Karpaerino 0 Postad 13 Januari , 2018 Hej behöver lite hjälp från er. Jag har ett litet problem, jag ta bort svänghjulet för att byta statorn. Men så var det en vän som sa till mig att man ska ta bort svänghjulmuttern genom att skruva åt höger för att den ska komma bort. Då blev jag osäker på åt vilket håll som gäller, han mekar mycket med motorcyklar, men är det samma för båtmotorer. Vill ju gärna inte dra åt fel håll så man pajar muttern. Så vilket håll gäller för att ta bort muttern? Motorn är en Mariner 45hk 2 taktare från 89 Tack på förhand Mvh Patrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 13 Januari , 2018 En svänghjulsmutter brukar lossa mot rotationsriktningen. Dvs om svänghjulet roterar medurs så ska muttern lossas moturs och vice versa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 13 Januari , 2018 4 minuter sedan, Eld- säger: En svänghjulsmutter brukar lossa mot rotationsriktningen. Dvs om svänghjulet roterar medurs så ska muttern lossas moturs och vice versa. Borde väl vara tvärtom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karpaerino 0 Postad 13 Januari , 2018 Tack för snabbt svar! Och tack för hjälpen! Mvh Patrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karpaerino 0 Postad 13 Januari , 2018 2 minuter sedan, Caribic410 säger: Borde väl vara tvärtom? Hehe nu blev jag osäker igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 13 Januari , 2018 2 timmar sedan, Karpaerino säger: Hehe nu blev jag osäker igen Vänstergänga brukar man ha för att det ska dra åt sig när man accelererar t.ex en del bilmodeller hade vänstergäng på hö sida. En sågklinga som roterar mot dig och har skruv på vä sida om dig är vänstergängad. Svänghjul borde, enl min logik, i såfall vara så åxå. Annars ser jag ingen anledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karpaerino 0 Postad 13 Januari , 2018 22 minuter sedan, Caribic410 säger: Vänstergänga brukar man ha för att det ska dra åt sig när man accelererar t.ex en del bilmodeller hade vänstergäng på hö sida. En sågklinga som roterar mot dig och har skruv på vä sida om dig är vänstergängad. Svänghjul borde, enl min logik, i såfall vara så åxå. Annars ser jag ingen anledning. Så om jag fattar rätt. Så om nu motorn roterar åt höger så ska jag lossa åt medurs o vice versa? Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 13 Januari , 2018 2 minuter sedan, Karpaerino säger: Så om jag fattar rätt. Så om nu motorn roterar åt höger så ska jag lossa åt medurs o vice versa? Tack för hjälpen! Om den roterar medurs är det sannolikt att dom gängat vänstergänga ja. Och den lossar du medurs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karpaerino 0 Postad 13 Januari , 2018 29 minuter sedan, Caribic410 säger: Om den roterar medurs är det sannolikt att dom gängat vänstergänga ja. Och den lossar du medurs. Kanon, tack så mycket för hjälpen!!! Trevlig helg Mvh Patrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 13 Januari , 2018 4 timmar sedan, Caribic410 säger: Borde väl vara tvärtom? Det svänghjul jag själv lossade denna veckan snurrar medurs och muttern lossades moturs... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 13 Januari , 2018 Men är inte svänghjulet fixerat med en kil eller splines eller liknande, och i så fall kan det ju kvitta åt vilket håll muttern är dragen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 13 Januari , 2018 11 minuter sedan, trewq säger: Men är inte svänghjulet fixerat med en kil eller splines eller liknande, och i så fall kan det ju kvitta åt vilket håll muttern är dragen Så är det nog men om.. man bestämt vänstergäng pga att den, gängan, inte ska sruva upp sig så är det såklar vid medurs riktning. Roterar det moturs är det ju självklart att det är högergängat oavsett risk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 13 Januari , 2018 Har aldrig hört talas om någon utombordare med annat än vanlig högergäng på svänghjulsmuttern. Moturs rotation är ovanlig. Trim var ett exempel på in sådan utombordare, men det var ganska många år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 14 Januari , 2018 Gängriktningen på en svänghjulsmutter spelar nog ingen större roll för att få muttern att sitta kvar. Det är knappast några radiella krafter att tala om så det blir knappast valsvandring. Den koniska axeln och hylsan tar hand om de tangentiella krafterna. (Inte kilen om den finns, den är nog bara där för positionering. I alla fall om axeln är konisk vilket de alltid brukar vara.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karpaerino 0 Postad 14 Januari , 2018 Ska kolla om man kan se den? Tack för svar. 7 minuter sedan, Peter_xyz säger: Om du kan se gängan ovanför muttern kan du enkelt se om den är höger- eller vänstergängad. Om du är osäker, jämför med gängan på en vanlig bult. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser