Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Botved

Biltema lamineringsepoxi till limning av teakdurk?

Rekommendera Poster

Jag tillverkar två små durkar till sittbrunnen (60x60cm) genom att återanvända gamla teaklister som ska monteras på en plywoodskiva. Olika sätt att fäste ribborna snurrar i huvudet och smidigast vore att limma. Jag har limmat mycket små detaljer med Biltemas epoxi, även spacklat med tillsats men inte limmat så stora ytor. Vad rekomenderar ni för tillsats, eller använder ni den som den är? Kan det vara bättre att limma med en helt annan produkt, tex Biltemas nåtmassa? Har epoxin hemma därav det enkla att använda den. För många år sedan la jag mycket teak med West system men då rekommenderades tillsats.

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Botved säger:

Jag tillverkar två små durkar till sittbrunnen (60x60cm) genom att återanvända gamla teaklister som ska monteras på en plywoodskiva. Olika sätt att fäste ribborna snurrar i huvudet och smidigast vore att limma. Jag har limmat mycket små detaljer med Biltemas epoxi, även spacklat med tillsats men inte limmat så stora ytor. Vad rekomenderar ni för tillsats, eller använder ni den som den är? Kan det vara bättre att limma med en helt annan produkt, tex Biltemas nåtmassa? Har epoxin hemma därav det enkla att använda den. För många år sedan la jag mycket teak med West system men då rekommenderades tillsats.

Har limmat teakrib ute som inne med polyuretan lim. Fungerar kanon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi är det enda som håller i längden när man limmar teak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar på frågan om filler; jag tror inte Biltema har filler för limning, jag har helt enkelt använt West’s filler vid limning (har kvar en burk jag köpte för länge sedan). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, bhemac säger:

Limmar man teak med lamineringsepoxi så behövs normalt sett inte någon filler. Avfettad ordentligt och värm delarna så att epoxin drar inte ordentligt.

http://www.thomassondesign.com/bygga/byggbeskrivning/material#epoxy

West säger annat, de menar att limfogen blir för tunn och för svag utan filler; var och en gör som de vill. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

West säger annat, de menar att limfogen blir för tunn och för svag utan filler; var och en gör som de vill. 

Det finns en massa diskussioner om detta. Något helt riktigt svar verkar inte finnas, båda metoderna fungerar uppenbarligen. Vid sådana val väljer jag alltid det som kräver minst arbete!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, BerraS säger:

Har limmat teakrib ute som inne med polyuretan lim. Fungerar kanon. 

 

4 timmar sedan, bhemac säger:

Epoxi är det enda som håller i längden när man limmar teak.

Jag är benägen att hålla med BerraS. Mina erfarenheter av polyuretanlim utomhus för att limma teak är goda. Jag har använt polyuretanlim (Casco Vattenfast) både för att limma ihop teakdurk och limma teakribbor mot plywood och limningarna håller fortfarande efter många år.

 

Lätthanterat då det är ett enkomponentslim så det behöver inte blandas med härdare.

"Sväller" vid härdningen så det blir självfyllande.

Avfettning av teaken är viktigt, men så är det oberoende av val av lim.

 

image.png.eeeee0695b5785a6ae843c273fbc0206.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan, bhemac säger:
3 timmar sedan, Peter_K säger:

West säger annat, de menar att limfogen blir för tunn och för svag utan filler; var och en gör som de vill. 

Det finns en massa diskussioner om detta. Något helt riktigt svar verkar inte finnas, båda metoderna fungerar uppenbarligen. Vid sådana val väljer jag alltid det som kräver minst arbete!

 

Räknar du som att blanda i någon form av filler för arbetskrävande så...........

Hur klarar du då jobb som verkligen är arbetskrävande.

Jag har de senaste dagarna kilat bort nån kubikmeter berg vid min stuga norr om Stockholm. Tur att du inte var med där. ;)

 

5a50d6a223a1f_VretvgenBergskilning1.jpg.0faaf287caef307edea71127b9aa534d.jpg

 

5a50d6ba2da9a_VretvgenBergskilningsista5jan.jpg.919c7ad69ab9bd461f0297105fd71c84.jpg



Det påstås av vissa,  om man inte har nån form av filler, att epoxyn kan sugas in i trät och att det inte finns nån epoxy kvar i limfogen. Nu är kanske teak inte tillhör de värsta träslagen i det här avssendet, men varför tjangsa. En minut mer eller mindre på ett jobb som tar timmar, har väl ingen betydelse bara man vet att det blir bra.

 

Sen vill ju vissa att sånt som man gör på den egna båten skall hålla i 1000 år. För egen del räcker det med min egen livstid och gärna båten ut.

 

Till filler duger det gott med torrt sågspån - bara man får en liten distans och inte riskerar att trycka ut all epoxyn ur limfogen, när man drar åt med tvingarna.

Mitt senaste objekt av den arten var en pekeliknande plattform i fören på min nuvarande båt. Tillverkad av spillbitar. Trevliga små projekt. Har för mig att jag limmade fast bitarna mot den underliggande plyfan med sikaflex. Håller fortfarande efter ett par år. :o

 

DSC_1052.JPG.0ce8aa999f6f504bff653b9460784f87.JPG

 

thumbnail_DSC_1111.thumb.jpg.623c1f8da48aa8dfa60009ff8c0c062a.jpg

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Thallatha säger:

Räknar du som att blanda i någon form av filler för arbetskrävande så...........

Ja mitt liv är hårt, det gäller att spara på krafterna! ;)

 

Förr limmade jag mest med PU-lim men tyckte inte det höll så bra med tiden, dessutom ett jädra kladd. Så jag provade med epoxi och gjorde några experiment med att limma ihop lite teaklister. Det blev imponerande starkt. Efter det limmas all teak med epoxi.

Ytan ska vara "rå", ordentlig avfettning, värm teaken. Ev mättar man ytorna med tunn epoxi som kan dra in. Det gör jag om det kommer att bli stora krafter på teaken eller om teaken måste pressas ihop tex för att få en böjd form.

Det kanske blir starkare med filler, jag vet bara att det jag gjort brukar hålla.

Epoxi är fantastiskt men kräver att man är noggrann. Blanda exakt, blanda ordentligt och ha tillräcklig temperatur.

Samt att inte få epoxi på huden eller andas in slipdamm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, bhemac säger:
59 minuter sedan, Thallatha säger:

Räknar du som att blanda i någon form av filler för arbetskrävande så...........

Ja mitt liv är hårt, det gäller att spara på krafterna! ;)

 

Tänk då på mig som varit kommunalarbetare i 20 år. :ph34r:

58 minuter sedan, bhemac säger:

 

28 minuter sedan, bhemac säger:

 

Förr limmade jag mest med PU-lim men tyckte inte det höll så bra med tiden, dessutom ett jädra kladd. Så jag provade med epoxi och gjorde några experiment med att limma ihop lite teaklister. Det blev imponerande starkt. Efter det limmas all teak med epoxi.

 


I en avlägsen forntid dvs 1960 och 70-talet var ju Cascofen det limmet som användes mycket i båtsammanhang. Det var ett riktigt skitlim - åtminstone när man använde den flytande härdare som såldes till amatörer.

Har limmat en hel del med PU-lim men inte haft några större problem,och just dess fyllnadsegenskaper är bra.  Men det är som du säger - ett jädrans kladd -speciellt för en annan som ofta inte snålar. Brukar maskera där jag absolut inte vill ha lim.

 

35 minuter sedan, bhemac säger:

 

Ytan ska vara "rå", ordentlig avfettning, värm teaken. Ev mättar man ytorna med tunn epoxi som kan dra in. Det gör jag om det kommer att bli stora krafter på teaken eller om teaken måste pressas ihop tex för att få en böjd form.

 

 

Jag är mycket för grova slippapper. Drar ofta av med K40 och avfettar. Det är med att värma teaken är aldrig nåt jag hört talas om eller praktiserar.

Hur gör du och till vilken temperatur?

I regel limmar jag i rumstemperatur med ett material som håller samma temperatur.

Innan jag blandar i fyllnadsmedlet brukar jag alltid stryka över de ytor som skall limmas med ren eåoxy - tunt, absolut inte flödigt.

 

59 minuter sedan, bhemac säger:

 

Epoxi är fantastiskt men kräver att man är noggrann. Blanda exakt, blanda ordentligt och ha tillräcklig temperatur.

Samt att inte få epoxi på huden eller andas in slipdamm.

 

Blev lärd - från NM tror jag det var - att blanda noggrant. Brukar först blanda i ett kärl noggrant: Sen hälla över allt i ett annat kärl och se till att verkligen få med allt och sen blanda noggrant igen.

Som uppmätningsmetod använder jag tumsocken. Har provat alla de andra sätten, Väga, mäta och doseringspumpar. Skulle göra ett större jobb och hade köpt doseringspumpar. Nästan genast gick ena doseringspumpen sönder och det rann epoxy till "lo och lä". Hade inget annat mäta med, så jag testade att mäta med den stumpen av en avbruten tumstock som jag blandade med.

Efter det har jag använt den metoden. 

I dag använder jag i huvudsak BILTEMA´s epoxy och har gjort av med många 4,5 kg dunkar. Det är ingen större skillnad vad det möjligtvis blir kvar i nån av dunkarna än med de andra metoderna, vilket jag tolkar som att mitt blandningsförhållande är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, Thallatha säger:

Hur gör du och till vilken temperatur?

Förr fick det ligga på värmepannan, sen fick jag fjärrvärme. Små bitar, micron! Annars är det ett gammalt torkskåp i tvättstugan. Detta fick jag när de inte var populära längre. Väldigt användbart även när man målar. Helst skulle jag vilja ha en bastu men antagligen blir det som för de flesta, den fylls med div prylar, båtprylar tex.

Jag vill upp till 50°C, då kan man fortfarande hantera bitarna. Oftast blir det snarare 30-40°C. Värmer ofta även om jag limmar med vitlim, temperaturen i källaren är oftast under 20°C.

 

Cascofen var bra när det kom men efter 40-50 år släpper det. Min trämast blev helt plötsligt fyra brädor.

Sista gången jag använde PU-lim var när jag gjorde en trall till sittbrunnen. Det tog lång tid att få bort alla limrester.

 

Det fanns reklam en gång för något tvåkomponentlim där man lyfte en bil med en liten limmad platta på taket. Något tv-program testade detta och det fungerade naturligtvis inte. Man kontaktade tillverkaren som sa att man slarvat med blandningen, man skulle röra länge, typ 10 min. Experimentet gjordes om och se, då höll det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fick bli polyuretan (som jag aldrig lär mig stava till). Insåg att jag hade även det hemma sedan tidigare projekt. Intressant att se hur det håller. Ramen av teak och mittfisken om vi kan kalla den det lackades 10 lager med Biltemas "fernissa". Ribben blir obehandlade då jag alltid tycker silvergrå teak är vackert på slitytor, dessutom bra som halkskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Botved säger:

polyuretan (som jag aldrig lär mig stava till).


Då var det väl tur att det blev rätt ändå! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...