Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Niklas-L

Webastovärmare hos airtop.se?

Rekommendera Poster

Har länge funderat på en extra värmare i båten. Har idag en wallas kokplatta med värmelock. Den lämnar en del att önska, när det inte är högsommar. 

Såg en hemsida, airtop.se de har även annons på blocket. 

Priset för deras värmare, är flera tusenlappar billigare än vad flera olika svenska firmor tar. 

Någon som testat beställt från dem?

funderar på att testa. Om värmaren inte skulle komma, så har någon typ av ”bedrägeriskydd” via mitt betalkort. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den så billig då?

Ingen ljuddämpare, inga ledningar och utblås. Ingen fästplatta och bordgenomföringar och detta är väl den enklare/äldre varianten med reglage och inte digital display där man anger temperaturen?

Du får nog räkna med några tusenlappar till innan du har allt som du behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Niklas-L säger:

Har länge funderat på en extra värmare i båten. Har idag en wallas kokplatta med värmelock. Den lämnar en del att önska, när det inte är högsommar. 

Såg en hemsida, airtop.se de har även annons på blocket. 

Priset för deras värmare, är flera tusenlappar billigare än vad flera olika svenska firmor tar. 

Någon som testat beställt från dem?

funderar på att testa. Om värmaren inte skulle komma, så har någon typ av ”bedrägeriskydd” via mitt betalkort. 

Den som verkligen vill jaga pris och samtidigt ha ett skydd mot utebliven leverans etc. via Paypal kan ju alltid handla på eBay (Pris c:a 2200 inkl. frakt men plus moms/tull, max 30%):

https://www.ebay.com/itm/5kW-12V-Air-Diesel-Heater-Planar-2xVent-Duct-For-Car-Trucks-Motor-homes-Boat-Bus/362196370082?hash=item54549602a2:g:RKcAAOSwR2RaQhAk&vxp=mtr

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma märke på värmare säljs, dyrare, från ett finsk företag. Då slipper man tull moms etc. Dessutom så har de mycket bra support!

autoterm.eu heter dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, -PLM- säger:

Är den så billig då?

Ingen ljuddämpare, inga ledningar och utblås. Ingen fästplatta och bordgenomföringar och detta är väl den enklare/äldre varianten med reglage och inte digital display där man anger temperaturen?

Du får nog räkna med några tusenlappar till innan du har allt som du behöver.

Det ser för mig ut (samt en vän som jobbat med Webasto) som att det är värmaren samt en grundsats. Den säljs med frakt för 680 euro med frakt. 

Seasea säljer den för 13000kr, då kallas deras grundsats marin, men är bara längre kablar som är skillnaden. 

Värmare är på bägge ställena den nyare digitalavarianten som heter STC. Effekt reglande medföljer i bägge satserna. 

https://www.seasea.se/inredning/värmare-beredare/dieselvärmare/air-top-2000-stc-diesel-webasto-grundsats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en sån här sats av företaget på Högsbo industriområde i Göteborg för några år sen. 

https://www.ssbilbehor.se/webasto-dieselvarmare/webasto-2000-stc-marin-installationssats-4617

Det var då ett väldigt bra pris - en del lägre än nu - men med samma innehåll i satsen. 

Min båt är en 28 fots motorseglare med akterruff och fick naturligtvis komplettera med slangar, uttag och slangdetaljer för att få en komplett värme anläggning.

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/vinterjobb-2008-2009-varmare.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Peter_xyz säger:
3 timmar sedan, Thallatha säger:

Köpte en sån här sats av företaget på Högsbo industriområde i Göteborg för några år sen. 

https://www.ssbilbehor.se/webasto-dieselvarmare/webasto-2000-stc-marin-installationssats-4617

Det var då ett väldigt bra pris - en del lägre än nu - men med samma innehåll i satsen. 

Tickar inte pumpen högt (för högt)?

Vad är för högt!?

Pumpen och värmaren sitter i gamla maskinrummet, under sittbrunnen på min motorseglar - där oljetanken sitter idag. Det är i ett separat utrymme under sittbrunnen. Det finns ett helt skott mot däckssalongen. Sen är det tre meter till min koj  och det finns två skott mellan däcksalongen och förpiken - visserligen brukar de bägge dörrarna stå öppna, men ändå.

Sen är jag relativt hörselskadad. Hör nästan inget på ena örat och en hel del sämre på det andra. När jag tagit av mig hörapparaterna på kvällen, så hör jag garanterat inte pumpen. Inte så värst mycket annat heller.

Står jag alldeles in till skottet där pumpen sitter på andra sidan och har bägge hörapparaterna på, så hör jag ett svagt tickande - om jag verkligen lyssnar. Det är ju bra att man hör att den tickar -då vet man att den fungerar.

Så i frågan om pumpen tickar "för högt", så är jag inget bra sanningsvittne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vår campingbil har vi samma typ av pump.

En snutt rörisolering från Biltema och några buntband reducerade ljudet avsevärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett vanligt sätt att dämpa ljudet. Har inte hört om överhettningar.

Värmaren går ju när det är kallt, i o f s sitter min pump under bilen i kylan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Peter_xyz säger:
13 timmar sedan, Thallatha säger:

Så i frågan om pumpen tickar "för högt", så är jag inget bra sanningsvittne.

Ok, tack för info. Ett skott emellan. en dryg meter. Har själv inte 100% hörsel, snarare typ 50. Pumpen tickar HÖGT även för mig. Min fru har 110% hörsel. Får därför stänga av värmaren på natten ....
Ingen värmare med den pumpen som jag skulle rekommendera om båten är liten. Värmen är dock bra.

Problemet diskuterades i en annan tråd, för ett tag sen, med flera olika förslag på lösningar.

Byte av pump, isolera bort  stomljudet, isolering runt själva pumpen, var nog huvudförslagen.

Min frus hörsel är nog ungefär samma som din. På sommaren, när hon är med ute, kör vi sällan med värmen.

Har två automatiska länspumpar som startar var tredje minut och känner om det finns nåt vatten att pumpa ut. Typ denna  https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-elektriska/rule-lanspump-25s-automatisk

Är frun med ute i båten, måste jag stänga av länspumparna på natten. För mig själv är ljudet från länspumparna inget som helst problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Peter_xyz säger:

Varför starta en pump om det inte finns vatten att göra sig av med?

Genom att provpumpa så känner automatiken av om det finns vatten. Till skillnad mot flottörer mm så håller denna lösning i evigheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det ju rät ovanligt att man går in i en hiss och bara står där utan att trycka på någon knapp. :D

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Peter_xyz säger:

idiotiskt att starta en pump

Visst, men faktum kvarstår, det är de överlägset mest driftsäkra pumparna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Peter_xyz säger:
På 2018-01-13 på 08:00, Thallatha säger:

Har två automatiska länspumpar som startar var tredje minut och känner om det finns nåt vatten att pumpa ut

Varför starta en pump om det inte finns vatten att göra sig av med? Det finns elektroniska sensorer som kan känna av om det finns vatten närvarande och då starta pumpen.

Parentes: En normal flottör som har massa (tyngd) som agerar som vattensensor i en motorbåt gör att strömbrytaren den styr blir snabbt utsliten eftersom båten rör sig upp och ned även vid lugn sjö. Antingen blir det då kortslutning eller avbrott.

Du kan ju ha vilka åsikter som helst om vad som är idiotiskt.

Nån gång på 1990-talet var jag så trött på pumpar som brände pga krånglande nivåvakter. Besökte Hunnebo Båtinrednings tillbehörsaffär och det var företagets innehavar som just då stod i butiken - Bosse Hermansson. 

Han föreslog just en sån pump från Rule. Vanliga pumpar med lösa nivåvakter fick han jämt reklamationer på. Just den pumpen hade han aldrig fått nån reklamation på. Jag köpte en sån och den fungerad bra - bortsett från att måste stänga av den när på natten, när frugan var med.

Sen har jag haft den i alla båtar jag haft sen dess, så många pumpar har det blivit.

Monterade en sån pump i min Bohusjulle. Ett på våren fulladdat batteri höl båten läns en hel sommar. Det fanns inte tillgång till ström på den bryggan och det blev inte av att jag tog hem och laddade batteriet. Efter ett antal månader fick jag äntligen "fingrarna ur" och tog hem batteriet. Innan jag satte på laddaren mätte jag spänningen och konstaterade att batteriet var halvfullt. 

Ett 75 Ah batteri hade hållit båten läns i ca 4 månader och det hade klarat ett par månader till.

En av pumparna som sitter i min nuvarande båt, fick jag reklamera. Tidstyrningen funkade inte. Det blev kortare och kortare mellan tillslagen - till slut bara några sekunder. Troligtvis ett komponent fel. Jag fick en ny pump, som har fungerat oklanderligt.

Att jag har två pumpar beror på att jag har två utrymme där det kan samlas vatten. Under propellerhylsan och vid roderhylsan och den inte helt täta sittbrunnsdurken. Mellan dessa utrymme finns det ett vattentätt skott.

I min tidigare båt hade jag ett montagtekniskt problem - en tankemiss från min sida.

Jag är av den läggningen att om det är bra och fungerar - rör det inte. Tycker inte det finns nån anledning att byta ut nåt som fungerar bara för att nån har några teoretiska spetsfundigheter.;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min fd båtgranne har en Wallas 1800 från 1972. Den fungerar fortfarande. På sikt är nog Wallas de billigaste värmare och eftersom de håller så bra kan man köpa begagnat.

Vill man ha diesel ska det nog vara Reflex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, bhemac säger:

Min fd båtgranne har en Wallas 1800 från 1972. Den fungerar fortfarande. På sikt är nog Wallas de billigaste värmare och eftersom de håller så bra kan man köpa begagnat.

Vill man ha diesel ska det nog vara Reflex.

Nja, bränslet till wallasen är riktigt dyrt (förutsatt att du menar fotogenvarianten) och servicesatserna är inte direkt billiga heller. En Refleks/glembring borde vara betydligt billigare över sin livslängd, eller möjligtvis en Planar. I alla fall om man använder värmaren mer än någon enstaka gång per år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Marina95 säger:

bränslet till wallasen är riktigt dyrt

Jo, 50kr/liter är dyrt men hur mycket gör man av med per år. Men tittar man på kostnad och livslängd för en vanlig dieselvärmare så blir nog totalkostnaden för en Wallas ganska låg, i synnerhet om man köper en begagnad Wallas.

Reflex (mfl) kan vara svårt att få plats med och lite mekig att tända.

En vanlig fotogen-Wallas kan man dessutom kör på en blandning av diesel och fotogen. Det går fö utmärkt att köra på ren diesel men man kan inte starta på ren diesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

400:- kronor för en servicesats till Wallas håller jag med om är dyrt, men man kör ju flera år utan att byta.

Är man storkonsument av värme kostar fotogen 25:- kronor litern i 25-liters dunk.

Med förbrukningen 0,2 l/h ger det 125 timmars drift och då är det kanske dags att byta alla delar i servicesatsen.

Rörlig kostnad åtta kronor och 20 öre per timme.

Känns inte dyrt ens för en seglare som i värsta fall går för motor för 15:- kr/h,  men en som kör motorbåt bränner ju minst 600:- kr/h.

Normalanvändaren kanske bara gör av med runt fem liter fotogen årligen och en servicesats var femte år.

På 30 år går värmaren kanske 1000 timmar

Den förbrukar fem servicesatser under sin livstid, totalt 2000:- kr. (ganska fast kostnad!)

En ny Wallas kostar 13 000:- kr.

Fasta kostnaden blir 15:- kr/h.

(Har man tur hittar man en ganska ny begagnad för några tusenlappar och då blir ju kostnaden betydligt lägre.)

Jag har inte alls koll på drift- och underhållskostnader för andra värmare, men det kanske någon annan kan bidra med.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Mackey säger:

Jag har inte alls koll på drift- och underhållskostnader för andra värmare

Man kan ju kolla här på forumet hur mycket krångel det är med dieselvärmare men framförallt livslängden, få verkar överleva sin 10års dag.

Den är ju både ljudnivå och strömförbrukning överlägset bättre för Wallas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, bhemac säger:

Man kan ju kolla här på forumet hur mycket krångel det är med dieselvärmare men framförallt livslängden, få verkar överleva sin 10års dag.

Den är ju både ljudnivå och strömförbrukning överlägset bättre för Wallas.

Jag har ju inget att jämföra med men min eber är nog monterad 1990

Den går rätt många dygn vår och höst.

Värmaren har alltid gått som en klocka. Hade problem i början men hittade fel i kretskort. Nu ör det styrningen när termostat slår av till halvfart som inte funkar... men själva värmaren.. den går nog många år till..

Å nu åxå om man accepterar köra fullfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Niklas 

Kolla på keatrade.se har värmare till bra priser. Är lite nyfiken själv tycker 5kwh har ett bra pris. 

Mvh Torgny 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...