Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
tobbo166

Peel ply till polyester

Rekommendera Poster

Hej!

Har polyester, glasfiberväv för polyester mm. Har peel ply från West systems för epoxy.

Ska plasta strax! Har långt till affären som också är stängd. Funkar det med denna peel ply med polyester eller fastnar den?

Sekundärt: ytan lutar lite, så tänkte sätta peel ply nedanför och sedan vika över när jag lagt mina fem lager, tejpa fast runt om. Hörde bra att skrapa bort luftbubblor under peel ply genom att dra en inskrapa i plast ovanpå peel ply. 

När det är klart. Ska jag lägga en plywood platta som täcker området och en tyngd på för att platta till lite?

Aldrig tidigare utfört låter momenten att spackla ovanpå peel ply eller lägga skiva med tyngd ovanpå det jag plastat, är det bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig arbetat med peelply men om det fungerar med epoxy så fungerar det med polyester.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför peel ply? Jag har fattat det som att man använder det för att få en slätare yta när man jobbar med epoxi/glasfiber. Epoxi binder ju inte glasfibern som polyester gör och ger en slätare yta. Med polyester får man ändå den ytan.

Fem lager? Håll koll på det, det kan bli varmt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jobbar nu. Luktar lite bränt. Normalt? Nära diesel tanken... :(

Men polyester är en petroleum baserad produkt så.

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läser:

Jag kan ju nöja mig med plasten. Det är skrovets insida, normalt ej synligt. 

På däck är jag van att avsluta med gelcoatspackel. Så även här? Men om jag inte orkar slipa, kan jag alltså penselmåla med topcoat? Finish inte petnoga. Ska sitta en bordgenomföring mot med sikaflex innanför muttern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...