Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
raol

Row, row, row your ... sailboat?

Rekommendera Poster

14 minuter sedan, bhemac säger:

- - -

Hittade en ANNAN trevlig båt: 

Tanken jag hade var att ha något liknande som släpjolle, de lär ju vara lätta att dra och man behöver inte krångla med en besvärlig snurra. Möjligen lite stor.

Gör som Lars Waernhoff (fd  Båtnyttskåsör under alias Arkivdykaren). Han har riggat en Suvi med en bom från en vindsurfingbräda, låtit sy segel i kevlar (det kan man göra med en bror som är segelmakare) och satt sidosvärd på båten.

 

image.png.36dc7042103d72daa6def80b616dfcf7.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, raol säger:

Men jag hittar inte info om material.

Glasfiber stod det någonstans. Vikten, 75kg, gör ju att den går att ta på taket på bilen.

Nu blev jag lite sugen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Terhi Saiman väger 105 kg men är i och för sig 60 cm längre än Suvi 420. Hur som, det är samma koncept, mycket lättrodd.

 

I "vår" båtklubb finns en båtägare som har en Nauticat 40 från mitten av 80-talet. De har alltid en Terhi Saiman på släp när de drar iväg på sommarsemester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, bhemac säger:

Glasfiber stod det någonstans.


Då är ju det att föredra. ABS är en "fet" plast som inte går att laga särskilt enkelt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, bhemac säger:

Fan vet. Gran + epoxi är lättare än plast. Men visst är plast bekvämare.

Att sköta en ren träbåt är nog inte så farligt om man tjärar eller oljar. Skulle säkert kunna vara en trevlig familjegrej.

 

vanersnipa.jpg

Det som är "plast" i plastbåtar är ju t.ex epoxi. Resten är fiber av kol, glas mm. mm.

Så en gran/epoxi-båt är ju en plstbåt där fiberkompositen är gran...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, raol säger:


Då är ju det att föredra. ABS är en "fet" plast som inte går att laga särskilt enkelt.

 

Abs-plast är ju nästan lika lättlimmat som pvc.. fast epoxi fastnar inte. Man får använda ex akryl eller metylmetaakryl-lim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Caribic410 säger:

Det som är "plast" i plastbåtar är ju t.ex epoxi. Resten är fiber av kol, glas mm. mm.

Så en gran/epoxi-båt är ju en plstbåt där fiberkompositen är gran...

 


Japp, men den helt avgörande skillnaden är att trä är biologiskt och påverkas av mikroorganismer. Kort sagt: trä möglar, ruttnar och löser upp sig. Skitmaterial, helt enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-01-06 på 18:54, raol säger:

Tyst och miljövänligt!
 

 

 

Det fungerar faktiskt att använda åror till en 15 tons makrillgarnbåt också. Den här finns hos föreningen allmogebåtar på Bassholmen och de första åren hade vi inte motor i den. Då var det segla eller åror om vinden dog, som gällde. Vid ett tillfälle ( då var dock inte jag med) så rodde de från insidan Orust genom nordströmmarna hem till Bassholmen. Det tog större delen av natten, men de kom fram.

 

Man får lära sig andra sätt att hantera båten utan motor när man ska gå in och ut från hamn. Faktiskt ganska kul!

 

 

Egna_bilder_019.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, raol säger:


Japp, men den helt avgörande skillnaden är att trä är biologiskt och påverkas av mikroorganismer. Kort sagt: trä möglar, ruttnar och löser upp sig. Skitmaterial, helt enkelt!

Men lyckas du så bra med plastningen att träet behåller sina, jämfört mot glasfiber, lätta egenskaper (om det är stor skillnad på vikt) så kommer det ju inte in något vatten och syre. Då kommer det garanterat överleva både dig, mig och våra barnbarn.

Fast såklart. Glas ruttnar ju inte om det blir vattenskadat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, MarkusF säger:

 

Det fungerar faktiskt att använda åror till en 15 tons makrillgarnbåt också. Den här finns hos föreningen allmogebåtar på Bassholmen och de första åren hade vi inte motor i den. Då var det segla eller åror om vinden dog, som gällde. Vid ett tillfälle ( då var dock inte jag med) så rodde de från insidan Orust genom nordströmmarna hem till Bassholmen. Det tog större delen av natten, men de kom fram.

 

Man får lära sig andra sätt att hantera båten utan motor när man ska gå in och ut från hamn. Faktiskt ganska kul!

 

 

Egna_bilder_019.JPG

Sånt e ju extra "fett"

Brukar imponeras av några i klubben som har "riktiga" segelbåtar. Dom kommer ofta in och lägger till utan motor.

Jag kastar loss då och då utan motordrift. Fast startar motorn ändå för att ankarspel drar en del ström.

Lägga till e marigt, men kan funka beroende på vindriktning, när man ska backa in..

Vid svaj tycker jag det är perfekt att kunna dra upp storseglet i lugn och ro innan ankaret tas upp.

Men jag uppskatter både bekvämt boende och enkelt handhavande så krånglar inte för mycket, om det inte är nån ide jag vill testa/ utveckla.

Jaaa det blrjar suga i vindkraftsjöfararetarmen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, Caribic410 säger:

Sånt e ju extra "fett"

Brukar imponeras av några i klubben som har "riktiga" segelbåtar. Dom kommer ofta in och lägger till utan motor.

 

 

Finns nån tråd för sånt här?

 

Testade nån gång i somras att lägga till för segel, första gångerna var inga höjdare om vi säger så...

Ankra på svaj, ja. Mer förlåtande på det viset. Boj, nja. Funkar ibland. Boj i aktern och fören mot bryggan? Fick aldrig den kombon att fungera bra.

 

Fick många pluspoäng däremot av en medseglare då vi träffades på Skags udde när skepparn med drömskt tonfall beskrev hur han njutit av vår avgång för segel från Ulvön på slören. (Vi for tidigt och ville inte väcka grannarna...)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Dom kommer ofta in och lägger till utan motor.

Snyggt om de lyckas bra. Dumdristigt om de misslyckas. Inte "gott sjömanskap" om det hamnar i tingsrätten.

En riktig bilägare vevar ju igång sin bil varje morgon!

 

1 timme sedan, Caribic410 säger:

Men lyckas du så bra med plastningen att träet behåller sina, jämfört mot glasfiber, lätta egenskaper (om det är stor skillnad på vikt) så kommer det ju inte in något vatten och syre.

Tittar man på kajakbyggen så det svårt att bygga lika lätt/starkt som med gran/epoxi. Kul när man kombinerar gammal och ny teknik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Snyggt om de lyckas bra. Dumdristigt om de misslyckas. Inte "gott sjömanskap" om det hamnar i tingsrätten.

En riktig bilägare vevar ju igång sin bil varje morgon!

 

 

Inte så bra om det misslyckas, nej... Man måste ju ha mycket större marginaler och tänka igenom situationen noga innan. Och ta på sig skulden om något händer, så hamnar man förhoppningsvis inte i tingsrätten. :) 

Men under 27 år med markillgarnbåten på Bassholmen så har det inte hänt någon olycka på det sättet. Ofta hade vi med en eka så att vi kunde gå till på ett enklare ställe, eller fälla ankaret, och sedan ro in med en tamp så vi kunde förhala båten till en bättre plats i lugn och ro. 

Sedan ca 15 år sitter det en Volvo Penta i den och det underlättar ju givetvis. Men det ger inte samma tillfredsställelse när man väl ligger vid kaj.

 

Du antyder förresten att det skulle vara gammalmodigt att inte använda motor. Det är kanske så tyvärr, men borde egentligen inte vara det med tanke på framtidens förhoppningsvis större miljötänk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, MarkusF säger:

Du antyder förresten att det skulle vara gammalmodigt att inte använda motor

Gammalmodigt vet jag inte men motorn kostar en himla massa pengar även om den inte används så det finns ingen anledning att spara på den.

Men visst är det tjusigt när en båt, i synnerhet en äldre farkost, lägger till med stor skicklighet utan motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...