Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
Kapten-krok

Ingen kick

Rekommendera Poster

Hej Har precis köpt min första segelbåt (Stortriss mk1). Har aldrig seglat själv tidigare. Jag mastade på för ett par dagar sedan, och såg då att jag inte har någon kick (tror det heter så) som sitter mellan bomen och mastfoten. Har detta någon större betydelse? eller är det bara för finlir? :-?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till båtvalet! Har också en stortriss mk 1 sedan januari. Även denna saknade kick, fungerade alldeles utmärkt ändå. Numera har jag satt på en, har ingen logg än så jag vet inte hur mycket det gör i fart. Vad beträffar krängning är det svårt att säga då jag har usla segel. Himla trevlig båt dock!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar att segla utan, men du kan få en konstig buktning på seglet om du inte har en kick. Vad det gör i fart är svårt att säga, men seglet riskerar att fånga mindre vind.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk vilken lycka med den första segelbåten! Första gången för mig så var jag omkr. 20 år och hade köpt mig en OK-jolle. Familjen skulle ju se när jag seglade iväg. Jag steg i från fören och gick förbi masten. Då vek sig jollen så jag tog tag i masten varpå hela båten vred sig så masten nådde vattnet och så även jag. Något stukad öste jag och tog mig hjälpligt ut i viken. Fortfarande seglare efter 40 år. Får aldrig nog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också köpt en sån och jag har heller ingen kick men tänkte skaffa en. Då till nästa fråga vart skaffar man den lättast och bäst, tittade i watski katalogen där fanns det kickblock men nyckel .. men skall man ha stor eller liten ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till med nya båten. Mk 1 levererades med rullrev på bommen och då finns det inte möjlighet att använda kick. Att segla utan går utmärkt men för att öka farten vid slör o. läns så använd en bom till att spira ut genuan, det ger fartökning. Körde själv med ett kvastskaft i några år. Jag har sett på fler Mk 1 inklusive min egen att den förstärkning ut till skrovet från mastbalken, en liten trekant mellan skrov och tak, den ger sprickbildning i skrovet. Så kolla där. Du får bära dig oförlåtligt dumt åt för att kunna lägga henne på sidan. Jag har försökt att segla ner henne men misslyckats. Rodret släpper innan vattnet går över sargen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en MK2 jag har och det har setat en kick på den men den finns inte kvar .. Det sitter ett lite nyckel hål under bommen och det finns kick block men nyckel från HOLT .. men om det är bättre att köpa nå annat vart köper jag det .. ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...