Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
guzzlon

Raymarine A70

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är intresserad av att få höra erfarenheter av Raymarins plotter A70.

Har ni eller har haft en så vore jag tacksam för input om hur dom funkar och positiva och negativa erfarenheter.

/ Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använt A70 i Norge på hyrbåt vid fiske början på 2000 talet.  Helt okej plotter/ekolod, lättanvänt, men anor från år 2000 med dess svagheter främst genom dess långsamhet. Jämfört med dagens plotters är det en relik. Ekolodet däremot står sig bra om man inte jämför med chirp. Skulle aldrig köpt ett begagnat idag, men kom det med en båt är det en helt OK pryl. Vadan frågan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, ziggemannen säger:

Använt A70 i Norge på hyrbåt vid fiske början på 2000 talet.  Helt okej plotter/ekolod, lättanvänt, men anor från år 2000 med dess svagheter främst genom dess långsamhet. Jämfört med dagens plotters är det en relik. Ekolodet däremot står sig bra om man inte jämför med chirp. Skulle aldrig köpt ett begagnat idag, men kom det med en båt är det en helt OK pryl. Vadan frågan?

Lättanvänt låter bra, tänker skruva fast den på båten istället för en än värre relik..

Har dock aldrig själv provat den, så jag ville gärna höra några erfarenheter. Det låter bra att den är ok.

Vill så klart hellre ha en ny men vill ha listan är rätt lång och plottern egentligen helt oprioriterad till nästa säsong. Denna dök upp väldigt passande och för i stort sett inga pengar alls jämfört med en nyinvestering. När också en liten förhoppning att kunna Seatalk koppla den med några andra äldre Raymarine instrument.. Men på det är jag lite av en novis...

Ny båt = många vill ha..

/ Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, ziggemannen säger:

Har för övrigt fått för mig att A-serien lanserades hösten -08... Vår ska vara från 2010....

/ Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är jag som har dåligt minne. 2007 var det jag använde A70 på Röst i Norge. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Furuno plotter/radar från samma tidsperiod. Plottern är lite långsam, ljusstyrkan är sämre och en del roliga funktioner saknas jämfört med en modern plotter. Men den gör sitt jobb och är gediget byggd. När den köptes kostade den 40tkr.

Nu har jag även en ny plotter som är helt suverän men Furunon sitter kvar och radar delen används. Känns bra att ha som reserv.

Ibland kör jag båda och då ser man att Furunon faktiskt fortfarande är väldigt användbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Största problemet med gamla plotters är egentligen att få tag i uppdaterade sjökort. Dagens sjökort kommer på så stora SD-kort att äldre plotter inte kan läsa dom. A70 har dessutom CF-kort och kan vara luriga att få tag på.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, ziggemannen säger:

Största problemet med gamla plotters är egentligen att få tag i uppdaterade sjökort.

Om man nu behöver det. Jag har äldre kort som jag köpt billigt.

iPaden har nya kort, jämför man så finns det felaktig information i de gamla korten men mycket sällan något som skulle kunna utgöra någon fara. Mest handlar det om indragna prickar och släckta fyrar. Har man en iPad som komplement så klara man sig bra.

Statistiskt sett är det visst vanligare att de med nyare kort går på grund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, ziggemannen säger:

Största problemet med gamla plotters är egentligen att få tag i uppdaterade sjökort. Dagens sjökort kommer på så stora SD-kort att äldre plotter inte kan läsa dom. A70 har dessutom CF-kort och kan vara luriga att få tag på.  

Jag känner inga som helst problem med att ha kort som är daterade 2010...

Kan ärligt säga att dom flesta av mina papperskort är äldre än så..

/ Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...