Mackey 4 486 Postad 10 Januari , 2018 (redigerade) Det går att mäta för att kolla om man har giftig färg, kolla Happyboat. Mackey Redigerad 10 Januari , 2018 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 10 Januari , 2018 4 timmar sedan, mikael_matsson säger: Här i Västerås (längre in i mälaren) har jag inte hört att vi har något slutdatum på när båten senast ska vara åtgärdad. Däremot vände vinden tvärt i våras angående blästring. Från att ha rekomenderats till att föreslås förbjudas, bådadera av miljöskäl. Först ska färgen bort, för att inte hamna i vattnet. Sen ska den sitta kvar (åtminståne ej blästras), också för att ej hamna i vattnet. Någon bättre vetande kom ju på att fler gifter i slutändan hamnar i sjön om man blästrar än om man låter bli.... Så just nu är väl skrapning det vi rekomenderas att göra här, om vi ska göra något alls. Men huvudfokus bland båtklubbarna tycks ligga på att få folk att sluta med självpolerande mjuk färg, giftig eller ej, då denna förstör filtren i vår gemensamma spolplatta. Själv önskar jag fortfarande en metod att ta reda på om man har giftig botten eller ej. Många är ju i min situation att man vet att båten ej är giftmålad i ens egen ägo. Men vad finns och vad läcker från gamla lager? Och framförallt vafan ska man göra åt det. Vore bra om en miljöorganisation eller politiker verkligen grävde ner sig i ALL fakta och kom fram till något defenitivt. Bra fråga och om din båt inte varit målad på 5-6 säsonger utan man har bara låtit gamla färgen hänga med år efter år hur mycket gift finns då kvar egentligen. Är botten fin borde det då räcka med att måla giftfri hård färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 10 Januari , 2018 10 timmar sedan, Mackey säger: Tror att båtklubbar inom Stockholms stad har fram till 2020 på sig att avlägsna all färg som innehåller ten, zink, koppar eller bly. Det har varit förbjudet att använda sådana färger i Mälaren (och alla andra innre vattendrag, tror jag) under lång tid, men trots det används de. Jag tror staden har tröttnat på att inget händer på frivillig väg, så nu sätter man hårt mot hårt i Stockholm. Hur andra städer gör vet jag inte, men jag tror att alla kommuner inom Stockholms län har en gemensam agenda. Mackey Men hur blir det med Östersjöns båtar då? De som hela tiden slussar fram och åter, och ligger längre perioder med målade bottnar, hur tänker man där. Blir det ett allmänt förbud i hela Sverige eller bara i sötvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 Januari , 2018 6 timmar sedan, kossor säger: Men hur blir det med Östersjöns båtar då? De som hela tiden slussar fram och åter, och ligger längre perioder med målade bottnar, hur tänker man där. Blir det ett allmänt förbud i hela Sverige eller bara i sötvatten. Hur blir det då tex för en annan om man skulle drista sig att segla Södertälje och gå upp i Mälaren Man måste kanske ta upp i Limhamn och skrapa bort giftfärgen!? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 10 Januari , 2018 11 timmar sedan, Mackey säger: Det går att mäta för att kolla om man har giftig färg, kolla Happyboat. Mackey Aaah, toppen. Ska kolla vad det kostar. Verkar ju rikta sig till klubbar etc men ska skicka ett mail, de kanske har fler intresserade i västerås nångång så man kan haka på då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dator9 2 Postad 10 Januari , 2018 44 minuter sedan, mikael_matsson säger: Aaah, toppen. Ska kolla vad det kostar. Verkar ju rikta sig till klubbar etc men ska skicka ett mail, de kanske har fler intresserade i västerås nångång så man kan haka på då Skulle ju kännas bättre om det fanns oberoende forskning som visar att metoden fungerar på båtbottnar. Nu finns endast ägaren till Happyboats egen forskning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 368 Postad 10 Januari , 2018 Att det går att mäta förekomst, och i viss mån halt, av olika metaller med ett sånt instrument är inget konstigt och knappast ifrågasatt. Om inte båten är sammanfogad med tennlod så lär all förekomst av tenn bero på gammal bottenfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 Januari , 2018 1 timme sedan, Peter_xyz säger: 1 timme sedan, Thallatha säger: Man måste kanske ta upp i Limhamn och skrapa bort giftfärgen!? Eller så går man med i Miljöpartiet. Då får man använda vilken färg som helst ...http://omni.se/asa-romson-malade-baten-med-forbjuden-farg/a/88df763e-8987-4e69-b805-4e0e9449705d Nu vet jag inte om du är uppdaterad på vilka regler som gäller, men vi får använda en helt annan färg mellan Trelleborg och Norska gränsen, än vad man får använda mellan Trelleborg och Örskär.https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/regler-om-batbottenfarg/farger-for-ostkusten-respektive-vastkusten/ Mitt inlägga var av samma typ som du brukar gilla - avsett att provocera. Med min västkustfärg får jag gå i vilka svenska vatten som helst, så länge den huvudsakliga förtöjningsplats/hemmahamn är på västkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 912 Postad 10 Januari , 2018 16 timmar sedan, mikael_matsson säger: - - - Däremot vände vinden tvärt i våras angående blästring. Från att ha rekomenderats till att föreslås förbjudas, bådadera av miljöskäl. Först ska färgen bort, för att inte hamna i vattnet. Sen ska den sitta kvar (åtminståne ej blästras), också för att ej hamna i vattnet. Någon bättre vetande kom ju på att fler gifter i slutändan hamnar i sjön om man blästrar än om man låter bli.... - - - Själv önskar jag fortfarande en metod att ta reda på om man har giftig botten eller ej. Många är ju i min situation att man vet att båten ej är giftmålad i ens egen ägo. Men vad finns och vad läcker från gamla lager? Och framförallt vafan ska man göra åt det. Vore bra om en miljöorganisation eller politiker verkligen grävde ner sig i ALL fakta och kom fram till något defenitivt. Jag tycker att det är förfärligt att vi båtägare blivit så indoktrinerade av miljömyndigheternas språkbruk att begreppet giftfärg blivit allmänt vedertaget för bottenfärg eller antifouling. Jag kan acceptera begreppet giftfärger för tennbottenfärger och för den avskyvärda självpolerande bottenfärgen med zink som bindemedel och som vid granskning var avsevärt skadligare än de bottenfärger med kopparinnehåll som förbjudits av miljömyndigheterna.... Men för kopparbottenfärger så vägrar jag att använda begreppet giftfärg. Den senaste tvärvändningen från att alla båtar som ligger i Mälaren och som har någon form av tidigare godkänd bottenfärg ska blästras till att blästring är värre än att låta färgen sitta kvar får mig bara att återigen dra en djup suck över miljömyndigheternas ovetenskapliga regelverksskrivande. Hur länge ska de tillåtas att härja på detta sätt? Tyvärr så finns det tydligen ingen importör som är beredd att försöka testa Coppercoat mot de regler som skapats av de svenska miljömyndigheterna. Färgen har godkännande från andra myndigheter inom Europa, den har fått pris för bästa miljöval mm men verkar inte fungera för svenska miljömyndigheters regelverk. Vilket vetenskapligt stöd har våra svenska miljömyndigheter för sina mätmetoder? http://coppercoat.com/ Ett klipp (orginaltexten från hemsidan ovan) från deras FAQ-lista : How environmentally friendly is Coppercoat? Classified as non-leaching, this highly effective coating is considerably kinder to the environment than conventional self-eroding anti-fouls. The complete treatment has been tested and approved by the Health and Safety Executive, in compliance with UK and EU law. Holding HSE Certificate Number 7532 Coppercoat is fully approved for use by both professional tradesmen and the general public. Coppercoat is tin-free and fully complies with current (2001) International Maritime Organisation (IMO) resolution MEPC.102(48). Within the UK Coppercoat is used by the Environment Agency. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 10 Januari , 2018 (redigerade) 5 timmar sedan, Thallatha säger: Hur blir det då tex för en annan om man skulle drista sig att segla Södertälje och gå upp i Mälaren Man måste kanske ta upp i Limhamn och skrapa bort giftfärgen!? Det är båtens huvudsakliga hemmahamn som räknas. Det bestämmer vilken färg du får ha på dinbåtbotten. Men nu är det ju inte våra fritidsbåtar som är den stora boven i nedsmutsade hav. Våra utsläpp är knappast mätbara. Redigerad 10 Januari , 2018 av vega1959 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 368 Postad 10 Januari , 2018 Nja, det var för dyrt att genomföra de tester som krävs för godkännande för Coppercoat. Ingen ville punga ut med de miljoner som behövdes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 10 Januari , 2018 Själva mätinstrumentet (röntgendiffraktiometern) är relativt gammal (1960-talet) och välkänd teknik, används bl.a. vid malmprospektering. Storleken på apparaten har krymt med tiden. Det finns säkert tusentals vetenskapliga artiklar att läsa om metoden för den som känner sig osäker på om metoden är pålitlig. Det professor Britta Eklund och hennes medarbetare på Stockholms universitet utvecklat är just kalibreringen för att mäta mängden metaller per cm2 båtbotten. Att seda Britta Eklund startat ett företag där hon använder instrumentet med den nya kalibreringen är inget konstigt, utan det är ju bara bra att forskningsresultaten kommer till nytta ute i samhället. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 368 Postad 10 Januari , 2018 Sen måste jag säga att de bilder och filmer jag har sett av båtbottnar behandlade med Coppercoat inte lockar mig till köp. Ganska rejält med påväxt för det mesta. Klart bättre än en obehandlad botten, men inte i närheten av en modern, "giftig" bottenfärg. Den verkar vara bra för såna som vill ha en hård yta så man kan skrubba ofta, utan att då skrubba bort färgen, och utan att det växer på jättesnabbt. Med skrubb (eller bottentvätt) ett par gånger under en sommar verkar man kunna hålla botten hyfsat i ordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 10 Januari , 2018 Jag råkade ha ett vaktpass på båtklubben tillsammans med en marinbiolog och vi pratade bl.a. om bottenfärger. Enligt honom är kopparbaserade färger i stort sett ofarliga i öppet hav, tex. längs Norska västkusten, men klart olämliga i Östersjön. Där emellan en gråzon. Det påstås ibland att blästring föreslås bli förbjudet av miljskäl, men jag kan inte hitta någon sådan information. Hjälp mig! Om man har tillgång till en båtbottentvätt kan jag inte förstå att man ens överväger att släppa ut skadliga ämnen i Östersjön eller att man väljer att måla sin fritidsbåtbotten med miljöstörande färg. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 10 Januari , 2018 (redigerade) 2 timmar sedan, Lintott säger: Jag tycker att det är förfärligt att vi båtägare blivit så indoktrinerade av miljömyndigheternas språkbruk att begreppet giftfärg blivit allmänt vedertaget för bottenfärg eller antifouling. Jag kan acceptera begreppet giftfärger för tennbottenfärger och för den avskyvärda självpolerande bottenfärgen med zink som bindemedel och som vid granskning var avsevärt skadligare än de bottenfärger med kopparinnehåll som förbjudits av miljömyndigheterna.... Men för kopparbottenfärger så vägrar jag att använda begreppet giftfärg. Den senaste tvärvändningen från att alla båtar som ligger i Mälaren och som har någon form av tidigare godkänd bottenfärg ska blästras till att blästring är värre än att låta färgen sitta kvar får mig bara att återigen dra en djup suck över miljömyndigheternas ovetenskapliga regelverksskrivande. Hur länge ska de tillåtas att härja på detta sätt? Tyvärr så finns det tydligen ingen importör som är beredd att försöka testa Coppercoat mot de regler som skapats av de svenska miljömyndigheterna. Färgen har godkännande från andra myndigheter inom Europa, den har fått pris för bästa miljöval mm men verkar inte fungera för svenska miljömyndigheters regelverk. Vilket vetenskapligt stöd har våra svenska miljömyndigheter för sina mätmetoder? http://coppercoat.com/ Ett klipp (orginaltexten från hemsidan ovan) från deras FAQ-lista : How environmentally friendly is Coppercoat? Classified as non-leaching, this highly effective coating is considerably kinder to the environment than conventional self-eroding anti-fouls. The complete treatment has been tested and approved by the Health and Safety Executive, in compliance with UK and EU law. Holding HSE Certificate Number 7532 Coppercoat is fully approved for use by both professional tradesmen and the general public. Coppercoat is tin-free and fully complies with current (2001) International Maritime Organisation (IMO) resolution MEPC.102(48). Within the UK Coppercoat is used by the Environment Agency. Om alla sveriges fritidsbåtar målades med kopparfärg, så släpper dessa båtar ut mindre koppar per år än en (1) norrländsk älv släpper ut naturligt per dygn. Det är väl inte värt att vi börjar räkna hur mycket koppar våra koppartak släpper ifrån sig. Redigerad 10 Januari , 2018 av vega1959 felskrivning 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 368 Postad 10 Januari , 2018 18 minuter sedan, Mackey säger: Om man har tillgång till en båtbottentvätt kan jag inte förstå att man ens överväger att släppa ut skadliga ämnen i Östersjön eller att man väljer att måla sin fritidsbåtbotten med miljöstörande färg. Det kan du inte förstå? Fundera lite på dels hur bra (dvs dåligt) en bottentvätt funkar på en fenkölad segelbåt med lite tvära vinklar och vrår, dels på hur många gånger per säsong man skulle behöva tvätta för att hålla botten lika ren som med riktigt bottenfärg. Närmaste bottentvätten där vi har vår båt är iofs inte så långt bort. Smögen. Knappt två timmar med båten. Och de erbjuder årskort med fritt antal tvättar per kalenderår för 3800 kr. Det är mer än lyft, tvätt och bottenfärg kostar. Visserligen inte med stor marginal, men dyrare. Plus att man får offra 4-5 timmar per tvätt (ungefär totala tiden för lyft, tvätt, målning och sjösättning en gång per säsong), dvs en hel dag, om det råkar finnas lediga tider när det passar för en själv. Men, om jag hade testat och den verkligen gjorde ren hela botten med gott resultat, OCH det hade funnits till samma pris i min hemmahamn (så tidsåtgången hade varit ungefär 35-40 minuter), ja då hade det i alla fall varit ett möjligt alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 912 Postad 10 Januari , 2018 16 minuter sedan, vega1959 säger: Om alla sveriges fritidsbåtar målades med kopparfärg, så släpper dessa båtar ut mindre koppar per dygn än en (1) norrländsk älv släpper ut naturligt per dygn. Det är väl inte värt att vi börjar räkna hur mycket koppar våra koppartak släpper ifrån sig. Det är nog därför som båtar norr om Örskär inte får målas med bottenfärger som innehåller koppar, koncentrationen skulle ju öka ännu mer... ( Förvisso onödigt med bottenmålning eftersom havstulpanerna inte trivs i Bottenviken. ) Men har du inte fel på tiderna i ditt inlägg? Är det inte båtarnas kopparläckage/år och älvutsläpp/dygn? Jag läste om detta (men har tyvärr glömt detaljerna) för många år sedan när en tidigare SXK-ordförande (som var marinbiolog) försökte få lite sans på miljömyndigheterna - tyvärr utan framgång... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 10 Januari , 2018 53 minuter sedan, vega1959 säger: Om alla sveriges fritidsbåtar målades med kopparfärg, så släpper dessa båtar ut mindre koppar per dygn än en (1) norrländsk älv släpper ut naturligt per dygn. Det är väl inte värt att vi börjar räkna hur mycket koppar våra koppartak släpper ifrån sig. Älvarna har runnit i tusentals år och organismerna i bottenviken och hela vägen ut i Nordsjön är utvecklade i detta vatten och är också beroende av koppar. Det som inte är bra är att koppar från båtbottnar, hustak, mm. gör att kopparhalterna blir många gånger högre än Östersjöns naturliga kopparhalt i kustnära vikar och skärgårdsområden, områden som ofta är fiskarnas barnkammare. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 10 Januari , 2018 (redigerade) 48 minuter sedan, Lintott säger: Det är nog därför som båtar norr om Örskär inte får målas med bottenfärger som innehåller koppar, koncentrationen skulle ju öka ännu mer... ( Förvisso onödigt med bottenmålning eftersom havstulpanerna inte trivs i Bottenviken. ) Men har du inte fel på tiderna i ditt inlägg? Är det inte båtarnas kopparläckage/år och älvutsläpp/dygn? Jag läste om detta (men har tyvärr glömt detaljerna) för många år sedan när en tidigare SXK-ordförande (som var marinbiolog) försökte få lite sans på miljömyndigheterna - tyvärr utan framgång... Jovisst menar jag per år när det gäller fritidsbåtar. Tack texten är ändrad nu. Redigerad 10 Januari , 2018 av vega1959 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 912 Postad 11 Januari , 2018 (redigerade) 22 minuter sedan, Mackey säger: Älvarna har runnit i tusentals år och organismerna i bottenviken och hela vägen ut i Nordsjön är utvecklade i detta vatten och är också beroende av koppar. Det som inte är bra är att koppar från båtbottnar, hustak, mm. gör att kopparhalterna blir många gånger högre än Östersjöns naturliga kopparhalt i kustnära vikar och skärgårdsområden, områden som ofta är fiskarnas barnkammare. Mackey Men allt vatten (nästan allt..) i egentliga Östersjön kommer ju från Bottenhavet och dess älvar. Försvinner kopparn på vägen söderut eller... En forskare jag pratade med för några år sedan hävdade att koppar från båtbottenfärger inne i Bullandö inte kunde detekteras ute på Kanholmsfjärden. Däremot så steg koncentrationen av Irgarol (ett riktigt otrevligt växtgift som fanns i bottenfärgerna på den tiden) ute på Kanholmsfjärden efter att båtarna sjösatts på Bullandö. Men kopparn ställdes vid skampålen och har fått stå kvar där.... Coppercost har för övrigt sitt kopparpulver (ren metallisk koppar utan några andra giftiga tillsatser vad jag förstår) inkapslat i epoxy. Redigerad 11 Januari , 2018 av Lintott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 11 Januari , 2018 20 minuter sedan, Mackey säger: Älvarna har runnit i tusentals år och organismerna i bottenviken och hela vägen ut i Nordsjön är utvecklade i detta vatten och är också beroende av koppar. Det som inte är bra är att koppar från båtbottnar, hustak, mm. gör att kopparhalterna blir många gånger högre än Östersjöns naturliga kopparhalt i kustnära vikar och skärgårdsområden, områden som ofta är fiskarnas barnkammare. Mackey Jag skrev fel i texten, det ska vara per år när det gäller fritidsbåtarnas utsläpp. Jag föredrar koppar framför gifter att ha i bottenfärgen, om jag får välja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 11 Januari , 2018 Nej kopparn försvinner givetvis inte - i alla fall inte i någon större omfattning - och koncentrationen är likartad hela vägen ut i Nordsjön. På världshaven är koncentrationen av koppar betydligt lägre än i Östersjön. Bullandö marina är ett utmärkt exempel på en kopparförgiftad vik och det finns många, många fler. Halterna av koppar är förhöjda i alla fina vikar där vi fritidsbåtsägare brukar hålla till. Bra att irgarol togs bort i alla fall. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 11 Januari , 2018 1 timme sedan, raol säger: Det kan du inte förstå? Fundera lite på dels hur bra (dvs dåligt) en bottentvätt funkar på en fenkölad segelbåt med lite tvära vinklar och vrår, dels på hur många gånger per säsong man skulle behöva tvätta för att hålla botten lika ren som med riktigt bottenfärg. Närmaste bottentvätten där vi har vår båt är iofs inte så långt bort. Smögen. Knappt två timmar med båten. Och de erbjuder årskort med fritt antal tvättar per kalenderår för 3800 kr. Det är mer än lyft, tvätt och bottenfärg kostar. Visserligen inte med stor marginal, men dyrare. Plus att man får offra 4-5 timmar per tvätt (ungefär totala tiden för lyft, tvätt, målning och sjösättning en gång per säsong), dvs en hel dag, om det råkar finnas lediga tider när det passar för en själv. Men, om jag hade testat och den verkligen gjorde ren hela botten med gott resultat, OCH det hade funnits till samma pris i min hemmahamn (så tidsåtgången hade varit ungefär 35-40 minuter), ja då hade det i alla fall varit ett möjligt alternativ. Nej, det kan jag inte förstå. Vår fenkölade Comfort 32 funkar utmärkt att borsttvätta. Vi har bara epoxi i botten, inget annat Vi har också fyra timmar ToR till borsttvätten, men det kan man ju offra på miljön tycker jag. Vi tvättar tre gånger per säsong, fyra om det är varmt för då växer det bättre. Då kan man och andra sidan skrubba för hand utan att frysa ihjäl. Det finns säkert dåliga borsttvättar också, men de försvinner nog. Ingen vill väl betala för något dåligt när det finns något som är bra. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 368 Postad 11 Januari , 2018 Det funkar kanske i Östersjön, men i Bohuslän funkar det inte. Tvätt minst ett par gånger per månad skulle krävas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dator9 2 Postad 11 Januari , 2018 3 timmar sedan, raol säger: Det funkar kanske i Östersjön, men i Bohuslän funkar det inte. Tvätt minst ett par gånger per månad skulle krävas. Skojar du? Du skulle få tvätta varje vecka under Juni-Juli-Augusti. Kanske till och med flera gånger i veckan beroende exakt var du har båten. I längden kommer väldigt få att tycka att det är mödan värt och båtlivet på västkusten kommer att minska till ett minimum. Vänta tills det börjar gå upp för folk på västkusten att det kommer ett rikstäckande förbud inom ett par år. Om båtpriserna är låga nu är det inget mot vad som komma skall. Stackars de som sitter med miljonbåtar som blir helt omöjliga att sälja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 11 Januari , 2018 46 minuter sedan, dator9 säger: Skojar du? Du skulle få tvätta varje vecka under Juni-Juli-Augusti. Kanske till och med flera gånger i veckan beroende exakt var du har båten. I längden kommer väldigt få att tycka att det är mödan värt och båtlivet på västkusten kommer att minska till ett minimum. Vänta tills det börjar gå upp för folk på västkusten att det kommer ett rikstäckande förbud inom ett par år. Om båtpriserna är låga nu är det inget mot vad som komma skall. Stackars de som sitter med miljonbåtar som blir helt omöjliga att sälja. Eller så får vi göra the American style, lyfta i och upp båten varje gång vi ska åka ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 368 Postad 11 Januari , 2018 22 minuter sedan, kossor säger: Eller så får vi göra the American style, lyfta i och upp båten varje gång vi ska åka ut. Hade gärna haft en lift vid båtplatsen. Tror inte kommunen tillåter det bara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dator9 2 Postad 11 Januari , 2018 (redigerade) Just nu, raol säger: Hade gärna haft en lift vid båtplatsen. Tror inte kommunen tillåter det bara... Bara i GREFABs hamnar ligger det 7000 båtar. Vart skall alla liftar och kranar byggas och vem skall finansiera detta? Skall alla lyfta en gång i veckan eller mer så blir det många liftar/kranar. Redigerad 11 Januari , 2018 av dator9 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 368 Postad 11 Januari , 2018 29 minuter sedan, dator9 säger: Bara i GREFABs hamnar ligger det 7000 båtar. Vart skall alla liftar och kranar byggas och vem skall finansiera detta? Skall alla lyfta en gång i veckan eller mer så blir det många liftar/kranar. Jag skrev "vid båtplatsen", dvs där båten ligger. Och i så fall skulle den vara självfinansierad, så klart. Lite som de med vattenskoter har en platta de kör upp på, där plattan är förtöjd hela tiden. Jag har inte båten i en Grefab-hamn, utan i en grund hamn med Y-bommar. Där hade det funkat fint med en bottenstående lift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 Januari , 2018 1 timme sedan, Peter_xyz säger: Någon som provat cayennepeppar i färgen? Ja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser