Anstk 0 Postad 17 December , 2017 Hej. Har en Örnvik 640 weekend och vill montera in ett förbrukningsbatteri i båten. Nån som har några idéer bilder på hur ni har gjort samt placering av batteri. Mvh Anders Strömbrink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HumptyDumpty 23 Postad 17 December , 2017 Fråga: brukar startbanken ta slut? Jag har nyligen valt att ta bort mitt"husbatteri" då det inte gav något förutom underhållsarbete, jag har normalt bara belastning av olika slag då motorn går, därav prioriteringen. När jag hade ett husbatteri så var det placerat bredvid startbatteriet på motsatt sida från förarplatsen för lite balansering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 17 December , 2017 Det är kanske bättre att koppla förbrukarna via ett underspänningsskydd. Då har du alltid kräm att starta motorn och en lättare och enklare installation. Ett enkelt och billigt trick skulle vara att du köper en enklare PWM-solpanelregulator på ebay. Även de för några hundringar har inställningsmöjligheter för skydd av batteriet. Då får du i de flesta fall också loggning av din förbrukning och kan avgöra om du behöver ett batteri till och i så fall hur stort. Jag hade en sådan här https://www.ebay.de/itm/30A-50A-PWM-Solar-Laderegler-Solarregler-Batterie-Regulator-12V-24V-Auto-Work-PW/352206199302?hash=item5201201a06:m:mSpI089EJ7AUrEgWVyRgbmQ i en husvagn för ett tag sedan just för att hålla koll på ett enda batteri. Sedan finns ju hur dyrt som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 December , 2017 4 minuter sedan, Gundj säger: Ett enkelt och billigt trick skulle vara att du köper en enklare PWM-solpanelregulator på ebay. En mycket bra lösning. De flesta billiga regulatorer stänger av lasten vid 10,5V. Kan man starta motorn då? Men det finns de där man kan ställa in spänningen lite högre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 17 December , 2017 (redigerade) Den jag hade, vill minnas att den är som den jag länkade till hade bra inställningsmöjligheter. Brukar gå att hitta manualer innan man köper. Edit: http://www.propox.com/download/allegro/PV/SOLAR30.pdf kapitel 3.8 Redigerad 17 December , 2017 av Gundj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 December , 2017 I värsta fall får man köpa två eller tre a 100kr/st. De överblivna säljer man till bryggrannar mm för några hundra. Per styck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 18 December , 2017 Jag har provat ovan och det funkade inte för mig, kopplade kylen till solcellsregulatorns spänningskydd. När jag körde värmaren och kylens kompressor gick igång så löste akyddet ut och kylen blev därför strömlös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 December , 2017 8 timmar sedan, BboatB säger: Jag har provat ovan och det funkade inte för mig, kopplade kylen till solcellsregulatorns spänningskydd. Då har du en värmare som tar mycket ström i starten och troligen en för liten regulator. Det här fungerar utmärkt i många båtar. Själv kör jag allt på en 20A regulator som aldrig har löst ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 18 December , 2017 Ok ja det kanske är där problemet låg, jag har en 10 amp monterad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_81 4 Postad 19 December , 2017 Sedan kunde kanske en sån här vara på sin plats att skaffa? https://www.watski.se/Starthjlp-Exide-lithium-power-booster-11uAC Så är det ju lätt att hjälpa båten bredvid också o bra att ha med på fjällsemestern i bilen på vintern. (Har en jobbarkompis som starta sin traktor med en sån kablarna fick lite varmt men batteri fungerar fortfarande så kräm finns den lilla stund man startar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 December , 2017 Ett underspänningsskydd som ser till att det finns tillräckligt med ström att starta med plus ett extra batteri är nog både billigast och bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser