tobbo166 10 Postad 19 December , 2017 (redigerade) Hej! Byter många Genomföringar under vattenlinjen. 70-tals båt Norlin 37 med kraftigt skrov. Metod: http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20140307/fem-vanligaste-misstagen-kloka-batagare-gor Denna följer kokboken: https://drive.google.com/file/d/1QkKhbH6nl3ZWH7Y5KF332ClF_bdq6Rv0/view?usp=drivesdk Fick tom loss den på insidan! Denna gör det inte: https://drive.google.com/file/d/1QlWZXPGrewlwRz099sSYSboRmbXSF_Gq/view?usp=drivesdk Törs inte slipa ner mer för att hitta kransen på utsidan. Redan det jag gjort kräver en del plastande i vår! Detta är intag för sjövatten till diskho och varmvattenberedare. Om det är original anno 1974, plastade man in kransen på utsidan (som gängar på Genomföringen/röret som träs igenom inifrån) som håller fast Genomföringen på plats, inne i skrovets laminat!? Verkar ju inte klokt. Eller har man laminerat dit ett rör inifrån utan att ha nåt som håller det på plats på utsidan? Om det är så tokigt (ser inget bra med den metoden att montera Genomföringar?) så har jag väl bara ett val: hålsåga utifrån, nära samma diameter som rörets ytterdiameter på insidan, bortse från ev krans halvvägs in i skrovet, montera ny genomföring (med krans på utsidan!). Tänkte ta brons eller komposit. Vilket är bäst? Redigerad 19 December , 2017 av tobbo166 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 December , 2017 Det är inte så att det är den "amerikanska" typen med en ofta trekantig platta på insidan och där själva genomföringen skruvas in utifrån? Komposit är troligen bäst men brons har man några tusen år erfarenhet av. Därför hade det varit mitt val. Dessutom gillar jag bonding. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 December , 2017 12 timmar sedan, bhemac säger: Det är inte så att det är den "amerikanska" typen med en ofta trekantig platta på insidan och där själva genomföringen skruvas in utifrån? Komposit är troligen bäst men brons har man några tusen år erfarenhet av. Därför hade det varit mitt val. Dessutom gillar jag bonding. Är det så att det är "amerikanska" typen, byt då inte, för bättre kvalite får du inte! Var gärna lite försiktig med vinkelslipen. De flesta genomföringar byts i onödan, många till sämre kvalite. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 20 December , 2017 23 timmar sedan, bhemac säger: Det är inte så att det är den "amerikanska" typen med en ofta trekantig platta på insidan och där själva genomföringen skruvas in utifrån? Komposit är troligen bäst men brons har man några tusen år erfarenhet av. Därför hade det varit mitt val. Dessutom gillar jag bonding. En del tycker komposit. Får bli det eller brons. Vad menar du med bonding? Ser ingen trekantig platta på insidan. Har två andra genomföringar som troligen är original 1974 från varvet. Det är de två självlänsarna, babord och styrbord. De ser ut så här: https://drive.google.com/open?id=1VnDC5z0_z7j91HRyIRAJ0HeTJWXx-GYs https://drive.google.com/open?id=1LxedSvjPUvGbCgJ_61uEKcE4Cmt1qmlb https://drive.google.com/open?id=1FHhZHby0prCn92Y3FNT2aiCYrWBmdvFT Vill byta ratten till kulventil, men nog att glömma att få isär. Vad är det för material tro? Skrapar jag verkar det vara koppar eller brons. Ska man låta dem sitta kvar? Kapa röret nära skrovet? Men då är man väl på hal is, hur ska man få dit något på den rörstumpen som är att lita på. Måste nog byta ut dem? Den första genomföringen jag postade om, intag för sjövatten, den ser ut lite som självlänsarna på insidan, laminatet går upp lite på röret, men mindre diameter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 December , 2017 Ser lite udda ut. Det behöver inte vara en trekantig platta, Kan vara lite olika varianter. googla tex seacock. Min gissning är att det är en platta som plastats fast och sen är genomföringen skruvad utifrån. Det som tala för det är att röret inte är helgängat. Jag TROR det är brons. Ventilen får du bort om du värmer, jag är våldsam och använder gas men det borde gå med varmluft. Ventilen gå att plocka ner i småbitar. Rengör och smörj så håller de säkert 43 år till. Det verkar vara välgjort och av bra material, byt så lite som möjligt! Bonding=alla större metallsaker (tankar, motor, pushpit mm kopplas ihop elektriskt. Samma med bordsgenomföringar. Mycket vanligt i USA - som har procentuellt färre åskrelaterade skador än vi. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 20 December , 2017 5 minuter sedan, bhemac säger: Ser lite udda ut. Det behöver inte vara en trekantig platta, Kan vara lite olika varianter. googla tex seacock. Min gissning är att det är en platta som plastats fast och sen är genomföringen skruvad utifrån. Det som tala för det är att röret inte är helgängat. Jag TROR det är brons. Ventilen får du bort om du värmer, jag är våldsam och använder gas men det borde gå med varmluft. Ventilen gå att plocka ner i småbitar. Rengör och smörj så håller de säkert 43 år till. Det verkar vara välgjort och av bra material, byt så lite som möjligt! Bonding=alla större metallsaker (tankar, motor, pushpit mm kopplas ihop elektriskt. Samma med bordsgenomföringar. Mycket vanligt i USA - som har procentuellt färre åskrelaterade skador än vi. Tack. Ska försöka få isär ventilen på insidan på självlänsarna. Innan jag provar att värma, kan ev ordna med gas (brandsläckaren intill!), jag ska inte bädda in i diesel mha plastpåsar och låta stå ett tag? Vet inte om diesel eller 5-56 är bäst i det fallet förresten. Sen kanske man kan göra en skåra med vinkelslip i det som ska bytas och få in något att bryta med eller en huggmejsel osv. Ska man vrida när det är varmt, eller värma och vänta till det svalnat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 December , 2017 4 minuter sedan, tobbo166 säger: Ska man vrida när det är varmt, eller värma och vänta till det svalnat? Vänta inte. Ytterligare en gissning: Man ha använt Loctite det släpper så fint med lite värme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 29 December , 2017 Hej! Fick loss delarna! Gula gängor, fina, tror det är mässing? Måste jag köpa mässingsdelar då, tex kulventil, krök mm? Vad händer om jag monterar brons på genomföringen och den är av mässing? Elektrolys? Men ganska lika material väl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 29 December , 2017 På 2017-12-19 på 21:34, tobbo166 säger: Tänkte ta brons eller komposit. Vilket är bäst? Om du är osäker på materialet i det du vill spara så funkar ju komposit med allt. Tänk bara på att kompositen har större godstjocklek och får därför mindre hål för samma storlek jämfört med motsvarande av metall. Detta löses genom att gå upp en storlek. Problemet blir då att andra änden av slangen är en annan storlek... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 December , 2017 3 timmar sedan, tobbo166 säger: Vad händer om jag monterar brons på genomföringen och den är av mässing? Det ska inte vara något problem. Det är svårt att skilja brons/mässing, jag skulle gissa på att du har brons eftersom det verkar vara en välgjord installation och då brukar man kosta på sig brons. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 30 December , 2017 Hej! Jag har googlat tills ögona blöder. Brons = koppar + tenn. Koppar = grundämne, ingen legering Mässing = koppar + zinc. Något förenklat. Brons och koppar reagerar inte alls på magnetism. Mässing reagerar svagt på magnetism. Kylskåpsmagneten reagerar svagt på mässingslampa hemma. Reagerar inte alls på genomföringen. Återstår brons eller koppar. Metoden med salpetersyra verkar ogenomförbar. Kan man testa med vinäger + salt? Såg ett klipp men förstår inte vad han pratar om, konstig dialekt: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 219 Postad 31 December , 2017 (redigerade) Kanske denna länk kan ge lite hjälp: "Behöver vi vara oroliga för våra bordgenomföringar?" Skrapa med en kniv och kolla färgen, gäller detaljer av mässing: - Blir ytan gul och blank - ok - Blir ytan röd/brun - byt snarast - Har ytan röda/bruna fläckar - byt snarast Men hur kan man kontrollera om det är brons i en bordgenomföring? Möjligen kan man med denna länk se skillnaden: "Seacock & Thru-Hull Primer/Pre Information" Brons har ofta en mer "sandig yta" och har en mörkare guldfärgad yta jämfört med mässing. Även läsvärt "Seacock Failure Testing" Redigerad 31 December , 2017 av per_62 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 1 Januari , 2018 Brons är billigare än komposit. Det är troligtvis brons jag har, vill vara 100%. Kan brons få grön utfällning som koppar? Kanske lite om >40 år? Kan mässing någonsin bli grönt? Ganska tunga delar. Jag ska räkna ut densiteten, bör vara något lägre än koppars, pga tennet. Ang måtten. De stoser med gängor jag har i båten har yttermått: 1. Självläns. Yttermått toppen av gängorna på röret som sitter i skrovet = 48 mm. Kranen som satt på den var märkt 1 1/2 ". Märkligt då 2" = 50 mm. Tittar man här: https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/rordelar/kulventiler-komposit/kulventil-komposit-1-1-2-tum Kan jag montera den på genomföringen? Hur funkar det här med inner och yttermått mm? 2. Intag sjövatten. Yttermått gängor stos i skrovet = 20,75 mm. Vad för genomföring passar på den? Om man tittar här: https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/rordelar/kulventiler-komposit ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Januari , 2018 5 minuter sedan, tobbo166 säger: Kan brons få grön utfällning som koppar? Visst kan brons bli grön. Kolla på ett museum med bronsåldersprylar. Spelar det någon roll om det är brons eller mässing? Båda lär hålla längre än du Rörmått avser rörets innerdiameter. 11/2" rör är alltså ca 38mm invändigt men utvändigt ca 48 mm. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 1 Januari , 2018 (redigerade) Hej Här finns tabell.http://www.nn-energy.se/doc/rorgangor.pdf Hälsningar Ove PS Bhemac svarade under tiden jag letade. Redigerad 1 Januari , 2018 av Ove-T 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 1 Januari , 2018 (redigerade) Tack! Snart mycket övertygad om att vi har brons. Vad ska man ta för tätning när man gängar ihop delar? Lin med tätningsmassa, gängtejp, loctite eller sikaflex? Vill uppnå: maximalt tätt men möjligt att demontera (ok om man måste värma). Om vi monterar brons mot komposit nånstans, gäller samma principer för tätmaterial som om brons mot brons? Redigerad 1 Januari , 2018 av tobbo166 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 1 Januari , 2018 Hej Jag använder Tangit gängtätningstråd, annars fungerar alltid lin och pasta. Hälsningar Ove 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 1 Januari , 2018 30 minuter sedan, Ove-T säger: Hej Jag använder Tangit gängtätningstråd, annars fungerar alltid lin och pasta. Hälsningar Ove Hej, lin och pasta har gott rykte för dieselanslutningar. Kan väl lika gärna använda det till allt ombord, oavsett om färskvatten, sjövatten, diesel, etc? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Januari , 2018 I vår källare satt en kran från 40-talet, monterade med lin och pasta. Den tog jag bort och satte satte tillbaka. Snortätt. Det enda var att jag fick värma lite på den för att den skulle lossna. Annars fungerar ju Loctite perfekt men man behöver mer värme för att lossa. Sen måste gängorna rengöras ordentligt innan återmontering. Eftersom jag är lat så passar lin och pasta mig bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 1 Januari , 2018 (redigerade) 5 timmar sedan, bhemac säger: I vår källare satt en kran från 40-talet, monterade med lin och pasta. Den tog jag bort och satte satte tillbaka. Snortätt. Det enda var att jag fick värma lite på den för att den skulle lossna. Annars fungerar ju Loctite perfekt men man behöver mer värme för att lossa. Sen måste gängorna rengöras ordentligt innan återmontering. Eftersom jag är lat så passar lin och pasta mig bättre. Jag kör nog på Trudesign komposit på watski, för de Genomföringar där stos i misstänkt brons sitter kvar i skrovet. Läste nånstans att de ska monteras med teflontejp, i andra hand loctite, så kanske inte lin på komposit? Kan man få problem med olika varianter på gängor, som han på Pbase Cruising Compass skriver? Han tycker man ska montera Groco med stor fläns. Han förklarar ej hur göra på skrovets utsida med de tre bultarna? Groco kostar äckligt mycket så går ju inte... Han menar att om Genomföringen inte har flänsen på skrovets insida kommer den lossnar om något tungt ramlar på den. Finns det billigare brons- eller kompositgenomföringar med fläns? Där jag byter hela kan jag ju ta brons. Redigerad 1 Januari , 2018 av tobbo166 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 2 Januari , 2018 Det är egentligen den här typen av genomföring man ska montera enligt oraklet på Pbase: https://www.westmarine.com/buy/apollo-valves--full-port-flanged-bronze-seacocks--P011_332_003_006 tänker han att de tre bultarna träs in från utsidan av skrovet? Vad för brickor? Hur stora? Syrafasta bultar eller vilket material? Borde vara bronsbultar? RF/syrafast är ju värdelöst i vattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 2 Januari , 2018 Så här ser sjövattenintaget ut, vad är det för slags? Ska bort, eller bra variant som bhemac förslår ovan? Man undrar hur röret som är nerstoppat sitter fast inuti? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 Januari , 2018 Kanske detta kan räta ut några av dina frågetecken. Detta är topp kvalite av genomföringar, med smörjnippel, dräneringsplugg, valbart läge av armen vid stängt läge, och skruv för eventuell bondning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 Januari , 2018 15 minuter sedan, tobbo166 säger: Så här ser sjövattenintaget ut, vad är det för slags? Ska bort, eller bra variant som bhemac förslår ovan? Man undrar hur röret som är nerstoppat sitter fast inuti? Efter att tittat på alla dina bilder noggrant, ser jag ingen anledning att sätta in någon åtgärd på dina genomföringar! Jag ställer mig helt bakom behemacs uppfattning. Som jag skrivit tidigare "de flesta genomföringar byts i onödan, och många gånger till sämre" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Januari , 2018 13 timmar sedan, tobbo166 säger: Kan man få problem med olika varianter på gängor, som han på Pbase Cruising Compass skriver? Bara om det är NPT, amerikansk, konisk rörgänga men det det brukar man se att den är ju st konisk. Varför återanvänder du inte befintliga ventiler? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 2 Januari , 2018 Inspirerad av diskussionen här skrapade jag på mina genomföringar, årsmodell -76. I skick som nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 2 Januari , 2018 21 timmar sedan, tobbo166 säger: Tack! Snart mycket övertygad om att vi har brons. Vad ska man ta för tätning när man gängar ihop delar? Lin med tätningsmassa, gängtejp, loctite eller sikaflex? Vill uppnå: maximalt tätt men möjligt att demontera (ok om man måste värma). Om vi monterar brons mot komposit nånstans, gäller samma principer för tätmaterial som om brons mot brons? Gängtätning är ju en slags religion. De som favoriserar metoder från 1600-talet föredrar lingarn+olja, men det har ju hänt en del även inom detta område. För metallgängor föredrar jag Loctite 577, har aldrig fallerat. För plast- eller kompositgängor rekommenderas Loctite 55, en gängtätningstråd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Januari , 2018 2 timmar sedan, Consensus säger: För metallgängor föredrar jag Loctite 577 Det gör även varven som bygger båtar. Men det är inte pga att lin/pasta skulle täta sämre utan för att det är kostnadseffektivt. Varven bryr sig heller inte om att det i framtiden ska vara snabbt och enkelt att byta. Oavsett, både metoderna håller tätt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 2 Januari , 2018 (redigerade) 9 timmar sedan, Pentax säger: Efter att tittat på alla dina bilder noggrant, ser jag ingen anledning att sätta in någon åtgärd på dina genomföringar! Jag ställer mig helt bakom behemacs uppfattning. Som jag skrivit tidigare "de flesta genomföringar byts i onödan, och många gånger till sämre" Vi fick loss alla Genomföringar som ej är varvsmonterade. Mässing med RF Kulventil. Inte nyskick direkt, RF kulventilerna var särskilt fula. 3 st. Eftersom lossnade 100% så byter vi till brons med renssil på utsidan där det är intag. Från Capella Marin. Kulventiler i brons med. Ser bra ut i blocket annonsen om man ska sälja om inte annat Fyra st ser ut som bilder ovan. Troligen låta vara,de sitter som berget. Det är Viken varv eller Shipman Sweden AB som byggde denna Norlin 37 år 1974. De verkar ha laminerat in mutter i skrovet och skruvat i gängade röret inifrån, sedan satt på mutter på insidan. Vi tar komposit kulventiler på dessa då vi endast är 99% säkra att brons. Nån som känner nån gubbe som byggde Norlin båtar på 70-talet? Varför denna typ av genomföring och vad för material? Nyfiken 2 st till är komposit eller plast. Ekolod och loggivaren, ser ok ut så lämnas utan åtgärd. Sätter relevant plugg intill varje genomföring. Men klubban vet jag var den är så inte en klubba per genomföring. Nyttan med detta är att man nu, efter blod svett och tårar har koll var alla Genomföringar sitter. Vi ska segla över Atlanten med barn, i år. Bytte tex bälgen nyligen trots 8 år endast. Lutar åt att ta butyl tejp och dra åt under flera dagar vid montering. Återanvänder inte befintliga ventiler pga RF på de 4 mässingsgenomföringsrna, i dåligt skick. På en original brons (troligen) genomföring (självläns) var det ratt som hade fastat. Mekanismen inuti trasig, byter till komposit Kulventil. Den andra självlänsen har ratt men funkar så lämnar utan åtgärd, för mycket jobb att byta. På sjövattentintag original satt en 1" Kulventil som blev ful av rörtången. Byts till komposit. Fjärde originalgenomföringen hade RF Kulventil. Inte blanda metaller... Redigerad 2 Januari , 2018 av tobbo166 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 4 Januari , 2018 På 02/01/2018 på 09:34, Pentax säger: Kanske detta kan räta ut några av dina frågetecken. Detta är topp kvalite av genomföringar, med smörjnippel, dräneringsplugg, valbart läge av armen vid stängt läge, och skruv för eventuell bondning. Vad är det för märke? Försöker Inventera samtliga förekommande märken av Genomföringar av denna typ av brons och komposit, postar här sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser