Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Marina95

Teleflex/Morse styrning

Rekommendera Poster

Min segelbåt från sent 70-tal har rattstyrningen med dubbel teleflex/morse-kabel till roderkvadranten. Som syns på bifogad bild har jag fått en skada på ena infästningen av kabeln (den till höger i bild, alltså babord, är trasig). Problemet är att denna typ av kabel verkar svår att få tag i. Jag har varit i kontakt med Comstedt och Hjertmans som säger att detta är en gammal kabel och att man får byta hela styrningen. Vet någon om det går att hitta dessa kablar någon annanstans? Någon annan kanske haft samma problem? 

Tittar man på att installera ett nytt styrsystem verkar det i bästa fall hamna på runt 20,000 om inte mer, så vore trevligt att undvika. Har någon tips på billigare system tas de också tacksamt emot (båten är 31 fot, ca 5 ton). 

Fler bilder på vad som ser ut som ett likadant system finns här (inte min båt, men tog inga bilder sist jag demonterade piedestalen): http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=7501

DSC_0268.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog bör det kunna repareas med normal steering cable. De gammla systemet med styva holkar som du har är ju inte optimalt. Mycket friktion och dålig böjlighet.

Vilken adekvat kabel utan rörkonstruktionen skall med lite händighet kunna ersätta dina kablar. Må hända att du behöver en svarvare för att tillverka några holkar...

http://www.ebay.com/bhp/boat-steering-cable 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, LonelyBird säger:

Nog bör det kunna repareas med normal steering cable. De gammla systemet med styva holkar som du har är ju inte optimalt. Mycket friktion och dålig böjlighet.

Vilken adekvat kabel utan rörkonstruktionen skall med lite händighet kunna ersätta dina kablar. Må hända att du behöver en svarvare för att tillverka några holkar...

http://www.ebay.com/bhp/boat-steering-cable 

Tack för svaret, men vet inte riktigt hur du menar? Jag har en kabel som går fram och tillbaka till roderkvadranten, så problemet är att alla nytillverkade kablar bara verkar vara 'enkla'.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet hur din kabel ser ut, dragdelen är på mitten av kabeln, dvs. samma kabel går från roderkvadranten genom styrmekanismen, ut och vidare till roderkvadranten.

Tyvärr vet jag inte var man kan skaffa en ersättningskabel.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har liknande Teleflexstyrning. Med glapp. Tänker inte investera en spänn i den utan planerar byta till hydraul. Flotec Marin säger Marsili 100 eller 120, 9800 - 10600kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan, bhemac säger:

Jag har liknande Teleflexstyrning. Med glapp. Tänker inte investera en spänn i den utan planerar byta till hydraul. Flotec Marin säger Marsili 100 eller 120, 9800 - 10600kr.

Tittade på deras hydraulstyrningar. Det som jag har svårt för är de 3,8 rattvarv som krävs för max roderutslag, samt den korta slaglängden på cylindern (20cm). Passande slaglängd hade varit minst 25 cm för 2,5 rattvarv.

Men när tänkte du byta? Du kanske skulle kunna tänka dig att sälja din teleflexkabel?

Förresten kostar väl Marsili 120 SEK17,600?

Redigerad av Marina95

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen blir det byte i sommar, jag har ett antal projekt och det är nog lugnast om de hinner bli färdiga först. Ska se o jag har några bilder och ev beteckning.

Det var flera här på MG som rekommenderade Flotech så jag kontaktade dem. Tydligen kan man välja en annan rattpump för att få lagom med rattvarv. Idag har jag 1,5 varv och stor ratt så det måste lösa sig.

Prata med Flotec, jag tycker de verkade bra att ha att göra med. Så ska jag leta bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, bhemac säger:

Troligen blir det byte i sommar, jag har ett antal projekt och det är nog lugnast om de hinner bli färdiga först. Ska se o jag har några bilder och ev beteckning.

Det var flera här på MG som rekommenderade Flotech så jag kontaktade dem. Tydligen kan man välja en annan rattpump för att få lagom med rattvarv. Idag har jag 1,5 varv och stor ratt så det måste lösa sig.

Prata med Flotec, jag tycker de verkade bra att ha att göra med. Så ska jag leta bilder.

Det uppskattas! Egentligen inga större problem att vänta fram tills sommaren.

Men ska ta och höra med Flotech också (bra förslag, tackar). Större pump ger färre rattvarv, men är också det som brukar göra att priset drar iväg tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, bhemac säger:

Jag bytte till hydraulsystem i min tidigare segelbåt. Gör det inte en annan gång. Har du backslagsventil monterad förlorar du styrkänslan, har du inte slirar systemet hela tiden.

Säkert finns det system med mindre slir, men nix för mig...

Hur ser den ut den där gamla teleflexen som man inte kan modifiera till att möta moderna kablar?.

Har aldrig träffat på den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan, LonelyBird säger:

Jag bytte till hydraulsystem i min tidigare segelbåt. Gör det inte en annan gång. Har du backslagsventil monterad förlorar du styrkänslan, har du inte slirar systemet hela tiden.

Hur ser den ut den där gamla teleflexen som man inte kan modifiera till att möta moderna kablar?.

Problemet är att "styrmekanismen" sitter på mitten av kabeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, LonelyBird säger:

Vad menar du med slirar? Att rodret rör sig när du håller ratten still? Helst vill man ju ha den typen av system där man med en knapptryckning kan välja om backventilerna används eller inte.

Precis som Pentax sa, mitten av kabeln är fäst vid ratten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Marina95 säger:

Vad menar du med slirar? Att rodret rör sig när du håller ratten still? Helst vill man ju ha den typen av system där man med en knapptryckning kan välja om backventilerna används eller inte.

Precis som Pentax sa, mitten av kabeln är fäst vid ratten.

Precis som du säger, helst så! En extern elektriskt kontrollerad backventil existerade inte (eller hittade jag inte) i mitten på åttiotalet, men det hade nog varit lösningen...

Med slirar avser jag naturligtvis att den hydrauliska rattpumpen har ett lekage (mera eller mindre beroende på pumpens kvalitet samt oljans viskositet). Mera i mitt fall, och det var inte roligt...

Om mitten är fästad vid ratten, varför kan då inte två separata kablars ena ända vara fästa vid ratten???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, LonelyBird säger:

Precis som du säger, helst så! En extern elektriskt kontrollerad backventil existerade inte (eller hittade jag inte) i mitten på åttiotalet, men det hade nog varit lösningen...

Med slirar avser jag naturligtvis att den hydrauliska rattpumpen har ett lekage (mera eller mindre beroende på pumpens kvalitet samt oljans viskositet). Mera i mitt fall, och det var inte roligt...

Om mitten är fästad vid ratten, varför kan då inte två separata kablars ena ända vara fästa vid ratten???

Nu är ju inte kablen fäst i ratten, utan den ligger lös i ett spår med "kuggar", kablen har en spiral fäst som griper in i kuggarna, det är här överföringen från rattens rörelse till kablen.

Att här tillföra något slags skarv är inte möjligt!

:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, LonelyBird säger:

Nu finns det, men till väldigt höga priser för något som borde vara ganska enkelt att få till:

https://www.flotecmarin.se/styrsystem-segelbat-elektriskt-styrd-backventil-c-69_71.html?osCsid=asmfga8b659dgktj2f4q9nj432

Ja, som Pentax sa :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Marina95 säger:

Nu finns det, men till väldigt höga priser för något som borde vara ganska enkelt att få till:

Jag tänkte att om man nu verkligen känner behov av backventiler så får man väl skaffa det men då hamnar det på nästa års budget.

Har man haft rorkult i många år då är alla rattstyrningar i den här klassen känslolösa. Men man vänjer sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, bhemac säger:

Jag tänkte att om man nu verkligen känner behov av backventiler så får man väl skaffa det men då hamnar det på nästa års budget.

Har man haft rorkult i många år då är alla rattstyrningar i den här klassen känslolösa. Men man vänjer sig.

Jo, men är trevligt att kunna låsa ratten. Men visst, man kan ju lösa det genom att installera separata backventiler, eller använda autopiloten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...