Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Salty

Möss i båten

Rekommendera Poster

Så länge du inte kör båten på rapsolja borde mössen hålla sig ifrån motorn, finns väl inga godsaker där.
Men rapsolja lär inte vara bra, har hört att folk som använde biologisk olja i sina motorsågar fick plastdelarna söndertuggade.

Sen är fråga om det är bra att täppa till all ventilation till motor, jag läste någonstans att motorn borde ventileras något under vinteruppställningen, du kan kanske i stället använda den sortens remsor som används för att skydda husvind från möss.

Redigerad av jan_af_lisoe
stavfel, skynda --> skydda
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna  troligen döva mus gillade min mörka choklad, chokladbiten syns på bilden. Chokladbiten sitter kvar och har inte lossnat trots att fällan slagit igen.

mus.JPG

Redigerad av jan_af_lisoe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jomenvisst trivs möss på motorn.

Musen hade dragit upp trassel och gjort ett bo mellan tändstiften på den varma motorn.

Penta.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 möss fastnade i fällorna. 😈

Apterat med choklad och lite jordnötssmör samt nu en hink med vippbräda.

Tittade bakom spegelluckan, längst fram i ruffen (Där tampen ligger för ankaret i fören)

Där har dom varit och genom det så kan dom ta sig runt i båten i områden där kablage finnes. Ska filma området när det blir lite varmare, för att kontrollera kablar m.m.

Vill absolut inte få in kräken i ruffen.... då blir det tufft...

Suger verkligen energin ur en... 😔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en tid med dagliga besök i båten konstaterar jag nu att alla enklare träfällor har åkt ut.

Funktionen på dessa = Kass. Mycket sällan de löser ut, och maten äter mössen. 

Införskaffat musfälla där jag trycker fast hasselnöten. Då får de aldrig loss den och de kan inte annat än att fastna i fällan. Fungerar till 100%

Får fortfarande besökare. Men de pinkar/skiter inte ner båten på samma sätt. Är 7-8 st tror jag nu som gått hädan.

Råttgift i två olika lådor är utställda i närheten av båten samt 4 st mussfällor med modellen ovan samt en hink med tipp.

Så hoppas nu att dom lämnar min båt ifred.... 

20180120_172158.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Märkligt att vi har så olika erfarenheter av vad som funkar och inte. Jag har (som väl är) aldrig haft några gnagare i båten, men har kämpat mycket mot dem i huset. Har testat allt mellan himmel och jord och det som enligt min erfarenhet funkar allra bäst är vanliga klassiska träfällor med ett russin. Mössen lyckas sällan ta russinet, så jag har russin som har gått flera år och dödat många möss. En viktig detalj är hur man ställer fällan. Odjuren går aldrig över en öppen yta utan följer väggar, så fällan ska stå med betet in mot väggen.

Det är ju värt att notera också att möss kan ta sig in genom extremt små öppningar. Det räcker inte att leta efter centimeterstora öppningar, de kommer igenom hål mindre än så...

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-01-10 på 19:09, Salty säger:

Har lite svårt att se en bra lösning framför mig med hjälp av tratt.

Det som har markkontakt är hjulen till trailern, samt en stubbe som trailern vilar på längst fram.

Tror ändå att AndW:s tips är utvecklingsbart!?
Möss har tydligen fantastisk förmåga att föröka sig, tränga genom hål av blyertspennas tjocklek, överleva på ljusvax eller tvål m.m. så jag måste nästan beundra de små rackarna.

Men de har ju inga vingar likt fladdermöss och kan inte flyga eller ens glidflyga.

I "idrottsgrenen höjdhopp" är de tydligen rätt mediokra, nån knapp halvmeter eller så enligt mina googlingar?
(Dock alls inte illa hoppat, jämför man kroppslängd borde väl Patrik Sjöberg hoppat närmare tio  meter utan stav? :-)

Men att hoppa NER är ju enklare än uppåt. Vilket får mig att fundera på hur det ser ut i din ladugård, har det exempelvis klättringsbara balkar strax över båten? (Kanske ett brant vinklat presseningstak över själva båten kunde hjälpa, alltså trots att båten redan står väderskyddad under tak??)

I bekämpningsbranchen tycks råd om att inte erbjuda mössen klättermöjlighet - typ ved staplad mot husvägg, småhål etc - vara mycket viktig. Men båtar är ju den naturlagsmässiga fördelen att vara täta nedtill - så kanske neråt-hoppar mössen in via bjälkar i ladugårdens takkonstruktion?
Bara en fundering.       

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med lite fart kan en mus hoppa högre längs en vägg än i fria luften, eftersom den kan krafsa till sig lite högre fart genom att sprattla med benen mot väggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Thomas-1 säger:

Tror ändå att AndW:s tips är utvecklingsbart!?
Möss har tydligen fantastisk förmåga att föröka sig, tränga genom hål av blyertspennas tjocklek, överleva på ljusvax eller tvål m.m. så jag måste nästan beundra de små rackarna.

Men de har ju inga vingar likt fladdermöss och kan inte flyga eller ens glidflyga.

I "idrottsgrenen höjdhopp" är de tydligen rätt mediokra, nån knapp halvmeter eller så enligt mina googlingar?
(Dock alls inte illa hoppat, jämför man kroppslängd borde väl Patrik Sjöberg hoppat närmare tio  meter utan stav? :-)

Men att hoppa NER är ju enklare än uppåt. Vilket får mig att fundera på hur det ser ut i din ladugård, har det exempelvis klättringsbara balkar strax över båten? (Kanske ett brant vinklat presseningstak över själva båten kunde hjälpa, alltså trots att båten redan står väderskyddad under tak??)

I bekämpningsbranchen tycks råd om att inte erbjuda mössen klättermöjlighet - typ ved staplad mot husvägg, småhål etc - vara mycket viktig. Men båtar är ju den naturlagsmässiga fördelen att vara täta nedtill - så kanske neråt-hoppar mössen in via bjälkar i ladugårdens takkonstruktion?
Bara en fundering.       

Hej

Efter samtal med en person som arbetar inom djurbekämpning så fick jag förklarat att det mycket väl kan vara så att de kom in genom att springa på bjälke ifrån takstolen och hoppa den korta bit som är ner till båten.

Bjälken är placerad ca 1 m högre än badbryggan och hoppet är då ca 50-60 cm ut från takstolen.

Rimligtvis är det därifrån de kom in.

Hursom, två lådor med gift nedanför båten (Placerade precis vid trailerns däck) samt en tredje mindre i sittbrunnen plus 4 st fällor av den svarta varianten tog död på dem alla.

Använde även en tippbräda med 2 möss som trilla i. Blev dock väldigt problematiskt. Ville inte slänga ut dem då gårdens katt kan stryka med om de kommer åt liket..Vill inte hälla ut glykol utan returnerar till miljöstation. Omständig lösning.

Sparar lådorna samt de svarta musfällorna, dom var kanon.

Hasselnöten går under inga omständigheter att få loss, så dessa är jag supernöjd med.

Mvh

Salty

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...