är inte den vanliga generatorn så dum att använda i ett 48 voltssystem heller. Det är ganska poppis i USA att använda dom i hemgjorda kraftverk, vind/vatten, och då tar man ut drygt 100 volt. Med en egen regulator kan man nog nå i alla fall 48 volt utan någon annan modifikation, eller de 55-56 volt som behövs för att ladda de lithiumbatteriet. Bara man bygger en regulator som styr på både ström och spänning, så man inte överlastar generatorn eller laddar för hårt. Så här mycket höjd spänning kräver sannolikt byte av dioder i likriktaren också, men det är enkelt jämfört med resten. Vill man pilla ännu mer så kan man bygga om rotorn med permanentmagneter, och då ha en enklare regulator, eftersom man kan reglera spänningen med en shunt. En sån generator kommer att ha högre effektivitet också, viktigare vid vindkraft än dieseldrift dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Januari , 2018 13 minuter sedan, jonas2307 säger: Om man känner för att pyssla själv så är inte den vanliga generatorn så dum att använda i ett 48 voltssystem heller. Japp, det funkar och letar man så finns det färdiga regulatorer. Leta på sol, vind och vatten nissarnas forum. Det jag hittade var färdiga 48V generator, ska man ändå byta ut 12V generatorn så var prisskillnaden ganska liten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Januari , 2018 Sterling ProAltC på 130A ser ut att vara batterisplitter med dioder. Bra att ha för input från olika energikällor.Finns en gammal i båten redan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 862 Postad 16 Januari , 2018 3 timmar sedan, bhemac säger: - - - Alla lampor får 48V men en omvandlare per lampa, kostar kanske 20kr/st. Det finns pumpar för 48V men det går utmärkt att köra med omvandlare. Värmare, kyl mm samma där, omvandlare. Totalt kanske en tusenlapp för alla omvandlare. - - - Hur tåliga är "Kinaomvandlarna" för båtmiljön? De är ju inte direkt skyddslackade (det kan man såklart göra själv om man vill...). Annars är ju risken att det blir rätt mycket bytesservice för att få all el att fungera. Jag hade t.ex. tre rullar LED-dioder (band med tejpfastsättning) liggande i båten i väntan på montering. När jag skulle göra jobbet så var en helpaj, en delvis paj (en del tre-grupper fungerade, andra fungerade inte) och en som fungerade med alla LED. Det blev att köpa nya rullar. Nu håller jag mig till IP-klassade som tål att finnas ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Januari , 2018 32 minuter sedan, forgus31 säger: Sterling ProAltC på 130A ser ut att vara batterisplitter med dioder. Bra att ha för input från olika energikällor.Finns en gammal i båten redan. Nej det är en DC/DC omvandlare som justerar laddspänningen. 7 minuter sedan, Lintott säger: Hur tåliga är "Kinaomvandlarna" för båtmiljön? Ja tycker generellt att den typen av prylar håller väldigt bra. Jämför TV, solregulatorer mm mm. Att lacka och försöka hålla en anständig inomhusmiljö skadar inte. Torka upp på vinter mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Januari , 2018 De kinaprylar jag köpt har varit av bra utförande med genompläterade kort. Långt bättre än "Wallasvärmaren" som Volvo flygmotor gjorde några exemplar ja hade som värmde när de ville. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Januari , 2018 2 timmar sedan, forgus31 säger: De kinaprylar jag köpt har varit av bra utförande Det är nog sant. Kvaliteten på elektroniken är genomgående ganska bra, det mesta man gör går till "kvalitetsutrustning". Ingen beställer TV-apparater i Kina med dåliga komponenter/kort. Reklamationerna kostar mer än man vinner på att köpa skräp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Januari , 2018 (redigerade) På 2018-01-15 på 22:25, bhemac säger: Du som har "konstiga celler" varför bygger du inte ett 48V system? Det låter sig göras ganska enkelt och är inte speciellt dyrt. Fordonsindustrin satsar på en något lägre spänning p.g.a. risken för elshock enligt wikipedia. 50 V anses vara en övre gräns och den överskrids väl vid laddning av 48V-batterier. Tja, några volt hit eller dit är nog inte så avgörande men men. Redigerad 17 Januari , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Januari , 2018 23 minuter sedan, Thomas-1 säger: Fordonsindustrin satsar på en något lägre spänning Ja de började med 2V. Men elbilar kan ha 290V. Klenspänning är max 50V AC eller 120V DC. Spänningar över dessa ska installeras precis som vanlig 230V med krav på utrustning och vem som monterar. Många problem hade inte uppståt om man hade ställt de kraven även på 12V.-systemen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Januari , 2018 10 timmar sedan, Thomas-1 säger: Fordonsindustrin satsar på en något lägre spänning p.g.a. risken för elshock enligt wikipedia. 50 V anses vara en övre gräns och den överskrids väl vid laddning av 48V-batterier. Tja, några volt hit eller dit är nog inte så avgörande men men. Min Citroen czero har 350V. Vet ingen som har lågspänt. Blir för tjocka kablar. Du tänker förstås på fossilbilar . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottow 22 Postad 18 Januari , 2018 Här är en intressant och väldigt överkommlig lösning som klarar batteribanker på up till 48V. Verkar vara ett fullvärdigt alternativ till Sterling och liknande om man kan/vill meka själv: http://arduinoalternatorregulator.blogspot.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Januari , 2018 18 timmar sedan, forgus31 säger: Min Citroen czero har 350V. Vet ingen som har lågspänt. Blir för tjocka kablar. Du tänker förstås på fossilbilar . ...Förstås, och detta bara i den mån jag tänkte nåt alls. :-) Tack för svar, gäller Bhemac också. Så du far alltså runt i en elbil av märket c-zero, blir ju nyfiken på dina intryck! (Smått Off Topic i ett båtforum men det är ju alltid trådskaparen själv som avgör vad som är OT.) Funkar din c-zero till full belåtenhet? Har du månne upptäckt några konstigheter som är värda att nämna vad gäller eldriften utöver reklambladens givna idealvärld? Kan tänka mig litet olika praktiska saker... 1a. Laddning. Bilen går nominellt upp till 150 km innan laddning behövs från allmänna elnätet. Alternativen för laddning är vanlig 220V eller snabbladdning (har kollat "enfas 400V") enligt bilden nedan. Fråga: har du skämmigt råkat blåsa några proppar när du besökt vänner ute på vischan? (Räcker typ lägsta propp-alternativet 6A till (för den kan ju "bara" leverera 1400 W)? Effektbehovet hos ett totalurladdat batteri kan nog bli stort. Laddningen slukar väl redigt med effekt och en 6A-propp blåses lätt ifall andra förbrukare råkar ligga på samma propp samtidigt.) 1b. I båtsammanhang finns sällan elurtag och ännu mindre snabbladd-stationer i naturhamnar. Solpaneler eller släpgeneratorer kan göra jobbet, detta med volt vs ampere är väl närmast en teknikalitet. Men finns det idag sådana sol/släp-laddare där utspänningen ligger på hundratals volt? (Både du och Bhemac har bra koll på det senaste så jag är nyfiken.) 2. Haha, nu till det viktigaste vad gäller elbilen c-zero. Hur hörs din bil i trafiken, eller snarare hur uppmärksammar du övriga trafikanter? (Blev omkörd av elbil för några år sedan då jag cyklade vägen fram i godan ro. Plötsligt hörde jag motorljudet från en formel1-monster bakom mig, tro fasen att jag snabbt väjde undan. Elbil med högtalare i grillen, kunde nog låtit mindre farligt typ nån V8 eller kanske ännu hellre en tryggt dunkande diesel - svor jag då.) Snabba elfordons tysta framfart i urban vägtrafik kan synas som ett perifert yttepytte-problem men knappast för oskyddade cyklister och fotgängare. Så - Forgus - jag undrar litet över hur din czero har det med ljud-varningssignaler? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Januari , 2018 Ja Thomas, nu tryckte du allt på startknappen! Kan inte sluta när jag får den blygsammaste fråga om lilla "Elin". Jag tar det i ordning ...Förstås, och detta bara i den mån jag tänkte nåt alls. :-) Tack för svar, gäller Bhemac också. Så du far alltså runt i en elbil av märket c-zero, blir ju nyfiken på dina intryck! (Smått Off Topic i ett båtforum men det är ju alltid trådskaparen själv som avgör vad som är OT.) Funkar din c-zero till full belåtenhet? Har du månne upptäckt några konstigheter som är värda att nämna vad gäller eldriften utöver reklambladens givna idealvärld? Kan tänka mig litet olika praktiska saker... 1a. Laddning. Bilen går nominellt upp till 150 km innan laddning behövs från allmänna elnätet. Alternativen för laddning är vanlig 220V eller snabbladdning (har kollat "enfas 400V") enligt bilden nedan. Har själv aldrig kommit längre än 95km men det klarar våra resor i stan med omnejd. Fråga: har du skämmigt råkat blåsa några proppar när du besökt vänner ute på vischan? (Räcker typ lägsta propp-alternativet 6A till (för den kan ju "bara" leverera 1400 W)? Effektbehovet hos ett totalurladdat batteri kan nog bli stort. Laddningen slukar väl redigt med effekt och en 6A-propp blåses lätt ifall andra förbrukare råkar ligga på samma propp samtidigt.) Jag har kabeln inställd på 10A och har inte förstört några proppar men bra tips att lägga några 6A och en 10A propp i handskfacket. Det kan ju ligga en värmekamin på samma säkring som i vårt garage där kaminen vintertid termostatar på och släcker både värme och bilenergi. En av pinnarna i laddkontakten kan meddela laddosan på elkabeln att begära ett av tre strömlägen på ombordladdaren. Ett motstånd av viss resistans sätter den i 6A 10A eller 15A. finns på batterifirman i Prags hemsida vilken pinne och motståndsvärde. EW nånting som säljer LiFePo4-batterierna. 1b. I båtsammanhang finns sällan elurtag och ännu mindre snabbladd-stationer i naturhamnar. Solpaneler eller släpgeneratorer kan göra jobbet, detta med volt vs ampere är väl närmast en teknikalitet. Men finns det idag sådana sol/släp-laddare där utspänningen ligger på hundratals volt? (Både du och Bhemac har bra koll på det senaste så jag är nyfiken.) Vill man åka omkring i segelbåt med handbromsen åtdragen fixar man laddning antingen via en hjälpgrupp lithiumbatterier med inverter och vanliga 230V-laddaren eller bäst med stepupmodul lågspänt till rätt polspänning. Osäker på om de finns men bäst vore ju att ha en växelströmmssläpare och transformator+ likriktare och släppa in strömmen via lämplig batteriingång. De gamla diodseparatorerna kommer till heders igen. Finns i de flesta båtar. men funktionen bör kollas om man ska ha så hög spänning i båten. Bäst lägga sig runt 50V 2. Haha, nu till det viktigaste vad gäller elbilen c-zero. Hur hörs din bil i trafiken, eller snarare hur uppmärksammar du övriga trafikanter?(Blev omkörd av elbil för några år sedan då jag cyklade vägen fram i godan ro. Plötsligt hörde jag motorljudet från en formel1-monster bakom mig, tro fasen att jag snabbt väjde undan. Elbil med högtalare i grillen, kunde nog låtit mindre farligt typ nån V8 eller kanske ännu hellre en tryggt dunkande diesel - svor jag då.) Snabba elfordons tysta framfart i urban vägtrafik kan synas som ett perifert yttepytte-problem men knappast för oskyddade cyklister och fotgängare. Så - Forgus - jag undrar lite över hur din czero har det med ljud-varningssignaler? Jag kör kanske tillräckligt försiktigt. Vet inte om jag skrämt nån men det syns kanske inte från förarplats. Swisha förbi nån nära gör jag inte gärna. Folkvett fixar det. Lungn och ro råder i elbilen, det ger längre körsträckor om inte annat. Elmotor i segelbåt tror jag blir modellen i våra båtar rätt snart. Vem vill inte bli snabbast och gå högst i vind på kryssen t.ex Eller Tjörn runt En sidoeffekt med bilen har förstås blivt mitt intresse för elektrifiering av de osande prylarna runt ikring. T.ex tycker jag den oblandade doften av nyklippt gräs förgyller torpvistelsen men orkar inte skjuta den energikrävande manuella klipparen. Några lithiumbatterier och lämplig elmotor fixar gräsdoft utan störande os. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Januari , 2018 (redigerade) På 2018-01-20 på 13:17, forgus31 säger: Ja Thomas, nu tryckte du allt på startknappen! Kan inte sluta när jag får den blygsammaste fråga om lilla "Elin". . Mycket bra, sluta för all del inte! :-) Du gav bra svar på mina frågor, gör en kort sammanfattning nedan. [Själv är jag f.ö. inte spekulant på nån elbil, möjligen en elcykel om några år. Kul ändå med "inside information" från en kunnig och experiment-lysten elgubbe som du! Passa gärna på ni andra också att fråga om livet med en elbil.] Sammanfattning... Undrade ovan; nominellt skall din elbil Citroen c-zero klara 150 km utan laddning? Forgus svar ovan: Har själv aldrig kommit längre än 95km men det klarar våra resor i stan med omnejd Undrade vidare (1A); några problem som inte framgår i reklamens glassiga värld, typ brända proppar etcetera? Forgus svar: Jag har kabeln inställd på 10A och har inte förstört några proppar men bra tips att lägga några 6A och en 10A propp i handskfacket. Det kan ju ligga en värmekamin på samma säkring som i vårt garage där kaminen vintertid termostatar på och släcker både värme och bilenergi. En av pinnarna i laddkontakten kan meddela laddosan på elkabeln att begära ett av tre strömlägen på ombordladdaren. Ett motstånd av viss resistans sätter den i 6A 10A eller 15A. finns på batterifirman i Prags hemsida vilken pinne och motståndsvärde. EW nånting som säljer LiFePo4-batterierna Undrade också (1B); i båtsammanhang finns inte alltid elurtag, särskilt inte i naturhamnar. Hur gör man då? Forgus svar: Vill man åka omkring i segelbåt med handbromsen åtdragen fixar man laddning antingen via en hjälpgrupp lithiumbatterier med inverter och vanliga 230V-laddaren eller bäst med stepupmodul lågspänt till rätt polspänning. Osäker på om de finns men bäst vore ju att ha en växelströmmssläpare och transformator+ likriktare och släppa in strömmen via lämplig batteriingång. De gamla diodseparatorerna kommer till heders igen. Finns i de flesta båtar. men funktionen bör kollas om man ska ha så hög spänning i båten. Bäst lägga sig runt 50V Undrade smått skämtsamt även (2); hörs du i trafiken eller smyger du fram och skräms? Forgus svar: Jag kör kanske tillräckligt försiktigt. Vet inte om jag skrämt nån men det syns kanske inte från förarplats. Swisha förbi nån nära gör jag inte gärna. Folkvett fixar det. Lungn och ro råder i elbilen, det ger längre körsträckor om inte annat. Nya undringar och synpunkter... Tydligen så sitter det en dosa på laddsladden där man själv ställer in max-laddström 6, 10 eller 15 ampere från laddurtaget för att inte riskera att blåsa nån propp. Blev dock nyfiken på detta med automatisk inställning, d.v.s. att "citat: en av pinnarna i laddkontakten kan meddela laddosan på elkabeln att begära ett av tre strömlägen på ombordladdaren. Ett motstånd av viss resistans sätter den i 6A 10A eller 15A. finns på batterifirman i Prags hemsida vilken pinne och motståndsvärde. EW nånting som säljer LiFePo4-batterierna".Fråga 3: "Prag i tjeckien och EW nånting" är svårgooglat, menar du kanske brittiska GWL POWER LTD och EV-power (med centrallager i Tjeckien)? Angående smygande elbilar blir det tydligen eu-krav på ljud under 30 km/h år 2019, hittade en länk till vetenskapsradion om detta. Har fler undringar men detta får räcka för nu. Här f.ö. en klickbar länk till c-zero-sajten där jag stal bilden tidigare Redigerad 21 Januari , 2018 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Januari , 2018 När en dotter flyttade ut ur en lägenhet i Oslo höll jag på att bli överkörd ett par gånger av smygande Teslor i parkeringsgaraget. Tänk att tysta bilar helt plötsligt blivit ett problem! Jag skulle kunna tänka mig en Citroen. Till min hustru som sällan kör längre sträckor. Men kravet är minst 150 km, ska jag till Tjockhult så måste jag ladda på vägen. Går utmärkt i Arboga om man kommer dit. Sen är priset lite motbjudande, mindre elbilar måste ner i pris. Känslan idag är att man tar ganska bra betalt av köparna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Januari , 2018 På 2018-01-21 på 16:36, Thomas-1 säger: Mycket bra, sluta för all del inte! :-) Du gav bra svar på mina frågor, gör en kort sammanfattning nedan. [Själv är jag f.ö. inte spekulant på nån elbil, möjligen en elcykel om några år. Kul ändå med "inside information" från en kunnig och experiment-lysten elgubbe som du! Passa gärna på ni andra också att fråga om livet med en elbil.] Sammanfattning... Undrade ovan; nominellt skall din elbil Citroen c-zero klara 150 km utan laddning? Forgus svar ovan: Har själv aldrig kommit längre än 95km men det klarar våra resor i stan med omnejd Undrade vidare (1A); några problem som inte framgår i reklamens glassiga värld, typ brända proppar etcetera? Forgus svar: Jag har kabeln inställd på 10A och har inte förstört några proppar men bra tips att lägga några 6A och en 10A propp i handskfacket. Det kan ju ligga en värmekamin på samma säkring som i vårt garage där kaminen vintertid termostatar på och släcker både värme och bilenergi. En av pinnarna i laddkontakten kan meddela laddosan på elkabeln att begära ett av tre strömlägen på ombordladdaren. Ett motstånd av viss resistans sätter den i 6A 10A eller 15A. finns på batterifirman i Prags hemsida vilken pinne och motståndsvärde. EW nånting som säljer LiFePo4-batterierna Undrade också (1B); i båtsammanhang finns inte alltid elurtag, särskilt inte i naturhamnar. Hur gör man då? Forgus svar: Vill man åka omkring i segelbåt med handbromsen åtdragen fixar man laddning antingen via en hjälpgrupp lithiumbatterier med inverter och vanliga 230V-laddaren eller bäst med stepupmodul lågspänt till rätt polspänning. Osäker på om de finns men bäst vore ju att ha en växelströmmssläpare och transformator+ likriktare och släppa in strömmen via lämplig batteriingång. De gamla diodseparatorerna kommer till heders igen. Finns i de flesta båtar. men funktionen bör kollas om man ska ha så hög spänning i båten. Bäst lägga sig runt 50V Undrade smått skämtsamt även (2); hörs du i trafiken eller smyger du fram och skräms? Forgus svar: Jag kör kanske tillräckligt försiktigt. Vet inte om jag skrämt nån men det syns kanske inte från förarplats. Swisha förbi nån nära gör jag inte gärna. Folkvett fixar det. Lungn och ro råder i elbilen, det ger längre körsträckor om inte annat. Nya undringar och synpunkter... Tydligen så sitter det en dosa på laddsladden där man själv ställer in max-laddström 6, 10 eller 15 ampere från laddurtaget för att inte riskera att blåsa nån propp. Blev dock nyfiken på detta med automatisk inställning, d.v.s. att "citat: en av pinnarna i laddkontakten kan meddela laddosan på elkabeln att begära ett av tre strömlägen på ombordladdaren. Ett motstånd av viss resistans sätter den i 6A 10A eller 15A. finns på batterifirman i Prags hemsida vilken pinne och motståndsvärde. EW nånting som säljer LiFePo4-batterierna".Fråga 3: "Prag i tjeckien och EW nånting" är svårgooglat, menar du kanske brittiska GWL POWER LTD och EV-power (med centrallager i Tjeckien)? Angående smygande elbilar blir det tydligen eu-krav på ljud under 30 km/h år 2019, hittade en länk till vetenskapsradion om detta. Har fler undringar men detta får räcka för nu. Här f.ö. en klickbar länk till c-zero-sajten där jag stal bilden tidigare Det blev lite teknikaliteter mest när jag svarade dig Thomas och min positiva känsla jag har för den här bilen försvann ju. Jag älskar den, enkelt uttryckt. Det roliga med den är att en beg sån här elbil är en investering som betalar sig med tiden . Obs. att det måste vara en begagnad. Då är priset en fjärdedel av nybilen. Ecologimässigt är batteriet redan tillverkat men behöver inte skrotas ännu om man har en battericell i reserv och byter den som ger upp.Lätt att se vilken cell det är med en diagnostikplugg från Ebay som med en app i telefonen som under körning ger info om varje cells spänning och temperatur. Bra att ha vid köp av begagnad elbil. En cell som inte är frisk sticker genast ut med både temp och spänning. Gwl heter det ja! Du är bra på googling! ev (electric vehicle) ska det va, inte ew. Batterifirman i Prag. Chefen för den kör faktiskt också Citroen Czero. Angående ladd-dosan så är den fast inställd på 10A laddning men det går att sätta en strömbrytare som gör den inställbar i tre lägen. Har inte haft behovet men det går alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Januari , 2018 På 2018-01-21 på 18:57, bhemac säger: När en dotter flyttade ut ur en lägenhet i Oslo höll jag på att bli överkörd ett par gånger av smygande Teslor i parkeringsgaraget. Tänk att tysta bilar helt plötsligt blivit ett problem! Jag skulle kunna tänka mig en Citroen. Till min hustru som sällan kör längre sträckor. Men kravet är minst 150 km, ska jag till Tjockhult så måste jag ladda på vägen. Går utmärkt i Arboga om man kommer dit. Sen är priset lite motbjudande, mindre elbilar måste ner i pris. Känslan idag är att man tar ganska bra betalt av köparna. De flesta resorna är ändå inte längre att Cittran klarar vårt behov så tre fyra lånbyte av bil per år med en fossilbilägare räcker. Det är lätt att göra ett sånt byte då de flesta är intresserade av elbilskörning som i stort sett är gratis dessutom. Fördelen är också att den saknar både kamrem och olja+filter och dyra servicear. Inte så mycket delar som kan paja helt enkel. Vi räknar med att våra 1200 mil på ett år spar i bensin och service runt 15000 kr. Ta med hustrun när du besöker båtmässan i Göteborg nu snart och prova köra runt i stan. Det bjuder jag på som outnämnd elbilsambassadör. Känner jag dig rätt är du predestinerad elbilsägare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Januari , 2018 33 minuter sedan, forgus31 säger: Ta med hustrun när du besöker båtmässan Ja det vore något. I bur möjligen. Dessutom får jag åka buss. Gratis. Men vi får se, det som också talar emot nu är tågen opålitlighet, annars ett trevligt sätta att resa. När de går alltså! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 378 Postad 23 Januari , 2018 Elbilarna får snart kilometerskatt. Man kan ju inte grönfärga olika kWh för olika ändamål. http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171004/for-billigt-kora-elbil-u-utreds-kilometerskatt/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser