Forsberg78 1 Postad 15 Januari , 2018 Hej! Mitt drivhjul till trimgivaren på BB´s drev gick sönder när jag skulle tilta upp dreven inför upptagningen. Det var såpass mycket beväxtning på kuggsegmentet att den yttre kuggkransen på drivhjulet gick sönder och lossade. Frågan är nu om det går att byta detta drivhjul utan att man måste göra åtgärder från insidan vilket är näst intill omöjligt i min båt (specielt på BB´s motor). Någon som har erfarenhet av detta byte? Tacksam för all hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 15 Januari , 2018 (redigerade) 1 timme sedan, Forsberg78 säger: Hej! Mitt drivhjul till trimgivaren på BB´s drev gick sönder när jag skulle tilta upp dreven inför upptagningen. Det var såpass mycket beväxtning på kuggsegmentet att den yttre kuggkransen på drivhjulet gick sönder och lossade. Frågan är nu om det går att byta detta drivhjul utan att man måste göra åtgärder från insidan vilket är näst intill omöjligt i min båt (specielt på BB´s motor). Någon som har erfarenhet av detta byte? Tacksam för all hjälp. Det går alldeles utmärkt, men du måste plocka ner drevet först, sedan får du dra ur hjälmen ur kuggkransen, vidare så drar du ur kugghjulet ur sitt fäste. På kugghjulet och kuggskenan finns det märkningar, notera dessa noga innan du separerar de två. Återför sedan märkningarna mot varandra, skjut ihop hjälmen för upp den. Förhoppningsvis har du träffat samma kuggar igen och trimangivelsen är den samma. Jag har lyckats ett par gånger med detta, och ett par gånger har jag missat. Då har det blivit finlir innifrån. Efter bytet kan du ju bara hänga på drevet igen och trimma det fram och åter för att se så det lirar, innan du drar bälgar o dyl. Redigerad 15 Januari , 2018 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg78 1 Postad 15 Januari , 2018 1 timme sedan, kossor säger: Det går alldeles utmärkt, men du måste plocka ner drevet först, sedan får du dra ur hjälmen ur kuggkransen, vidare så drar du ur kugghjulet ur sitt fäste. På kugghjulet och kuggskenan finns det märkningar, notera dessa noga innan du separerar de två. Återför sedan märkningarna mot varandra, skjut ihop hjälmen för upp den. Förhoppningsvis har du träffat samma kuggar igen och trimangivelsen är den samma. Jag har lyckats ett par gånger med detta, och ett par gånger har jag missat. Då har det blivit finlir innifrån. Efter bytet kan du ju bara hänga på drevet igen och trimma det fram och åter för att se så det lirar, innan du drar bälgar o dyl. Tack så mycket Kossor, det var skönt att höra :-) Dreven skall ner för jag skall ändå byta bälgar detta år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 15 Januari , 2018 Samma ingrepp väntar mitt drev till nästa säsong då det har bilvitt glapp i styrhjälmen. Men jag lejer ut detta till en mekaniker. Får ta smällen ekonomiskt, men är nog värt det. Har inte rätt verktyg, saknar kompetens, med risk att inte få ihop det igen. Drevet är min akilleshäl just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 15 Januari , 2018 25 minuter sedan, Alicia1 säger: Samma ingrepp väntar mitt drev till nästa säsong då det har bilvitt glapp i styrhjälmen. Men jag lejer ut detta till en mekaniker. Får ta smällen ekonomiskt, men är nog värt det. Har inte rätt verktyg, saknar kompetens, med risk att inte få ihop det igen. Drevet är min akilleshäl just nu. Hur mycket glappar det då? Även fast det är fräscht så glappar det i leden som en gisten kärr........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 15 Januari , 2018 Det har nästan "nått" sin gräns inom felmarginalen enligt min båtmekaniker. Ska lägga upp en bild så fort det går. Den glappar ca 2 cm vertikalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 16 Januari , 2018 11 timmar sedan, Alicia1 säger: Det har nästan "nått" sin gräns inom felmarginalen enligt min båtmekaniker. Ska lägga upp en bild så fort det går. Den glappar ca 2 cm vertikalt. Så pass, vad mer felas då? Du skriver att drevet är din akilleshäl. Jag har sprättat den skölden ska gå igenom allt i den, ska bli intressant med styrarmen få se om man får loss den, såg Rollen hade ett inlägg i en annan tråd. Pirrigt hålla på med saker man aldrig gjort, värst är det om man sätter ihop nåt fel och sedan får läckage. Bara börja om, ur med motor sära på allt och börja ...... Ja lämna in är rätt skönt funkar det inte står alltid någon annan för det, så man slipper oroa sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 16 Januari , 2018 Drevet närmar sig 30 år i aktiv tjänst. Glappet i styhjälmen blir inte mindre med åren. Det är en mekanisk del som slits. Dels så ”läcker” drevet olja i underhuset, ändå väldigt lite men det läcker olja. Det kommer att lagas med inköpta medel i vår. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 16 Januari , 2018 (redigerade) 4 minuter sedan, Alicia1 säger: Drevet närmar sig 30 år i aktiv tjänst. Glappet i styhjälmen blir inte mindre med åren. Det är en mekanisk del som slits. Dels så ”läcker” drevet olja i underhuset, ändå väldigt lite men det läcker olja. Det kommer att lagas med inköpta medel i vår. Kosta på en ompackning och översyn, sen går det 30 år till. Brukar tänka på de gamla 100 dreven som fortfarande är i bruk, och de verkar vara rätt många de, de äldsta har ju som mig passerat 50 år och still going strong. Rätt fantastiskt tycker då jag, 290 dreven är ju betydligt bättre i sina konstruktioner än föregångarna och lär hålla minst lika länge. Det mesta handlar ju till syvende och sist om service och normalt underhåll, kostnad för reparation och utbyte av slitdelar är ju alltid ofrånkomligt. Återkom gärna med info då du åtgärdar din sköld och drev, alltid intressant läsning, och man lär sig jämt något nytt. Redigerad 16 Januari , 2018 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 17 Januari , 2018 Länkar en bild på den defekta styrhjälmen. Blev på sniskan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 17 Januari , 2018 54 minuter sedan, Alicia1 säger: Länkar en bild på den defekta styrhjälmen. Blev på sniskan... De va allt en liten bild de............ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 17 Januari , 2018 ja, fan jag lyckas aldrig med dessa bilder... jobbar på det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 17 Januari , 2018 Om det går att dra styrgaffeln vertikalt så sitter inte styrarmen fast på axeln. Om det är så slits splinesen på axeln ut snabbt, och man kan tappa styrningen om armen rappar på axeln. När man tagit isär bör man kolla att splinesen inte är för slitna, och att det går att dra fast armen på axeln när man har delarna demonterade. Om det inte går, måste man byta stygaffeln, och kanske även armen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 17 Januari , 2018 27 minuter sedan, Rollen säger: Om det går att dra styrgaffeln vertikalt så sitter inte styrarmen fast på axeln. Om det är så slits splinesen på axeln ut snabbt, och man kan tappa styrningen om armen rappar på axeln. När man tagit isär bör man kolla att splinesen inte är för slitna, och att det går att dra fast armen på axeln när man har delarna demonterade. Om det inte går, måste man byta stygaffeln, och kanske även armen. Bra info, byte av styrgaffel står på agendan till hösten. Ett ingrepp jag lämnar över till expertis, ska be dom titta på det när drevet monteras till sjösättningen i maj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser