Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
linnet

Fukt i skrov

Rekommendera Poster

Hej alla! Är spekulant på en femmeters Uttern tillverkad 1991. I går var jag och besiktigade den tillsammans med en besiktningsman. Den ockulära besiktningen gick utmärkt, inga skador av vikt kunde hittas, men en fuktmätning visade på förhöjda (om än ganska små) fuktvärden i skrovet - inte bara runt infästningar och dylikt, utan ganska generellt. Vid slag på skrovet med träklubba uppstod inga som helst missljud - allt lät som det skulle. Detta gör att jag skulle vilja ha svar på några frågor: - Är det någon som har liknande erfarenheter, av plastbåtar i allmänhet och/eller av Uttern i synnerhet? - Pluggarna till flyttankarna har varit iskruvade över vintern. Kan detta ha påverkat fuktvärdena? - Om jag bestämmer mig för att köpa båten - är det något jag bör vara extra uppmärksam på (just med tanke på denna fukt vill säga)? Misstänker att bland annat inplastad plywood i akterspegel kan fara illa med tiden... Och hyr är det med risk för böldpest? Mina frågeställningar grundar sig på en tanke om att denna fukt skulle kunna vara ett problem som jag, om jag inte känt till den, kunnat leva 10-15-20-25-30 år med utan att märka av... :-) Vad säger ni? Tacksam för svar! Mvh Linnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastbåtar är inte vattentäta för evigt. Efter 5-10 år suger skroven till sig vatten. Finns det då dessutom flytskum i botten så suger det också till sig, och sen kan en dellaminering av plywood och glasfiber ske. Nu är detta helt klart olika från båt till båt. En båt, ex en trollingbåt som i princip hela sin livslängd står på en trailer lär aldrig suga åt sig något vatten. Så ett litet förhöjt värde av fukt är nog mer regel än undantag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Lanzar, dina ord lugnar mig något... Någon som har något annat att säga i denna diskussion? Mvh Linnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Troligen är det kondensvatten som ligger kvar i skrovet eftersom pluggarna till flyttankarna inte varit borttagna under vintern. Dessa ska tas bort vintertid för att kondens ska kunna försvinna. Om man aldrig gör detta så kan det samlas ganska ansenliga mängder vatten med tiden! Ta ur pluggarna och se om det rinner eller bara droppar. Försök att tömma ut så mycket som möjligt. Ett snabbt sätt är om man kan vinkla båten så att det rinner ner mot hålen. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen, tack för svar! Kom på ytterligare en sak - båten är av akterhyttsmodell och har en självläns dragen från fördäcket till utsläppet i aktern (under durken, naturligtvis). Misstänker att väta i denna ledning också kan orsaka indikation på att det finns fukt i båten. Kanske är detta en fråga för besiktningsmannen och hans instrument, men är det någon som har koll på i vilken mån sådana instrument mäter den typen av fukt, och i vilken mån de bara ger utslag för fukt i själva plasten? Mvh Linnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...