Caribic410 757 Postad 4 Januari , 2018 Ser att många knyter sina fendrar i mantågen.. sliter och flyttar sina båtar i mantågen.. Jag knyter antinen runt stöttan eller i relingslisten. Stöttar/ bär av båtar i relingen eller så långt ner som möjligt. Visst ska väl prylarna hålla men det blir ju sjuk hävkraft med stötta på 40-50cm å fot på några cm. Finns det några fördelar med att hänga fendrar i mantågen.. mer än att det kan vara bekvämare? Nackdelar att hänga vid foten, relingslisten.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 4 Januari , 2018 Har man en 42-fotare kan det säkert funka bra att hänga i relingslisten; på min 27-fotare behöver jag justermånen uppåt när du kommer med din 42-fotare... Dessutom undrar jag hur mycket drag det blir? Mantåget är ju dessutom gjort för att orka laster utåt o nedåt, det är laster inåt - såsom när hjälpsamma personer bär av sin eller min båt i mantåget - som knäcker stöttor och däck. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Januari , 2018 Jag hänger mina fendrar i mantåget för att det är bekvämt. Det är i rätt höjd och går snabbt. Men jag sliter eller flyttar båten aldrig med mantåget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 4 Januari , 2018 Fendrarna belastar knappast mantågen med mer än den egna vikten, oavsett om de hänger fritt eller gnider mot nåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Januari , 2018 Jag har själv sett situationer vid svall att fendrar kan fastna under saker och bli jättespända när båtar gungar. Så visst kan det bli drag i dom. Men såklart stöttor utåt innåt och åt sidorna ger såklart värst last. Jag har inte varit med om men sett i gamla svartvita långfilmer att förr hade man inte så mycket mantåg. Är det ett "nytt" fenomen. Gör dom så stor nytta egentligen, mer än att häbga handdukar mm på? Det är ju inte direkt något förskönande eller praktiskt. Sliter väl en del på försegel, skot mm. åxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 4 Januari , 2018 17 minuter sedan, Caribic410 säger: - - - Jag har inte varit med om men sett i gamla svartvita långfilmer att förr hade man inte så mycket mantåg. Är det ett "nytt" fenomen. - - - I regelverket för havskappsegling finns det krav på mantåg. Säkerhetskraven har ju höjts inom många områden och detta är ett av dem. Det finns nog många som krupit fram på fördäck i grov sjö som uppskattat att de finns. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Januari , 2018 Vi har hund med på båten så vi är väldigt glada för mantågen. Och nog har man flera gånger hållit sig där både då man ska ta sig fram krypande på fördäck vid hög sjö eller då det plötsligt krängt till både ute och i hamnen. Vi hänger alltid fendrarna i mantåget vid en stötta för övrigt. Jag hade en Elfström 32 och i den sittbrunnen fanns inget att luta sig mot. Där satte jag i mjuka plaströr i mantåget som man kunde luta sig mot. Inte snyggt men mer bekvämt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 5 Januari , 2018 7 timmar sedan, Caribic410 säger: Jag har själv sett situationer vid svall att fendrar kan fastna under saker och bli jättespända när båtar gungar. Så visst kan det bli drag i dom. Men såklart stöttor utåt innåt och åt sidorna ger såklart värst last. Jag har inte varit med om men sett i gamla svartvita långfilmer att förr hade man inte så mycket mantåg. Är det ett "nytt" fenomen. Gör dom så stor nytta egentligen, mer än att häbga handdukar mm på? Det är ju inte direkt något förskönande eller praktiskt. Sliter väl en del på försegel, skot mm. åxå. Vi har fått en fender bortsliten när den hamnat under en bryggkant vid kraftiga svall, men stöttan tål nog 1000 kg last i den riktningen så jag ser inga problem med att hänga fendrar i stöttorna. Däremot är det ytterst olämpligt att bära av mha. stöttorna. Mantåg kan man väl kalla för ett "nytt fenomen", fanns ytterst sparsamt på 60-talet. Min gissning är att mantåg blev "populärt" i och med att segling blev mera ett familjenöje. Jo, nog gör mantåget nytta alltid. Det är någ både en och två gånger jag inte hade gått fram på deck - eller tillåtit andra att göra det - om båten saknat mantåg Småbarn och husdjur får ju också stöd och hjälp av mantåget, särskilt om man gör båten ännu fulare genom att sätta på ett mantågsnät. Självklart sliter mantåget lite på förseglet, men det är sällan det slitaget gör att seglet hamnar på soptippen. Det är nog solen och vinden som sliter mest och båda dessa vill man ju gärna ha även fast seglen slits. Som svar på ursprundsfrågan så är det framför allt snabbt och bekvämt att hänga fendrarna i mantåget och sedan har jag en känsla av att det är lättare att justera fendrarna i lämplig höjd om man slipper ligga på alla fyra. Jag har nog aldrig i modern tid sett någon som inte fäster fendrarna i mantåget. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Januari , 2018 11 minuter sedan, Mackey säger: Småbarn och husdjur får ju också stöd och hjälp av mantåget, särskilt om man gör båten ännu fulare genom att sätta på ett mantågsnät. Jag vet inte om det blir fulare men säkerhet framför vad andra tycker är fint eller fult på min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 5 Januari , 2018 Jag knyter och har alltid knutit fendrarna på det gamla hederliga sättet men ser att en del använder snabblösningar med plasthakar. Fördel: snabbt och bekvämt. Nackdel: inte lika flexibelt om man behöver justera? Sen är det lite mer subtila nackdelar som att det "känns fel" och ser lite B ut men det är väl högst personligt. Och kanske lite sjömans-snobberi. Vad tycker forumet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Januari , 2018 Just nu, hbengtsson säger: Jag knyter och har alltid knutit fendrarna på det gamla hederliga sättet men ser att en del använder snabblösningar med plasthakar. Fördel: snabbt och bekvämt. Nackdel: inte lika flexibelt om man behöver justera? Sen är det lite mer subtila nackdelar som att det "känns fel" och ser lite B ut men det är väl högst personligt. Och kanske lite sjömans-snobberi. Vad tycker forumet? Plasthakarna är löpande. Du kan justera dem lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 5 Januari , 2018 Att hänga dem i mantågen gör framför allt att man lätt kan justera dem i längsled. Vi har två "nivåer" också, för ett visst mått av snabb justering i höjdled. För vår del behövs de nästan aldrig. Vi ligger vid Y-bommar med förtöjning som håller båten från bommarna med god marginal (halvmeter på varje sida), och bommarna har skumplastskydd längs med också. De ytterst få gånger båten ligger i hamn på annat håll används fendrar. En handfull gånger per säsong. Så för det mesta tar de bara upp plats i salongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 Januari , 2018 Jag fäster aldrig i mantåget, utan runt mantågstöttans nedre del. När jag löpte min motorseglare var mantåget på ena sidan skrot. Fick med nya stöttor och vajer. Ett par av mantågsfötterna var uppfläkta ur däcket. Den tidigare ägaren hade köpt båten i Köpenhamn. Under seglatsen hem blev han såkonstig, Var helt klar, men hade svårt att röra sig - han hade fått en stroke. Frun fick hantera båten. Misstänker hon fastnat i nån kaj med matåget. Mannen dog i veckan mellan vi gjorde upp affären - (med frun) och jag hämtade båten. Köpte nya matågsstöttor och monterade. De höll i alla fall medans jag monterade mantåget. https://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/mantag-pulpit/mantagsfasten/mantagsfot-rak Den foten var inte svetsad. Man hade svarvat ur lite på röret och nitat fast det i bottenplattan, samt punktsvetsat fast bygeln. Efter ett par år var många av de nya fötternahelt lealösa och när jag fastnade med en fender i en brygga vid tilläggning, slets flera mantågstötter inklusive rörstumpen lös. Fick ett par gamla helsvetsade mantågsfötter av en kompis. Köpte snarlika på "Tackel och tåg" och bytte ut alla "nya". KLICKA INTE PÅ BILDEN - FÖR DÅ SYNS ELÄNDET TYDLIGARE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 5 Januari , 2018 4 timmar sedan, hbengtsson säger: Jag knyter och har alltid knutit fendrarna på det gamla hederliga sättet men ser att en del använder snabblösningar med plasthakar. Fördel: snabbt och bekvämt. Nackdel: inte lika flexibelt om man behöver justera? Sen är det lite mer subtila nackdelar som att det "känns fel" och ser lite B ut men det är väl högst personligt. Och kanske lite sjömans-snobberi. Vad tycker forumet? Det som är praktiskt och säkert är bra, men jag har svårt för att köpa en plastbit för 80:- kronor och dessutom vill jag ju fästa i stöttorna så att inte fendern glider iväg. När jag var grabb var det mer eller mindre tabu att ha motor på en segelbåt vilket kan avspeglas i ett uttalande från min far när man "plötsligt" krävde motor ombord under kappseglingen Gotland runt. "Det är för faan ingen jävla motorbåtstävling." Pappa körde även Roslagsloppet och några andra motorbåtstävlingar så han viste vad han talade om. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 Januari , 2018 10 minuter sedan, Mackey säger: Det som är praktiskt och säkert är bra, men jag har svårt för att köpa en plastbit för 80:- kronor och dessutom vill jag ju fästa i stöttorna så att inte fendern glider iväg. När jag var grabb var det mer eller mindre tabu att ha motor på en segelbåt vilket kan avspeglas i ett uttalande från min far när man "plötsligt" krävde motor ombord under kappseglingen Gotland runt. "Det är för faan ingen jävla motorbåtstävling." Pappa körde även Roslagsloppet och några andra motorbåtstävlingar så han viste vad han talade om. Mackey Som "jag bor på sturegatan.. så det är lite mening med vad jag säger" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 5 Januari , 2018 Knuter i mantåget men alltid nära stöttan, passar bäst där. Annars så drar jag upp "snöret" till nått grabbräcke närmare fören så fendern kommer rätt. Ang själva mantåget. Det är jätteviktigt att det är så högt så det ligger ovanom knäna på en vuxen. annars risk för att knäcka knät baklänges vid ett fall. Snyggt el ej, man är taksam för både pulpit å mantåg när man måste fram på fördäck å det gungar rejält. Ang att knuta el plastbitar, själv är jag plastmotståndare, ådet är en onödig pryl dessutom. Va äre för fel att knuta? Det går lika fort. Plast åldras å spricker ofta. Men "snöre" så har jag olika längder å anpasar direkt höjden, även om en del plasthakar är ganska lätta att justera så föredrar jag linan. Sen kan vi tjafsa länge om hurdan knop man knyter med. Fråga Thallatha skall ni höra! Själv har jag ett inövat grepp med ett "nästan" dubbelt halvslag" fast jag lägger sista halvan dubbelt som "skosnöre". Bara rycka i tampen när man skall lossa fendern. Thallatas knop är lite knepigare att slå men sitter säkrare. Vill jag säkra min knop så hänger jag lösa tampen genom ögglan. Det har inte släppt nån gång hittills. Önskar härlig segelsommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 5 Januari , 2018 42 minuter sedan, Caribic410 säger: Som "jag bor på sturegatan.. så det är lite mening med vad jag säger" ????????????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 Januari , 2018 Äh klagomuren på radio då dom haft en kvinnlig radiohallåa eller nåt. En kvinna, bland många andra, ringde och klagade. Hon avslutade med. "Jag bor på stureplan.. så jag vet.. vad jag talar om".. eller nåt åt det hållet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 6 Januari , 2018 Jag knyter i mantåget för att kunna justera upp fendern tillräckligt högt. Ofta ligger deck och brygga i samma höjd på min 25fotare, så använder jag de öglor som är avsedda att hänga fendrarna i så hänger sig fendern under bryggan.. Jag hade såna där justerbara plastfästen ett kort tag. Men det går fortare att knyta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Januari , 2018 Varför ska man ha fendrar? Det har ju alla andra! Kan det bara bli lite is så ska Y-bommarna få någon form av puttifrån-grejer. Fendrar mår bäst i akterhytten för att plockas fram vid sällsynta tillfällen. En gång i tiden provade jag med en särskild fenderlina längs mantåget. Fastknutet vid stöttorna och öglor för att fästa fendrarna eftersom det inte alltid är det bästa stället att ha fendrar vid stöttorna. Det fungerade ganska bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Januari , 2018 20 timmar sedan, bhemac säger: Varför ska man ha fendrar? Det har ju alla andra! Kan det bara bli lite is så ska Y-bommarna få någon form av puttifrån-grejer. Har du aldrig legat långsides förtöjde efter en bergssida!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Januari , 2018 3 timmar sedan, Thallatha säger: Har du aldrig legat långsides förtöjde efter en bergssida!? I Vänern? Det är sällsynt. Visst har jag fendrar, undanstuvade som kan användas om det behövs. Men inte till vardags. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Januari , 2018 Ok. Tack för alla svar. Då ser jag inga nya nackdelar, mer än att det kan vara obekvämare, med att knyta som jag gör. Fortsätter att hänga saker på tork på mantågen å hoppas dom inte kommer till "riktig" användning nån gång. Kan inte minnas jag tagit stöd mot dessa hittils. När jag köpte den här båten.. tyckte jag det såg riktigt "fett" ut med grindarna mitt på.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 7 Januari , 2018 Som ensamseglare vill jag ha det enkelt o bekvämt. Knyter fendrarna i mantåget (obligatoriskt med fendrar i vår hamn) och 'säkrar dom i stöttan. Har lina på ömse sidor som löper mellan de 3 fendrarnas undre fästögla och som landar i sittbrunnen. När jag kommit ut ur hamnen drar jag raskt upp alla 6 fendrarna så de landar på däck. När jag återvänder till hamn är det lätt att gå upp på däck och sparka ut dem på skrovsidan igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Januari , 2018 De va ett bra tips. Jag brukar ofta lägga upp fendrarna på däck när jag vet att jag kommer till fenderparkering vid nästa stopp åxå. Det där m lina att sra upp dom med ska jag testa. Akterfendrarna, eftersom det oftast är bäst för mef att ligga akter mot brygga, har jag snöre emellan men inte tänkt på "rycka upp på däck"-snöre i dom vanliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 8 Januari , 2018 För var det et "heljerån" att gå med fendrarna ute. Dvs inte sjömansmässigt. Nu för tiden låter jag fendrarna hänga ute om jag går för maskin i närområdet. Går jag längre för motor, kan jag ibland lägga upp dem på skarndäck. Seglar jag så tar jag alltid bort fendrarna och stuvar undan. Dels är de i vägen om man snabbt behöver komma fram på däcket och sen är det en risk att skotet hakar i dem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 8 Januari , 2018 På 2018-01-07 på 07:38, Thallatha säger: Har du aldrig legat långsides förtöjde efter en bergssida!? Ja. Sedan fick jag linka med slagsida till närmsta ramp och låna båtkärra av lokalbefolkningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Januari , 2018 1 timme sedan, Thallatha säger: För var det et "heljerån" att gå med fendrarna ute. Dvs inte sjömansmässigt. Ett problem man slipper om man har de i akterhytten Seglar man själv så är det mer en säkerhetsfråga att inte springa på däck i onödan. De som tycker det är så förfärligt med fendrar ute sitter oftast på bänkarna i hamnen och har synpunkter på det mesta. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Januari , 2018 1 timme sedan, bhemac säger: Ett problem man slipper om man har de i akterhytten Seglar man själv så är det mer en säkerhetsfråga att inte springa på däck i onödan. De som tycker det är så förfärligt med fendrar ute sitter oftast på bänkarna i hamnen och har synpunkter på det mesta. Om man tar hänsyn till den typen av ”synpunkts-typer” så kan man inte ens andar rätt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Januari , 2018 Andas* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser