Caribic410 757 Postad 9 Januari , 2018 13 timmar sedan, Modesty77 säger: jag valde att borra runt axlen som är av mässing... än så länge utan framgång hehe. har borrat ca 2 cm ned och komm till nåt hårt, kanske nåt av rostfritt??? ...har lyckats bryta 2 stycken metallborrar och då gjorde jag ett avbrott, ska fortsätta igen nån gång under veckan. ska återkomma med resultat och med några foto En fråga.. är det den splinsade axeln som är mässing, som du borrat runtomjring? Är det av nån särskild orsak du inte borrar bort själva mässingpinnen? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 9 Januari , 2018 1 timme sedan, Pentax säger: Varför skulle rostfritt vara hårt/svårt att borra i? Det har nu sagts så många gånger att det blivit en sanning! Varför? Ja säg det. Bara konstaterat att det varit svårare de gånger jag gjort det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Januari , 2018 1 timme sedan, trewq säger: Varför? Ja säg det. Bara konstaterat att det varit svårare de gånger jag gjort det. Flera, främst sega , typer av rostfritt har en fantastisk kletande förmåga att dels slita även på matelytan. Dess spånor släpper inte heller lätt från eggen vilket gör att spånorna inte tar med sig värmen utan överför mycket värme till själva borret. Det är värmen som e den största boven. Bra kylning hjälper och släpoande skärolja en bonus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 9 Januari , 2018 18 timmar sedan, Modesty77 säger: jag valde att borra runt axlen som är av mässing... än så länge utan framgång hehe. har borrat ca 2 cm ned och komm till nåt hårt, kanske nåt av rostfritt??? ...har lyckats bryta 2 stycken metallborrar och då gjorde jag ett avbrott, ska fortsätta igen nån gång under veckan. ska återkomma med resultat och med några foto Varför lägger du inte in dessa foton samtidigt du skriver inlägget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modesty77 2 Postad 16 Januari , 2018 har nu kapat handtaget med vinkelslip och ska fortsätta borra... återkomer igen med resultat... dock kommer det dröja några dagar, har småbarn hemma och inte så mycket tid just nu för alla projekt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 371 Postad 16 Januari , 2018 Vad händer om du planslipar två motstående sidor på mittenpinnen, kniper åt med en rejäl tång (polygrip, t ex) och vrider (testa båda riktningar)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Januari , 2018 Shit är det resterna av veven som sitter kvar? Det ser ut som hålet i vinchen blivit sjukt utslitet och att veven dragits förbi sitt läge och skurit. Den får du aldrig ordning på om det inte går att byta ut delen med... 8-kanthålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 923 Postad 16 Januari , 2018 47 minuter sedan, Modesty77 säger: har nu kapat handtaget med vinkelslip och ska fortsätta borra... återkomer igen med resultat... dock kommer det dröja några dagar, har småbarn hemma och inte så mycket tid just nu för alla projekt Vad är det för material i tappen du sågat av (den kantiga delen)? Är det aluminium som jag misstänkte från din första bild av handtaget? I så fall borde det gå att använda en hålsåg för att såga ner till den trilskande fyrkantsbrickan som sitter i änden på centrumpinnen. Slå i några träpinnar i de borrhål du skapat runt centrumpinnen så att du får en invändig styrning för en lagom står hålsåg. Efter att ha kommit ner en bit så bör du få styrning av sågen så du kan såga hela vägen ner till botten av vinchhandtagshålet. Sen håller jag med Caribic om att toppen på vinchen ser rätt slut ut. Om det är så illa som det verkar så är det nog bara att få bort vinchen på enklaste sätt och skaffa en ny. Jag misstänker dock att du behöver får bort handtaget för att komma åt skruven som håller toppen som håller vinchtrumman så du kommer åt fastsättningsskruvarna... (katten på råttan o råttan på repet osv). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Januari , 2018 På 2018-01-09 på 10:30, Pentax säger: Varför skulle rostfritt vara hårt/svårt att borra i? Det har nu sagts så många gånger att det blivit en sanning! Rostfritt kan deformationshärda väldigt mycket. Så om man inte har ordning på sina skärdata och vass borr när man börjar borra i det så kan resultatet bli att man deformerar så att det blir hårt istället för att man skär bort material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser