dejvy 0 Postad 4 Januari , 2018 Hej, jag behöver hjälp med att köpa en riktigt sjösäker stålbåt. de båtar jag tittar på just nu är antingen en tunakryssare eller en Pedro eller likvärdiga, båda är ca 10meter, snipa har jag erfarenhet utav då jag har haft träbåtar, dom är riktig sjösäkra och rullar en del, men en Pedro eller liknande båtar hur sjösäkra är dom och är det behagligast/bäst att krossa vågorna eller följa med sjön som man gör med en snipa? Jag undrar just för att jag har bara haft snipor i trä, men vill nu ha en stålbåt som kan ligga i året runt och som går bra i hårt väder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 Januari , 2018 För att ge lite synpunkter så behövs ibland mer information? Krossa vågor är svårtolkat... Alla båtar är kompromisser, alla har olika rätande moment, pitch, jaw och allt vad konstruktörer ska ta hänsyn till? Ska du verkligen vara ute i hårt väder eller vill du enstaka gång kunna känna att din båt klarar det? Snipskrov, som du säger du känner till, har traditionellt ansetts mycket sjövärdiga. Norska livräddare hade tidigare en sådan form av båtskrov. Troligen finns nackdelar också, de rullar mer till exempel. Och om din ambition är att segla långt, över oceaner, blir ett sådant skrov långsammare än ett plattare modernt skrov. Du tappar också volym inne i båten för stuv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NBs 5 Postad 4 Januari , 2018 Hej! Dutch type steel boats have two types of inland water and the open sea even CE-A. Steel material does not make the boat stable and seaworthy, but Hull design all the private spots on the boat. A mere boat product mark is not a guarantee of seaworthiness as part of the planned in land water (canal) and others to the sea. NBS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jpeter 0 Postad 4 Januari , 2018 Har en Pedro, mycket bra båt stabil båt, Körde ner båten från Göteborg till Polen i Maj 2017, Mittellandkanal, Holland. Riktigt blåsigt på västkusten, 4m vågor. Det gungar rätt mycket. Gick bra men är inte så kul att vara ute. Om du ska vara ute på havet mycket i dåligt väder, hade jag nog valt någon av deras halvplanande båtar. Dock slickar de i sig rätt så mycket bränsle. Eller eventuellt lägga till en vågstabilisering i aktern. Den här killen kör liknande båt: https://booteblog.net/my-xenia-zum-verkauf-fotos/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Januari , 2018 Har haft en Tunakryssare själv, och har varit ute till sjöss med ett par st Pedros. Tunakryssaren är väldigt mycket mer sjöbåt än en Pedro. Rätt ballastad osv klarar den mycket mer än besättningen klarar. Vet en Tuna som varit till Västindien tur och retur, givetvis riggad och med förbättrade rutor osv. Pedron kommer mer till sin rätt som inomskärskryssare med sina behagliga ytor anser jag. Dessutom gör Tunans byggmetod att du inte så lätt bucklar friborden vid tillägning mm i hårt väder, Pedrons raka plåtar bucklar sig lätt. Det är även lättare att byta ut en rostig plåtremsa på Tunan än att byta en rak plåt på Pedron utan att det slår sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NBs 5 Postad 4 Januari , 2018 (redigerade) 4 timmar sedan, jpeter säger: Har en Pedro, mycket bra båt stabil båt, Körde ner båten från Göteborg till Polen i Maj 2017, Mittellandkanal, Holland. Riktigt blåsigt på västkusten, 4m vågor. Det gungar rätt mycket. Gick bra men är inte så kul att vara ute. Om du ska vara ute på havet mycket i dåligt väder, hade jag nog valt någon av deras halvplanande båtar. Dock slickar de i sig rätt så mycket bränsle. Eller eventuellt lägga till en vågstabilisering i aktern. Den här killen kör liknande båt: https://booteblog.net/my-xenia-zum-verkauf-fotos/ Hej, I looked at the pictures of your Pedro and a little worried about big windows and a shallow bow thought of a 4 meter sharp wave bow line. I remember cases of steel Dutchman lost the window and the water knocked inside eventually sinking a ship in the Gulf of Finland. I hope your Pedro has thicker glasses to withstand a wave of impact in the future. The purpose is not offended, but I think of you in Pedro's nicest archipelago and on the inland waters even though you've been able to run roug the seas I do not think it's designed for it? Lite spekulation... Below are two similarly sized and size-sized Dutch crafts, the outside view could not conclude that another could cross the Atlantic and the other could run on inland waterways and sheltered coasts (CE-design category, A,B,C and D). This boat is CE-C= max wave height 2m http://www.elburgyachting.nl/sp/s5093nl.htm And This is CE-A=ocean going boat categoria max wave over 4 m http://www.elburgyachting.nl/sp/s5400nl.htm The second angle of view. Although a lower category boat can handle a higher waves, insurance can be left untouched because you have used a design category from the beginning and did not follow a good seamans ships! NBs Redigerad 4 Januari , 2018 av NBs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser