Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
PrincessP42

Vattentank

Rekommendera Poster

Hej, har en Princess P42 2008 och undrat om ngn vet hur jag kommer åt vattentankennpå den??

mvh

Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du komma åt den? Titta inuti? Rengöra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, bhemac säger:

Varför vill du komma åt den? Titta inuti? Rengöra?

Nej, jag ska kallibrera vattentanksmätaren, vet var den är placerad i båten men inte hur jag kommer åt den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det kan ju vara intressant att veta hur man kommer åt den.

Men måste du det? Kalibrera kan man ofta göra ändå om du vet vad det är för typ av givare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, bhemac säger:

Ja det kan ju vara intressant att veta hur man kommer åt den.

Men måste du det? Kalibrera kan man ofta göra ändå om du vet vad det är för typ av givare.

Jag vet att man kallibrerar den på givaren, det måste vara ngn som har grejat men just en sån här båt som kan veta hur man kommer åt den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Peter_xyz säger:

Du menar att man bara trycker på en knapp på givaren och sedan är det klart?

Du menar att man bara trycker på en knapp på givaren och sedan är det klart?

Nej, det sitter en lite ratt på givaren och den ställer man in efter hur mycket vatten det är i tanken, lättast att ställa in den på tom när tanken är tom! Som det är nu går mätaren ner till tom få det är hälften kvar, men det jag vill ha hjälp medbär hur jag hittar dennjust i den specifica båtrn!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du vad det är för fabrikat på givaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I normalfallet brukar man justera flottörens läge på armen, och eventuellt böja till armen lite.

men det kanske finns mer avancerade modeller.

Skulle vara lärorikt att få reda på fabrikat, eventuella bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Pentax säger:

I normalfallet brukar man justera flottörens läge på armen, och eventuellt böja till armen lite.

NMEA2000-givare från Offshore Systems kalibreras elektroniskt med hjälp av en magnet som "triggar" kalibreringsmode ovanpå givarfästet.

image.png.21a929755fd9623aa8b878dc4b2d5709.png

Vredet används för att ställa in kalibreringsmode och när kalibreringen är klar så ställs det in för att ange nummer på givaren för att N2K-instrumenten ska kunna identifiera givaren (det kan ju finnas fler än en tank i båten och därmed behov av att visa flera givare).

Exempel på tillvägagångssätt för att ställa "tom tank nivån":

When the unit is first installed in an EMPTY tank and powered on the Tank Empty Calibration is done by setting the “Tank No.” switch to “E” then placing a small magnet on the “Magnet Calibration” position of the top lable. The blue LED will light for 2 seconds to indicate that the unit saw the magnet and that the empty calibration is complete. It’s that simple!

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där ser man, dagens lärdom.

Jag har en trästicka som jag pejlar nivån i driksvattentanken.

:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Lintott säger:

NMEA2000-givare från Offshore Systems kalibreras elektroniskt med hjälp av en magnet som "triggar" kalibreringsmode ovanpå givarfästet.

image.png.21a929755fd9623aa8b878dc4b2d5709.png

Vredet används för att ställa in kalibreringsmode och när kalibreringen är klar så ställs det in för att ange nummer på givaren för att N2K-instrumenten ska kunna identifiera givaren (det kan ju finnas fler än en tank i båten och därmed behov av att visa flera givare).

Exempel på tillvägagångssätt för att ställa "tom tank nivån":

When the unit is first installed in an EMPTY tank and powered on the Tank Empty Calibration is done by setting the “Tank No.” switch to “E” then placing a small magnet on the “Magnet Calibration” position of the top lable. The blue LED will light for 2 seconds to indicate that the unit saw the magnet and that the empty calibration is complete. It’s that simple!

Det är en liknande givare som sitter i min, fick trfa på att kag får demontera en bedd i aftcabinen och ta ner en väggpanel för att komma åt vattentanken, först då kan jag se vad det är för en givare jag har. Men nu vet jag hur man når den. Tack för engangemang. Är i Thailand därav lite konstiga svarstider.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Pentax säger:

Återkommer så fort jag skruvat ner halva gästcabinen och hittat den. Med vänlig hälsning,Christian

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ev kan man sticka in en "endoscopekamera" kopplad till datorn för att se. Kameran kostar 1-200kr och är mycket användbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Peter_xyz säger:

Du ser en vattenyta i bästa fall. Omöjligt att bedöma vattenmängden noggrant.

Jag tänkte mer utanför tanken för att lokalisera givaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske lite på sidan på din frågeställning men. Jag kollade ny tankmätaren i min båt genom att först tömma tanken helt, sen fylla den via en 25 liters tappdunk. För varje 25 liter ritade jag ett streck på tankmätaren med en permanent tuschpenna.

Min tankmätare är en genomskinlig plastslang som sitter på gaveln på tanken.

Nu vill man ju int rita på ett instrument, men man kan ju få en uppfattning om vad mätaren visar och hur mycket vatten det finns i tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Thallatha säger:

först tömma tanken helt, sen fylla den via en 25 liters tappdunk

Garden vattenmätare är väldigt praktisk.

Sen mätte jag resistansen på givaren för var 10:de liter. Första gången jag gjorde detta så var det dieseltanken. Utifrån insamlad data kunde jag göra ett nomogram. Jag tyckete inte jag behövde en mätare så när jag ville veta hur mycket diesel jag hade så fick man ta fram universalinstrumenetet.

Senar har gjort mätare med lysdiodstapel med fem dioder, typ tom, kvart, halv osv. Dett räcker bra för mig.

Min första tankmätare för vattentanken var en genomskinlig vattenslang. Troligen också den bästa. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är sidorna raka? Är botten plan? Vet du volymen? Då är det bara att räkna!

Nu är min vattentank varken rak eller plan. Det är en integraltank som jag byggt mitt under förpikskojen. Den rymmer nästan  liter.

8 timmar sedan, bhemac säger:

Min första tankmätare för vattentanken var en genomskinlig vattenslang. Troligen också den bästa. 

Det fungerar alldeles utmärkt.

Två klena bottengenomföringar. två 90-graders böjar, en stump genomskinlig plastslag och så två slangklämmor förstås. Kalibrerad med en tuschstreck för var 25;e liter.

http://thallatha.blogspot.se/2010/07/kalibrering-vattentanksmatare.html

Elektriska prylar i all ära, men de tenderar att krångla förr eller senare.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte allmänheten förstod finessen med din tankmätare Tommy.

En utmärkt variant som funkat i över hundra år.

:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enda nackdelen är väl möjligen att det är svårt att diska nivåmätarslangen? Jag har inte vattentank, men har förstått att en del gärna diskar ur sina vattentankar ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, AndW säger:

Enda nackdelen är väl möjligen att det är svårt att diska nivåmätarslangen?

Den brukar gå att lossa. Men att diska vattentanken ska man vara försiktig med i alla fall om den är av plast. Även en vanlig diskborste ger mikroskopiska repor. Skölj ur och sug ut allt vatten med våtdammsugaren, det räcker.

Det största problemet jag hade var att hitta rätt bakgrund till slangen så att man såg vattennivån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
49 minuter sedan, bhemac säger:

Det största problemet jag hade var att hitta rätt bakgrund till slangen så att man såg vattennivån.

Flottör? T ex liten plastkula.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, AndW säger:

Flottör? T ex liten plastkula.

Japp, sen hade jag halv tank resten av året ;)

Men hittar man kula i rätt storlek så.

Gul reflextejp bakom funkad.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, AndW säger:

Enda nackdelen är väl möjligen att det är svårt att diska nivåmätarslangen? Jag har inte vattentank, men har förstått att en del gärna diskar ur sina vattentankar ibland.

Fyller man alltid klorerat vatten, så är behovet att göra ren tanken nästan obefintlig.

På sikt blir ju ända nivåmätarslangen missfärgad och stel. 

Om jag mot all förmodan fortfarande skulle leva och ha kvar båten när det inträffar, så tror jag att jag har råd att byta slang - annars kan det kvitta.

Funderade också på en liten färgad kula, att stoppa i slangen, men jag hittade ingen lämplig. Tycker man ser   vattennivån skapligt som det är

Nu är det ju ytterst sällan, som jag kontrollerar hur mycket vatten det är i tanken: Här på västkusten har vi ju en grund skärgård och man passerar ju många skärgårdssamhälle om man är ute med båten. Från min båtplats, så är jag ute på öppet hav på ca 2 distansminuter.

I Stockholms skärgård, när jag hade båten på Svinninge Marina, var det ca 25/30 distansminuter ut till öppet hav öster om Sandhamn. Sen ärdet ju en helt annan struktur på hamnar och vattenlednings systemet.

Skulle vattnet ta slut om man ligger länge i nån naturhamn, så är det inte långt till nåt samhälle där man kan fylla tanken. Sen brukar jag regelmässigt fylla tanken med vissa mellanrum om jag är inne i nån hamn för att tex handla. 

Kan inte komma ihåg att vi fått slut på vattnet, så att det ställt till problem i vårt seglande.. Däremot kommer jag ihåg ett år då vi avslutade semesterseglingen en dag tidigare än vi tänkt - vi fick slut på smöret. :P

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade i förra båten en liggande cylindrisk bränsletank. Gjorde ett dataprogram för att kalibrera en käpp att sticka ner i påfyllningshålet, fungerade perfekt. Lowtech+hightech

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Thallatha säger:

På sikt blir ju ända nivåmätarslangen missfärgad och stel. 

Det skulle helst vara rör av glas. Men det blev så komplicerat så projektet är fortfarande vilande. Dessutom är båten såld sen länge.

Till skittanken skulle jag gärna ha en gammal tankmätare som på bilden. Man pumpar ned luft (pumpen syns uppe till höger) i ett dykrör i tanken. Trycket motsvarar nivån i tanken. En helt idiotsäker mätare.

tankmätare.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Peter_xyz säger:

Om tanken läcker luft kan man kanske komplettera med en lufttrycksmätare inne i tanken?

Tanken kan läcka luft, det spelar ingen roll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Peter_xyz säger:

Varför behövs då pumpen uppe till höger?

För att pressa ned luft i dykröret som sticker ner nästan till botten i tanken.

Trycket i röret motsvarar nivån runt dykröret. Har man kvicksilver i mätaren så visar den 13,6 gånger mindre. Mätaren kan vridas för att kalibrera.

Vanligt för nedgrävda oljetankar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så svårt är det inte. Det är ju en känd mängd luft som pumpas. Om den volymen tvingas in i ett litet utrymme stiger trycket mer än om det tvingas in i ett stort utrymme. Den tryckskillnaden kan översättas till volym.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stick ned ett rör i en tank. Blås in luft i röret. När luften bubblar ut genom röret så är trycket i luten = vattentrycket vid rörets nederkant. Och vattentrycket är lika med vattnets höjd.

En inte alls ovanlig metod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-01-15 på 18:21, Peter_xyz säger:

Det kan du automatisera med en Arduino.
Själv kollar jag vattennivån visuellt.

Hm. Förespråkar ”keep it simple”. Ok. Men: 

1 timme sedan, Peter_xyz säger:

Precis. Ni är duktiga. Absolut.... men ...

https://www.synonymer.se/sv-syn/stofil

Larviga angrepp på grund av att, vad det verkar, några pratar om just en enkel lösning. Hur ska du ha det?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...