RMJ 0 Postad 6 Januari , 2018 Häng med på segling till Färöarna. Avsegling från St Annas skärgård på ostkusten. Seglingen kommer gå via Danmark, Norge, Skottland, och Shetlandsöarna. Planerad avsegling är mitten av Juni 2018. Hela resan kommer att ta ca 10 veckor. Jag har plats till 3 personer. Båten är en Mön391. Länk till förra ägarens hemsida på båten www.circe.dk priset blir 200-250kr/dygn beroende på hur länge du hänger med. Tillkommer delade kostnader för mat, diesel och hamnavgifter där det är nödvändigt med hamnar. inresserad?? Kontakta mig via mail på robban_783@hotmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Januari , 2018 2 timmar sedan, RMJ säger: priset blir 200-250kr/dygn Då är det ett passagerarfartyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 6 Januari , 2018 Jag är inte säker på att jag fattar tanken bakom detta. Jag har seglat lite där vi delat kostnaderna tvärs besättningen, men då har vi ju gjort det för att det var en kul grej, typ, Grekland runt på 8 personer i hyrd båt, vad kostar det? och så summan splittad på 8. I det här fallet så önskar båtägaren att segla någonstans, behöver besättning och vill att förutom att dela på driftskostnaden skall de betala för kojplatsen? Är detta "common practice" Att man betalar för sin mat osv förstår jag, men? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Januari , 2018 28 minuter sedan, Gundj säger: Är detta "common practice" Nix. "När fartyget används för fritidsändamål, d v s varken med kommersiellt syfte, affärsmässig verksamhet eller i statlig tjänst, räknas det som fritidsfartyg. I praktiken innebär det till exempel att man inte kan ta eller få betalt för verksamheten eller del av verksamheten. Ett fritidsfartyg får inte ta betalande passagerare. I vissa fall kan passagerarna vara med och dela på omkostnader (självkostnad), men för att det inte ska uppfattas som affärsmässig verksamhet ska kostnaden vara rimlig och en relation finnas mellan passageraren och besättningen" https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Lagar-och-regler/Begreppforklaringar-om-bat-och-skepp/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 6 Januari , 2018 Paying crew där man betalar för att segla med och deltar helt och fullt i seglingen är inte ovanligt, men precis som bhemac skriver blir det ett passagerarfartyg i och med det med allt vag det innebär. Vanligtvis funkar det, men det kan nog bli problem om något allvarligt inträffar. Jag ser paying crew så här. Någon/några har en lämplig båt och en dröm om att segla, men behöver ekonomiskt stöd för att ha råd. Någon/några andra har en dröm om att segla, men har ingen båt som är lämplig. Den betalande besättningen bidrar till båtens drift- och underhållskostnader under den tid man är besättning. Jag tycker nog man kan se det som att man delar på kostnaderna även om båten inte bottenmålas eller får nya segel just under den tid man är ombord. Sedan kan ju upplägget och kostnaden vara lite olika. Det är en överenskommelse mellan deltagarna så blir man överens så får man väl anta att alla inblandade är nöjda. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Januari , 2018 2 minuter sedan, Mackey säger: Jag tycker nog man kan se det som att man delar på kostnaderna även om båten inte bottenmålas eller får nya segel just under den tid man är ombord. Nyckelordet är "rimlig" dvs de merkostnader som uppstår för att man har en betalande besättning. Har man en besättning för att dela på båtens normala kostnader som tex bottenmålning och segel så är det en affärsmässig verksamhet. Det finns några rättsfall på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 6 Januari , 2018 Jag håller med dig och jag vet att vissa skeppare på olika sätt råkat illa ut, men jag personligen tycker att man kan se det som att man delar. Nu tycker jag igen... Om ett charterbolag säljer platser ombord och undlåter att hålla rätt standard på fartyget så är det mycket värre än om en båtägare tar ombord några betalande besättningsmedlemmar på sin båt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marina95 20 Postad 6 Januari , 2018 25 minuter sedan, bhemac säger: Nyckelordet är "rimlig" dvs de merkostnader som uppstår för att man har en betalande besättning. Har man en besättning för att dela på båtens normala kostnader som tex bottenmålning och segel så är det en affärsmässig verksamhet. Det finns några rättsfall på detta. Vet du om det finns några rättsfall där kostnaden har varit rimlig (dvs dela på mat, hamnavgifter och möjligtvis bränsle) men där båtägaren och besättningen inte haft någon tidigare relation? Detta anser väl de flesta vara ok, men verkar ju tveksamt utifrån vad transportstyrelsen säger? 4 minuter sedan, Mackey säger: Jag håller med dig och jag vet att vissa skeppare på olika sätt råkat illa ut, men jag personligen tycker att man kan se det som att man delar. Nu tycker jag igen... Om ett charterbolag säljer platser ombord och undlåter att hålla rätt standard på fartyget så är det mycket värre än om en båtägare tar ombord några betalande besättningsmedlemmar på sin båt. Mackey Kan köpa din poäng om att reglerna kanske borde lättas en aning, men TS ber ju om 250 SEK/person och dygn. Alltså över 50,000 sek i inkomster (utöver diesel, hamnavgifter och mat) om båten skulle vara full hela vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Januari , 2018 3 minuter sedan, Marina95 säger: Vet du om det finns några rättsfall där kostnaden har varit rimlig (dvs dela på mat, hamnavgifter och möjligtvis bränsle) men där båtägaren och besättningen inte haft någon tidigare relation? Detta anser väl de flesta vara ok, men verkar ju tveksamt utifrån vad transportstyrelsen säger? Nej det jag sett har skepparen "åkt dit". Det har varit ganska tydligt att man försökt tjäna pengar. Normalt är det säkert inga problem. Så länge inget händer. Men gör det det så kommer försäkringsbolagen att agera, har man använt båten kommersiellt utan att försäkra för det så kommer de att blir griniga. Kan de visa att det varit kommersiellt så kan de neka eller sätta ned försäkringsersättningen. En kvalificerad gissning är att sådan fall görs upp i godo och inte kommer till tingsrätten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 6 Januari , 2018 Det rimliga är väl att varje "deltagare" täcker kostnaden för den egna maten och en andel av de kostnader som kan direkt hänföras till själva resan, dvs bränsle, hamnavgifter, eventuella tillstånd. För tio veckor, där jag antar att den mesta tiden är till havs för segel, kan det inte bli så värst mycket mer än mat. Att betala utöver det känns konstigt... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 Januari , 2018 1 timme sedan, Mackey säger: Paying crew där man betalar för att segla med och deltar helt och fullt i seglingen är inte ovanligt, men precis som bhemac skriver blir det ett passagerarfartyg i och med det med allt vag det innebär. Vanligtvis funkar det, men det kan nog bli problem om något allvarligt inträffar. Jag ser paying crew så här. Någon/några har en lämplig båt och en dröm om att segla, men behöver ekonomiskt stöd för att ha råd. Någon/några andra har en dröm om att segla, men har ingen båt som är lämplig. Den betalande besättningen bidrar till båtens drift- och underhållskostnader under den tid man är besättning. Jag tycker nog man kan se det som att man delar på kostnaderna även om båten inte bottenmålas eller får nya segel just under den tid man är ombord. Sedan kan ju upplägget och kostnaden vara lite olika. Det är en överenskommelse mellan deltagarna så blir man överens så får man väl anta att alla inblandade är nöjda. Mackey Så bör det väl vara? Om någon hyr ut sin båt, husbil, stuga.. så är det bäl eftetfrågan mot utbud som gäller. Är det paying crew om du har besättning under almedalsveckan.. i hamn.. på gotland? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 Januari , 2018 Det är ju inte så att någn tvingas ombord och sen får veta att och hur mkt det kostar. Den som vill åka har säkertvräknat på alternativet att skaffa egen båt, utrusta, skaffa båtplats, lära sig mm. mm. och kommit fram till att några hunralappar/dygn öåter för bra för att vara sant.. men chansar och hoppas dom får något alls för pengen.. Vad kan du göra för 200kr/timme idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Januari , 2018 Jag har ingen egen erfarenhet av att betala eller ta betalt så jag har noll koll på detta med paying crew. Men för mig så ser jag det som helt omöjligt att hitta besättning/gäster som är beredda att betala upp till 250 kronor per dag plus disel, hamnavgifter och mat. En sak hade varit om totalkostnaden hade varit 250 kronor, nklsive allt, då kanske. Nu är det inte heller värsta Najad 57 som man ska ut och segla med utan en 30 år gammal 39:a och allt vad det innebär med komfort på fyra. Finns det verkligen segelsugna människor som betalar för detta eller är det skepparens önskedröm? För övrigt så hade jag nog inte fixat att njuta av seglingen om alla dessa destinationer ska besökas och sedan hem igen till Sankt Annas skärgård på 10 veckor. Jag seglade från Malmö till och runt Gotland med Godska Sandön i sommras och det tog jag på 4 veckor med mycket avkoppling. Snabbare hade jag inte velat ta det på. Segling är och ska vara njutning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Januari , 2018 3 minuter sedan, Silverfox59 säger: Jag har ingen egen erfarenhet av att betala eller ta betalt så jag har noll koll på detta med paying crew. Men för mig så ser jag det som helt omöjligt att hitta besättning/gäster som är beredda att betala upp till 250 kronor per dag plus disel, hamnavgifter och mat. En sak hade varit om totalkostnaden hade varit 250 kronor, nklsive allt, då kanske. Nu är det inte heller värsta Najad 57 som man ska ut och segla med utan en 30 år gammal 39:a och allt vad det innebär med komfort på fyra. Finns det verkligen segelsugna människor som betalar för detta eller är det skepparens önskedröm? För övrigt så hade jag nog inte fixat att njuta av seglingen om alla dessa destinationer ska besökas och sedan hem igen till Sankt Annas skärgård på 10 veckor. Jag seglade från Malmö till och runt Gotland med Godska Sandön i sommras och det tog jag på 4 veckor med mycket avkoppling. Snabbare hade jag inte velat ta det på. Segling är och ska vara njutning. Finns säkert hur många som helst som tycker det är för bra för att vara sant. Ett sketet hotellrum "billigt" i nån håla kostar ju hur mkt som helst i jämförelse.. Fast det är ju en smaksak. Kunde jag byta mina hotellnätter mot båt.. även om jag fick fixa frukosten själv så skulle 1000-2000kr vara rena fyndet. Segling skulle vara bonus. Så.. jag skulle bli förvånad om det inte blir fullsatt. Fast nu verkar maringuiden vara fel anslagstavla. Tänk en rik kines.. som skulle komma hem å visa bilder frå sankt annas... Egen båt vid egen ö med egen grill.. woooow Fast söka på den marknaden så gäller nog 200-1000kr/ påbörjad halvtimme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Januari , 2018 2 minuter sedan, Caribic410 säger: Finns säkert hur många som helst som tycker det är för bra för att vara sant. Ett sketet hotellrum "billigt" i nån håla kostar ju hur mkt som helst i jämförelse.. Fast det är ju en smaksak. Kunde jag byta mina hotellnätter mot båt.. även om jag fick fixa frukosten själv så skulle 1000-2000kr vara rena fyndet. Segling skulle vara bonus. Så.. jag skulle bli förvånad om det inte blir fullsatt. Fast nu verkar maringuiden vara fel anslagstavla. Tänk en rik kines.. som skulle komma hem å visa bilder frå sankt annas... Egen båt vid egen ö med egen grill.. woooow Fast söka på den marknaden så gäller nog 200-1000kr/ påbörjad halvtimme. Kul att jag har fel då. Då kanske jag ska kopiera denna tur så får jag min semester både förlängd och betald. Till och med gå med vinst. Jag har ju en 42:a med tre kojer som är från -91 så det är ju bara bonus utifrån TS båt. Ska kanske slå till med 300-350/dag plus omkostnader istället. Nu är jag lite trött denna sena timme så jag kanske inte fattar att du är ironisk Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Januari , 2018 8 minuter sedan, Silverfox59 säger: Kul att jag har fel då. Då kanske jag ska kopiera denna tur så får jag min semester både förlängd och betald. Till och med gå med vinst. Jag har ju en 42:a med tre kojer som är från -91 så det är ju bara bonus utifrån TS båt. Ska kanske slå till med 300-350/dag plus omkostnader istället. Nu är jag lite trött denna sena timme så jag kanske inte fattar att du är ironisk Caribic410 Absolut inte ironisk. Sennom du tycker fel eller rätt kan ju bara du själv avgöra misstänker jag. Det finns ju folk som betalar 500000kr för en ryggsäck.. med samma funktion du kan köpa på rusta för ett par hundralappar. Ska du använda den en vecka har du ju 499000kr att anlita bärare för.. Mycket beror väl på vem man frågar, vem som frågar och situationen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Januari , 2018 "Ett fritidsfartyg får inte ta betalande passagerare" Är det inte ganska klart? Alla jämförelser med att hyra ut rum mm saknar relevans. Här handlar det om ett fartyg och för det finns det lagar och regler för detta. Tar man betalande passagerare så blir man ett passagerarfartyg. Inga problem med det men man ska ha rätt bemanning, rätt utrusning och nödvändiga tillstånd och certifikat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Januari , 2018 6 minuter sedan, bhemac säger: "Ett fritidsfartyg får inte ta betalande passagerare" Är det inte ganska klart? Alla jämförelser med att hyra ut rum mm saknar relevans. Här handlar det om ett fartyg och för det finns det lagar och regler för detta. Tar man betalande passagerare så blir man ett passagerarfartyg. Inga problem med det men man ska ha rätt bemanning, rätt utrusning och nödvändiga tillstånd och certifikat. Kanske därför ts vill ha svar,av intresserade, via mejl och inte här. Tror dock det här e fel plats att söka "kunder" Om jag kunde välja hade jag inga problem med att hyra rum så om det var praktiskt möjlugt, oavsett dom kallade sig båt, skepp eller fartyg. Ja.. jag går mot röd gubbe åxå.. om det inte kommer bilar och går inte mot grö om det kommer bilar.. Intressant att det blir liv även i en så här tråd och att ingen klagat på att det borde vara under "köp och sälj" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 7 Januari , 2018 (redigerade) Kostnaden är ju fullt rimlig för kortare turer. Absolut. Sen är säkert priset förhandlingsbart för längre turer. Folk, även båtägare, undervärderar upplevelsen av att segla och ligga trevliga gästhamnar och naturhamnar i svenska skärgårdar. Jag är övertygad om att det är en av jordens bästa naturupplevelser, helt i paritet med att snorkla i thailand etc. Det är bara det att upplevelsen inte riktigt kan köpas för pengar, i alla fall inte genom en enkel transaktion som charter. Man flyger inte hit från Tyskland eller Rumänien (många medelhavsturister är från östeuropa) för att ligga skavfötters med sunkiga fendrar i min gamla maxi 77, oavsett pris. Om man själv erövrat sin båt är det värt hur mycket som helst. Hade säsongen varit längre och prisläget för att driva charterbåt i hög klass lägre hade vi nog haft charter här också. Men sen säger ju transportsyrelsen att man ska ha en relation sedan innan (detta luktar s k ”gummiparagraf”) så då blir ju det mesta av paying crew-verksamheten som bhemac säger olaglig. Man måste ju inte gå med vinst för att det ska vara kommersiellt, och även kommersiell verksamhet som går back är kommersiell i lagens mening. Sen kan nog ”forum-bekanta” räknas som relation i en rättegång om verksamheten inte varit omfattande. Redigerad 7 Januari , 2018 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Januari , 2018 Det finns många som kör fisketurister. Det kostar mycket pengar att uppfylla de krav som ställs. KBV har läst annonser och kommit på besök för att få bort de som är oseriösa och som kan tjäna mycket mer pengar därför att de inte haft samma kostnader för båt och besättning. Samhället gör saker för medborgarnas säkerhet. Det kan man ha synpunkter på men reglerna gäller. Vad som är rimliga kostnader avgörs i tingsrätten, det är upp till redaren/befälhavaren att visa att kostnaderna verkligen är rimliga dvs motsvarar de extra kostnader som uppstår pga paying crew. Det blir inte många kronor. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Januari , 2018 Vad bra. Då vet vi ju att KBV har en viktig uppgift till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marina95 20 Postad 7 Januari , 2018 12 timmar sedan, Caribic410 säger: Finns säkert hur många som helst som tycker det är för bra för att vara sant. Ett sketet hotellrum "billigt" i nån håla kostar ju hur mkt som helst i jämförelse.. Fast det är ju en smaksak. Kunde jag byta mina hotellnätter mot båt.. även om jag fick fixa frukosten själv så skulle 1000-2000kr vara rena fyndet. Segling skulle vara bonus. Så.. jag skulle bli förvånad om det inte blir fullsatt. Fast nu verkar maringuiden vara fel anslagstavla. Tänk en rik kines.. som skulle komma hem å visa bilder frå sankt annas... Egen båt vid egen ö med egen grill.. woooow Fast söka på den marknaden så gäller nog 200-1000kr/ påbörjad halvtimme. Priset är ju också för bra för att vara sant. Det finns en del som gör det här lagligt och seriöst - sjösportskolan har en segling till färöarna i sommar, Clipper Round The World Race hålls regelbundet och Skip Novak håller charterexpeditioner (Pelagic Expeditions). Sjösportskolan tar 17-18,000+kostnader för 15 dagar, Clipper kostar runt halvmiljonen för ett varv runt jorden (10 månader). Skillnaden är att besättning och båtar i dessa fall uppfyller kraven för att göra segla kommersiellt. Ingen av båtarna är heller registrerade i Sverige. Som en sidokommentar har Clipper haft tre dödsfall de senaste åren, trots mycket omfattande säkerhetsutrustning och obligatorisk träning för all besättning innan avfärd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 7 Januari , 2018 (redigerade) En av de, för oss, mer kända "paying-crew-kaptenerna" seglar fortfarande under svensk flagg: http://www.yacht-jennifer.nu/startsida.html Redigerad 7 Januari , 2018 av Volvo_Penta stavning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Januari , 2018 36 minuter sedan, Volvo_Penta säger: En av de, för oss, mer kända "paying-crew-kaptenerna" seglar fortfarande under svensk flagg: http://www.yacht-jennifer.nu/startsida.html Lars Hässler är jurist, han har nog koll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 7 Januari , 2018 53 minuter sedan, bhemac säger: Lars Hässler är jurist, han har nog koll. Det verkade trevligt. Man är helt klart i fel branch. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 7 Januari , 2018 Nu skulle nog inte jag nappa på detta. Men med pengarna i fråga så kostar det nog ett segelställ med skot en sådan resa. Så det är ju mer än bottenfärg som kostar tänker jag.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 7 Januari , 2018 1 timme sedan, bhemac säger: Lars Hässler är jurist, han har nog koll. S/Y Jennifer är registrerad som Fritidsmotorsegelskepp i Sverige. Det Transportstyrelsen till synes reglerar i Din länk ovan är betalande passagerare och inte betalande besättning. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ferusa 0 Postad 7 Januari , 2018 2004 hamnade den svenska båten S/Y Merengue i sjönöd utanför Sottland på väg till Västindien med "paying crew". Detta ledde till ett rättsfall i Sverige, och vad det innebar att vara "paying crew", och vad det medförde när det gäller certifikat, behörighet etc. Den som vill fördjupa sig i det här kan läsa domen på länken http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD009534.htm Där finns en hel del att beakta innan man annonserar om långsegling och "paying crew", oberoende av vad man tar betalt per dag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Januari , 2018 32 minuter sedan, Volvo_Penta säger: Det Transportstyrelsen till synes reglerar i Din länk ovan är betalande passagerare och inte betalande besättning. Eller? Alla ombord som betalar är passagerare. 42 minuter sedan, makke_the_muss säger: Men med pengarna i fråga så kostar det nog ett segelställ med skot en sådan resa. Det kanske det kan vara även om det verkar överdrivet. Men kan skepparen i tingsrätten visa att ett segelställ gick åt och skrotades efter resan så är det väl ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 7 Januari , 2018 Det finns ett långt CV för Hässler på Jennifers hemsida men det står ingenting om någon nautisk utbildning eller behörigheter. Vad behöver man för behörighet för att segla jorden runt med betalande passagerare och en svenskregistrerad båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser