BSven 469 Postad 15 Januari , 2018 Tidigare så har ansvaret för den enskilde (okänt för många) varit att man vid kris skall klara sig själv i tre dygn innan man kan förvänta sig att samhällets hjälp fungerar. Siffran tre dygn var dock godtycklig och skall enligt uppgift vara baserad på vad kanadensiska myndigheter ansåg att man skulle klara sig i skyddsrum vid kärnvapenanfall innan direktstrålningen gått ner till acceptabel nivå. Nu har ju svenska myndigheter börjat se över civilförsvaret igen och den första insikten är att vi måste klara oss en vecka själva. Även denna siffra är sannolikt godtycklig så ju längre desto bättre. Man skall ha mat, vatten, värme, acceptabla hygienförhållanden, batteridriven radio mm. Kan vara besvärligt att lösa om man ex. bor i lägenhet. De flesta av oss här har faktiskt en färdig lösning nämligen båten. Om man kan ladda batteriet, ha bränsletanken för mat och värme full, mat med lång hållbarhet i stuvfack och kan fylla på vattentanken så är det ju bara för familjen att flytta in även om det är vinter och båten står på land. Även toaletten funkar ju på land om man bara ställer en hink under utloppet. Är det någon mer som funderat i dessa banor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 15 Januari , 2018 Vi pratade om det på lunchen idag Personligen har jag större vattenförråd och matförråd samt diesel och gasol i båten än vad jag har hemma. Även batteriladdning via solpaneler och vindgenerator. Så familjen skulle troligen klara sig längre i båten. Så vid en eventuell kris så hoppas jag på sommarhalvåret, på vintern finns det inte mkt i båten. Fiskesaker m.m. kan ju ge mat samt om man har jaktexamen + gevär kan man ju jaga också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 15 Januari , 2018 Det är en väldigt liten andel av befolkningen som har tillgång till båtar som går att bo i mer än som flytande tält. 50 000-100 000 kanske? En halv till en procent. Men förstås bra för de som har möjligheten. De stora utmaningarna är vatten och värme i det korta perspektivet, i alla fall under den kalla årstiden. Mat och hygien är mycket enklare. Vi snackar några dygn nu. Hur mycket än en del inbillar sig att det kan bli krig och nåt slags postapokalyptiskt tillstånd ska inträdda, så är det inget att ta hänsyn till på nåt plan. Nej, detta handlar om saker som naturkatastrofer, omfattande terroraktioner som slår sönder viktiga samhällsfunktioner/infrastruktur, och katastrofala tekniska haverier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Januari , 2018 I samband med att rovdjuren alla kastar sig samma byte (oj - det blev fel -journalister skulle det stått) och alla skriver samma sak under nåt dygn, för att varken förr eller senare komma ihåg att ämnet någonsin har funnit - förrän nästa gång de känner vittring på ett ny sensationell nyhet, så kom ämnet upp hemma i går kväll. Jag har ju den fördelen att min motorseglar tom ligger i sjön, med allt som man behöver för några dars båtliv, Diesel till värmare, vatten i en relativt stor tank. En stor fulladdad batteribank som laddas av några solcellspaneler (plus att det står en stor solcellspanel hemma i källaren som jag förvarar för en som troligtvis har glömt den - lätta att koppla in om det skulle behövas) Fungerande kylskåp och nu på vintern kan man ställa ut kylvarorna i sittbrunnen om man bor här där det inte är så kallt. Skulle man bo i båten nån längre tid, så skulle jag sätta upp en täckning över sittbrunnen. Konservburkarna som blir kvar ombord bruka jag rensa ut ibland med några års mellanrum. Som riktmärke brukar jag använda utgångsdatum. Nåt urval får man ju ha. Nu är ju det där med utgångsdatum betydligt överdrivet. Luktar och smakar en matvara ok så är den ok. Det som nog är sämst med ombord är rödsprit till Origoköket. Har man en övernattningsbar båt, som ligger i sjön och dessutom är gammal scout och scoutledare, så har man alla förutsättningar att klara sig ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Januari , 2018 Saxat från https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/transportstyrelsen-batlivsundersokning-2015-rapport-v-2-160307.pdf " I 14 % av de svenska hushållen finns det minst en fritidsbåt. 