Robinjaha 7 Postad 17 December , 2017 Hej hallå, Söker tips och råd av de som känner till eller gjort liknande saker på sina utombordare. Jag har en Yamaha 30:a från 86 och jag tänkte ge den lite kosmetisk kärlek då den tidigare i år fick lite nya delar på motorn. Den har fått lite skavanker på drev och rigg röret som liknar kratrar som jag misstänker att är oxiderad aluminium på grund av galvaniska strömmar? Hur fyller man i dessa bäst? Dremmel med stålborste och aceton, kemisk metall från plastic padding? Ska man våga sig på att öppna upp och byta ut anoderna inne i utombordaren på en så pass gammal modell. (Trasiga bultar och svordomar). Tacksam för råd och tips. Har förstått att det är yamahas egna färg som gäller om man målar om. Bifogar en bild så man även ser vad jag pratar om. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 17 December , 2017 53 minuter sedan, Robinjaha säger: - - - Den har fått lite skavanker på drev och rigg röret som liknar kratrar som jag misstänker att är oxiderad aluminium på grund av galvaniska strömmar? Hur fyller man i dessa bäst? Dremmel med stålborste och aceton, kemisk metall från plastic padding? - - - Stålborste lämnar efter sig små fragment av järn som rostar. Jag vet inte hur känsligt aluminium är för sådana föroreningar. Jag skulle gå efter försiktighetsprincipen och använda en slip som är fri från järn. Den här grovrengöraren t.ex. som säljs av Biltema 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 17 December , 2017 (redigerade) 1 timme sedan, Robinjaha säger: Hej hallå, Söker tips och råd av de som känner till eller gjort liknande saker på sina utombordare. Jag har en Yamaha 30:a från 86 och jag tänkte ge den lite kosmetisk kärlek då den tidigare i år fick lite nya delar på motorn. Den har fått lite skavanker på drev och rigg röret som liknar kratrar som jag misstänker att är oxiderad aluminium på grund av galvaniska strömmar? Hur fyller man i dessa bäst? Dremmel med stålborste och aceton, kemisk metall från plastic padding? Ska man våga sig på att öppna upp och byta ut anoderna inne i utombordaren på en så pass gammal modell. (Trasiga bultar och svordomar). Tacksam för råd och tips. Har förstått att det är yamahas egna färg som gäller om man målar om. Bifogar en bild så man även ser vad jag pratar om. =) Och groparna kratrarna fyller du i med epoxyspackel slipar och lackar. Håller med Lintott till fullo, stålborste a big nono. Det bästa är att blästra ur kratrarna då får du riktigt rent på djupet. Finns ju små punktblästrar som sluter tätt då du blästrar då slipper du ju allt skvättande med sand eller glas. Redigerad 17 December , 2017 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 18 December , 2017 grunda motorn med zinkspray o bättra med originalfärg,ett tips propellern ser ful ut,om du gör den ren använder zink som grundfärg,sedan köper du biltemas vitvarufärg och sprayar proppen i olika omgångar,den färgen håller i vattnet,ja har lackat 5 aluproppar så vet det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad 18 December , 2017 Tack för alla tips! Detta är vad man har ett forum till, att dela kunskap och hjälpa varandra då kunskap saknas. F*n vad jag tycker om Maringuiden! @karluno Jag har förstått att måla en propeller ska man ej göra som vanlig dödlig på grund av vibrationer som kan förekomma. En ny aluminium prop kostar ändå inte mera än runt 700 kr på nätet så jag köper mig kanske en ny istället. Men tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 19 December , 2017 Skaffa bra lås... om det finns. Om motorn blir tillräckligt mkt "snyggare" kanske den blir stöldbegärlig åxå. Jag skaffade ny motor till vår ht-båt. Såg till att kallgavsfärgade gamla kåpor från den gamla motorn passade och hade dessa. Det såg fördjävligt, gammalt, omodernt och slitet ut. Vid ett par tillfällen, en gång i trosa och en gång i fiskeboda, var det stölder av motorer.. min stod på trailer, lättåtkomlig.. min å några gamla ruckel i närheten hade inte stulits eller fått försöksskador. Fler båtar precis nära hade fått stölder och eller brytskador. Jag skulle fixa det som har med funktion att göra. Låta resten vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad 23 December , 2017 (redigerade) På 2017-12-19 på 15:46, Caribic410 säger: Skaffa bra lås... om det finns. Om motorn blir tillräckligt mkt "snyggare" kanske den blir stöldbegärlig åxå. Jag skaffade ny motor till vår ht-båt. Såg till att kallgavsfärgade gamla kåpor från den gamla motorn passade och hade dessa. Det såg fördjävligt, gammalt, omodernt och slitet ut. Vid ett par tillfällen, en gång i trosa och en gång i fiskeboda, var det stölder av motorer.. min stod på trailer, lättåtkomlig.. min å några gamla ruckel i närheten hade inte stulits eller fått försöksskador. Fler båtar precis nära hade fått stölder och eller brytskador. Jag skulle fixa det som har med funktion att göra. Låta resten vara. Tack för tipset Caribic410. Jag har dock båten min i ett båthus med låsta portar, detta är inget problem för mig i denna stund. Har funderat på att putsa upp drev och rigg och med kåpan så har jag tänkt att sticker bomba den som det vackert heter. Bara för att vara unik bland andra utombordare i detta fall. T.ex. så här, smaken är som baken. =) Redigerad 23 December , 2017 av Robinjaha bilden laddades ej in på första försöket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser