raol 2 369 Postad 15 Januari , 2018 Jag tror inte det finns nån stark koppling mellan registrerade och privata fartygs säkerhetsutrustning. Hur mycket man fokuserar på det beror nog på ägarens/skepparens inställning. Jag är en "hängslen och livrem"-person, så hade jag haft ekonomin hade jag tjongat in massvis säkerhetsutrustning och byggt in extra säkerhet och redundans i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Januari , 2018 Mackey's sammanfattning är helt korrekt. Det man kan lägga till är: Bevisbördan ligger nästan helt på befälhavare/redare. Myndigheterna kan komma många år efter. Kommersiell betyder inte att man tjänar pengar utan att syftet var att tjäna pengar S/Y Merenge fick nyttjandeförbud både av svensk och brittiska myndigheter. Kostnader? Andra länder har andra regler tex Yachmaster Offshore. Förutom teoretiska kunskaper krävs tex att man har gjort mer än 600M långa resor som befälhavare/styrman. För att få köra betalande passagerare som Yachmaster krävs även att man har utbildning i tex sjukvård mm. Även båten ska vara godkänd och utrustad ungefär på samma sätt som skulle krävas i Sverige. Ett antal personer har "åkt fast" när de försökt köra kommersiellt. De som har rena papper berättar gärna för myndigheterna om de olagliga verksamheterna. Det finns en anledning till att jurister har mycket gott om jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Januari , 2018 34 minuter sedan, bhemac säger: Mackey's sammanfattning är helt korrekt. Det man kan lägga till är: Bevisbördan ligger nästan helt på befälhavare/redare. Myndigheterna kan komma många år efter. Kommersiell betyder inte att man tjänar pengar utan att syftet var att tjäna pengar S/Y Merenge fick nyttjandeförbud både av svensk och brittiska myndigheter. Kostnader? Andra länder har andra regler tex Yachmaster Offshore. Förutom teoretiska kunskaper krävs tex att man har gjort mer än 600M långa resor som befälhavare/styrman. För att få köra betalande passagerare som Yachmaster krävs även att man har utbildning i tex sjukvård mm. Även båten ska vara godkänd och utrustad ungefär på samma sätt som skulle krävas i Sverige. Ett antal personer har "åkt fast" när de försökt köra kommersiellt. De som har rena papper berättar gärna för myndigheterna om de olagliga verksamheterna. Det finns en anledning till att jurister har mycket gott om jobb. Så i princip... om nån vill djävlas med en båtägare.. kan denne hävda att hen varit ombord på dennes båt och betalat massa pengar.. då sitter båtägaren i skiten. Han kommer ju inte kunna bevisa motsatsen. Verkar livsfarligt att äga båt ju.. får skriva över den på nån av barnens husdjur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 15 Januari , 2018 Du kan väl lika gärna säga att båtägaren mördat en för dig okänd person, detta är inte konstigt. Folk brukar inte jävlas utan anledning, och finns det en anledning kan anledningen framföras i rätten som motbevis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Januari , 2018 4 minuter sedan, AndW säger: Du kan väl lika gärna säga att båtägaren mördat en för dig okänd person, detta är inte konstigt. Folk brukar inte jävlas utan anledning, och finns det en anledning kan anledningen framföras i rätten som motbevis. Vanlig, inte minst sån som lyser igenom i den här typen av trådar ibland, avundsjuka kan ju vara orsak nog.. hypotetiskt sett. Hur använda det som motbevis.. då måste du ju isf erkänna ditt "brott".. att du fått 200kr av någon t.ex. annars kan du ju inte bevisa att "nån" har vadå att vara avis på. Mird tror jag dom inte tar så hårt på.. men ebm blir inkopplat.. då djäckklaar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser