Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Funkis

Saltvatten in i VV-beredaren, funkar det?

Rekommendera Poster

God fortsättning på julens helger. Sitter och funderar på våren båtprojekt...

 

Funderar på att köra varmvattenberedaren via sjövatten istället för sötvatten. Någon med erfarenhet av det? Fördelen är ju obegränsat med varmvatten till disk och avskiljning plus mer sötvattenkapacitet. Och jag har redan ett sjövattenfilter monterat så just det oroar mig inte (smuts i vattnet och jag ligger mest i naturhamn )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju visserligen svårt att förstå fördelarna med det, men om du är övertygad om att uppvärmt havsvatten är bra, lägger jag inte fingrarna emellan så långt.

 

Men jag är osäker på om vv-beredare i allmänhet är ämnade för saltvatten, det är väl förvisso rotsfritt material i dessa, men kolla vilken kvalitet det är, jag vet att "rostfritt" rostar rätt så bra, syrafast funkar böttre, iallafall i Skagerack och Kattegatt.

Sedan lär det ju bli en hel del avlagringar av uppvärmt havsvatten, det blir det ju även av sötvatten, nen inte i samma grad.

 

De gångerna jag sköljer disk i saltvatten tar, jag upp det med en hink i en lina, har inte ens pump och tappställe för sådant vatten ombord.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en överbliven VVB på 8 liter, planen är att sätta den sjövattensystemet. Fungerar perfekt på Vänern, körde en gasalberedare så. Det var härligt att duscha länge i sittbrunnen när det var 12° i luften.

Beredarna ska ju vara rostfria men kanske inte syrafasta. Men gamla passagerarfartyg hade sjövattenspolning på toaletterna, rören var galvade och höll ett antal år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig VVB till villan med rostfri tank funkar dåligt med kloridhaltigt/salt vatten, då är en emaljerad beredare ett bättre val.

 

Sedan vet jag inte hur varmvattenberedare för båtar funkar, men kanske är de bättre än VVB för villa. Enligt Thermoprodukter är deras beredare tillverkade i "det bästa rostfria materialet" vad det nu innebär.

 

Kontakta tillverkarna och fråga tycker jag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ställde frågan till Thermoprodukter för några år sedan. Deras svar var: Det är inga problem med havsvatten i våra beredare (skulle gälla både ost- o västkusten).

 

Så jag satte en trevägsventil på matningen till min vv-beredare. En ingång för sjövatten och en för färskvatten. Främst tänkt för turer i Bottenhavet där det kan vara långt mellan tappställen för färskvatten och inte så aggresivt vatten. Skönt att ha obegränsat med varmvatten till duschen när det är kallt i vattnet.

 

(Därmed inte sagt att det är riskfritt med alla fabrikat av vv-beredare.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Lasse-L säger:

Är med och kör en större motor 750 Hkr som är sjövatten kyld.

Viktigt att  motortempen inte blir högre än 60 grader.

Pga saltavlagringen.

Samma borde gälla för ditt varmvatten.

http://www.fastlooper.com/video/?id=M_oIDgJ8CVk

 

maskin.jpg

Vilka härliga motorer du omger dig med, lägg gärna in lite bilder på dessa tingestar då ni servar eller går igenom motorerna. Skitkul att kolla in dessa blyklumpar, Kollade in ditt videoinlägg tidigare. Tack:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, kossor säger:

Vilka härliga motorer du omger dig med, lägg gärna in lite bilder på dessa tingestar då ni servar eller går igenom motorerna. Skitkul att kolla in dessa blyklumpar, Kollade in ditt videoinlägg tidigare. Tack:)

 

Det är fantastiskt vilket jobb en del "gubbar" lägger ner för att bevara gamla "museibåtar"

 

Har ett par kompisar på Smögen som jobbar med fiskebåten Asta och speciellt dess tvåcylindriga tändkulemotor.

 

Motorn har renoverats och det har varit lite problem i samband med detta. Det handlar ju inte om toppar av aluminium, som man lyfter av för hand, utan det är spaklyftblock och spett som måste hantera i ganska trånga utrymme.

 

All heder åt dessa entusiaster.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:

 

Det är fantastiskt vilket jobb en del "gubbar" lägger ner för att bevara gamla "museibåtar"

 

Har ett par kompisar på Smögen som jobbar med fiskebåten Asta och speciellt dess tvåcylindriga tändkulemotor.

 

Motorn har renoverats och det har varit lite problem i samband med detta. Det handlar ju inte om toppar av aluminium, som man lyfter av för hand, utan det är spaklyftblock och spett som måste hantera i ganska trånga utrymme.

 

All heder åt dessa entusiaster.

Ljudet från dessa tändkulor är bättre än det bästa man kan tänka sig....;) Finns en gammal flotbåt här som heter tomten, en gammal tändkula i den med, startas med tryckluft och två brännare underbar musik när den tjoppar igång. Håller helt med dig heder till dem som vårdar detta fantastiska kulturarv.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreningen i Lysekil har smakprov på tändkuledunk på sin hemsida.

 

http://www.llaurin.se/

De har även ett par CD-skivor med motordunk att sälja.

Vid nåt tillfälle fantiserade jag om att utrusta båten med en bra ljudanläggning och förse den med tändkuledunk av olika slag. Ett "Tjovrör" med rökmaskin hade också varit kul.

Tänk att starta upp CD-spelaren med tänkuledunk - backa ut från kajen och stäva ut ur hamnen med dunket av en fiskebåt och röken synkroniserad till dunket.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en FB-grupp, "Tändkulans Vänner". Mycket ljud och bild!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då drar jag slutsatsen att förutom ökad risk för rost i vv-beredaren så finns fördelen med minskad sötvattenförbrukning / obegränsat med varmvatten ( bara jag hinner värma förstås ) 

 

Och det finns stora motorer! God fortsättning alla, snart är det sommar igen!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Funkis säger:

Då drar jag slutsatsen att förutom ökad risk för rost i vv-beredaren så finns fördelen med minskad sötvattenförbrukning / obegränsat med varmvatten ( bara jag hinner värma förstås ) 

 

Och det finns stora motorer! God fortsättning alla, snart är det sommar igen!

Ja das ist Korrekt!

 

Jag har en KAD43 och en vv-berdare på 30 liter, vattnet blir ljummet efter fem minuter på tomgång, varmt efter 10 minuter. Med belastad motor går det snabbare.

Jag har ju andra referensramar då jag seglar i elektrolyten i västerhavet, men i mer saltfattiga innanhav och insjöar kanske det funkar... men med risk att vv-beredaren tar slut snabbare än om man enbart värmer kommunalt dricksvatten i den.

Angående dusch ombord, så badar vi i saltvatten använder vanlig tvål och schampo, brukar funka rätt bra. Sedan tar vi en snabb sötvattenavspolning efteråt.

 

Det är den badande hundens päls som kan bli problematisk, pälsen blir som svinto om den inte sköljs ordentligt i sötvatten.

 

Kraftigt nedsmutsad disk fördiskas nån enstaka gång i havsvatten, men annars är det sötvattendisk som gäller, jag har 80 x 70 liter färskvatten samt i förekommande fall 3 x 10 liter i dunkar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Ja das ist Korrekt!

 

Jag har en KAD43 och en vv-berdare på 30 liter, vattnet blir ljummet efter fem minuter på tomgång, varmt efter 10 minuter. Med belastad motor går det snabbare.

Jag har ju andra referensramar då jag seglar i elektrolyten i västerhavet, men i mer saltfattiga innanhav och insjöar kanske det funkar... men med risk att vv-beredaren tar slut snabbare än om man enbart värmer kommunalt dricksvatten i den.

Angående dusch ombord, så badar vi i saltvatten använder vanlig tvål och schampo, brukar funka rätt bra. Sedan tar vi en snabb sötvattenavspolning efteråt.

 

Det är den badande hundens päls som kan bli problematisk, pälsen blir som svinto om den inte sköljs ordentligt i sötvatten.

 

Kraftigt nedsmutsad disk fördiskas nån enstaka gång i havsvatten, men annars är det sötvattendisk som gäller, jag har 80 x 70 liter färskvatten samt i förekommande fall 3 x 10 liter i dunkar.

5600 liter? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Jag har en KAD43 och en vv-berdare på 30 liter, vattnet blir ljummet efter fem minuter på tomgång, varmt efter 10 minuter.

 

Har man en kraftig motor så kan man värma sjövatten med en plattvärmeväxlare för några hundra.

För 15 liter/min går det åt 21kW att kontinuerligt värma vatten från 15 till 35°C.

Värmen man praktiskt får ut ur kylvattnet är ungefär lika många kW som hästkrafter på propelleraxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vaddå då, femtusensexhunda liter dricksvatten ombord är väl inget konstigt med det!?

Kan väl ana en "viss" irritation hos dem som väntar på slangen i gästhamnarna, det är ju vanligtvis rätt dåligt tryck och flöde längst ut på bryggorna...

 

Nej, det skall vara ett plus, 80 + 70 liter i tankar, samt 3 x 10 liter i lösa vattendunkar.

Ibland händer det även att några PET-flaskor fylls som ställs i kylskåpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...