Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
gladius

Flygfoto?

Rekommendera Poster

Jag var kanske inte helt allvarlig med mitt inlägg. Kollade du ens filmen? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, raol säger:

Jag var kanske inte helt allvarlig med mitt inlägg. Kollade du ens filmen? ;)

Jag förstod det, jag ville bara i all vänlighet dra det kanske lite väl långt med tanke på det nya reglerna o hur märkligt det blir för många modellflygare framöver. . 😉

Beklagar att jag kanske drog det lite väl långt men tanken var med glimten i ögat. ☺

Såg filmen, 🙄

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En viktig fråga är vad man vill använda flyggrejen till. Jag vill skapa "kartor". Det kräver en bättre=tyngre kamera. Jag vill också ha större räckvidd vilket också kräver en starkare (tyngre) FPV sändare.

Sen vill jag gärna "kolla läget" i naturhamnar mm.

Hög startvikt och lång räckvidd gör flygplanet mer lämpligt.

Vill man spana runt i närområdet och kolla detaljer så är quadcoptern lämpligare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, per_62 säger:

Om man behöver lyftkraft samt vill ha lång flygtid så är nog en flygande vinge ett bra alternativ.

Ja men nu börjar det likna något!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder själv en DJI Mavic Pro för flygfoto och lite film. Köpte den i somras och har flugit lite från båten men endast då båten är stilla, startar och landar på solpanelen. Misstänker att jag har den enda båten med helikopterplatta i Vättern :)

Gjorde en bild på hamnen (Svedåns hamn, Baskarp) och jag tycker man får bra överblick

Skärmklipp.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En QuadH20 från www.quadh2o.com för $850 som är vattentät, flyter om den skulle hamna i vattnet, kan starta från vattnet, har FPV och bär en GoPro. Samt kajak med Helikopterplatta!
Men vad dessa drönare låter!
https://youtu.be/SHNrovV0jrc

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Gaidin säger:

Gjorde en bild på hamnen (Svedåns hamn, Baskarp) och jag tycker man får bra överblick

Den typen av bilder är värda guld i synnerhet om kan komplettera med bilder rakt ovanifrån.

10 timmar sedan, per_62 säger:

En QuadH20 från www.quadh2o.com för $850 som är vattentät, flyter om den skulle hamna i vattnet, kan starta från vattnet, har FPV och bär en GoPro. Samt kajak med Helikopterplatta!

Intressant. En svårighet är att få dit en gimbal som också är det.  Gimbalen är nödvändig för att få stabila bilder! Jag följde ett projekt med en vattentålig drönare men den blev aldrig färdig....

En del kör med Sony RX100 som kamera, betydligt bättre än GoPro.

Nedan ser man tydligt att GoProns stora vidvinkel ställer till det.

GoProBild.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snygg ny drönare pseudonym! Vad har du för flygtid med en sådan? Samt använder du FPV så att man kan få en vy i ett par glasögon eller skärm som piloten skulle ha haft ombord?

Volvo Ocean race båtarna har med sig två DJI phantom 4 pro drönare som har givit riktigt fina bilder, tex från MAPFRE.

Samt ett klipp från olika båtar när det blåser mer.
Man släpper iväg den från handen och fångar upp den helst med tjocka handskar på händerna för att slippa skador på fingrarna.
Dessa är inte vattentäta men även om dom skulle vara det och flyta på vattnet så skulle dessa kappseglingsbåtar inte vända och leta efter en drönare.
Men för en glad amatör som vill leka i viken eller under gång så kan det vara bra med en vattentät drönare  som flyter. Det kommer säker fler alternativ av dessa framöver.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, pseudonym säger:

Min senaste är nu klar för action.

Grym!

44 minuter sedan, per_62 säger:

fångar upp den helst med tjocka handskar på händerna för att slippa skador på fingrarna.

Det gör inte så ont. Inte jämfört med att starta 5cc glödstiftsmotorer!

Är det inte väldigt blåsigt så är de lätt att fånga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, per_62 säger:

Snygg ny drönare pseudonym! Vad har du för flygtid med en sådan? Samt använder du FPV så att man kan få en vy i ett par glasögon eller skärm som piloten skulle ha haft ombord?

Volvo Ocean race båtarna har med sig två DJI phantom 4 pro drönare som har givit riktigt fina bilder, tex från MAPFRE.

Samt ett klipp från olika båtar när det blåser mer.
Man släpper iväg den från handen och fångar upp den helst med tjocka handskar på händerna för att slippa skador på fingrarna.
Dessa är inte vattentäta men även om dom skulle vara det och flyta på vattnet så skulle dessa kappseglingsbåtar inte vända och leta efter en drönare.
Men för en glad amatör som vill leka i viken eller under gång så kan det vara bra med en vattentät drönare  som flyter. Det kommer säker fler alternativ av dessa framöver.

Flygtiden beroende på om man hovrar eller flyger runt vilket man oftast gör ligger på 15-18 minuter, oxå beroende på hur stark vind det är givetvis. Batteri byter man på under en minut med omstart och att gps:en ska återfå kontakten. Har fpv glasögon till bägge mina större drönare för att kunna avgöra vad kameran jag filmar med siktar på. Jag flyger aldrig utom synhåll kan tilläggas då det inte ger mig något extra i flygkänslan. Denna drönaren är ihopsatt av ett kitt där motorer och all elektronik inte ingick. Kameran som filmar är en Gopro hero5 session som styrs via radion på en gimbal (en gyroförsedd 3D hållare). En mindre kamera med separat videosändare som jag då ser i glasögonen. Kostnaden för denna drönaren ligger på ungefär 11-12 tusen plus radion som jag ändå har till annat. Rotordiametern är 58 cm (cc- mått mellan motorer, propellrar tillkommer med 11 tum) mellan motorer att jämföras med min något mindre som ändå är på 48 cm, detta att jämföras med DJI Phantom som då är 4-motoriga och är 45 cm. Om en av mina motorer ger upp eller en propeller går sönder kan jag fortfarande landa den vilket inte går med en DJI. 

Sky-Hero little six heter denna och inköptes från Hobbyking.com som ett chassiekitt för 1500:- ungefär. Min andra är en Yuneec Typhoon H och kostade när jag köpte för ett år sedan över 16 tusen, dock med 4 batterier som ger den en flygtid på totalt över en timma. På den tiden har man nästan filmat 45-60 minuter vilket blir mycket att redigera efteråt.

DJI Mavic är visserligen mycket mindre och hanterbar och smidig att ta med sig men jag anser att radiotekniken i den och att man måste använda sin mobil eller Ipad för att kunna kommunicera helt och se det som kameran ser är undermåligt och mer en leksak än en fungerande drönare som bara ska funka utan problem. 

https://hobbyking.com/en_us/sky-hero-little-six-frame-kit.html

Här en annan liknande men billigare och utan en skyddande kaross ovanpå.

https://hobbyking.com/en_us/s550-hexcopter-frame-kit-with-integrated-pcb-550mm-black.html

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kan det gott få bli lite varmare i luften så flygtiderna blir längre. :-(

E2EC0D2E-63E8-4758-B7AF-A674674836E0.jpeg

F090E0B4-104A-40D7-BEE5-11216DBC3594.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I pågående Volvo Ocean Race filmas och fotograferas det en hel del vilket informeras om lite mer i detalj i dagens Daily Live. Inte lätt att hålla kamerorna torra i en så pass blöt båt som pressas maximalt under alla etapper jorden runt. Drönarna ger en annan dimension till bilderna jämfört med att kameran hela tiden är ombord på båten. Lite kul även med en actionkamera på en balanserad roterande pinne fastsatt på en hjälm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@makke_the_muss Riktigt bra fartig film från den snabba Shaw12 som seglar upp till ca 25 knop! Filmen är från en Garmin Virb 360 kamera.

Här är en kul liten videosnutt från båten Turn the Tide on Plastic när man leker med drönaren  i doldrums i väntan på vind ner till Auckland. Oväntat leder nu Turn the Tide on Plastic efter lyckosam segling i lätta vindar. Målgång i Auckland blir troligen den 27/2.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En snabb bild på en kamrats båt. Tagen på 8 meters höjd med shallow fokus.

F52C7634-6F48-45C9-A16A-097FCDD997D1.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att någon av drönarna från DJI skulle fungera bra för att fota från en båt. De nyare modellerna går det inte att flyga in i saker med och landar inte på fel underlag t.ex. vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...