Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Forsberg78

Byte av drivhjul VP 290DP

Rekommendera Poster

Hej!

 

Mitt drivhjul till trimgivaren på BB´s drev gick sönder när jag skulle tilta upp dreven inför upptagningen.

Det var såpass mycket beväxtning på kuggsegmentet att den yttre kuggkransen på drivhjulet gick sönder och lossade.

Frågan är nu om det går att byta detta drivhjul utan att man måste göra åtgärder från insidan vilket är näst intill omöjligt i min båt (specielt på BB´s motor).

 

Någon som har erfarenhet av detta byte?

Tacksam för all hjälp.

 

Drivhjul.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Forsberg78 säger:

Hej!

 

Mitt drivhjul till trimgivaren på BB´s drev gick sönder när jag skulle tilta upp dreven inför upptagningen.

Det var såpass mycket beväxtning på kuggsegmentet att den yttre kuggkransen på drivhjulet gick sönder och lossade.

Frågan är nu om det går att byta detta drivhjul utan att man måste göra åtgärder från insidan vilket är näst intill omöjligt i min båt (specielt på BB´s motor).

 

Någon som har erfarenhet av detta byte?

Tacksam för all hjälp.

 

Drivhjul.PNG

Det går alldeles utmärkt, men du måste plocka ner drevet först, sedan får du dra ur hjälmen ur kuggkransen, vidare så drar du ur kugghjulet ur sitt fäste. På kugghjulet och kuggskenan finns det märkningar, notera dessa noga innan du separerar de två. Återför sedan märkningarna mot varandra, skjut ihop hjälmen för upp den. Förhoppningsvis har du träffat samma kuggar igen och trimangivelsen är den samma. Jag har lyckats ett par gånger med detta, och ett par gånger har jag missat. Då har det blivit finlir innifrån. Efter bytet kan du ju bara hänga på drevet igen och trimma det fram och åter för att se så det lirar, innan du drar bälgar o dyl.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kossor säger:

Det går alldeles utmärkt, men du måste plocka ner drevet först, sedan får du dra ur hjälmen ur kuggkransen, vidare så drar du ur kugghjulet ur sitt fäste. På kugghjulet och kuggskenan finns det märkningar, notera dessa noga innan du separerar de två. Återför sedan märkningarna mot varandra, skjut ihop hjälmen för upp den. Förhoppningsvis har du träffat samma kuggar igen och trimangivelsen är den samma. Jag har lyckats ett par gånger med detta, och ett par gånger har jag missat. Då har det blivit finlir innifrån. Efter bytet kan du ju bara hänga på drevet igen och trimma det fram och åter för att se så det lirar, innan du drar bälgar o dyl.

Tack så mycket Kossor, det var skönt att höra :-)

 

Dreven skall ner för jag skall ändå byta bälgar detta år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma ingrepp väntar mitt drev till nästa säsong då det har bilvitt glapp i styrhjälmen.

Men jag lejer ut detta till en mekaniker. Får ta smällen ekonomiskt, men är nog värt det.

 

Har inte rätt verktyg, saknar kompetens, med risk att inte få ihop det igen.

Drevet är min akilleshäl just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, Alicia1 säger:

Samma ingrepp väntar mitt drev till nästa säsong då det har bilvitt glapp i styrhjälmen.

Men jag lejer ut detta till en mekaniker. Får ta smällen ekonomiskt, men är nog värt det.

 

Har inte rätt verktyg, saknar kompetens, med risk att inte få ihop det igen.

Drevet är min akilleshäl just nu.

Hur mycket glappar det då? Även fast det är fräscht så glappar det i leden som en gisten kärr........:blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har nästan "nått" sin gräns inom felmarginalen enligt min båtmekaniker. Ska  

lägga upp en bild så fort det går.

Den glappar ca 2 cm vertikalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Alicia1 säger:

Det har nästan "nått" sin gräns inom felmarginalen enligt min båtmekaniker. Ska  

lägga upp en bild så fort det går.

Den glappar ca 2 cm vertikalt.

Så pass, vad mer felas då? Du skriver att drevet är din akilleshäl. Jag har sprättat den skölden ska gå igenom allt i den, ska bli intressant med styrarmen få se om man får loss den, såg Rollen hade ett inlägg i en annan tråd. Pirrigt hålla på med saker man aldrig gjort, värst är det om man sätter ihop nåt fel och sedan får läckage. Bara börja om, ur med motor sära på allt och börja ......

Ja lämna in är rätt skönt funkar det inte står alltid någon annan för det, så man slipper oroa sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet närmar sig 30 år i aktiv tjänst. Glappet i styhjälmen blir inte mindre med åren.  Det är en mekanisk del som slits. Dels så ”läcker” drevet olja i underhuset, ändå väldigt lite men det läcker olja. Det kommer att lagas med inköpta medel i vår. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Alicia1 säger:

Drevet närmar sig 30 år i aktiv tjänst. Glappet i styhjälmen blir inte mindre med åren.  Det är en mekanisk del som slits. Dels så ”läcker” drevet olja i underhuset, ändå väldigt lite men det läcker olja. Det kommer att lagas med inköpta medel i vår. 

Kosta på en ompackning och översyn, sen går det 30 år till. ;) Brukar tänka på de gamla 100 dreven som fortfarande är i bruk, och de verkar vara rätt många de, de äldsta har ju som mig passerat 50 år och still going strong. Rätt fantastiskt tycker då jag,  290 dreven är ju betydligt bättre i sina konstruktioner än föregångarna och lär hålla minst lika länge. Det mesta handlar ju till syvende och sist om service och normalt underhåll, kostnad för reparation och utbyte av slitdelar är ju alltid ofrånkomligt. Återkom gärna med info då du åtgärdar din sköld och drev, alltid intressant läsning, och man lär sig jämt något nytt.:)

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länkar en bild på den defekta styrhjälmen. Blev på sniskan...

0748FDE3-5E2D-4F17-BFBA-EA393715C035.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, Alicia1 säger:

Länkar en bild på den defekta styrhjälmen. Blev på sniskan...

0748FDE3-5E2D-4F17-BFBA-EA393715C035.jpeg

De va allt en liten bild de............:lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, fan jag lyckas aldrig med dessa bilder...:angry: jobbar på det...:angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det går att dra styrgaffeln vertikalt så sitter inte styrarmen fast på axeln. Om det är så slits splinesen på axeln ut snabbt, och man kan tappa styrningen om armen rappar på axeln. När man tagit isär bör man kolla att splinesen inte är för slitna, och att det går att dra fast armen på axeln när man har delarna demonterade. Om det inte går, måste man byta stygaffeln, och kanske även armen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, Rollen säger:

Om det går att dra styrgaffeln vertikalt så sitter inte styrarmen fast på axeln. Om det är så slits splinesen på axeln ut snabbt, och man kan tappa styrningen om armen rappar på axeln. När man tagit isär bör man kolla att splinesen inte är för slitna, och att det går att dra fast armen på axeln när man har delarna demonterade. Om det inte går, måste man byta stygaffeln, och kanske även armen.

Bra info, byte av styrgaffel står på agendan till hösten. Ett ingrepp jag lämnar över till expertis,  

ska be dom titta på det när drevet monteras till sjösättningen i maj. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...