92 % av dessa är i sjödugligt skick, 6,9 % är reparationsobjekt och 1 % är vrak. Det finns cirka 756 000 båtar i sjödugligt skick. Hälften av de 765 000 är småbåtar, såsom jollar, ekor och roddbåtar. En tredjedel av båtarna är dagtursbåtar, huvudsakligen små motorbåtar och var tionde en ruffad motorbåt avsedd för övernattning," Övernattningsbara segelbåtar 3,5%. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 15 Januari , 2018 Ja, då var ju min uppskattning på en halv till en procent rätt. Fast iofs, det kanske i snitt går två personer per båt, så det dubbla i personer räknat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 15 Januari , 2018 Vi har en flerstegsstrategi i vår familj. Målsättningen är att klara oss inkl ev hemvändande barn några veckor. I huset har vi alltid ett rimligt stort matförråd, vatten i frysen, värmare och bränsle så att vi kan hålla några rum varma några dygn även om det är kallt ute. Nästa nivå är att flytta ut i campingbilen. Där har vi dieselvärmare, ganska mycket batterier, 200W solpaneler och så bilmotorn såklart. Kyl och spis går på gasol om det saknas 230V. Kylen kan gå på 12V också men bara till nöds. Kemtoa och dusch finns så länge vi får tag på vatten. Gott om sjöar och vattendrag i området. Måste vi fly hemorten så är det stugan vid kusten, och där finns då båten också men den har ingen bättre förmåga (förutom flytkraften) än bil eller stuga. En bra vattenrenare står på inköpslistan, då fixar vi det mesta själva. Et elverk på en 10KVA skulle sitta fint, då hade vi varit självgående förutom bränslet till elverket, tyvärr lär väl värmepumpens elektronik säga upp sig om den får ful-el. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Januari , 2018 1 timme sedan, BSven säger: Tidigare så har ansvaret för den enskilde (okänt för många) varit att man vid kris skall klara sig själv i tre dygn innan man kan förvänta sig att samhällets hjälp fungerar. Siffran tre dygn var dock godtycklig och skall enligt uppgift vara baserad på vad kanadensiska myndigheter ansåg att man skulle klara sig i skyddsrum vid kärnvapenanfall innan direktstrålningen gått ner till acceptabel nivå. Nu har ju svenska myndigheter börjat se över civilförsvaret igen och den första insikten är att vi måste klara oss en vecka själva. Även denna siffra är sannolikt godtycklig så ju längre desto bättre. Man skall ha mat, vatten, värme, acceptabla hygienförhållanden, batteridriven radio mm. Kan vara besvärligt att lösa om man ex. bor i lägenhet. De flesta av oss här har faktiskt en färdig lösning nämligen båten. Om man kan ladda batteriet, ha bränsletanken för mat och värme full, mat med lång hållbarhet i stuvfack och kan fylla på vattentanken så är det ju bara för familjen att flytta in även om det är vinter och båten står på land. Även toaletten funkar ju på land om man bara ställer en hink under utloppet. Är det någon mer som funderat i dessa 55 minuter sedan, CaptainKongo säger: Vi pratade om det på lunchen idag Personligen har jag större vattenförråd och matförråd samt diesel och gasol i båten än vad jag har hemma. Även batteriladdning via solpaneler och vindgenerator. Så familjen skulle troligen klara sig längre i båten. Så vid en eventuell kris så hoppas jag på sommarhalvåret, på vintern finns det inte mkt i båten. Fiskesaker m.m. kan ju ge mat samt om man har jaktexamen + gevär kan man ju jaga också. Undras om man skulle hamna i krisrätt om man skjöt en bjärn å käkade upp utan att ha jägarexamen om man fick tag på en picka? Här gäller det nog att klura till så man inte hamnar i klaveri med rättsväsendet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 15 Januari , 2018 Jodå, jag haft tanken med att ha både båten och mina tidigare husbilar som back-up om något skulle hända, bara att man har tillräckligt förråd av spisbränsle / gasol för att kunna klara matlagningen, men några dagar funkar ju utmärkt. Annars brukar ju konserver och annat redan finnas i båtskafferiet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Januari , 2018 De flesta skulle bara må bra av en vecka utan mat! Lite konserver och framförallt några flaskor vatten är bra att ha hemma. Vatten i en vanlig dunk klarar sig minst ett halvår. Många båtägare skulle nog klara sig ganska bra, ofta har man ju samlat på sig lite reservprylar. För ett antal år sedan var det snökaos i södra Sverige. Man fick skicka ut bandvagnar med förnödenheter. Framförallt tändstickor och ficklampsbatterier. Man kan ju undra hur folk tänker. Vi som är lyckliga ägare till elverk kan ju hålla igång både frys och annat några veckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 15 Januari , 2018 1 timme sedan, bhemac säger: För ett antal år sedan var det snökaos i södra Sverige. Man fick skicka ut bandvagnar med förnödenheter. Framförallt tändstickor och ficklampsbatterier. Man kan ju undra hur folk tänker. Snödagen -95 jobbade jag åt försvaret och fick hoppa in som bandvagnsförare på Östgötaslätten. I ett hus vi knackade på sade att de var de helt ok då de hade mat i skafferiet och ved till spisen men de var jättetörstiga eftersom vattenpumpen inte fungerade utan el... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 15 Januari , 2018 18 minuter sedan, BSven säger: Snödagen -95 jobbade jag åt försvaret och fick hoppa in som bandvagnsförare på Östgötaslätten. I ett hus vi knackade på sade att de var de helt ok då de hade mat i skafferiet och ved till spisen men de var jättetörstiga eftersom vattenpumpen inte fungerade utan el... Men snö att smälta borde de väl haft? Som sagt, hur tänker folk. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 15 Januari , 2018 Den förberedde överlever, en slagdänga jag har med mig från försvarsmakten. I kris kommer jag och min familj inte ha några större problem att klara oss. Båten på sommarhalvåret full med förnödenheter likaså stugan på vintern om så läget medger. Egen brunn och ved till tusen. Det enda som saknas är väl ett elverk och vattenrenare. Det viktigaste av allt är kunskap. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 15 Januari , 2018 Är inte en båt något av en "överlevnads maskin". I väder som man inte skulle sticka ut näsan i hemma, kan man tycka det är riktigt mysigt att guppa runt i. Och känslan av att ha allt ombord när regnet dunkar mot rufftaket är väl obetalbar? Mat som skulle ratats hemma smakar fågel; en gourmémiddag stavas när snabbmakaroner och Bullens och när man hivar upp en burk med konserverad frukt från kölsvinet till pulverkaffet blir det jubel i besättningen. Ja nog känner man sig både fri och trygg ombord. Om det sedan är så klokt att ge sig ut på sjön i kristider är väl en annan fråga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 15 Januari , 2018 Vi är ganska krismedvetna och har det mesta, men vi saknar nog vatten. Nu är det ju inte så långt ner till Mälaren så det löser sig ju ändå, men... kanske dags att ställe ett par dunkar i förrådet, klarar sig säkert ett halvår utan vidare. Byte till jul och midsommar. Båten är ju en utmärkt bostad så länge det inte är frysgrader. Man kanske skulle försöka sig på att skaffa ett 3-fas-elverk så att man kan köra värmepumpen utan nätanslutning. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Januari , 2018 Man köper ett begagnat 2000W elverk för 1-2 tkr på Blocket. Sen kör man på alkylat som har obegränsad lagringstid. På sommaren kan man köra det i naturhamnar när man vill ha nyfriterad pommes frites. Eller kanske inte.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 15 Januari , 2018 Nu vill ju jag ha ett 3-fas elverk och helst ska det gå att köra på rapsolja så att man kan använda samma dunk till elverket och fritösen. Seriöst, finns det några gamla överskottselverk från Försvaret att köpa? Någon som vet? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 16 Januari , 2018 Jag försökte få igång en tråd om elverk och värmepumpar på värmepumpsforum men det blev klent resultat. Jag är osäker på om vår relativt nya och moderna bergvärmepump tål ful-ström. Och sätta UPS-er som orkar med 6-7kW är inte aktuellt. Vattenpumpen i borrhålet och övrig hushållsel är nog inga bekymmer, TV och datorer får man väl sörja för, det är ju inga stora effekter. Åter till ämnet; Medicin och förbandsförrådet är ofta eftersatt, särskilt i kris så går det åt magmedicin och värktabletter. Annan medicin man behöver som t ex allergidämpande kan vara svår att få tag på också. Båtens apotek är nog ofta fokuserat på enkla och kortvariga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 16 Januari , 2018 9 timmar sedan, Mackey säger: Seriöst, finns det några gamla överskottselverk från Försvaret att köpa? Någon som vet? Mackey Dessvärre så var det så länge sedan förråden tömdes att det som inte vi svenskar köpte då har gått på export. Amerikanerna älskar våra högkvalitativa mausergevär och nästan gratis ammunition. Britterna älskar våra högkvalitativa ryggsäckar, snöblusar och snuskburkar(!). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Januari , 2018 3 timmar sedan, Gundj säger: Jag är osäker på om vår relativt nya och moderna bergvärmepump tål ful-ström. Fulström? Ett vanligt elverk med synkrongenerator ger en helt perfekt växelström. Även moderna inverterelverk ger snygg växelström. Problemet är mest att startströmmen för kompressorn är ganska stor. Min värmepump var på 4,5kW och troligen behöver man ett elverk på 10kVA för att köra bra. I min installation fanns det kvar en värmepanna för att spetsa med kalla dagar. Pelletsbrännaren/cirkpump gick bra att köra på ett 2kVA elverk och då räckte det även till att köra kyl/frys. Försvarets elverk är borta men det står många hos folk som köpte dessa. Framförallt de elveken byggda som kärra med en Volkswagen motor. Ger 15kVA. Som alltid med försvarets grejer, högsta kvalitet. En kompis köpte ett, de begärde 15tkr men han betalade 7 tror jag. Större dieselelverk kan man köpa för 10-20tkr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 16 Januari , 2018 Jag frågade tillverkaren av vår värmepump angående elverksdrift; Tack för ditt mejl och för ditt intresse för våra produkter. Det skall inte vara några bekymmer att köra på ett sådant elverk, för då blir det ju eltillsatsen som den kommer fokusera på och det första steget där ligger på 3 kwh. Angående dimensioneringen där så är det bäst att kolla detta med en elektriker som har bäst koll på detta. Best regards/ Mvh. Jonas Thermia Värmepumpar Box 950, 67129 Arvika, Sweden Tel: +4657081300 -- Beskrivning av ärendet: -- Hej, Vi har diskuterat behovet av ett reservelverk hemma då vi rätt ofta har elavbrott. Vi har en Diplomat G3 som enda värmekälla. Tål en sådan att drivas av ett elverk? Om så är fallet, hur bör en sådan dimensioneras? klarar man sig med 8 - 10kVA? Kan man begränsa effektbehovet och acceptera lägre temp men ändå värme? Andra krav? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Januari , 2018 10 minuter sedan, Gundj säger: Jag frågade tillverkaren av vår värmepump angående elverksdrift; Tack för ditt mejl och för ditt intresse för våra produkter. Det skall inte vara några bekymmer att köra på ett sådant elverk, för då blir det ju eltillsatsen som den kommer fokusera på och det första steget där ligger på 3 kwh. Angående dimensioneringen där så är det bäst att kolla detta med en elektriker som har bäst koll på detta. Best regards/ Mvh. Jonas Thermia Värmepumpar Box 950, 67129 Arvika, Sweden Tel: +4657081300 -- Beskrivning av ärendet: -- Hej, Vi har diskuterat behovet av ett reservelverk hemma då vi rätt ofta har elavbrott. Vi har en Diplomat G3 som enda värmekälla. Tål en sådan att drivas av ett elverk? Om så är fallet, hur bör en sådan dimensioneras? klarar man sig med 8 - 10kVA? Kan man begränsa effektbehovet och acceptera lägre temp men ändå värme? Andra krav? Oj.. ligger den på 3kwh.. under hur lång tid ska den mängden förbrukas tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 16 Januari , 2018 9 minuter sedan, Caribic410 säger: Oj.. ligger den på 3kwh.. under hur lång tid ska den mängden förbrukas tro? Det beror ju på hur kallt det är ute. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 16 Januari , 2018 Jag tror, utan att veta säkert att det är samma funktion som också används för att hetta upp systemet med jämna mellanrum för att förhindra bakterietillväxt. När jag tittar på statistiken för pumpen så har vi under alla år endast haft 1 timme tillskotts-el till värmepumpen men mängder med timmar med "uppkokning" Jag är inte helt säker på att jag förstår svaret jag fick, om tanken är att välja bort värmepumpfunktionen och endast köra på elpatronen eller hur dom menar, ska nog läsa i manualen lite. Men nu är vi långt från ämnet. Kan bara konstatera att vår båt är det minst lämpliga kriskyddet för oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Januari , 2018 17 minuter sedan, Gundj säger: Jag frågade tillverkaren av vår värmepump angående elverksdrift; Rätt tänkt. Kompressorn är på 3kW och då ska 6kVA räcka. Kompressorer är ganska snälla att starta. Fråga de som säljer elverk, frågan är nog inte unik. Duabhuset verkar vara seriösa. Jag blev erbjuden ett dieselelverk på 35kVA eller liknande. Pris typ 1-2tkr. Inkl startutrusning. Problemet var vikten, det var åtskilliga kg och att baxa in den genom garaget till pannrummet. Det lockade mig inte... Annars hade det varit fint, skulle väcka stor förundran vid ett strömavbrott. Vi har ett par ytterlampor som går på 24V batteri. Ganska fint när strömmen försvinner och grannarna springer i sina källare, kollar huvudsäkringar. Fö har jag några nödbelysningar i huset. Skitnördigt men det var så enkelt att dra fram extra rör när man renoverade och dessutom behövs ju lågspänning till larm mm. Bänkbelysningen i köket går på samma system. Det var ett kort strömavbrott, hustrun tyckte det var konstigt att inte spisen blev varm. Strömavbrott kunde det ju inte vara, det lyste ju Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Januari , 2018 1 minut sedan, Gundj säger: Jag är inte helt säker på att jag förstår svaret jag fick Jag tror han menade att kompressorn drar 3kW, utan tillsatsvärme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 16 Januari , 2018 19 timmar sedan, Alicia1 säger: Den förberedde överlever, en slagdänga jag har med mig från försvarsmakten. I kris kommer jag och min familj inte ha några större problem att klara oss. Båten på sommarhalvåret full med förnödenheter likaså stugan på vintern om så läget medger. Egen brunn och ved till tusen. Det enda som saknas är väl ett elverk och vattenrenare. Det viktigaste av allt är kunskap. Det viktigaste är nog ett rejält maskingevär. Det hjälper inte att du har skaffat det mesta som behövs för överlevnad, det räcker att någon annan skaffar sig en vanlig pistol så tar denna bara allt du har. I krigs/krissituationer brukar ofta ordningsmakten försvinna och då är det den starkastes rätt som gäller, normala människor blir som djur.... Så har det funkat både under första och andra världskriget i de länder som berördes av kriget. Jag vet vad mina släktingar som levde under andra världskriget i östra och mellersta Europa berättat om plundring, mord, anarki. Tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 Januari , 2018 19 minuter sedan, jan_af_lisoe säger: Det viktigaste är nog ett rejält maskingevär. Det hjälper inte att du har skaffat det mesta som behövs för överlevnad, det räcker att någon annan skaffar sig en vanlig pistol så tar denna bara allt du har. I krigs/krissituationer brukar ofta ordningsmakten försvinna och då är det den starkastes rätt som gäller, normala människor blir som djur.... Fast det behöver inte gälla krig för att man kan behöva klara sig tex utan el under en period. Jag har ju ett arbetsliv på elverk bakom mig - bl-a hos FORTUM i Bohuslän. Kommer ihåg när HSP-kabel i Akallatunneln brann. Svärsonen jobbade på i Kista - han fick gå hem. Människor fick inte duschat - på ett helt dygn. Några höll på att svälta ihjäl - om man får tro rubrikerna i nyhetsmedia. Jag vet att jag tänkte på vissa bönder uppe i Dalsland, som regelmässigt, runt den tiden, var utan el i 14 dar varje vinter. De hade djur som de skulle ta hand om och som ju krävde vatten. Att säga att det inte var några problem, är väl att ta i, men nog katten klarade de lösa de akuta problem som uppstod. Därför att de måste. De var vana och de har kunskap. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 16 Januari , 2018 Nu gäller det ju inte världskrig eller zombieapokalypsen med årslånga belägringar . Det hela handlar om att när samhällets infrastruktur brister så skall du själv ha reserver för första veckan innan du kan förvänta dig att samhället står för backupen. Det kan ju gälla sopstrejk, snöfall, bakterier i dricksvattnet, elavbrott, stormfällda träd, översvämning. Allt detta har hänt under de senaste åren. Jag ville bara påpeka att vi båtägare, liksom husvagns/bilägare, ofta redan har det som behövs - om man nu kan ta sig till båten och antingen använda grejorna där eller ta med dom hem. Eftersom jag även ägnar mig åt friluftsliv typ fjällvandring så har jag även allt utom vatten i en garderob hemma. Sovsäck, tält spritkök. Det behöver inte vara mer dramatiskt än så. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 16 Januari , 2018 Även jag har sovsäck och spritkök här hemma. Och nåt hundratal värmeljus och 7-8 paket tändstickor. Dock ingen sprit annat än handsprit (som nog funkar fint i brännaren). Men vatten, det blir ett problem om det kommunala nätet inte fungerar. Båten är inget alternativ för min del. Dels är den jättelångt bort, dels är den inte bättre än ett tält som bostad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser