Strosselhuset 83 Postad 4 Januari , 2018 (redigerade) Jag upplever att smörjfett torkar eller hårdnar. När det är nysmort så funkar det fint men efter en tid (månader eller så) går det trögt och kärvar. Händer både på grejer som används frekvent och grejer som blir stående. Är det fler som upplever detta? Är det smort med fel fett eller varför upplever jag detta? Om det är fel fett, vilket fett skall jag välja? (Gärna länk till bra fett eller typ och tillverkare) Det som fick bägaren att rinna över och få mig att fundera lite extra på det här är styrningen till styrpulpetbåten. När jag ställde in den i september fungerade styrningen perfekt. Igår satt den hårt hårt fast. Konstaterade att det är sista biten "i snurran" som fastnat. Jag köpte båten i våras (begagnad) och då hade verkstaden smort med spruta i fettnippeln. Detta fett har nu blivit hårt och torrt. Vet inte vad det är för sort. Någon som har kunskap och funderingar om detta? /Mathias Redigerad 4 Januari , 2018 av Strosselhuset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 4 Januari , 2018 Ja. Fett påverkas av ålder, men också temperatur. Något som gick fint i sommarvärmen kan kärva på vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 4 Januari , 2018 Jo det är ju en klok reflektion men jag tycker att det kärvar väl mycket. Båten står nu i garage och temperaturen är mellan 5-10 grader. inte jättekallt. Visst åldras fett säkert men slutet på september funkade det perfekt. 3,5 månader sen, har det blivit för gammalt redan, det smordes slutet på maj månad. Borde det inte fungera eller har jag för höga förväntningar? Är det fel fett som använts? (Jo jag vet, hur långt är ett snöre.... men jag vet ju inte vad de använt för fett...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 4 Januari , 2018 Har du provat att trycka i nytt fett..? Är ju inte direkt skitsvårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 4 Januari , 2018 Jojo, det är enkelt och redan gjort och det fungerar igen. Jag funderar mest på varför det blir så och om det finns något "bättre" fett som det inte blir så med. Sen upplever jag ibland att det nya fettet inte får plats, man måste få bort det gamla och torkade fettet först. Det tycker jag är skitigt, grisigt och tråkigt och detta moment slipper jag gärna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 4 Januari , 2018 Byta till hydraulisk styrning..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Januari , 2018 Om det går, använd PTFE-fett. Annars är det väl så med smörjfett att man ska trycka i nytt med jämna mellanrum. Av någon anledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Januari , 2018 Fettvål är ju egentligen en "behållare" för smörjmedel. När smörjmedlet är slut finns det bara fettvål kvar. Om det bara är för att hålla gummitätningen fräsh och hjälpa till att täta. Testa med syrafri vaselin. Använd annars fett med relativt högviskös olja, så bör väl inte oljan ta slut. Det dinns ju en massa tillsatser inte bara i oljorna utan även i fettet. SKF, OKq8 mfl bör väl ha rätt bra koll på vad som är lämpligt. Är det lager behöver du veta diameter, varvtal mm. så dom kan eäkna ut kappavärden till dej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser