Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Robinjaha

Yamaha F40

Rekommendera Poster

Hej på er alla,

 

Jag är i ständig jakt efter en nyare (för mig) utombordare då den utombordaren jag har nu är dåligt skött sen tidigare (ej av mig) och har kanske inte så länge kvar att ”leva”.  =)

 

Jag har hittat en Yamaha F 40 2002 för 10 000kr på nätet.

 

Denna motor har dock värmenypt en gång enligt ägaren men går fin fint runt och sitter ej fast (jag vet ej hurdana skador den kan ha fått/har).

 

Nu till frågan, är denna motor värd att pröjsa 10 000kr för och hoppas på att den är lindrig att reparera (kanske bara hitta orsaken till vden höga temperaturen och laga det) eller är detta ett stort NEJ som bara kan bli dyrt och inget annat.

 

Jag har tillgång till verktyg, en varm verkstad, google och ett långt tålamod och helt okej erfarenhet av motorer.

 

Vad säger ni på Maringuiden om detta eventuella köp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har inget svar på din fråga men sitter lite i en motsatt sits då jag har en Yamaha F50 som för ett tag sedan började låta lite konstigt men gick som vanligt. Lämnade in den till en mek som jag litar på och han sa att den gått varm och antingen hade sprucket block eller så hade topplockspackningen gett upp för det var en aning vatten i oljan. Termostaten var dålig och är nu bytt. Så jag funderar på att antingen sälja den (och naturligtvis vara öppen med varför jag säljer) eller köra med den tills den lägger av. 

Meken sa han trodde jag skulle få 25-30 för motorn vilket jag tror är alldeles för mycket.

Beräknad kostnad för rep var ca 45 timmar + material om det var blocket som hade spruckit.

Vet inte om jag bidragit till svar på din fråga men är intresserad av vad någon kunnig här på forumet svarar.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ChristerN 

Tack för att du delar med dig.

Det var bra information för mig fast det kanske inte är fallet för denna motor. 

 

Men det kan ha skett samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 15 år gammal motor är så gammal att man mer eller mindre får räkna med att den kan paja när som helst om man inte har väldigt god information som styrker få gångtimmar men framför allt att den inte varit i vattnet så mycket (tänk: suttit på en båt som trailats och bara sjösatts när det skulle åkas) samt, om saltvatten, sköljts med sötvatten efter varje körning. Korrosion är det som i första hand knäcker motorer.

 

Om den dessutom gått så varm att kolvarna blivit så stora att de fastnat (vilket det ju faktiskt handlar om) bör du iskallt räkna med att behöva ett helt nytt powerhead alternativt nya kolvar/ringar samt en borrning (om det går på "din" motor vet jag inte). Visst kan du köpa ett beg powerhead men vad har det varit med om? 

 

Har du bara 10000 och är beredd att chansa så gör det. Men tänk på att slantarna rinner iväg snabbt när det går sönder, det är alltid billigare att köpa något som fungerar från början även om det kostar mer initialt. Och vill/kan du leva med osäkerheten kan du ju lika gärna behålla din gamla motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter råd och eftertanke så hoppar jag över denna utombordare. 

 

Som du säger så är det nog bättre att satsa på något mindre riskfyllt alternativt en maskin som fungerar vid köp.

 

Tack för hjälpen! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Yamaha F50 i bra skick ligger ofta ute för runt 25. En defekt bör vara klart billigare. Det blir snabbt pengar om man ska fixa en motor. Är toppen lossad bör den planas och få ny packning. Lägg sedan till lite andra packningar och du är snabbt uppe i 5000kr om du inte har maskiner själv eller bra rabatter. Är det sedan honing + kolvar blir det betydligt mer. Ett nytt power head är lika med skroten om man inte hittar en def maskin att plocka ifrån.

 

MEN har man mycket tid och vill chansa räcker det kanske med massa tur med nya ringar och lite fulhoning av blocket. Slarvar man sedan med planingen av toppen vid återmontering blir kostnaden lite ringar och packningar dvs bara nån tusing. Sån tur har man dock sällan.

 

Jag hade kunnat ge 5000kr för en nypt maskin som går runt och ser ok ut i övrigt, men också varit beredd på att det skulle vara en chansning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...