Modesty77 2 Postad 26 December , 2017 Jag har en liten Magnifik Midget och jag har ingen kicktalja. Detta tänkte jag fixa nu. På masten tänkte jag fästa bombygel ( från Hjärtmans).https://www.hjertmans.se/produkter/segling-sakerhet/schacklar-byglar/byglar/bombygel På bomsidan tänkte jag använda mig av biltemas surrningsfäste vilken jag skulle fästa med rostfria popnitar. http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=surrningsfäste att använda bomfäste från en båtbutik är säker att föredra men prisskillnad mellan en sådan om biltemas surrningsfäste är betydande. Undrar om min lösning kan hålla och om ni har några synpunkter på det? Undrar även hur långt ifrån varandra ska dessa fäste sitta, alltså på bom respektive mast sida? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 26 December , 2017 (redigerade) Varför inte använda Hjertmans bombygel även på bommen? Inbillar mig att den sitter säkrare eftersom belastningen på nitarna blir i sidled i stället för rakt ut plus lättare att bocka för att passa bommen. Det råkar inte finnas någon ögla på mastfoten där man kan fästa kicktaljan med en schackel? Redigerad 26 December , 2017 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
delta160 2 Postad 26 December , 2017 Runt masten kan du säkert använda en dyneam loop, då behövs bara en enklel stopp som hindrar loopen att glida upp. har du lösfotat segel kan du använda samma metod på bommen. skall du fästa i bomnen så skall du nita med Monel popnitar, och helst undivka hål på dragsidan ( undersidan) . De flesta bombrott är vid kickfästet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 26 December , 2017 Håller med; kör ”bombygel” på båda ställena. Talja 1:4, dra ner hal-linan till sittbrunnen där du monterar en bättre råtta med bygel. Kör 8 mm lina, ingen värsting behövs utan en vanlig multiplait duger bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modesty77 2 Postad 27 December , 2017 Är det bara att borra ett hål igenom masten/ bomen vid instalation av bombygel? Har inte tänkt att det kan leda till bombrott!!! Kan man använda en rostfribult för ”bombygel” eller skall det vara Monel det med? Har aldrig sätt en Monel bult tidigare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 27 December , 2017 Man använder inte ”bult” (menar du maskinskruv..?) utan popnit. Monel-popnit säljs på välsorterade båttillbehörsbutiker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modesty77 2 Postad 27 December , 2017 Jag trodde att man använder en lång skruv ( jag skrev bult) som man sättermasten/bomen igenom när man monterar "bombygel". Men det ska nitas alltså med Monel popnitar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 28 December , 2017 Japp; popnita är vanligast. Alternativt är ju att demontera mastfot och bomnock så du kan montera med skruv och mutter, muttern hamnar då inne i bom eller mast. Besvärligt är det. Montera beslaget i dragriktniningen så du inte får bryt, så blir det starkt. Du behöver en rejäl popnittång, fråga runt lite i bekantskapskretsen eller på klubben så finns det säkert någon som kan låna ut, eller så köper du Biltemas stora för några hundringar (men du ville ju spara pengar, så låna blir ju billigast) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 28 December , 2017 Krångla inte till det! Glöm skruvar. Och nog förslår väl Biltemas enkla tång för 8 nitar? Jag köpte en förmodligen ännu enklare tång för 55 år sedan, använder den kanske vartannat år, svär lite över den varje gång men den funkar och är ovärderlig när man behöver den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 December , 2017 Kanske har du redan ett fästhål i mastfoten typ som i bilden? I så fall behövs bara nån lämplig schackel i hålet. Blir förmodligen bättre dragvinkel om infästningen är lågt placerad nära däcket, ett fäste i själva maströret blir onödigt högt? För bomfästet skulle jag också satsat på monel-popnit, RF-skruv korroderar aluminiumet och sitter nog bara stadigt första säsongen. [När jag handlade ett fäste plus monelnitar (Viking Yacht) så fick jag låna med mig en rejäl popnittång några timmar mot en slant i deposition. Eller om du bara behöver nita i bomen så kanske den kan tas med till butik/ riggverkstad? Kanske värt att ha i åtanke?] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser