Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
HaraldssonD

Skillnad Sunwind 26 vs Albin vega

Rekommendera Poster

Hej!

Jag, min fru och våra två barn har en Sunwind 26 -79.

Vi har ägt den i 3 år. Vi är nöjda med båten. Dock tycker jag den känns vek och stampar endel. Är kanske en båt som passar bäst i skärgården. Vi seglar på väskusten kring Halmstad.

 

Nu funderar vi på att sälja vår finfina Sunwind 26 och köpa en båt i samma prisklass, typ Albin Vega.

 

Kommer jag uppleva skillnad på sjögången? Passar den bättre för trygg familjesegling? Vegan är ju 14 cm smalare, 45 cm längre och 200kg tyngre, långakölad och ca 1m2 mindre segel än Sunwind 26an. 

Är det någon idé att byta? 

 

Tacksam för era tankar och idéer!

 

Mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just detta har jag ganska bra erfarenheter av. När jag växte upp hade mina föräldrar en Vega, och varje sommar seglade vi tillsammans med en familj som hade en Sunwind 26.

 

Det är 15 år mellan båtarnas designår. Vegan med sin långköl och sitt låga segelplan med mastheadrigg är en betydligt sämre seglare i skärgården än en Sundwind 26. Vegan är vekare, har högre avdrift, inte lika trimbar rigg. Faktum är att de enda gångerna vi höll jämna steg mellan båtarna var när det var hård slör eller läns, på kryss hade Vegan inte en chans att hänga med och ju mindre vind dess större skillnad. Att styra Vega på hård kryss är en brottningsmatch med en tung rorkult. 

 

Om du upplever din Sunwind som vek beror det nog mycket på hur du trimmar den samt vilket skick seglen är. Jag skulle börja med att se över trimmet av seglen (plana storseglet genom att krumma masten, ta hem på cunningham och uthalet) och inte vara rädd att segla med lite inslag i framkant på storseglet när du seglar med genua i hårdvind. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmmm.

Min första segelbåt som 100% nybörjare.. visste inte ens vad en Vega var när jag köpte den.

Använde den fullt ut en sommar men ägde den i några år till, sålde förra sommarn.

Några båtmodeller som det fanns mkt av var bavaria 37, maxi 77 och sunwind, som jag trodde va maxi..

Hursomhelst. Just maxi 77, som jag senare vid nåt tillfälke fick veta hade varit en sunwind, var just den som jag "kappseglade" emot.. eftersom jag kände igen modellen och det car en båt jag kunde segla ifrån..

Minns en gång jag skulle segla till trosa. Hade passerat sävösundet. "Jagade" en maxi.. 77.. kan ha varit 68, har jag förstått i efterhand (då trodde jag det bara fanns en båt som såg ut ungefär så.. maxi77)

Den dj... svängde österut.. så jag kunde ju inte släppa innan jag seglat om (sen va det ju enklare att navigera för där den åkte kunde ju jag)..

Nån  timme senare seglae jag om båten, på kryss. Därför blev det min första resa till västra Öja.

När vi hade duschat, hade grillen klar för på-köttning.. tog vi emot "maxin"

Nu e ju inte jag någon erfaren seglare och har nätt och jämnt lärt mig några termer. Dom som kan vet såklart bättre vad som egentligen fysiskt sett gäller.

Min hade/har frihängande balansroder (vilket jag när jag köpte båtenninte hade en susning om vad det är).. om det kan ha gjort nån skillnad vet jag inte men då visste jag ingenting om skotpunkter, (drog förseglet direkt till vinch t.ex . , bukar mm.

Så låna en vega.. å testa.

Den har oförtjänt dåligt ryckte eller så hade jag nybörjartur en hel sommar eller så hade jag fått tag på ett extremexemplar.

Kunnskap, teknik och erfarenhet kan jag inte skylla på.

Goood luck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglade också ikapp och om en massa båtar som på papperet var snabbare än min när jag var nybörjare. Oj, jag var kung på havet! Men... när jag blev bättre började jag se att de som jag seglade om vanligtvis hade noll koll på hur man seglade. 

Ställde också upp i en kappsegling och blev snabbt nedplockad på jorden; jag hade långt kvar i min utveckling och min jättesnabba båt var inte alls jättesnabb, utan precis så långsam som mätetalet sa. 

 

Jag har insett med tiden att de flesta båtar - inkluderat Vega - faktiskt seglar precis som sitt rykte, och har ett mätetal som är rätt. Sedan är det såklart så att vissa båttyper går relativt bättre i hårdvind än i lättvind, och tvärt om. 

 

Tanken när man ritade Sunwind 26 var en lättdriven båt med hög rigg anpassad för skärgårdssegling i juli när vinden oftast är svag. Den fick stor volym för att man skall kunne bo bekvämt på semestern. Fördelen med en båt med hög rigg är att du kan fånga de höga vindarna när det blåser lite, och minska/trimma bort kraften när det blåser mer.

 

En båt med låg rigg - som Vega - blir trög i lättvind, och mer rätt i hårdvind. På en Vega har man ju också valt att kompensera den grunda långkölen med en riktigt låg rigg, vilket ger kryssegenskaper som är tröga i lättvind, och ger stor avdrift i hård vind. 

 

Det finns bättre båtar än både Sunwind och Vega på marknaden; men båda är helt OK båtar med för- och nackdelar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter logiskt. Minns inte hur vegan ländes i lättvind i förhållande till andra lika små vet bara att.. 2knop blev smärtgräns för motor på!!

Däremot kommer jag ihåg en gång när jag hamnade i lä för lite skog och stod i princip stilla.. så kom en gigantbåt (35-50 fotare) med jättejög mast å bara öste.. då förstod jag att hög mast kan vara bra.

Jag vet inte om dom maxin jag seglade om hade inkompetenta besättningar, fast rent logiskt sett så måste dom ha varit det. Det jag lärt mej hittills skulle ju göra att jag skulle segla åttor runt mej själv jämfört mot då.

En sak till, och det som gör seglandet till ett gift, är faktum att "nu kan man det här" aldrig kommer.

För varje sak man "uppfinner" kommer ytteligare fler dimensioner att lära sig, utveckla och få till självklara. Sååå häftigt. Aldrig fullärd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom cykel finns ett uttryck, myntat av nåt proffs i äldre tider: "It doesn't get easier, you just go faster". :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja...inte skulle jag byta. Seglat en Vega en ggr. Det räckte för att få känsla för båten å bedöma. Hon är som de säger. Gjorde samma resa med en Maxi77 av sama orsaker. 68-an seglar bättre.

Behåll sunvinden å använd pengarna till löpande utgifter å segla mera. Eller byt till ngt större å bekvämare så ni inte växer ut båten på ett tag.

Förliga vindar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man gillar att segla så ska man nog generellt akta sig för att byta till en båt som seglar sämre än den förra!
Speciellt från en Sunwind 26 till en Vega eftersom man då inte ens kan hävda några enorma komfortfördelar med Vegan.
Eller har jag fel?
Min kompis gamla föräldrar har seglat smaragd sedan Hedenhös! Hon brukar skämtsamt säga att hon tillbringade sin ungdoms somrar med krökt rygg!
Lagom till pension bytte dom till en hyftsat stor Najad och min kompis påstår att hennes pappa älskar den nya båten ända tills dom sätter segel! Då startar hans klagosång....
"Men kom igen nu... Båtjävel! Men för helvete!!! Vi klarar inte udden! Ååååh herregud! Vilken j*vla container!" och så går han på.... tills dom tar ner seglen och börjar mysa med all komfort! Då älskar han den nya båten igen!
Hennes mamma har konstaterat att med facit i hand skulle dom ha köpt den där Linjetten i stället.
Själv har jag bytt från IF till Omega 28 och saknar faktiskt min gamla båts feeling.
Inte i lätta vindar! Där är Omegan helt överlägsen men känslan, feelingen, närheten till vattnet och allt det där som IF:en erbjöd... är inte densamma i Omegan.
Nu har jag bara seglat Omegan en halv sommar och vi kommer säkert att "växa ihop" men när det blåser 6-8 m/s och jag kryssar ensam på Sundsvallsbukten.... Då saknar jag min gamla IF!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-07 på 16:11, Ruskpricken säger:

Gjorde samma resa med en Maxi77 av sama orsaker. 68-an seglar bättre.

Intressant!
Jag är av exakt samma åsikt! :) 
Då är vi i alla fall två!
Visst är 77:an snabbare men jag tycker också att 68:an "seglar bättre". Stampar mindre, känns lättdriven och är lätthanterlig med sin enkla partialrigg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, Janken säger:

Intressant!
Jag är av exakt samma åsikt! :) 
Då är vi i alla fall två!
Visst är 77:an snabbare men jag tycker också att 68:an "seglar bättre". Stampar mindre, känns lättdriven och är lätthanterlig med sin enkla partialrigg!

Känns som.. ungefär som att byta gammal moppe mot annan gammal moppe.

Som "alltid"

Försök kom fram till vad du ssknar och hur ofta

Vad du önskar och hur ofta

Hur viktigt och värdefullt är det du vill ha i förhållande till nuvarande.

Om det är komfort.. skaffa så syor båt du bara kan tänka drj och lägg på 5-10 fot, så hamnar du nog nära.

Försök plus och minuslista prioriteter och kom fram till de alternativ dom är tänkbara.

Se till att få provsegla nån-några dgr. 

I allafall om du i stort sett bestämt dej för köp.

Hyr båten några dagar och dra sv hyran på köpeskillingen. 

Byta båt mella de du tänker dig känns som att byta blöt höger torr vänster-sko mot blöt vänster å torr höger..

Good luck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Känns som.. ungefär som att byta gammal moppe mot annan gammal moppe.

Som "alltid"

Försök kom fram till vad du ssknar och hur ofta

Vad du önskar och hur ofta

Hur viktigt och värdefullt är det du vill ha i förhållande till nuvarande.

Om det är komfort.. skaffa så syor båt du bara kan tänka drj och lägg på 5-10 fot, så hamnar du nog nära.

Försök plus och minuslista prioriteter och kom fram till de alternativ dom är tänkbara.

Se till att få provsegla nån-några dgr. 

I allafall om du i stort sett bestämt dej för köp.

Hyr båten några dagar och dra sv hyran på köpeskillingen. 

Byta båt mella de du tänker dig känns som att byta blöt höger torr vänster-sko mot blöt vänster å torr höger..

Good luck

 

Håller med. De här diskussionerna hör jag då och då.

Att göra listor på vad som viktigt resp inte är bra. Det är så lätt "i stridens hetta" dvs när man tittar på en ny båt att man glömmer bort det där man tiggare tyckte var så viktigt. Det är fö av samma anledning även fula flickor blir gifta.

Att lägga på 10 fot kostar en del medan 5 fot är ganska billigt men är nog det minsta man behöver gå upp. Många gör misstaget att inte gå upp tillräckligt, i synner att dehet om de kommer från en ganska trång båt.

 

Ett par sulle byta båt från något ännu mindre. De tittade på en Monsun. Samtidigt hade jag tittat på en Rasmus så jag kunde inte förstå att de inte kollade på Rasmus, det var ungefär samma pengar. De köpte en Monsun, väldigt fin och bra utrustad. De seglade runt Sverige på sommaren. Nästa resa skulle gå till Shetland och då inser de att de skulle behövt en större båt eftersom de gärna skulle ha med ett annat par. Men att byta nu är inte intressant eftersom Monsunen fallit så i pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Intressant läsning. 

Behålla Sunwind 26:a är nog klokt! 

Den seglar bra tycker jag och är lättdriven! Och är trevlig invändigt för en 26a.

 

Som jag tolkar det så är inte en vega så mycket skönare på havet när går lite större vågor.

 

 

Tack. 

/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker som dom flesta andra,  Dvs, byt inte till en trög ålderdomlig Vega.

Jag hade en 26a för några år sedan, Och visst är den livlig med sitt höga storsegel och lång kaltopp.

Den går ju som en raket med fulla segel och massor med vind....... :)

Den blir ju betydligt lugnare om du minskar segelytan i tid, och inte har för bukiga segel.

Det krävs att man spänner ner riggen sviiiiinhårt. annars svajar riggen lite väl mycket.

Jag bytte till en Sunwind 31a, seglar lika bra, men med betydligt lugnare gång. Vikten och längden gör kanske en del.

 

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en båt som rör sig lugnare när det börjar gå lite vågor så ska du titta på skrovformen på de båtar som intresserar dig. 70-80-talsskrov är ofta lite djupare i skrovet och vassare i förskeppet än båtar som konstruerats på 2000-talet som ofta har en plattare skrovform. Djupare skrov drar mer vatten och seglar långsammare än båtar med plattare skrovform (de är lite mer jolleaktiga i sitt uppträdande), men djupare skrov (inte båtens djupgående under kölen utan hur nerbyggt skrovet är) ger oftast lugnare gång i grövre sjö. Ett skeg framför rodret ger ofta en kursstabilare båt (men återigen till nackdel för vattenmotstånd och fart).

 

70-80-talsbåtar konstruerades ofta med IOR-regeln (en kappseglingsregel) som grund. Det skapade, av mätningstekniska skäl, båtar som smalnade av i vattenlinjen akterut. Det är till nackdel för bärigheten vid undanvindar - aktern "sätter sig" och båten går långsammare än en båt med bredare akter.

 

Titta på uppläggningsplatsen och på foton hur skrovformerna ser ut på racerbåtar och på långfärdsbåtar så kommer du att få lite mer förståelse för vilken skrovform du är intresserad av.

 

Sen finns det en viktig parameter - seglen. Äldre båtar som har orginalsegel kvar (eller alltför gamla segel) får en helt annan upplevelse med ett segelbyte. Gamla "utseglade" bukiga segel ger båten en stor krängning, speciellt vid hårdare vindar. Det är ju vid de förhållandena som man vill kunna trimma seglen så de blir planare och ger mindre krängning.

 

Byta segel kan du göra på befintlig båt. Byta skrov är en lite mer omfattande aktivitet.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...