Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
raol

Row, row, row your ... sailboat?

Rekommendera Poster

Tyst och miljövänligt!
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad gör man när vinden tar slut och motorn lägger av. Har paddlat 3,5 ton i den situationen, kom upp i 1,5 knop, rodd är nog effektivare. Men varför? Bortsett från när övrig framdrivning inte vill vara med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, tyckte bara det var kul att gubben har riggat en "roddrigg" bak på badbryggan. Det är ju inget improviserat i stunden.

Jag gillar att ro, men det får vara en liten segelbåt för att det ska kunna gå att ro vettigt från sittbrunnen.

Jag har funderingar på att leta upp en billig, liten båt för att ro med i sommar. Typ 3.5 till 4 m lång och 70-80 kg eller så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det klippet, härligt med en kreativ lösning, skulle också vilja ro lite, men precis som du raol så verkar en mindre båt som en bra idé, du får rapportera om du hittar en lämplig modell, inspirerande!/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompisen har en Safir; den är smal och har låga fribord och är lättdriven - men tio meter lång. Vi har pratat om möjligheten att sätta årtullar på den, det skulle vara perfekt som ”nödmotor” i olika situationer. 

Kommer sannolikt inte bli av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, raol säger:

Jag har funderingar på att leta upp en billig, liten båt för att ro med i sommar.

Och gärna smal, kursstabil och lättrodd. De fanns förr (i trä) men numera (i plast) svindyra.

Lite modernare kanske? En Hobie kajak med "kalle anka drift" https://www.hobieshop.se/kajaker.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, bhemac säger:

Och gärna smal, kursstabil och lättrodd. De fanns förr (i trä) men numera (i plast) svindyra.

Lite modernare kanske? En Hobie kajak med "kalle anka drift" https://www.hobieshop.se/kajaker.html


En sån här ser jag som bra nära idealroddbåten för mina behov:
https://www.terhi.fi/en-en/boat-models/rowboats/terhi-saiman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Kalle Anka"-driften gillar jag inte. Dels är den för benen, medan jag vill ro mycket för att få överkroppsträning (jag tränar redan cykel ca 300-400 timmar per år så det räcker fint så). Dels ger den ett djupgående som är det som jag vill komma ifrån med en roddbåt. Visst, de går att fälla upp mot skrovet, men då driver de heller inte. Åror kan också ta emot och skjuta ifrån mot både botten och land, och dessutom styr man med årorna, medan den där kajaken måste ha ett roder.


Den där Terhi-båten är faktiskt så billig ny att jag nog skaffar en sån till 2019.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, raol säger:


En sån här ser jag som bra nära idealroddbåten för mina behov:
https://www.terhi.fi/en-en/boat-models/rowboats/terhi-saiman

 

En sådan båt finns i min ägo sedan mer än tio år tillbaka. Till en början utrustad med en Yamaha F2,5. Eftersom Saiman är försedd med fästen för två par årtullar är min "extrautrustad" med två par åror vilket gör att exempelvis jag och gumman kan dela på glädjen att ro. Det händer faktiskt att vi ror åt samma håll utan att välta kaffekorgen...

 

Båten kan varmt rekommenderas som roddmaskin modell trevlig. Brukar finnas begagnad på Blocket emellanåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, raol säger:

En sån här ser jag som bra nära idealroddbåten för mina behov:

Sådan letade jag efter för några år sedan men de var för dyra. Det finns någon annan liknande men jag har glömt namnet.

Annars få du bygga en Dory! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, bhemac säger:

Sådan letade jag efter för några år sedan men de var för dyra. Det finns någon annan liknande men jag har glömt namnet.

Annars få du bygga en Dory! 


Jag har inte tid, plats eller pengar att bygga själv. :) Jag accepterar enbart plast som material.

Runt 16 000 nypris tycker jag är klart överkomligt med tanke på att 20-30 år gamla, halvruttna båtar i jämförbar storlek ligger ute på Blocket för 50-70 procent av det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, raol säger:

Runt 16 000 nypris tycker jag är klart överkomligt

Jag har för mig att det landade närmare 20 men kanske minns fel. Så mycket tyckte jag inte det var värt. Så jag köpte an vanlig 4,5m roddbåt med snurra och kärra för 5 papp. Med tanke på användningsgarden så var det ett rimligt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, bhemac säger:

Sådan letade jag efter för några år sedan men de var för dyra. Det finns någon annan liknande men jag har glömt namnet.

Annars få du bygga en Dory! 

 

Det finns flera fabrikat och modeller av den finska forsbåten. Gemensamt för denna typ av båt är att den inte gillar motorer, trots fästet på akterspegeln. Ju kortare båt desto större motvilja mot motorer. Mer än 2,5 hk på Saiman är ingen idé. Jag provade med 4 hk men farten ökade inte, jag såg bara mindre av den där linjen där himmel och hav möts. Gumman var dock road av det försöket eftersom hon då fick se ner på mig... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte ha nån motor, så det gör mig inget. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, raol säger:


En sån här ser jag som bra nära idealroddbåten för mina behov:
https://www.terhi.fi/en-en/boat-models/rowboats/terhi-saiman

 

Den som är budgetmedeveten och vill hämta en lite större souvenir från finlandsresan har mängder av snarlika till Terhin att välja på. Man kan med lätthet hitta ett dussintal olika tillverkare av de här smala roddbåtarna med priser börjandes en bit under 800 €. Begagnade från 100 €...

Ute vid kusterna är de mer sällsynta då de är lite väl ranka för öppna fjärdar och hav.

Tillverkarna brukar tävla i vems båt som ränner längst på ett årtag så lättrodda är de alla. Det för med sig att de är smala, smala nog att kunna transporteras till och med på bilens takräcke.

Går att söka på nettivene.com under soutuvene:

 

https://www.nettivene.com/soutuvene?page=1

 

Finns i halvfabrikat också :-)

 

https://www.nettivene.com/soutuvene/kaila/697684

 

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostnaden för mig för att åka till Finland motsvarar nog mellanskillnaden mellan en bra begagnad och en ny. Först bilhyra 3-5 dygn (3000-5000 kr), semester (svårt att räkna på, men 2000 kr), bil tur och retur Stockholm (1200 kr), sen färja tur och retur (1200 kr), och lite körande i Finland, plus boende (500 kr). Ca 8000-10 000 kr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan, Faderullan säger:

Den som är budgetmedeveten och vill hämta en lite större souvenir från finlandsresan har mängder av snarlika till Terhin att välja på.

Lite jobbig hemsegling kanske?

Raol: Det finns cykelkärror!

 

Vi hade många sådan båtar i Sverige förr, Allmogebåtar, Vänersnipor, Torsösnipor mm. Alla byggda i trä, ytterst få lär ha gjordes i plast.

Det är en utveckling av vikingatidens båtar. De båtarna var ofta lite större, ca 10m. 

Torsösniporna byggdes fortfarande för inte så många år sedan, i gran, naturligtvis. Användes till fiske men framförallt för att skeppa gods till marknaden på lördag. Kunde oftast seglas också. Till sta'n seglade gubbarna, hem rodde käringarna medans gubbarna sov ruset av sig.

Fantastiska att ro!

Kanske vore något idag när alla ska träna?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart de gjordes av trä förr, när man inte hade bättre material. Men det finns ingen ursäkt i dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, raol säger:

Klart de gjordes av trä förr, när man inte hade bättre material. Men det finns ingen ursäkt i dag.

Fan vet. Gran + epoxi är lättare än plast. Men visst är plast bekvämare.

Att sköta en ren träbåt är nog inte så farligt om man tjärar eller oljar. Skulle säkert kunna vara en trevlig familjegrej.

 

vanersnipa.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumplast plus glasfiber plus epoxy är ännu lättare, och ruttnar inte. Visst, gillar man att sköta trä så får man för all del skaffa en träbåt. Jag föredrar att använda båten i stället för att underhålla den. Jag hatar trä i båtar, både som skrovmaterial och som inredningsmaterial. Plast och/eller metall ska det vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en firma i Stockholm (egentligen Solna - vid Järva krog) som sålt smala lättdrivna båtar för motions- och "äventyrsrodd" under ett antal år. https://www.rowgeneration.se/roddbatar  Priserna är tyvärr rätt saftiga (30-55 tusen)... En begagnad finsk är klart billigare!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Lintott säger:

Det finns en firma i Stockholm (egentligen Solna - vid Järva krog) som sålt smala lättdrivna båtar för motions- och "äventyrsrodd" under ett antal år. https://www.rowgeneration.se/roddbatar  Priserna är tyvärr rätt saftiga (30-55 tusen)... En begagnad finsk är klart billigare!

 

 


De där ser betydligt mindre sjövärdiga ut. Jag tyckte de finska har väl låga fribord som det var. Den där har väl hälften...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, raol säger:


De där ser betydligt mindre sjövärdiga ut. Jag tyckte de finska har väl låga fribord som det var. Den där har väl hälften...

Tja,

Vattentäta skott, självläns, möjlighet till flyttankar, fästen i sittbrunn för sådant som kan behövas vid besvärliga situationer (belysning, kommunikationsutrustning, dricksvatten...) innebär nog att de klarar rätt mycket. Testade att ro till Åland och Gotland. Använd på roddtur vid Spetsbergen. Så helt värdelösa är de nog inte, även om friborden är lägre än de finska insjöroddbåtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Lintott säger:

Tja,

Vattentäta skott, självläns, möjlighet till flyttankar, fästen i sittbrunn för sådant som kan behövas vid besvärliga situationer (belysning, kommunikationsutrustning, dricksvatten...) innebär nog att de klarar rätt mycket. Testade att ro till Åland och Gotland. Använd på roddtur vid Spetsbergen. Så helt värdelösa är de nog inte, även om friborden är lägre än de finska insjöroddbåtarna.


Men då används de nog av såna där galningar som tycker om att bli blöta. Vill jag bli blöt badar jag. Sitter jag i en båt ska jag vara torr (med undantag för regn). Det gäller även en roddbåt.

Sen vill jag sitta och ro på tofter med vanliga åror i årtullar på klassiskt vis. De i länken är ju riggade med rumpsläde och sånt, som tävlingsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, raol säger:


De där ser betydligt mindre sjövärdiga ut. Jag tyckte de finska har väl låga fribord som det var. Den där har väl hälften...

 

1 minut sedan, raol säger:


Men då används de nog av såna där galningar som tycker om att bli blöta. Vill jag bli blöt badar jag. Sitter jag i en båt ska jag vara torr (med undantag för regn). Det gäller även en roddbåt.

Sen vill jag sitta och ro på tofter med vanliga åror i årtullar på klassiskt vis. De i länken är ju riggade med rumpsläde och sånt, som tävlingsbåtar.

Du kritiserar sjövärdigheten - sen är det användargruppen som är fel!

Å att år-arrangemanget är fel!

 

Slutdiskuterat med dig i den här tråden för min del!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bara menar att det är fel typ av båt för mina behov och syften. Den jag länkade till tidigt i tråden är så nära idealet man nog kan komma. 10-15 cm högre fribord hade varit bra, men man kan inte få allt.


Du får ursäkta, men ger man sig iväg på öppet hav i en liten, oskyddad roddbåt, då saknar man ganska många hästar i stallet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det ursprungliga klippet ser man att det inte är bara årtullar på badbryggan utan även glidande fotstöd. Jag gissar att det är en tävlingsroddare som inte vill tappa under semestern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär såg min Fabola Combi ut. Fantastisk roddbåt och jag kunde segla cirklar runt Askeladdere och annat sånt. Jag fnulade ihop halvdäck och ett kapell så jag kunde sova i båten. Väldigt 5a52549c1360a_Bjrkskr.jpg.0381c06fd6e1d9c00613d56f16e5b467.jpgobekvämt men skitkul!

Baggensfjärden.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, raol säger:

ger man sig iväg på öppet hav i en liten, oskyddad roddbåt, då saknar man ganska många hästar i stallet.

Som vikingarna?

Man kan förvånas över hur låga fribord båtarna under vikingatiden hade. Men resor i modern tid med repliker har visat att dessa båtar verkligen var sjödugliga. Men kräver en skicklig besättning. Samma gäller fö Dorys.

--

Hittade en ANNAN trevlig båt: 

Tanken jag hade var att ha något liknande som släpjolle, de lär ju vara lätta att dra och man behöver inte krångla med en besvärlig snurra. Möjligen lite stor.

Rodd:forsbåt.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, bhemac säger:

Hittade en ANNAN trevlig båt: 

Tanken jag hade var att ha något liknande som släpjolle, de lär ju vara lätta att dra och man behöver inte krångla med en besvärlig snurra. Möjligen lite stor.

Rodd:forsbåt.jpg


Den ser ju ut att vara närmast identisk med den jag länkade till, eller? Väldigt lika i alla fall. Något dyrare, kanske olika material/tillverkningsteknik?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...