Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
FinMick

Sätta igen genomföringar. Genväg eller senväg?

Rekommendera Poster

Börjar inse att jag får makulera åtgärdslistan för Havsfidran jag köpte ifjol. Hon är ju ändå i segelskick även för många år framöver. Sitter nämligen med en ny sjukskrivning för den gamla utmattningsdiagnosen...

Nu tänker jag ändå städa upp i förpikens stuvfack, och bl.a. lyfta ut wcstol och en möglig vattensäck. Då blir det kvar ett par genomföringar som jag inte känner mig hågad att laga "på riktigt".

Får jag månntro utstå mycket spott och spe i forumet om jag föreslår att bara plugga igen medelst gängtejp och vanliga vvs-kopplingar?

Antingen då rakt på genomföringen eller efter en kran. Det senare möjliggör ju senare ingrepp utan torrläggning ifall behovet skulle uppstå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig rörplugg borde väl duga. Har en gång bytt en sönderfrusen kran med båten i sjön, det sprutade in en del vatten men det blev inte mer än några liter. Skiftar ju mellan loggivare och blindplugg några gånger per år också, det brukar bli fem liter, inget som sänker båten. Men man ska vara säker på att det man byter till passar, annars kan det kännas lite stressande att byta tillbaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade det varit min båt och båten låg i sjön hade jag helt oblygt stängt ventilen (finns en sådan?) och sedan tagit bort slang och slangstos, gängat i en plugg med lite tätning (jag gillar lin och pasta) och sedan öppnat ventilen igen så inte vatten blir stående.

Jag hade sedan - när båten är uppe för bottenmålning eller liknande - tagit bort hela genomföringen och laminerat ingen med matta och epoxy från utsidan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, FinMick säger:

Börjar inse att jag får makulera åtgärdslistan

Nejdå, skaffa en stämpel "Vilande" och sätt listan i en pärm "Ej helt avslutade projekt". I framtiden kan det vara kul läsning och man kan glädjas åt vissa projekt hade varit helt onödiga.

3 timmar sedan, FinMick säger:

Får jag månntro utstå mycket spott och spe i forumet om jag föreslår att bara plugga igen medelst gängtejp och vanliga vvs-kopplingar?

Antagligen men dt beror nog mest på användningen av gängtejp. Annars är det smart. Har man ingen ventil så kan man sätta en "huv". Ett snabbt bad och en träplugg så kan man ta bort huven och montera något annat utan torrsättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, bhemac säger:

Ett snabbt bad och en träplugg så kan man ta bort huven och montera något annat utan torrsättning.

Jo, det har jag testat, när slangen till sittbrunnens självläns började strila! Sedan köpte jag ett antal skruvdyvikor i olika storlekar att ha i lådan. Det är förvånansvärt svårt att slå i en plugg under vattnet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, FinMick säger:

Det är förvånansvärt svårt att slå i en plugg under vattnet!

Ja de där pluggarna man köper är gjorda av något hårt exotiskt träslag.

Kompisens farsa hade fått en träsvarv men släkten började tröttna på äggkoppar och ljusstakar så för att rädda hans mentala hälsa satte vi honom på att svarva pluggar av kruttorr furu. 

Sen vakuumförpackade vi dem. Vi testa att slå i ett par stycken och det är inte slå i under vatten men de svällde snabbt och var nästan omöjliga att få ur efter ett par timmar.

Har även testat att slå i "torrt" och de sitter som berget. 

Sen finns det ju kemiska varianter eller fogskum och kondom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...