Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
ossy

Godstjocklek tank

Rekommendera Poster

Hej. Jag tänkte beställa ny rostfri dieseltank av min hovplåtslagare/smed. Min gamla är på ca 300l, och av lackad plåt. Än så länge tät, men med rostrosor lite här och var, och 45 år på nacken. Vill byta tanken innan man har 100-tals liter diesel i kölsvinet. Räcker 1,25mm plåt, eller bör man gå upp i tjocklek på gods?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,25 millimeter måste väl räcka om tanken byggs på rätt sätt, har rätt form och vettig storlek. Vad har nuvarande tank för ungefärliga mått?

Men, innan du dömer ut den gamla kan du ju se över den. Utvändig ytrost är ju inte så allvarligt, invändig gravrost desto värre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måtten är ca 56 x 118cm, 45cm hög. Ska filma invändigt med inspektionskamera. 

En bekant hade för sej att man inte fick understiga en viss tjocklek, om tanken var på över 200l. Någon som känner till några sådana bestämmelser?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ISO 21487:2012 tabell 1 säger att minsta godstjocklek för bränsletank av RF-stål är 1,0 mm oavsett om tanken är avsedd för bensin eller diesel. Den aktuella föreskriften är reviderad 2014 och 2015 dock ej med avseende på bränsletankars godstjocklek.

Däremot finns det tillverkare på den svenska marknaden som använder sig av 2 mm <200 l och 3 mm >200 l.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, Volvo_Penta säger:

Däremot finns det tillverkare på den svenska marknaden som använder sig av 2 mm <200 l och 3 mm >200 l.

Är det nu verkligen nödvändigt att ha så stadigt material? Känns som onödig barlast... väl planerat så borde väl 1-1,5 mm räcka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...