Gäst Postad 26 December , 2017 Jag var nere i båten som ligger förtöjd i vattnet och upptäckte att jag hade fått in en mink som bajsat ner så jag blev galen. Den har varit inne i två av akterns stuvutrymmen och banne mig tagit sig in till babord akterkoj också genom ett litet hål som var inspektionslucka. Den behöver inte stora hål för att komma igenom märker jag. Den har tagit med sig mat in som den hade gömt i en av mina stövlar och den hade mumsat på den också för det låg mycket fiskfjäll på mattan. Mycket lukt här förstår ni. Jag har också hittat ett ställe där den har legat länge så den har inte bara varit inne och vänt. Nu har det storstädats och alla lortar är borta. Hoppas också att minken är borta och inte kommer in igen. Troligtvis så har den kommit upp genom att klättra på aktertamparna då de har doppat i vattnet. Nu är de lyfta en bra bit upp så den inte kan ta den vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 26 December , 2017 Mink luktar väl dessutom pyton. Fräste upp en mink som troligtvis en räv grävt ner i mitt trädgårdsland. Så snabbt har jag aldrig grävt en mycket djupare grop och puttat ner minkresterna i. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 December , 2017 Råttskydd är bra på tamparna. Min båtgranne fick sätta det på landkabeln i båthuset sen en råtta gott ombord den vägen för att fira jul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 26 December , 2017 Råttskydd föga hjälp mot mink. Så när en mink kom simmande, klättrade ombord med hjälp av "badstegen" på fiskebåten. Hade besvärmed att jaga den överbord. Stretta ner med sitt piss, luktade "apa" ombord i flera veckor efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 27 December , 2017 Det finns elektroniska skadedjursskrämmor, alstrar något för oss ohörbart ljud, lär fungera på alla gnagare, minkar, mårdar, sorkar och liknande kreatur (enligt reklamen i alla fall). Jag satte ut en i trädgården för att skrämma bort råttor och sorkar, och det lyckades. Nu är ju visserligen hunden ute ganska ofta, och den har ju naturligtvis en avskräckande effekt, men den vaktar ju inte trädgården varje dag. Även en orädd hund reagerar på denna skrämmare, tar gärna en omväg runt apparaten, likaså grannskapets kattor, om den är påslagen. Dessvärre tar batterierna snabbt slut, men det kanske finns sådana för 12 eller 230 volt, kolla på Conrads, där köpte jag min för många år sedan. Men stora skivor på förtöjningslinor och landströmskabeln är ju oslagbart, om nu minken kommer landvägen, vilket ju inte är självklart, så du får väl hissa upp badstegen också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 December , 2017 7 timmar sedan, Georg_Ohm säger: du får väl hissa upp badstegen också. Inte så lätt. "Badstegen" är en räddningsstege som är permanent bultad i skrovet. Stegen syns dåligt på det suddiga fotot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 27 December , 2017 Just nu, Lasse-L säger: 7 timmar sedan, Georg_Ohm säger: du får väl hissa upp badstegen också. Inte så lätt. "Badstegen" är en räddningsstege som är permanent bultad i skrovet. Stegen syns dåligt på det suddiga fotot. Har den fasta steg under vattnet och inte går att fälla upp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 December , 2017 Min stege sitter en bra bit ovanför vattenytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 27 December , 2017 (redigerade) 16 minuter sedan, Lasse-L säger: Inte så lätt. "Badstegen" är en räddningsstege som är permanent bultad i skrovet. Stegen syns dåligt på det suddiga fotot. Tja, inga problem tycks ju vara olösbara för dig.... Kanske en rörelsesensor som aktiverar en kraftig spolpump med ett munstycke riktat mot räddningsstegen (det är ju så man försöker hålla piraterna borta från handelsfartyg, dock med 100-faldigt kraftigare pumpar). Kan när den inte används till minkjakt med fördel användas till automatisk ankaravspolning.... Redigerad 27 December , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 December , 2017 1 timme sedan, Georg_Ohm säger: Tja, inga problem tycks ju vara olösbara för dig.... Detta "problem" är inte stort. Jomenvisst kan jag "lösa" det. Har inte löst det, för det är mycket sällan som jag råkat ut för det de sista 15 åren. "Stegen" är trenne fasta steg som är bultade i skrovet akterut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 27 December , 2017 16 minuter sedan, Lasse-L säger: Detta "problem" är inte stort. Jomenvisst kan jag "lösa" det. Har inte löst det, för det är mycket sällan som jag råkat ut för det de sista 15 åren. "Stegen" är trenne fasta steg som är bultade i skrovet akterut. Nej, jag tvivlar inte på det. Minkbesök ombord hör väl knappast till vanligheterna, och än mindre sannolikt är det väl om de äntrar båten akterifrån via dessa steg. Annars kanske en sådan där stängseltransdormator till elstaket kunde ha en avskräckande effekt om den kopplades på insidan skrovet till fotstegen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 December , 2017 4 timmar sedan, Georg_Ohm säger: Annars kanske en sådan där stängseltransdormator till elstaket kunde ha en avskräckande effekt om den kopplades på insidan skrovet till fotstegen.... Fy fasen tänk om gömt stänga av och sen badar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser