ossy 26 Postad 15 December , 2017 Hej. Jag tänkte beställa ny rostfri dieseltank av min hovplåtslagare/smed. Min gamla är på ca 300l, och av lackad plåt. Än så länge tät, men med rostrosor lite här och var, och 45 år på nacken. Vill byta tanken innan man har 100-tals liter diesel i kölsvinet. Räcker 1,25mm plåt, eller bör man gå upp i tjocklek på gods? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 16 December , 2017 1,25 millimeter måste väl räcka om tanken byggs på rätt sätt, har rätt form och vettig storlek. Vad har nuvarande tank för ungefärliga mått? Men, innan du dömer ut den gamla kan du ju se över den. Utvändig ytrost är ju inte så allvarligt, invändig gravrost desto värre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 17 December , 2017 Måtten är ca 56 x 118cm, 45cm hög. Ska filma invändigt med inspektionskamera. En bekant hade för sej att man inte fick understiga en viss tjocklek, om tanken var på över 200l. Någon som känner till några sådana bestämmelser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 17 December , 2017 ISO 21487:2012 tabell 1 säger att minsta godstjocklek för bränsletank av RF-stål är 1,0 mm oavsett om tanken är avsedd för bensin eller diesel. Den aktuella föreskriften är reviderad 2014 och 2015 dock ej med avseende på bränsletankars godstjocklek. Däremot finns det tillverkare på den svenska marknaden som använder sig av 2 mm <200 l och 3 mm >200 l. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_81 4 Postad 18 December , 2017 14 timmar sedan, Volvo_Penta säger: Däremot finns det tillverkare på den svenska marknaden som använder sig av 2 mm <200 l och 3 mm >200 l. Är det nu verkligen nödvändigt att ha så stadigt material? Känns som onödig barlast... väl planerat så borde väl 1-1,5 mm räcka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser